Skip to main content

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.

Zeker als je een weddenschap afsluit en wint.

 

Ik zie het al helemaal voor me, @Loes en collega komen aanlopen bij hun trein, collega zegt, er zitten in deze trein 5 reizigers zonder mondneuskapje, @Loes zegt het zijn er 7. Blijken er 12 reizigers zonder mondneuskapje aanwezig te zijn. 


Ik heb een grenzeloze bewondering voor Loes en al die handhavers die dit circus toch weer in goede banen moeten leiden. Ik heb daar zelf niet het goede temperament voor.

De Antwerpse politie heeft op markten wervingskraampjes met indrukwekkende posters staan. Eentje die mij bijbleef: een man met een bebloede kop.

De vraag erbij Deze dronken man heeft net een 5-jarig meisje doodgereden. Welke medische verzorging zou gij hem geven ?

Ik flapte er onmiddellijk uit: zes kogels uit mijn dienstpistool !

De recruiter schoot prompt in de lach en ried mij aan dat niet op het entree-examen te schrijven.

 

Om maar te zeggen: het is een speciaal talent !

Ik ben er altijd weer van onder de indruk hoe een goede HC orde en netheid in de trein kan behouden zonder dat de stoottroepen erbij moeten worden geroepen. Toen die solliciteerden, hadden die ook niet vermoed, dat ze ooit er voor moesten zorgen dat iedereen een lapje draagt.

 


Een paar uur geleden… https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5172671/ns-medewerker-aangevallen-met-schaar-door-man-die-mondkap-weigert


Het is vakantie en ik heb het idee dat we een nieuwe fase in zijn gegaan van het Corona tijdperk. Het begint weer gezellig druk te worden, heb weer genoeg omhanden en kan me goed vermaken.

Mondkapjespolitie is een nieuw woord gok ik, want het aanspreken, verwijderen en eventueel verbaliseren van mondkapjes blijft echt een minder leuke kant van het vak momenteel. Discussies blijft men voeren en het is niet dat ik het verzonnen heb.

Ik zie sjaals, bandana's, hoofddoeken, servetten etc langskomen. En iedereen heeft een reden. Toch merk ik op dat de bandana dragers toch mondkapjes bij zich hebben. 

Het zwartrijden neemt ook weer meer de bekende contouren aan, dus het verschil zijn de mondkapjes. De treinen worden drukker, ook met fietsen. Dagjesmensen, de normale vragen cq problemen. 

Persoonlijk ben ik blij weer veel omhanden te hebben. Gewoon me werk doen en plezier hebben. Zeker als je een weddenschap afsluit en wint. Dat zijn de leuke zaken en problemen. 

 

Ik ben vandaag voor het eerst sinds drie weken weer met de trein. Het traject Alkmaar - Hoorn. De trein van 9.13 is heel erg rustig. Het is de eerste keer dat ik een uitje doe sinds begin maart. Het is mijn derde reisdag met de trein sinds 12 maart. 

Ik heb voor de trein gekozen omdat dat qua reistijd niet heel veel scheelt én ik direct naast het station van Hoorn moet zijn want ik ga voor het eerst in mijn leven met de stoomtram Hoorn-Medemblik :) 

Ik ben benieuwd hoe dat gaat en hoe het einde middag is qua drukte in de trein. Zeker gelet op jouw observaties @Loes

 

In september mogen wij - als het virus niet weer om zich heen grijpt- één dag per week naar kantoor. Ik ga dan weer vaker met de trein. Ik vind het allemaal wel spannend qua hoe druk dat dan zal zijn. Ik ben vorige week met de auto naar kantoor geweest en vond het erg druk op de weg. 

 


Alles staat of valt bij een regelmatige controle door het personeel op het (juist) dragen mondneuskapje @Lies87.

Kwam er nog een conducteur door de trein ?


Alles staat of valt bij een regelmatige controle door het personeel op het (juist) dragen mondneuskapje @Lies87.

Kwam er nog een conducteur door de trein ?

Ik zat helemaal voorin en heb er geen gezien in de trein zelf maar wel op station waar ik instapte "uit de deur zien hangen 


Via https://twitter.com/rikusspithorst/status/1286015292225785861

Vandaag even bliksemonderzoekje gedaan.

Trein Asdz - Ut 19 reizigers, 4 geen mondkapje

Trein Ut - Asdz 29 reizigers, 4 geen mondkapje

Metro Asdz - Pijp 58 reizigers, 5 geen mondkapje

Gaat lekker.

Zijn deze cijfers herkenbaar voor een HC, of zien die er veel minder omdat iedereen het ding snel opzet bij controle?


Alles staat of valt bij een regelmatige controle door het personeel op het (juist) dragen mondneuskapje @Lies87.

Kwam er nog een conducteur door de trein ?

Ik zat helemaal voorin en heb er geen gezien in de trein zelf maar wel op station waar ik instapte "uit de deur zien hangen 

Terugweg was ook rustig (trein van 14.51 vanaf Hoorn) en conducteur kwam langs voor serviceronde.


Via https://twitter.com/rikusspithorst/status/1286015292225785861

Vandaag even bliksemonderzoekje gedaan.

Trein Asdz - Ut 19 reizigers, 4 geen mondkapje

Trein Ut - Asdz 29 reizigers, 4 geen mondkapje

Metro Asdz - Pijp 58 reizigers, 5 geen mondkapje

Gaat lekker.

Zijn deze cijfers herkenbaar voor een HC, of zien die er veel minder omdat iedereen het ding snel opzet bij controle?

Rikus :laughing: , tja ik denk dat we daar maar niet op gaan reageren.

 

Maar er zullen altijd mensen zijn die denken dat de regels niet voor hen gelden, zo ook vandaag in een trein welke ik reed.  Alleen die kon toch echt zijn tas pakken en uitstappen toen ik hem zag zitten.  Deze vond het allemaal je reinste onzin. Nou ik was het met hem eens dat het onzin was dat hij de trein nam (zonder mondkapje).


Oh roest ik zag de tweet voorbij komen bij NS maar niet eens opgemerkt dat hij van Rikus was.. Mijn excuses haha :sweat_smile:

Nou ja, webcare heeft hem al gevraagd om welke treinen het precies ging. Die ‘zetten dan een melding door’ (wat natuurlijk bijzonder weinig zin heeft achteraf). 


Via https://twitter.com/rikusspithorst/status/1286015292225785861

Zijn deze cijfers herkenbaar voor een HC, of zien die er veel minder omdat iedereen het ding snel opzet bij controle?

Denk dat het misschien ook met de trajecten te maken heeft. In de metro zelf wordt vrijwel nooit gecontroleerd en in de trein tussen Utrecht en Amsterdam al helemaal niet. Ook niet voor corona.


Ernstiger vond ik een tweet van iemand die al 10 conducteurs zonder mondkapje of andere bescherming voorbij zag komen in de trein, alsof zij dat niet hoeven en ‘wij’ wel?

Uiteraard geen berispingen maar toch… Neem niet aan dat het om een contoleronde ging, dan zou ik ze keihard uitlachen (anders horen/zien ze dat niet wegens mijn kapje!)

Hoe dan ook, mensen die hun ov-chipkaart ter controle geven aan een HC maken zich ernstig zorgen, terwijl de kans op besmetting via oppervlakken zo goed als nihil is (niet je chipkaart in je mond steken na controle!)

De HC is degene die nog het meeste risico loopt, door al die kaarten aan te nemen.. niet jijzelf!

En de knopjes voor deuren openen dan (waarom niet automatisch?) die ook super vies/besmettelijk zijn?

Nee, een trein is geen tram of bus! Gebruik dan je verstand dus een voorwerp zoals een pen of sleutel of je elleboog om dat ene knopje te bedienen… :joy:


De HC is degene die nog het meeste risico loopt, door al die kaarten aan te nemen.. niet jijzelf!

De conducteur pakt de kaarten helemaal niet aan, de reiziger houd gewoon de kaart tegen de lezer.

Verder, het klakkeloos overnemen van berichten van Twitter heeft geen enkele waarde @Robert B als je niet eerst zelf controleert of beweringen waar zijn, zoals over die 10 conducteurs zonder beschermmidelen.

Dat kan iedereen op Twitter zetten...


De conducteur pakt de kaarten helemaal niet aan, de reiziger houd gewoon de kaart tegen de lezer.

Verder, het klakkeloos overnemen van berichten van Twitter heeft geen enkele waarde @Robert B als je niet eerst zelf controleert of beweringen waar zijn, zoals over die 10 conducteurs zonder beschermmidelen.

Dat kan iedereen op Twitter zetten...

Joh @Deventer, die discussie wil ik best aan gaan maar dan wordt het welles/nietes en daar juist geen zin in! Ga je gang als je dat privé wilt doen. Ik stelde min of meer een vraag aan een collega van je dus? Goed zo, dan mag ik los!

Mijzelf zal je nog niet snel in een trein zien (heb alternatieven) maar voor wie er op aangewezen is (mét mondkapje in een lege coupé) wat meer empathie.

Maar ja, met iemand die tussen Zwolle en Roosendaal één appel denkt te kunnen eten en na de 2e waarschuwing geen zichtbaar mondkapje heeft wat minder moeite om te lezen/interpreteren. Go @Loes !

Als diegene de trein uit gezet wordt, of die €95 betaalt en alsnog niet verder mee mag toch prima?

Dat is provoceren dus (zijn er veel, onzin die kapjes die bewezen niets doen voor jezelf!), maar de regels zijn redelijk bekend en duidelijk. Zullen we het daarbij laten voor nu?

Iemand die zich druk maakt over het aanraken van een ov-chipkaart door een conducteur moet zich,,, eigenlijk niet zo druk maken dus. Als dat een risico is zouden ze het niet doen immers (voor hun eigen veiligheid) maar dat is totaal niet aan de orde, want van het aanraken van een ov-chipkaart (of een WC bril) krijg je géén corona dus!

Als jij je kaart zelf vast wilt houden mag dat ook, hooguit dat een HC om de foto vraagt als de kaart in een hoesje of in je portemonnee zit, en men twijfels heeft of dat jij het wel bent. En dan volgt er meestal een heel ander gesprek.


Het valt me op hoezeer de discussie speelt over de beschermingsmiddelen. Het is voor mij elke dienst weer aan de orde. Het is eigenlijk de orde van de dag. 

Elke keer dat ik naar mijn trein loop, kijk ik in de trein of men hun mondkapjes goed gebruiken. Ik merk op dat als ik een gebaar maak om duidelijk te maken als het niet goed zit, de meesten daarop reageren en hem goed opzetten.

In de discussies op dit forum gaat het vaak over feiten en schijnveiligheid. Dat we makke schaapjes zijn die netjes volgen. Ik heb respect voor iedereen zijn mening erover, maar als puntje bij paaltje komt, zal men zich aan de regels moeten houden. Het gaat nu over de mondkapjes. Ik durf bijna met zekerheid te stellen dat een zelfde soort discussie, wel op een ander vlak gevoerd is toen de treinen rookvrij werden. Iedereen heeft zijn of haar mening daarover.

Ik vraag reizigers wel eens als ze een regel overtreden en mij voor het blok zetten, hoe zij in mijn situatie zouden reageren. Dat geeft soms hele mooie inzichten. Degenen die dat doen, krijg je een mooi en respectvol gesprek. Degenen die dat niet doen, hebben er al eerder over nagedacht en men zal proberen ten koste van alles om hun gelijk te behalen.

Zo een discussie gehad met een reiziger, die een theedoek had gebruikt als mondkapje. Dat mocht volgens hem, want er zitten elastieken aan.

Ik heb laatst ook een reiziger aangesproken, die een slaapmasker, die voor over de ogen gebruikte als mondkapje.

Een ander dacht dat een aangeboden kapje van een hele aardige reiziger niet op te hoeven zetten. Tuurlijk joh. Je wordt "gered" door een medereiziger en dit is je dank. Echt, geef dit soort reizigers geen mondkapje, want ze zijn respectloos naar iedereen toe. Een reiziger met een probleem die vooraf het probeert op te lossen, das echt een ander verhaal.

Gebruiken al mijn collega's hun beschermingsmiddelen correct? Ik zou willen dat ik ja kon zeggen, maar ik heb zoveel collega's en ik zie er maar een heel klein deel van tijdens mijn diensten. Wat ik wel weet is dat het zwaar weegt als er een constatering plaatsvindt bij verkeerd gebruik. Iedereen is volwassen bij ons, dus ik ga daar niet over liegen om een collega te beschermen. Ik zal altijd aangeven wat ik gezien en gehoord heb. Een oordeel geven is niet aan mij.

De controlerondes. Geen problemen mee. Ik neem geen enkele kaart aan en zet mijn scanner ertegenaan. Op een tafeltje (klapbaar) leggen om te laten scannen werkt vaak niet. Kies dan voor een stoel of leuning. 

Pak ik dan nooit meer kaarten aan? Soms wel, maar dan is er iets aan de hand. Voordeel van de nieuwe manier van scannen dat de reiziger vaak al mee kan kijken op mijn scanner. Maar nu als je iets registreert, dan meld je dat de reiziger ook direct. Het heeft zo zijn voordelen. 

De discussies zullen altijd blijven, daar zijn we Nederlanders voor, altijd polderen, maar het heeft weinig zin om elke keer dezelfde feiten in discussies te gooien over wel of niet. Ik zeg tegen reizigers dat ik de regels niet maak, maar wel geacht word er iets mee te doen. Wat valt mij op dat Duitsers bij aanspreken verkeerd mondmapje (col, bandana) bijna altijd een goed mondkapje bij zich hebben. Deze houding is prettig. Daar kunnen wij Nederlanders nog wat van leren. Je hoeft niet overal mee eens te zijn en ik geloof ook dat we daarom in een democratie leven. Ik blijf dat koesteren. 

In de hoop op betere tijden, geef mijn taak mondkapjespolitie graag terug en ga terug naar de basis voor Corona. Mag weer even genieten van mijn weekend.


Zo een discussie gehad met een reiziger, die een theedoek had gebruikt als mondkapje. Dat mocht volgens hem, want er zitten elastieken aan.

Ik weet natuurlijk niet precies wat-ie ermee gedaan had, maar onze Rijksoverheid zegt zelf:

 

Zelf mondkapjes maken

Welk materiaal is geschikt om een niet-medisch mondkapje te maken? 

Kies textiel dat bedoeld is om in contact te komen met de huid. U kunt gebruikt textiel (bijvoorbeeld lakens, theedoeken of kleding) of nieuw textiel nemen.

Waar kan ik dit materiaal verkrijgen?

U kunt dit op diverse plaatsen kopen. U kunt ook een theedoek, t-shirt of kussensloop gebruiken.


@mrfreeze 

Dank even voor het screenshot. Het was een theedoek, niet in de vorm gemaakt van een mondkapje, dus pak nu een theedoek en daar 2 elastieken aan naaien en klaar. Het sloot iig niet goed de mond en neus af. Voor de juiste beeldvorming, ik heb de reiziger aangesproken en een noodoplossing bedacht.  


ik wel weet is dat het zwaar weegt als er een constatering plaatsvindt bij verkeerd gebruik. Iedereen is volwassen bij ons, dus ik ga daar niet over liegen om een collega te beschermen. Ik zal altijd aangeven wat ik gezien en gehoord heb.

Maak je daar dan pro actief een melding van aan je leidinggevende ?


Ik heb geleerd de collega direct aan te spreken, net als jij, dus dat doe ik ook. Algemene signalen geef ik altijd door.


Ik heb geleerd de collega direct aan te spreken

Ik zou er niet aan moeten denken @Loes ! Dat lijkt me niet echt prettig voor de werksfeer. En dan even later weer samen keuvelen over de vakantie of kids.......


Het valt me op hoezeer de discussie speelt over de beschermingsmiddelen.

Dank voor de rest van je verhaal maar dat zal wel even zo blijven (totdat de acceptatie/noodzaak hoger wordt)

Dat de RVD een theedoek of kussensloop oke vindt als niet-medisch mondkapje (met naaipatroon erbij zelfs, doe maar wat) zegt genoeg. De meeste HC’s zeggen er ook niets van of zijn er wel klaar mee.

Het station kleuterjuf zijn we dus gepasseerd.. Zoek het maar uit verder met zijn allen  (alleen samen krijgen we het onder controle) en dat is ook het advies van webcare en de veiligheidscentrale min of meer…

Een melding sturen doen we niets mee, is geen acute melding van iets onveiligs, dus verwacht vooral niet dat er een HC langs komt om te kijken. Ik zei al (geintje) steek een sigaar op want dan zijn ze er wel ineens!

Spreek je medereizigers er op aan (ja doei, grote bek terug geen zin in) is het enige dat je kunt doen, of zoek de HC steeds weer? Waarom zouden reizigers dat als taak moeten gaan doen?

Willekeurig voorbeeldje (dus niet van mij) van een appje of sms aan die mensen van 06 1318 1318

 

Spreek de HC aan of ga maar ergens anders zitten? Wie heeft dat (automatisch) antwoord bedacht in hemeltjesnaam?

Een HC is vaak bijna net zo lastig te vinden als een WC op straat, als je er eentje nodig hebt!

Dat kan beter dus… 


@Robert B 

Slechte ontwikkeling, want de losgelaten 1,5 meter wordt hier aangehaald, die in de trein niet meer geldt en juist ons weer in een zwakke positie brengt. Juist als HC wil ik dit soort zaken weten. Ik meld alle niet-mondkapjes dragers als onveilige situatie voor reizigers. Mijn teammanager weet ondertussen hoevaak ik dit tegenkom. Das elke dienst wel raak. 

We blijven hier nog wel ff mee zitten iig, dat vrees ik ook ja 😔


Ik zit "in de voorste bak", grappig en opvallend, geen reiziger zal een deel van een trein zo noemen @Robert B . Dat lijkt wel een soort spoordialect !


 

Ik meld alle niet-mondkapjes dragers als onveilige situatie voor reizigers. Mijn teammanager weet ondertussen hoevaak ik dit tegenkom. Das elke dienst wel raak. 

En wat doet je teammanager met deze info. Krijg je daar een terugkoppeling van @Loes ? Er moeten immers dus landelijk duizenden meldingen binnenkomen per dag via de dienstdoende HCs, wat zeer interresante data kan opleveten per treinserie of regio.


Sorry Deventer, dat zijn interne processen, die ik niet openbaar mag maken.


Reageer