@Deventer
"Leuk vinden" zie ik meer als waarderen. Ik ben een HC in een groter geheel en dat weet u als geen ander. Ik spreek in dit topic voor mijzelf en niet voor collega's. In andere topics staat duidelijk wat ik daarvan vind en dit topic is daar niet voor bedoeld. Een HC willen zien, is opzieken het beste, dus wat @Popeye adviseert, daar sta ik verder achter. Simpeler kan bijna niet.
De Stoomboot pruttelt weer lekker door in ieder geval
Snap werkelijk niet dat @Loes dit soort reacties van @Popeye "leuk" vind. Volgens mij is de conducteur een service en controlerende functie, welke binnen 5 uren toch wel één (1) keer geheel uit eigen beweging door de trein mag gaan.
Wat is er "leuk" aan dat de reiziger maar onderweg op stations naar buiten moet kijken, en op zoek moet gaan naar de conducteur door zich strategisch op te stellen ?
Jij gaf aan dat het niet mogelijk was om de conducteur te vragen waarom er geen service- of controleronde werd uitgevoerd, ik bied je daar een oplossing voor (hoewel ik niet de indruk hebt dat je de conducteur hier überhaupt op aan zou spreken overigens). Weinigen hier zullen je ongelijk geven dat je op een rit van meer dan 2 uur wel een service- dan wel controleronde mag verwachten, de conducteurs die deze wel uitvoeren daarop aanspreken heeft natuurlijk niet zo gek veel zin.
Weinigen hier zullen je ongelijk geven dat je op een rit van meer dan 2 uur wel een service- dan wel controleronde mag verwachten
Gelukkig maar @Popeye Het ging overigens over een retourreis van 2x 2,5 uren, dus 5 uren trein reizen zonder iets van een service- of controleronde.
Uitermate gevaarlijk ‘spelletje’ in deze tijden. De NS moet een paar honderd (duizend ?) mensen ontslaan. De voormalige staatsspoorwegen (SNCF, SNCB) zijn er al een tijdje over aan het nadenken om de treinen te laten rijden zonder controleur.
De NS heeft al een voorbeeld in dat genre: hun concurrenten.
Dus nu is het niet zo handig, dat de NS-controleurs massaal laten zien, dat treinen zonder controleurs sowieso Het Nieuwe Normaal zijn.
Treinpersoneel in Nederland voelt zich nog steeds onaantastbaar. Dat wordt ook uitgestraald door de vakorganisaties. Er is op de achtergrond altijd de dreiging van een grote spoorwegstaking en zelfs de tamelijk naïeve leiding van NS weet dat. Het is wel duidelijk dat wanneer treinpersoneel zich niet laat zien in de treinen dat gevolgen zal hebben voor de goodwill bij het reizigerspubliek. “Als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder Hc rijden.”
Ik begin steeds meer in mijn oude flow terug te komen. Heb steeds vaker weer leuke gesprekken met reizigers, zie bepaald misbruik weer toenemen en het wordt stilaan drukker. Dan heb je als HC echt wel weer genoeg omhanden.
Mondkapjesagent spelen, tja, dat blijft niet leuk. Zeker niet als je reizigers treft die er geen hebben en je vertellen het niet te weten. Echt serieus? De reizigers die dit beweerden, stapten in op een groot station, waar het zelfs met stickers op het perron staat aangegeven.
Reizigers, die eerst zwart willen reizen, vervolgens hun tijd verdoen met discussies en zo de laatste trein missen. Ik beloon eerlijkheid, maar niet dat achterbakse gedoe.
Echtelijke ruzies op stukken perron, waar ik niet echt graag reizigers zie, daar ben je dan ook ff mee bezig, materieel dat iets doet, wat het niet moet doen, een deur die dus niet luistert, genoeg om handen weer.
Ook een situatie op mogen lossen, waar men zich niet veilig voelde, dat geeft mij bij een goede afloop weer een goed gevoel.
Ja, ik begin er echt weer veel energie uit te halen en voel me weer een HC. Op die mondkapjes terechtwijzingen na dan, maar ik kom de voeten op de bank ook weer tegen.
Het verandert allemaal snel, dus ik blijf veranderingen verwachten.
Goed zo, en dat voorkomt ook zaken als https://twitter.com/ThSchoenmakers/status/1283524475296849924
De eerste klas in de trein zit (buiten de spits) deze weken stukken voller dan de tweede. Groepen jongeren bij oorbeeld, die samenkluiten om selfies te maken van de zelfverkozen (betrekkelijke) luxe.
Dus @iMark Bij “als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder HC rijden” gaat het al mis.
Nou ja, afgezien van de voorstanders dat iedereen gewoon 1e klas mag gaan zitten ‘om de drukte te spreiden’, of ‘omdat ‘er in de 2e klas blijkbaar geen stopcontacten zitten (die ik toch echt wel nodig heb)’.
“Als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder Hc rijden.”
Uw glazen bol werkt perfect. Stakingen zijn zo jaren '80 daar hoeft niemand meer echt bang voor te zijn. Misschien eens een paar uurtjes, de dagenlange stakingen komen voorlopig niet meer terug. Iedere werknemer weet, voor jou tien anderen.
“Als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder Hc rijden.”
Uw glazen bol werkt perfect. Stakingen zijn zo jaren '80 daar hoeft niemand meer echt bang voor te zijn. Misschien eens een paar uurtjes, de dagenlange stakingen komen voorlopig niet meer terug. Iedere werknemer weet, voor jou tien anderen.
Ooh ben je de pensioen staking vergeten, die was toch erg recent. Of had je die dag geen dienst.
En treinen op het HRN zullen niet zonder Hc gaan rijden, misschien wel met minder Hc's per trein zoals nu ook geregeld het geval is.
En treinen op het HRN zullen niet zonder Hc gaan rijden, misschien wel met minder Hc's per trein zoals nu ook geregeld het geval is.
Jou glazen bol werkt een stuk minder. Met de komst van de NS Airport Sprinter gaat er een nieuw tijdperk beginnen. De rol van de HC zal compleet veranderen.
Alle SLT krijgen deurschakelaars in de cabine, waar zou dat nou voor zijn..
@Deventer fijn om te weten dat jij volledig weet wat er speelt binnen de NS.
Nog fijner is het dat de informatie hier wordt gedeeld.
Vaker, iets van een inhoudelijke bijdrage vanuit NS, zou dit forum ten goede komen en valt toe te juichen.
Nog fijner is het dat de informatie hier wordt gedeeld.
Vaker, iets van een inhoudelijke bijdrage vanuit NS, zou dit forum ten goede komen en valt toe te juichen.
Zolang er in tunnels niet zonder 2e man gereden mag worden zal eerst de regelgeving aangepast moeten worden in NL voordat dit mogelijk is. Dus proefballonnetjes hier posten zie ik niet als informatie verschaffen.
En deventer kent deze regels neem ik aan ook.
Zolang er in tunnels niet zonder 2e man gereden mag worden zal eerst de regelgeving aangepast moeten worden in NL voordat dit mogelijk is. Dus proefballonnetjes hier posten zie ik niet als informatie verschaffen.
En deventer kent deze regels neem ik aan ook.
Dat is slechts een regel welke NS zichzelf heeft opgelegd en niet komt uit het VVRV, welke leidend is vanuit de overheid, en dat weet @Jeroen hopelijk ook.
Keolis rijdt ook gewoon door de tunnel van Nijverdal met een lengte van een halve kilometer zonder conducteur.
Deze extra opgelegde regelgeving bij NS kan dus gewoon geschrapt worden en is dus geen enkele belemmering om de conducteur op sommige NS diensten van de trein te halen.
Ach jij verkondigde eerder ook dat de smartwatch er niet zou komen, nu loopt nagenoeg elke Hc met een smartwatch.
Voorlopig zie ik het nog niet gaan gebeuren treinen van de NS gepland zonder Hc.
Zolang er in tunnels niet zonder 2e man gereden mag worden zal eerst de regelgeving aangepast moeten worden in NL voordat dit mogelijk is. Dus proefballonnetjes hier posten zie ik niet als informatie verschaffen.
En deventer kent deze regels neem ik aan ook.
Dat is slechts een regel welke NS zichzelf heeft opgelegd en niet komt uit het VVRV, welke leidend is vanuit de overheid, en dat weet @Jeroen hopelijk ook.
Keolis rijdt ook gewoon door de tunnel van Nijverdal met een lengte van een halve kilometer zonder conducteur.
Deze extra opgelegde regelgeving bij NS kan dus gewoon geschrapt worden en is dus geen enkele belemmering om de conducteur op sommige NS diensten van de trein te halen.
Het bekende “How low can you go ?”
Een vriend van mij is civiel ingenieur en die klaagt al jaren dat de ‘jeugd van tegenwoordig’ er zo met zijn pet naar gooit, dat er ongelukken gaan gebeuren.
Jeddie,jeddie, blaat, blaat… Plato klaagde ook al over de jeugd.
En toen viel die snelwegbrug in Genua ineens in het ravijn.
Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam rijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de metro%trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.
De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.
Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.
Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam tijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.
De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.
Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.
De trein kan zelf misschien wel veilig rijden zonder conducteur, voor de reiziger wordt het er niet veiliger op. Zwartrijden en vreemd gedrag zal toenemen.
Vreemd gedrag is amper te voorkomen. Als er 2 of 3 NS treinstellen samen rijden is er ook (vaak) maar 1 conducteur, waarbij de kans groot is dat deze in een ander treinstel zit.
De huidige poortjes in NL hebben geen enkel nut, dat weet iedereen. Ga eens kijken hoe dit bv in Londen is aangepakt.
Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam tijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.
De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.
Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.
De trein kan zelf misschien wel veilig rijden zonder conducteur, voor de reiziger wordt het er niet veiliger op. Zwartrijden en vreemd gedrag zal toenemen.
De trein kan zelfs veilig rijden zonder machinist. Mogelijk zelfs veiliger. Kijk bijvoorbeeld eens naar de ontwikkelingen bij de SNCF.
De SNCB heeft zelfs een ruime ervaring met treinen zonder machinist. Ik had al eerder een linkje gepost. Nu, als de trein in het dal is aanbeland, stopt hij meestal vanzelf. De machinist komt dan 30 minuten later er achteraan rennen.
De SNCB heeft zelfs een ruime ervaring met treinen zonder machinist. Ik had al eerder een linkje gepost. Nu, als de trein in het dal is aanbeland, stopt hij meestal vanzelf. De machinist komt dan 30 minuten later er achteraan rennen
Niet alleen de rol van de HC zal compleet veranderen maar zo te zien ook die van de machinist !
Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam rijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de metro%trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.
De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.
Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.
Tja die goede oude tijd met de Citypendel. Maar dan kun je je ook nog wel herinneren dat er veel zwartrijders waren en er flink overlast was op die lijn en vandalisme. Reden genoeg om niet weer terug te gaan naar die tijd als we nog het belangrijk vinden dat reizigers zich prettig voelen in de trein. Ook zou het ons dan ontbreken aan iemand die opgeleid is om eerste hulp te verlenen indien nodig.
Het is niet voor niet geweest dat we toen controle ploegen op die lijn kregen.
Maar goed, het ging in dit topic om Corona en ervaringen sinds de maatregelen en niet over de toekomst van de HC. Als je daar over wilt uitweiden dan kun je daar een ander topic over starten en kun je helemaal los gaan.
Voorlopig hebben we nog een Hc op de trein en tegen de tijd dat dat niet meer zo is dan geniet ik al van het leven in een land met een warmer klimaat.
Het is vakantie en ik heb het idee dat we een nieuwe fase in zijn gegaan van het Corona tijdperk. Het begint weer gezellig druk te worden, heb weer genoeg omhanden en kan me goed vermaken.
Mondkapjespolitie is een nieuw woord gok ik, want het aanspreken, verwijderen en eventueel verbaliseren van mondkapjes blijft echt een minder leuke kant van het vak momenteel. Discussies blijft men voeren en het is niet dat ik het verzonnen heb.
Ik zie sjaals, bandana's, hoofddoeken, servetten etc langskomen. En iedereen heeft een reden. Toch merk ik op dat de bandana dragers toch mondkapjes bij zich hebben.
Het zwartrijden neemt ook weer meer de bekende contouren aan, dus het verschil zijn de mondkapjes. De treinen worden drukker, ook met fietsen. Dagjesmensen, de normale vragen cq problemen.
Persoonlijk ben ik blij weer veel omhanden te hebben. Gewoon me werk doen en plezier hebben. Zeker als je een weddenschap afsluit en wint. Dat zijn de leuke zaken en problemen.