Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Reputatie 7

Tsjechie is mede dankzij de tijdige (18 maart) instelling van een stringente en algemene mondkapjesplicht zeer effectief gebleken bij de bestrijding. 

349 stergevallen op een bevolking van 10 mlj., vergelijk dat eens met NL.

3 maanden later is er niks meer van te merken, er rijden hier in een tiental steden trams waar men ze nog draagt maar verder is de coronasituatie effectief over.

Inderdaad misschien wel een goed idee om nog even te blijven. De Nederlandse belastingbetaler betaalt tenslotte een aanzienlijk deel van deze vakantie....

Reputatie 7

3 maanden later is er niks meer van te merken, er rijden hier in een tiental steden trams waar men ze nog draagt maar verder is de coronasituatie effectief over.

 

Les: als je tijdig goede maatregelen neemt met burgers voorzien van gemeenschapszin en verantwoordelijkheidsgevoel kom je er ook sneller en beter vanaf.

Artsen in brandbrief: coronamaatregelen zijn schadelijk

 

https://opendebat.info/brandbrief/

Er is nog weinig tot geen bewijs voor het nut van sociale distantie op 1 tot 2 meter6 afstand. In de openlucht raken mensen weinig besmet, terwijl dit in onvoldoende geventileerde ruimtes ook buiten 1,5 meter makkelijk lijkt te gebeuren.18 Er is groeiend bewijs voor verspreiding via aërosolen en superspreaders. 19. 

 

Fijn dat het nu ook eens door de experts wordt onderstreept. Wat hier gezegd wordt, bevestigt al mijn vermoedens van de afgelopen maanden. Ik hoop dat er geen verkeerde conclusies zijn getrokken en dat hier iets mee gedaan kan gaan worden.

Reputatie 7

3 maanden later is er niks meer van te merken, er rijden hier in een tiental steden trams waar men ze nog draagt maar verder is de coronasituatie effectief over.

 

Les: als je tijdig goede maatregelen neemt met burgers voorzien van gemeenschapszin en verantwoordelijkheidsgevoel kom je er ook sneller en beter vanaf.

 

… en dan denk je het onder controle te hebben en dan komen de buitenlanders het vergallen. Vraag dat maar aan de Chinezen.

De Grieken gaan dit jaar ook wat meemaken: die hebben van de eerste golf nauwelijks last gehad.

 

Fijn dat het nu ook eens door de experts wordt onderstreept.

Ach experts, ook onder medici heb je bepaalde denkrichtingen. Niets bijzonders aan, het zijn ook maar mensen.

Heb er enkele Gegoogeld, en dan krijg je al een bepaalde indruk. Niets mis mee, maar verder ook niet echt schokkends wat ze vertellen.

Feit blijft, hoe dichter bij een ander mens, hoe kleiner de ruimte, hoe grotere kans op besmetting. Dus mondneuskapjes en afstand houden blijven nog heeel lang noodzakelijk.

01-07-2020Sprinter Den Haag CS - Leiden 17.51, conducteur zonder mondkapje.. verrassend. 

01-07-2020Sprinter Den Haag CS - Leiden 17.51, conducteur zonder mondkapje.. verrassend. 


En ook zonder gelaatscherm of met gelaatscherm ??

Weer 2 diensten verder na de versoepelingen sinds 1 juli. Ik had de dag erna pas dienst. 

Ik zag direct dat het drukker word. Het is gezellig druk momenteel, plaats genoeg in de trein en tijdens controle klopt het meeste veelal wel.

De fiets mag weer mee, de eerste die ik ermee trof, had geen fietskaartje. Dus ook geen registratie. Nog niet iedereen weet dat ie het via smartfoon of pc moet regelen.

Ineens wel veel meer reizigers die het lege telefoon syndroom gebruiken om de 1e klas onveilig te maken. Dat is weer terug.

De mondkapjes, tja, het blijft kat en muis, maar ik merk wel dat na een 2e waarschuwing, men weet dat er geen 3e meer zal volgen. 

Het begint weer wat meer op het oude normaal te lijken, behalve dan die mondkapjes. Daar kan ik gewoonweg niet aan wennen, al die gezichtslozen 😔

Reputatie 7
Badge +3

Dat van die fiets zonder kaartje was wel te verwachten. Niet iedereen kan via PC of smartphone bestellen of weet dat het alleen via pc of Smartphone kan. Fietsen mogen mee, geen kaartje in de automaat, dus gewoon zonder...

Reputatie 7
Badge +3

Een ander community lid gaf eerder al aan dat de automaat aangeeft dat fietskaartjes alleen via de website of app te koop zijn. Iedereen (die tenminste een poging heeft gedaan om bij de automaat een kaartje te kopen) kan dus weten dat het alleen via de website of app kan. Sta je al op het station zonder smartphone dan heb je wel een probleem. Maar niet weten vind ik dan geen geldig excuus. 

Maar in de "fietsvrije” periode waren er al reizigers die hun fiets zonder kaartje meenamen, en ook voor Corona kwam dat voor, dus dat zal nu ook het geval zijn. 

Na een aantal dagen vrijaf te zijn geweest, mocht ik weer aan de slag. Ik merkte dat de ochtendspits al drukker werd, maar de daluren waren zelfs drukker dan de ochtendspits 😔. 

Ik merk wel op dat de groepsdruk werkt. Veel reizigers dragen hun mondkapje goed, iig als ik langs kom. Soms denkt men ermee weg te komen door hem snel goed op te zetten, maar ik ben wel wat gewend. 

Toch weer een eigenwijze reiziger gehad zonder mondkapje, had de kans gekregen om het volgende station het te gaan regelen, maar helaas, de kans werd niet benut, dus het enige wat nog kon was een bekeuring. 

Ik ben vandaag ook weer een groepsticket tegengekomen. Een groep vriendinnen, die blij waren weer op pad te mogen. Je zag dat men er zin in had en geen gezeur met de mondkapjes. Ik was blij verrast. 

De bezetting tweede en eerste klas is groot. Benieuwd hoe dit verder gaat lopen. Ook weer een bedelaar aan boord gehad, niet de bekende zakdoekjesleggers, maar iemand die het niet breed heeft gehad denk ik. 

Ik heb in mijn trein voldoende te doen nu, kan heerlijk mijn werk doen en veel reizigers zijn weer blij me te zien, ik word nu geregeld door vaste reizigers herkend, zelfs al aan mijn stem word ik weer herkend 🥺. 

Ik had deze drukte iig nog niet verwacht. Er was nog voldoende plaats om afstand tot elkaar te houden als men dat had gewild. Benieuwd naar morgen, hoe druk het dan wordt.

Reputatie 7

Die zakdoekjesleggers moeten hun repertoire misschien eens aanpassen.

Leg eens een mondmasker neer ! Maar ja… als er dan een paar zijn verdwenen als ze ze weer komen ophalen wordt het waarschijnlijk wat te duur voor ze.

Die zakdoekjesleggers moeten hun repertoire misschien eens aanpassen.

Leg eens een mondmasker neer ! Maar ja… als er dan een paar zijn verdwenen als ze ze weer komen ophalen wordt het waarschijnlijk wat te duur voor ze.

Heel leuk gevonden en zeer actueel. :rofl:

Ik begin te wennen aan de huidige situatie. Ik weiger het om dit het nieuwe normaal te noemen. 

Ik heb wat vroege diensten gedraaid en dit weekend weer late diensten. Wat een verschil momenteel tussen de week en het weekend. Dit weekend vond ik het weer drukker, maar vandaag stond ik echt perplex. Een trein gevuld als voor Corona en niet eens sprake van een verstoring of werkzaamheden. 

In die trein stonden veel reizigers, wat eigenlijk nog niet mag. Opvallend was dat niemand verkeerd ging zitten. Ms vond men mij er wel te streng uitzien, je weet het niet he.

Het gros ging naar Duitsland toe. Ik gok op vakantie of dat men ging terugreizen. Ik ben echt wel blij met drukte, maar het mag iets minder, anders kom ik zelf in de problemen.

De groepsdruk werkt, veel meer reizigers houden hun kapje correct op. Ik zie zelf weinig maaltijden de trein ingaan. De smoezen om geen kapje op te hebben, daar krijg ik jeuk van. Ik mis de discussies over de voeten op de bank. Ineens zie je dat gedrag niet meer. Zou dat komen dat men zo gespitst op ons is? Om snel het kapje op te zetten? Ik weet het niet.

Ik krijg wel veel terug dat men blij is ons weer te zien, ook voor de controle. Ik kom beduidend minder reizigers tegen die echt geen kaartje hebben, maar steeds vaker weer het misbruik van kortingen. Het wordt op dat gebied weer als vanouds.

De uitgaande jeugd, die heb je niet veel door al dat reserveren. De vakanties gaan beginnen, het aantal fietsen neemt toe, ik ben benieuwd. Hoe zal de drukte zich gaan ontwikkelen?

Reputatie 7
Badge

In die trein stonden veel reizigers, wat eigenlijk nog niet mag. Opvallend was dat niemand verkeerd ging zitten.

Wat is "verkeerd zitten", @Loes? Alle zitplaatsen zijn toch weer beschikbaar? https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/regels-in-de-trein.html

In die trein stonden veel reizigers, wat eigenlijk nog niet mag. Opvallend was dat niemand verkeerd ging zitten.

Wat is "verkeerd zitten", @Loes? Alle zitplaatsen zijn toch weer beschikbaar? https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/regels-in-de-trein.html

Ik denk dat Loes bedoelt 2e klas reizigers die in de 1e klas zijn gaan zitten.

....Ik krijg wel veel terug dat men blij is ons weer te zien, ook voor de controle......

"ons" ?

Afgelopen dagen 2 x 225 km met de trein, dat is precies 450 kilometer, alles bij elkaar 5 uren reizen !

Wat zouden die conducteurs nou al die tijd gedaan hebben @Loes Ze zijn nog niet eens door de trein gelopen, laat staan service of controle !

@Pingpong en @Olav93 

Klopt helemaal. Dat bedoelde ik inderdaad. Het ouderwetse 1e klas zitten met 2e klas kaart

@Deventer

Vraag dat de collega's, niet aan mij svp. Ik spreek over ons, aangezien men het over de conducteur heeft en niet over Loes.

​Vraag dat de collega's, niet aan mij svp. Ik spreek over ons, aangezien men het over de conducteur heeft en niet over Loes.

Dat vragen ging nou juist wat moeilijk @Loes ....

​Vraag dat de collega's, niet aan mij svp. Ik spreek over ons, aangezien men het over de conducteur heeft en niet over Loes.

Dat vragen ging nou juist wat moeilijk @Loes ....

Je zou ze op kunnen zoeken en het vragen, in 5 uur had je daar toch meer dan genoeg tijd voor gehad ...

Je zou ze op kunnen zoeken en het vragen, in 5 uur had je daar toch meer dan genoeg tijd voor gehad ...

Het was maar een kort treintje, helemaal doorgelopen, geen conducteur te zien @Popeye En nee, ook niet op de WC, want daar ben ik ook nog geweest ! 

Je zou ze op kunnen zoeken en het vragen, in 5 uur had je daar toch meer dan genoeg tijd voor gehad ...

Het was maar een kort treintje, helemaal doorgelopen, geen conducteur te zien @Popeye En nee, ook niet op de WC, want daar ben ik ook nog geweest ! 

Ook niet bij tussenstops? Als je er zo mee begaan bent, kijk bij een tussenstation even van waaruit de deuren gesloten worden en zorg dat je daar in de buurt zit bij de volgende tussenstop. Zeker met een kort treintje zou dat geen probleem mogen zijn.

Snap werkelijk niet dat @Loes dit soort reacties van @Popeye "leuk" vind. Volgens mij is de conducteur een service en controlerende functie, welke binnen 5 uren toch wel één (1) keer geheel uit eigen beweging door de trein mag gaan.

Wat is er "leuk" aan dat de reiziger maar onderweg op stations naar buiten moet kijken, en op zoek moet gaan naar de conducteur door zich strategisch op te stellen ?

Reageer