Skip to main content

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.

@Robert B 

Als iemand herhaaldelijk de fout in blijft gaan met de mondkapplicht, dan kan de boete op gaan lopen tot max 350 euro, om aan te geven dat het echt belangrijk is om op te volgen.


Waar liggen dit soort maatregelen en bijbehorende boetes e.d. eigenlijk allemaal vastgelegd? Ik kan er geen (nood)wetgeving over vinden en in de noodverordeningen van veiligheidsregio's (in ieder geval degene waar ik in woon) wordt wel gesteld dat vervoerders voorzieningen zo in moeten richten dat "reizigers van 13 jaar en ouder een niet-medisch mondkapje dragen" en dat allerlei ambtenaren (politie, marechaussee, boa's) aanwijzingen en bevelen voor de naleving kunnen geven die "stipt en onmiddelijk" opgevolgd dienen te worden, maar lees ik niets kver strafbaarstelling, strafmaatregelen e.d. Is er algemene wetgeving die het niet naleven van een noodverordening strafbaar stelt o.i.d.?


Voor het OV is het mondkapje in de huisregels opgenomen, waardoor het in de spoorwegwetgeving geregeld kan worden. Hoe het exact zit, daar durf ik mijn vingers nu even niet aan te branden @Olav93, terwijl ik kan begrijpen er een pasklaar antwoord moet zijn en die heb ik helaas niet.


Waar liggen dit soort maatregelen en bijbehorende boetes e.d. eigenlijk allemaal vastgelegd? Ik kan er geen (nood)wetgeving over vinden en in de noodverordeningen van veiligheidsregio's (in ieder geval degene waar ik in woon) wordt wel gesteld dat vervoerders voorzieningen zo in moeten richten dat "reizigers van 13 jaar en ouder een niet-medisch mondkapje dragen" en dat allerlei ambtenaren (politie, marechaussee, boa's) aanwijzingen en bevelen voor de naleving kunnen geven die "stipt en onmiddelijk" opgevolgd dienen te worden, maar lees ik niets kver strafbaarstelling, strafmaatregelen e.d. Is er algemene wetgeving die het niet naleven van een noodverordening strafbaar stelt o.i.d.?

Artikel 443 Wetboek van Strafrecht regelt iig de strafbaarstelling van het overtreden van noodverordeningen

 

Hij die een algemeen voorschrift van politie, krachtens de Gemeentewet in buitengewone omstandigheden door de burgemeester, de voorzitter van de veiligheidsregio of de commissaris van de Koning in de provincie uitgevaardigd en afgekondigd, overtreedt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.


Dan kan het waarschijnlijk dus zelfs op twee manieren. Leuk uitzoekklusje voor als iemand zich een keer verveelt: zou er langs de andere weg een andere boete opstaan? De noodverordening is dus een geldboete van de 2e categorie. Huisregels van de vervoerder zijn inderdaad vast (evt. via de AVR) in de ov/spoorweg wetgeving verankerd.


Dan kan het waarschijnlijk dus zelfs op twee manieren. Leuk uitzoekklusje voor als iemand zich een keer verveelt: zou er langs de andere weg een andere boete opstaan? De noodverordening is dus een geldboete van de 2e categorie. Huisregels van de vervoerder zijn inderdaad vast (evt. via de AVR) in de ov/spoorweg wetgeving verankerd.

Ik denk dat het op de combibon wel staat op grond van welk artikel de bon is uitgeschreven? De tweede route is via de strafbaarstelling van het niet houden aan de huisregels.


Aangezien ik maar een klein radartje ben in het geheel, was ik toch best blij om weer eens onder mijn reizigers me te begeven. Ik spreek alleen voor mezelf overigens.

Ook ik moet erg wennen aan de beschermingsmiddelen. Zelf heb ik vandaag mijn hele dienst het gelaatsmasker gebruikt. Halverwege de dienst merkte ik hem al bijna niet meer op. 

Aangezien ik nu dus geen veredelde sleutelaar meer ben, flink door de treinen gegaan en reizigers aangesproken op de mondmaskerplicht. Ik zag veel verkeerd gebruik, een reiziger vond me te serieus bezig met me werk en een aantal die beweerden het niet te weten. Voor een eerste dag heb ik alleen gewaarschuwd en reizigers verteld waar het masker te kunnen kopen. Sommigen vinden het ook erg lastig een aanwijzing op te volgen. Tja, das nu eenmaal de realiteit. 

Ook te maken gehad met een zwerver (als ik de persoon daaronder mag scharen) die in de volle zon sliep op het perron. Op een onderstation. Zeer bijzonder is zoiets te noemen.

Ik kreeg veel meldingen dat het kapje benauwend is. Daarom ook belangrijk dat we door de treinen gaan en ik hoop dat mijn collega's snel gaan volgen. Juist ter controle of de climat control werkt en anders de luchtverversing.

Al met al voelde ik me weer meer in mijn element, maar eigenwijze reizigers blijf ik nog wel tegenkomen. De boetes gaan vanzelf volgen. Zit ik daar op te wachten? Nee, maar het feitb dat wij Nederlanders altijd vinden dat er uitzonderingen moeten zijn, daar word ik onderhand zo moe van. Ik zou graag eens van plek wisselen. Ook de kortere lontjes, we mogen niets meer zeggen, nee tuurlijk niet, want hoe durft een HC me op regels te wijzen. De HC wordt veelal laag ingeschaald, tot er iets gebeurd en men ziet wat het werk exact inhoud. De openbaring volgt, dus ik hoop straks op nette reizigers die de regels gewoon volgen.

Ik ben wel bang voor escalatie onderling tussen reizigers. Ik weet 1 ding zeker, ik spring er niet tussen, ik ga achteraf wel de BHV-er spelen. Deze vrees heb ik door de kortere lontjes. 

Het is fijn om weer mijn werkzaamheden op te hebben kunnen pakken, het kat en muis spel spelen, hoort er allemaal bij. 

Benieuwd naar de komende diensten van de week.


Fijn dat je weer meer in je element zit, Loes. Ik hoop oprecht dat iedereen zich zal gedragen en je gewoon weer je werk kan doen zoals voor al deze ellende. Je verdient het en wij moderators zijn trots om collega's zoals jou te hebben. 


Oh oh @Loes 

je hebt alweer iemand van wie het niet mag..  https://twitter.com/thee3zoetjes/status/1267943763516719105

Dus…

Lijkt me niet Robert, "iedereen in het OV is verplicht een mondkapje te gebruiken" is de regel Daar staat niet bij "exclusief personeel". Die mogen wel tevens een gezichtsmasker gebruiken, maar niet "of". Kan trouwens een boeiende worden als de.eeste boete aangevochten wordt…

@Jeroen en @Edwin en zo… Iedereen in het ov (13 of ouder)! Game on!

Op zich kan een rechtbank daar wel iets over zeggen, die iedereen ouder dan 12 jaar. Maar Hans de NS huisregels zijn leidend (en redelijk helder)!


@Robert BWe hadden uiteraard al verwacht dat er reacties op het gelaatscherm zouden komen maar het maakt het werkbaarder voor de Hc’s en het zorgt er voor dat ook mensen die problemen hebben met het horen nu lip kunnen lezen.

 

 


Oh oh @Loes 

je hebt alweer iemand van wie het niet mag..  https://twitter.com/thee3zoetjes/status/1267943763516719105

Dus…

Lijkt me niet Robert, "iedereen in het OV is verplicht een mondkapje te gebruiken" is de regel Daar staat niet bij "exclusief personeel". Die mogen wel tevens een gezichtsmasker gebruiken, maar niet "of". Kan trouwens een boeiende worden als de.eeste boete aangevochten wordt…

@Jeroen en @Edwin en zo… Iedereen in het ov (13 of ouder)! Game on!

Op zich kan een rechtbank daar wel iets over zeggen, die iedereen ouder dan 12 jaar. Maar Hans de NS huisregels zijn leidend (en redelijk helder)!

Neuzel lekker verder dus haha! En nee NS is niets openbaars of zo, zoals een staatsbedrijjf of zo.. Dat station waren we al gepasseerd.

Dat NS huisregels leidend zijn, zou ik als ze tegenstrijdig zouden zijn met andere regelgeving niet zomaar vanuit durven gaan. In ieder geval in de veiligheidsregio Flevoland spreekt de noodverordening echter van "reizigers", inzake de mondkapjes. Dat is verder niet gedefinieerd, maar lijkt mij personeel eerder uit te sluiten dan te includeren, waarmee het niet dragen van mondkapjes door personeel dus niet tegenstrijdig lijkt met deze noodverordening.


Ik reis nu voor de derde keer in juni en het is nog net zo rustig als de afgelopen periode. Op 1.5 meter afstand van elkaar zitten is geen enkel probleem met slechts een handvol mensen in de coupé. Een tiental mensen liep vanmiddag rond het middaguur rond op station Breda. Niets van drukte. Het zullen in het algemeen wel wat meer reizigers zijn maar doordat er weer meer treinen rijden valt het niet op. Die IC Den Haag - Eindhoven was behoorlijk leeg. Bijna iedereen heeft een kapje maar lang niet iedereen gebruikt hem zoals het formeel moet als ik dat zo bekijk. Vingers erop- even op en afschuiven e.d. Sommigen zetten het ding pas op als ze eenmaal in de trein zitten. Persoonlijk vind ik het een vreselijk benauwend ding, mijn brillenglazen beslaan, voor korte afstanden is het te doen maar als je van Breda naar Groningen moet?


@Rene74 ik denk dat het weekend en feestdagen een ander beeld geeft afhankelijk van het traject.


Grote kans dat het nu inderdaad de omgekeerde wereld is in Nederland bij de NS.. Doordeweekse dagen rustiger en het weekend juist drukker.


Ik had vandaag een vroege dienst. Op het HSL traject, we rijden de 1100-serie weer tussen Eindhoven en Den Haag. Het was erg rustig en ik merk dat ik geen schaamte heb voor mijn gelaatsmasker. Een reiziger vergeleek me al met een slager.

De dienst was kort, maar ik heb toch weer mijn controleronde weer opgepakt. Het voelde goed en van zeg 75 man die ik vandaag gecontroleerd heb, heb ik maar 1 vraagteken gehad bij het vervoersbewijs. Ik merk dat mijn collega's zich nog niet prettig vinden om door de trein te gaan, maar ik wil mijn gevoel snel terug hebben. Ik ben nog nooit zo vaak bedankt tijdens een controleronde. 

Mooi om mee te maken hoe vaste reizigers het waarderen.

Een jongeman had me vandaag tuk. Ik zag hem zitten met een sjaal of iets om zijn mond. Ik gaf hem aan dat dat niet goed was. Vervolgens trekt ie de sjaal van zijn gezicht en daar kwam het mondkapje, correct gedragen. Hij vond het lollig en ik kon er zeer zeker om lachen. Dat is iets wat ik ook gemist heb, dit soort rotgeintjes. Ik waardeer ze nu nog meer. Weekend nieuwe dag, nieuwe diensten 😏.


Ik moest vanmiddag even met de trein. Voor het eerst met mondkapje. Ver-schrik-ke-lijk. Ik zweet me altijd al kapot in een trein, wordt er zo niet beter op. Stapte in een compleet lege VIRM-10. Heb de hele reis geen medereiziger of conducteur gezien. Moet eerlijk bekennen dat ik 'm dan ook niet de hele tijd op heb gehouden. Bij het uitstappen wel weer. Vervolgens op het station her en der groepjes personeel zonder kapje vlak bij elkaar zien. 't Zal voor iedereen even wennen zijn :slight_smile:


Ik moest vanmiddag even met de trein. Voor het eerst met mondkapje. Ver-schrik-ke-lijk. Ik zweet me altijd al kapot in een trein, wordt er zo niet beter op. Stapte in een compleet lege VIRM-10. Heb de hele reis geen medereiziger of conducteur gezien. Moet eerlijk bekennen dat ik 'm dan ook niet de hele tijd op heb gehouden. Bij het uitstappen wel weer. Vervolgens op het station her en der groepjes personeel zonder kapje vlak bij elkaar zien. 't Zal voor iedereen even wennen zijn :slight_smile:

Ben met je eens dat het niet echt prettig reist. Vanmiddag even een stukje wezen fietsen. Kwam bij de pontweg naar Velsen Noord en zag iemand met een mondkapje op fietsen. Tsja ook op de pont zijn de mondkapjes nu verplicht. Ben dus maar even Velsen Noord in gereden en daar bij een winkel 10 mondkapjes voor 5 euro! gekocht. Aan de overkap in IJmuiden was een cafetaria die een speciale aanbieding had koffie en 1 mondkapje voor 4,50 euro. Kijk dat is nu oplichting. Op de terugweg bij Pont Buitenhuizen een wielrenner nog aan een mondkapje kunnen helpen. Hij had er net zoals ik niet bij na gedacht. Je maakt toch wat mee in deze tijden….. :smiley:  


Ik moest vanmiddag even met de trein. Voor het eerst met mondkapje. Ver-schrik-ke-lijk. Ik zweet me altijd al kapot in een trein, wordt er zo niet beter op. Stapte in een compleet lege VIRM-10. Heb de hele reis geen medereiziger of conducteur gezien. Moet eerlijk bekennen dat ik 'm dan ook niet de hele tijd op heb gehouden. Bij het uitstappen wel weer. Vervolgens op het station her en der groepjes personeel zonder kapje vlak bij elkaar zien. 't Zal voor iedereen even wennen zijn :slight_smile:

Buiten de trein zijn mondkapjes dan ook niet verplicht. De anderhalve meter voor het NS-personeel blijft een dingetje, je wordt door NS doodgegooid met anderhalve meter maar als je dan naar de stationshal of het perron kijkt geeft het NS-personeel het voorbeeld hoe het niet moet. Alhoewel ik wel de indruk heb dat het in Den Haag nu beter gaat. 


Tsja ook op de pont zijn de mondkapjes nu verplicht.

 

Ik zag de beelden ook voorbijkomen. Twee mensen op een pontje, maar wel die kapjes op :slight_smile:

Wat me alleen wel verbaast is de tekst over het OV op rijksoverheid.nl:

Per 1 juni is het dragen van een niet-medisch mondkapje in de bus, trein, tram en metro en op de veerboten naar de Waddeneilanden.

Daar zou ik uit opmaken dat het op andere pontjes niet verplicht is. (ook al mist het woordje ‘verplicht'. Sowieso staat die pagina nog vol rare fouten/teksten)


Wat me alleen wel verbaast is de tekst over het OV op rijksoverheid.nl:

Per 1 juni is het dragen van een niet-medisch mondkapje in de bus, trein, tram en metro en op de veerboten naar de Waddeneilanden.

Daar zou ik uit opmaken dat het op andere pontjes niet verplicht is. (ook al mist het woordje ‘verplicht'. Sowieso staat die pagina nog vol rare fouten/teksten)

Ga er maar vanuit dat de GVB pontjes en waterbus en zo gewoon onder BTM vallen, ook al zijn die van GVB (deels) gratis dus geen ov-chipkaart nodig.

Voor naar de Wadden ook niet denk ik. Daarvoor een enkeltje waarbij de retour-reis gratis is toch?


Tsja ook op de pont zijn de mondkapjes nu verplicht.

 

Ik zag de beelden ook voorbijkomen. Twee mensen op een pontje, maar wel die kapjes op :slight_smile:

Wat me alleen wel verbaast is de tekst over het OV op rijksoverheid.nl:

Per 1 juni is het dragen van een niet-medisch mondkapje in de bus, trein, tram en metro en op de veerboten naar de Waddeneilanden.

Daar zou ik uit opmaken dat het op andere pontjes niet verplicht is. (ook al mist het woordje ‘verplicht'. Sowieso staat die pagina nog vol rare fouten/teksten)

Ik zie nu ook de tekst op rijksoverheid.nl, ze zijn zo te zien inderdaad de pontveren vergeten mee te nemen in dit overzicht. Het zou natuurlijk ook zo maar kunnen dat het GVB het verplicht stellen van het mondkapje zelf heeft bedacht. (geen uitzondering voor pontveren) Ik vind het trouwens wel vrij apart dat het op de pontveren ook moet. In tegenstelling tot trein, tram, bus en metro sta je op de pont gewoon in de frisse buitenlucht. In IJmuiden mochten tot eind april tegen betaling ook nog steeds auto's op de pont, deze worden nu geweerd. De velsertunnel ligt op nauwelijks 1 kilometer afstand van de pont dus ik vind dit volkomen logisch. Hierdoor is het middendek nu ook bijna geheel beschikbaar voor fietsers waardoor 1,5 meter afstand houden aldaar geen enkel probleem is. Bij pont Buitenhuizen mogen er nog wel steeds auto's mee, de dichtstbijzijnde tunnel vanaf daar is denk ik ook de velsertunnel, dus lijkt mij logisch. Aangezien deze pont niet echt drukke wooncentra verbindt, is deze pont ook een stuk rustiger que aantal fietsers.

 

Op www.gvb.nl staan de veerponten bij de coronamaatregelen (natuurlijk) wel expliciet genoemd.

 

  


Op de Westerschelde Ferry (Breskens - Vlissingen) is een mondkapje ook verplicht :grinning:


In onze plaatselijke krant, het dagblad Kennemerland, staat vandaag een artikel dat mondkapjes op pontveren niet afdwingbaar zijn omdat een pontveer geen openbaar vervoer is.

 

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200603_80584789/ook-zonder-mondkapje-mag-je-de-velserpont-op-juridische-onderbouwing-rammelt


Dat is apart want vanmiddag hoorde ik bij een lokale omroep uit die regio dat de GVB pontjes wél onder openbaar vervoer vielen en dus mondkapjesplicht.


In onze plaatselijke krant, het dagblad Kennemerland, staat vandaag een artikel dat mondkapjes op pontveren niet afdwingbaar zijn omdat een pontveer geen openbaar vervoer is.

 

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200603_80584789/ook-zonder-mondkapje-mag-je-de-velserpont-op-juridische-onderbouwing-rammelt

Dit gaat waarschijnlijk dus weer zo'n bureaucratische rompslomp worden waarbij de ene keer wel een mondkapje verplicht is en de ander keer weer niet en de reiziger dus door de bomen het bos niet meer ziet.

De regels voor de veren over het IJ zijn naar mijn idee duidelijk. Deze varen geheel binnen de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland en in de noodverordening staat dan ook dat een mondkapje verplicht is op de IJ-veren voor iedereen ouder dan 13 jaar.

De veren over het Noordzeekanaal varen of tussen Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland of in de veiligheidsregio Kennemerland. De noodverordeningen van de laatste 2 veiligheidsregio's vermelden niets expliciet over de veren, maar enkel dat de mondkapjes verplicht zijn in het openbaar vervoer. Amsterdam-Amstelland stelt in hun noodverordening dat mondkapjes ook verplicht zijn op de veren over het Noorzeekanaal.

Het Noordhollands Dagblad schrijft dat de ponten over het Noordzeekanaal niet onder de Wp2000 vallen, maar onder de verenwet vallen.

Regionale omroep NH schrijft dan weer dat de ponten wel openbaar vervoer zijn.

Kortom, ik weet het niet meer. Maar persoonlijk vind ik het, het verstandigst om sowieso een mondkapje op te doen of de ponten nu wel of niet onder het openbaar vervoer vallen.


Reageer