Skip to main content

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.

Dat is apart want vanmiddag hoorde ik bij een lokale omroep uit die regio dat de GVB pontjes wél onder openbaar vervoer vielen en dus mondkapjesplicht.


GVB is een OV-maatschappij, denk dat de reden is dat je op de pont mondkapjes moet dragen


In onze plaatselijke krant, het dagblad Kennemerland, staat vandaag een artikel dat mondkapjes op pontveren niet afdwingbaar zijn omdat een pontveer geen openbaar vervoer is.

 

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200603_80584789/ook-zonder-mondkapje-mag-je-de-velserpont-op-juridische-onderbouwing-rammelt

Dit gaat waarschijnlijk dus weer zo'n bureaucratische rompslomp worden waarbij de ene keer wel een mondkapje verplicht is en de ander keer weer niet en de reiziger dus door de bomen het bos niet meer ziet.

De regels voor de veren over het IJ zijn naar mijn idee duidelijk. Deze varen geheel binnen de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland en in de noodverordening staat dan ook dat een mondkapje verplicht is op de IJ-veren voor iedereen ouder dan 13 jaar.

De veren over het Noordzeekanaal varen of tussen Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland of in de veiligheidsregio Kennemerland. De noodverordeningen van de laatste 2 veiligheidsregio's vermelden niets expliciet over de veren, maar enkel dat de mondkapjes verplicht zijn in het openbaar vervoer. Amsterdam-Amstelland stelt in hun noodverordening dat mondkapjes ook verplicht zijn op de veren over het Noorzeekanaal.

Het Noordhollands Dagblad schrijft dat de ponten over het Noordzeekanaal niet onder de Wp2000 vallen, maar onder de verenwet vallen.

Regionale omroep NH schrijft dan weer dat de ponten wel openbaar vervoer zijn.

Kortom, ik weet het niet meer. Maar persoonlijk vind ik het, het verstandigst om sowieso een mondkapje op te doen of de ponten nu wel of niet onder het openbaar vervoer vallen.

 

Oh ik zal zeker een mondkapje gaan dragen op de veerpont. Ik was gisteren even in discussie met een kennis hierover en die wees mij op het krantenartikel in Dagblad Kennemerland. Het GVB heeft een aantal jaren geleden de diensten op deze veerponten overgenomen. Ik zelf vermoed dat het Dagblad Kennemerland wel eens gelijk kan hebben (grotere redactie)en niet NH nieuws. Wie het aantoonbaar zeker weet nodig ik uit om het bewijs hier te delen.


https://www.youtube.com/watch?v=D0lwCDcChjU


https://www.youtube.com/watch?v=D0lwCDcChjU

Ja briljant nummer iMark. Ben vorig jaar nog naar de duovoorstelling van Erik van Muiswinkel en Kasper van der laan geweest, waarin Van Muiswinkel in het tweede deel van het programma een ode aan DRs P. doet. Maar we dwalen af. 


Oh ik zal zeker een mondkapje gaan dragen op de veerpont. Ik was gisteren even in discussie met een kennis hierover en die wees mij op het krantenartikel in Dagblad Kennemerland. Het GVB heeft een aantal jaren geleden de diensten op deze veerponten overgenomen. Ik zelf vermoed dat het Dagblad Kennemerland wel eens gelijk kan hebben (grotere redactie)en niet NH nieuws. Wie het aantoonbaar zeker weet nodig ik uit om het bewijs hier te delen.

GVB Veren BV, een OV-bedrijf, doet zowel de IJ-veren als de Noordzeekanaal-veren. Beiden via hetzelfde contract, lopen beiden mee in de OV-barometer, et cetera. We concluderen in een ander topic net dat de boetes worden geregeld via Wp2000-feiten, dus ik zou zeggen dat beiden mondkapjes kunnen verplichten. Helaas ontbreekt mij de tijd momenteel om er echt goed in te duiken.


Oh ik zal zeker een mondkapje gaan dragen op de veerpont. Ik was gisteren even in discussie met een kennis hierover en die wees mij op het krantenartikel in Dagblad Kennemerland. Het GVB heeft een aantal jaren geleden de diensten op deze veerponten overgenomen. Ik zelf vermoed dat het Dagblad Kennemerland wel eens gelijk kan hebben (grotere redactie)en niet NH nieuws. Wie het aantoonbaar zeker weet nodig ik uit om het bewijs hier te delen.

GVB Veren BV, een OV-bedrijf, doet zowel de IJ-veren als de Noordzeekanaal-veren. Beiden via hetzelfde contract, lopen beiden mee in de OV-barometer, et cetera. We concluderen in een ander topic net dat de boetes worden geregeld via Wp2000-feiten, dus ik zou zeggen dat beiden mondkapjes kunnen verplichten. Helaas ontbreekt mij de tijd momenteel om er echt goed in te duiken.

Op deze site wordt bijgehouden welke veerdienst een mondkapje verplicht stelt.

https://veerponten.nl/veren-verplichten-mondkapje/

Uit het verhaal maak ik op dat de veerdienst zelf mag uitmaken of ze het mondkapje verplicht stelt. Klinkt ook vrij logisch, omdat niet iedere veerpont hetzelfde is. Sommige veerponten vergelijken ze met een perron van een station en daar is het mondkapje ook niet verplicht.


Daarom schreef ik het inderdaad ook al op als “kunnen verplichten”, er zou nog wel eens ruimte kunnen zijn voor vervoerders om te kiezen tussen afstand of mondkapjes, afhankelijk van wat praktisch haalbaar is.


Wikipedia stelt ook dat een veerpont geen openbaar vervoer is maar behoort tot het wegennet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Veerboot


Wikipedia stelt ook dat een veerpont geen openbaar vervoer is maar behoort tot het wegennet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Veerboot

Even citeren:

Nederlandse veerponten zijn meestal onderdeel van het Nederlandse wegennet en eigenlijk geen besloten of openbaar vervoer. Ze worden geëxploiteerd in opdracht van de wegbeheerder of door de wegbeheerder zelf en worden deels of helemaal betaald uit de wegengelden. Sommige veerdiensten worden wel gerekend onder het besloten collectief vervoer, vooral de toeristische c.q. zomerse fiets- en voetveren, en de waterbus en watertaxi in diverse steden.

 


Een vroege dienst gedraaid, de 1e van 3. Het viel me op dat het weer een stuk slechter was dan een aantal dagen ervoor. Sinds een week loop ik weer te leuren met een kleine rugtas. Ik was juist blij geen tas meer nodig te hebben, maar met de huidige protocollen ontkom ik er ff niet aan.

Het slechte weer zorgde voor geen fietsen in mijn treinen. Wat een rust is dat. De dienst was kort en met een collega toch 2 treinen gecontroleerd. Zeg maar tussen de 45 a 60 man gecontroleerd, waren 4 uvb verder. 2 man met verkeerde rijrichting, dus das best veel op dit aantal reizigers. 

Ik zal het maar niet hebben over de reizigers die we aan hebben moeten spreken over de mondkap. Dit gaat niet lang meer duren of de eerste boetes gaan komen. Een reiziger die het in zijn hoofd haalt na 2 waarschuwingen nog niet te luisteren, daar ben ik onderhand klaar mee. 

Ik mis het gezeur over voeten op de bank. Ben ze niet tegengekomen vandaag. 

Komen steeds meer meldingen over vervoersbewijzen en vragen, waardoor ik het idee heb dat meerdere collega's de controle aan het oppakken zijn. 

Ik begin aan mijn gelaatscherm te wennen. Toch wel fijn dat ik hem op het perron ff af mag zetten. Het mondkapje nog niet gebruikt, heb er 5 bij me, mocht mijn scherm sneuvelen.

Benieuwd naar de dag van morgen. Zit op andere lijnen.


Vandaag was het een heel ander soort dag. De treinen waren wat drukker, maar niet te druk. In veel gevallen de reizigers getrakteerd op een controleronde. 

Waren een paar reizigers die zonder mondkap in de trein zaten, maar in bijna alle gevallen er wel eentje hadden. Eentje had er geen bij en had ook geen kaartje, tja, dan houdt het wel op. 

Ook weer sjaals, cols ed tegengekomen en dat werd ook netjes opgelost door de reizigers. Wel een flinke discussie gehad met een reiziger over het gelaatsscherm. Waarom wij NS-ers wel zijn uitgezonderd en reizigers niet. Aangezien ik maar een toezichthouder ben en niet in Den Haag zit, ben je bij mij echt aan het verkeerde adres om een wet te veranderen, of waar dat ook in staat geregeld. Onze gelaatsschermen zijn echt groot, je kan niet zomaar je hoofd draaien zonder het scherm tegen je schouder te krijgen. Ik hebgeadviseerd om een proefproces erover te beginnen, want veel meer kan ik niet betekenen vrees ik.

Discussies zijn niet erg, maar het is lastig als een regel vaststaat, want ik kan daar niet ff omheen bouwen. Als ik in burger met de trein reis, mag ik ook geen gebruik maken van het gelaatsscherm. 

Ik kom ook echt mooie mondkapjes tegen. Men wordt steeds creatiever.

Positief opgevallen is, dat ik geen enkele fietser in de trein heb gehad, die ik geweigerd zou hebben. 

Wel weer een paar voeten op de bank gehad, dat kwam wel ff langs. Ik miste het al, maar ik merk nu datvik het toch niet echt miste.

Morgen op het ICD traject, dus ik ben benieuwd.


Vanavond een stukje gaan wandelen en omdat ik er langs kwam de Corona maatregelen gaan bekijken op 'mijn' station. Toevallig stopte er een trein, toen ik op het perron stond. Ik hoefde mij totaal geen zorgen te maken over de 1,5 meter. Het perron was op mij na verlaten.


Vanavond een stukje gaan wandelen en omdat ik er langs kwam de Corona maatregelen gaan bekijken op 'mijn' station. Toevallig stopte er een trein, toen ik op het perron stond. Ik hoefde mij totaal geen zorgen te maken over de 1,5 meter. Het perron was op mij na verlaten.


Ik in de avond is het ook vaak rustig. Ik heb enkele weken geleden voor het eerst de corona-regels op de stations van Woerden en Bodegraven gezien. Ik verwacht over enkele weken een klein stukje te reizen sinds 13 maart.


Ik ben zelf al maanden niet meer op “mijn” station geweest maar fiets er nog wel eens onderdoor wanneer ik bv naar de Intratuin of Jumbo ga, die liggen aan de andere kant van het spoor in de buurgemeente. Nu is dat meestal niet tijdens de spits, dus kan ik niet verschil zien met toen ik nog dagelijks in de spits reisde, maar als ik omhoog naar het perron kijk is dat meestal nagenoeg leeg. En wanneer er net een trein gestopt is komen er ook maar enkele reizigers de trap van het perron af gelopen. 

Ik zag vanmiddag wel dat beneden aan de trap de stickers met de Corona stationsregels veranderd zijn, waar eerst stond dat je zo min mogelijk moest aanraken staat nu dat mondkapjes verplicht zijn. Waar dan nu dat over aanraken staat heb ik niet gezien in het voorbij fietsen en ik had ook geen zin om daarvoor af te stappen. 


Ik ben weer wat diensten verder. Ik merk aan mezelf dat ik mijn draai weer vind en dat ik leuke gesprekken heb met reizigers. Ik heb dat gemist en ik hoop snel de collega's, die nog niet door te trein gaan zover te krijgen om ze zover te krijgen hun werkzaamheden weer op te pakken.

De dienst die ik had op de ICD, daar was het vanouds qua toeslagen. Het aantal toeslagen dat ik heb uitgeschreven, was niet mals op het aantal reizigers. Verder veel reizigers moeten aanspreken op gebruik mondmasker met het meest gehoorde antwoord, ik heb het zo benauwd en ik zit hier alleen.

Hierna ben ik de late dienst ingegaan. Toch wel een verschil qua mondkapjes. In 1 dienst heb ik 3 man moeten aangeven uit te stappen en een kapje te regelen. Het aantal cols, sjaals en andere oplossingen kom ik niet erg vaak tegen gelukkig. 

Sinds de mondkapplicht pas 1 reiziger met gelaatsscherm tegengekomen, dus dat valt nog best mee.

Het verschilt echt in het land waar je bent. Ik schrijf me onderhand blauw aan uitstellen, je kan zeggen dat er een deel begonnen is met orde op zaken te zetten. Ook weer meer ingangscontroles met collega's VenS kunnen draaien en we hopen er signalen mee te geven. 

Reacties die ik van reizigers krijg zijn heel positief, blij dat we er weer zijn, nu alleen kijken hoe lang het kat en muis spelletje blijft wat betreft het correct dragen van de mondkap, want er komt een tijd dat er gewoon voor geschreven zal gaan worden. Hopen dat we dat punt niet gaan bereiken.

Ondanks al het aanspreken, krijg ik gelukkig weer positieve energie en krijg ik weer lol in mijn werk. Kijken of dit door blijft zetten.


Toch knap, in mijn ervaring wordt er niet gecontroleerd op de ICD-toeslagen. Heb het in al die jaren niet één maar nul keer meegemaakt. 


Toch knap, in mijn ervaring wordt er niet gecontroleerd op de ICD-toeslagen. Heb het in al die jaren niet één maar nul keer meegemaakt. 


Dat in jouw ervaring niet gecontroleerd wordt, betekent niet dat er nooit gecontroleerd wordt. Voor Corona genoeg topics ivm de €10 toeslag voor de ICD.


Zal ff een screenshot plaatsen van mijn afrekenstaat.

 


Toch knap, in mijn ervaring wordt er niet gecontroleerd op de ICD-toeslagen. Heb het in al die jaren niet één maar nul keer meegemaakt. 

Spreek een keer af op een trein waar Loes dienst heeft en vergeet dan je toeslag te laden. Ooh en vergeet dan ook je mondkapje mee te nemen en in te checken. :rofl:

Loes is er dan helemaal klaar voor.


Ik snap het punt van je reactie niet helemaal want als je dat bewust zo doet, en daarmee een HC treft, is het niet meer dan logisch dat je gewoon een eventuele boete daarvoor betaalt. 

De aard van het probleem zit hem er juist in dat de kans dat je die HC treft bijzonder klein is. En daardoor wordt er dus in ieder opzicht de kantjes vanaf gelopen. 


Even je humorsensor resetten?


Vandaar dat ik vandaag op de 3772 tussen Rotterdam Centraal en Schiphol al 3 reizigers zonder mondkapje eruit moest laten, een 4e is door de hulpdiensten eruit gehaald en een 5e dacht dat ik malloot was. Snel een toilet opduiken, zonder mondkapje of kaartje. Die zag ineens de hulpdiensten komen voor nr 4 en heeft toen maar eieren voor zijn geld gekozen. 

Heerlijk om kleuterjuf te mogen spelen 😔


Laten we eerlijk zijn Loes, het is te triest voor woorden dat er zo gehandeld moet worden door treinpersoneel omdat mensen de maatregelen die nodig zijn gewoon niet willen opvolgen. Het zijn vaak volwassen reizigers waar o.a.  jij kleuterjuf voor moet spelen.

Gelukkig doet V&S ook steeds meer mee aan de controles op mondkapjes en is het wachten op de boetes voor het niet dragen van de mondkapjes want we zijn inmiddels bijna 2 weken aan het waarschuwen in de treinen.


Gister fietste ik weer eens onder het spoor bij De Vink door nadat ik in Voorschoten boodschappen had gedaan, net toen er een trein op spoor 4 was aangekomen. Eén reiziger liep zelfs beneden buiten het station nog met zijn mondkapje op, een ander had die nog in haar handen en bij 2 of 3 anderen zag ik het niet, misschien al weggestopt. Meer uitstappers waren er zo te zien niet, het was niet echt druk, was iets voor half 5. 


Gelukkig doet V&S ook steeds meer mee aan de controles op mondkapjes en is het wachten op de boetes voor het niet dragen van de mondkapjes want we zijn inmiddels bijna 2 weken aan het waarschuwen in de treinen.

Vanochtend rond 8:45 toevallig een team V&S (in ieder geval een duo dat rond liep) bij een bushalte/knooppunt/terminal in Eindhoven (Winkelcentrum WoensXL/Catharina Ziekenhuis), waar elke paar minuten wel een bus stopt.

Neem zomaar aan dat die elke bus even checkten op vervoerbewijzen én mondkapjes. Drinken/eten in bussen is geen optie/excuus, dat mag sowieso niet.

Als ik op de fiets geweest was had ik het ze even gevraagd. Denk niet dat ze daar aanwezig waren om waarschuwingen uit te delen, 2 kilometer vanaf het station.

@Momo ik besef ook steeds vaker bij thuiskomst pas dat ik mijn maskertje nog steeds op heb, terwijl in principe dat ‘onding’ al een kwartier eerder af had gemogen (als ik de enige in het voertuig ben...) Dat went dus best snel!


Reageer