Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik laat me maar verrassen, maar een trein kwijt zijn, het blijft bijzonder dit vak. 

Moet ook lastig zijn geweest bij het invullen van dit formulier. De optie ‘trein’ wordt niet eens genoemd! :rofl:

 

 

Badge +3

Bizar, bijzonder en hopelijk eenmalig. Dank voor het delen!

Ondertussen ontplofte Twitter ongeveer wegens een of andere joker genaamd Engel…

Dat krijgt ook nog wel een staartje, maar heb jij voorlopig geen last van totdat allerlei mensen met frauduleuze ontheffingen voor geen mondkapje instappen. Succes!

Reputatie 7
Badge +4

Viruswaanzin, ze gaan zich de Viruspravda noemen, wordt een soort van criminele organisatie als er valse verklaringen worden geschreven die ook nog eens van geen enkel nut zijn, behalve dan het bloed onder de nagels van de conducteurs vandaan halen. Uit het verhaal van Loes blijkt wel dat dat toch allemaal wel erg veel wordt.

 

Ze hangen zichzelf op, en dat is geen verlies.

Badge +3

@mrfreeze een achtergelaten/verloren ov-chipkaart mag ook al niet eens meer (is sinds een tijdje al geen optie meer in het menu).

Die vernietigen we, en anders gaat hij naar TLS en die doen hetzelfde.

Gelukkig zijn er nog baliemedewerkers die een gevonden/ingeleverde kaart toch maar even een dagje bewaren, voor het geval de kaarthouder zich meldt.

Oh nee wacht, jij kunt helemaal nooit (foto op de voorkant, info op de chip) de eigenaar van een ov-chipkaart zijn… Dat staat op de achterkant immers. dus die kaart is van ons (TLS) en €11 voor een nieuwe graag!

Bullshit, mag iemand zijn/haar teruggevonden ov-chipkaart terug alsjeblieft?

 

Bullshit, mag iemand zijn/haar teruggevonden ov-chipkaart terug alsjeblieft?

Kosten van het invoeren in het zoeksysteem, verzenden naar centraal punt en daar bewaren en eventueel weer opnieuw bij de klant brengen kost alles bij elkaar meer dan een nieuwe kaart. 

 

Bullshit, mag iemand zijn/haar teruggevonden ov-chipkaart terug alsjeblieft?

Kosten van het invoeren in het zoeksysteem, verzenden naar centraal punt en daar bewaren en eventueel weer opnieuw bij de klant brengen kost alles bij elkaar meer dan een nieuwe kaart. 

 

De kosten voor de klant zijn dan nihil en nu bij vernietiging € 11,00. Het is leuk om vanuit jullie zelf te gaan redeneren maar ik vind dat in dit geval ongepast. Dit valt onder de noemer service en de reiziger op 1,2, en 3. @Jeroen  

 

Bullshit, mag iemand zijn/haar teruggevonden ov-chipkaart terug alsjeblieft?

Kosten van het invoeren in het zoeksysteem, verzenden naar centraal punt en daar bewaren en eventueel weer opnieuw bij de klant brengen kost alles bij elkaar meer dan een nieuwe kaart. 

 

De kosten voor de klant zijn dan nihil en nu bij vernietiging € 11,00. Het is leuk om vanuit jullie zelf te gaan redeneren maar ik vind dat in dit geval ongepast. Dit valt onder de noemer service en de reiziger op 1,2, en 3. @Jeroen  

Een heel klein deel van de kaarten werd opgehaald door de reizigers, veel kozen zelf al voor een nieuwe kaart.

 

Aanvulling op @Jeroen, reizigers kwamen vaak die kaarten niet ophalen, omdat ze deze meestal direct blokkeerden na ontdekking dat ze hem kwijt waren. Een geblokkeerde kaart kon niet gedeblokkeerd worden. Vraag mij niet waarom.

Een geblokkeerde kaart kon niet gedeblokkeerd worden. Vraag mij niet waarom.

Veiligheidsdingetje, ik zou de kaart kunnen vinden, kopie/dump maken en daarna inleveren/teruggeven.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is niet zo vreemd. Wanneer je een bankpas of creditcard kwijt bent hebben de banken ons ingepeperd om kaarten direct te laten blokkeren om misbruik te voorkomen. Bovendien ben je als klant zelf verantwoordelijk om zo snel mogelijk verlies of diefstal van een kaart te melden. Het is dan ook een heel begrijpelijke reactie.

Opvallend is wel dat ik bij ING mijn pas kan laten blokkeren maar ook weer kan deblokkeren wanneer ik mijn kaart terugvind. https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/verlies-of-diefstal-van-uw-pas/index.html Ik zie niet direct waarom dit bij een OV-chipkaart niet zou kunnen.

 

Bij pinpassen kan dat tegenwoordig inderdaad, idem voor deblokkeren bij 3x verkeerde code. Het voornaamste verschil met pinpassen is dat er veel meer gewerkt wordt met verificatie bij een centrale administratie, terwijl dat bij de OV-chipkaart hooguit achteraf gebeurt. Eventuele fraude is dus veel lastiger te detecteren, laat staan tijdig blokkeren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zelf een keer een ING bankpas gevonden en contact opgenomen met ING met de vraag of ik hem bij een kantoor kon inleveren. Die hebben de pas geblokkeerd waarna ik de pas moest doorknippen en weggooien.

Reputatie 7
Badge +3

De banken maken een groot onderscheid tussen het (terug)vinden van je eigen pas en het vinden van de pas van iemand anders. Zie bijvoorbeeld: https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/betaalpas/gevonden.html

In zoverre is het dus vergelijkbaar met de situatie dat wanneer je de OV-chipkaart van iemand anders vindt die vernietigd wordt. Ik zie op Nextdoor wel eens gevonden kaarten voorbijkomen. Je hebt dan geluk dat iemand je kaart gevonden heeft en nog nergens heeft ingeleverd. Zeker wanneer je zelf nog niet doorhad dat je de kaart verloren had.

Maar we zijn wel een beetje aan het afdwalen.

Terug naar de realiteit helaas. Ik merk dat ik moe aan het worden ben, door oa de hitte. Van de 8 dagen heb ik er na morgen 7 van gewerkt en 1 vrij. Na morgen heb ik wel ff een lang weekend. Fijn vooruitzicht.

Ik merkte vandaag op, dat ik een kortere lont had. Ik heb veel discussies over het mondkapje ingedrukt. Ook als ik gewoon informeer, wat de regels zijn, blijft men er verweer tegen voeren. Alsof het iets speciaals is. Nou nee, in bijna elk rijtuig is er wel iets.

Ofwel de regels zijn niet duidelijk dat er een verplichting is een mondkapje in het ov te dragen. Ook al zit je alleen, ruim op afstand etc. Ik kom minimaal 5 reizigers per dag tegen waar ik dat tegen mag vertellen.

Bandana's mogen nu eenmaal ook niet. Leg je dat netjes uit, ja maar....…

Nee, het mag niet. Regel de volgende keer een mondkapje. Ja maar...…

Nee, het mag niet punt.

En zo gaan we nog 3 Ja maren verder.

Dan hebben we het nog niet over de "zwartrijders". 

Vandaag wel een goed gesprek gehad met 3 jongens in de 1e klas. Ze zagen er niet uit als 1e klassers, maar waren het wel. We hebben het gehad over de vooroordelen en aannames die we toch doen. Ik heb er weer veel van geleerd. 

Morgen weer een dagdienst, hopelijk heb ik na vannacht weer een langer lontje 😅.

 

Reputatie 6

Ik mag donderdag weer een dagje naar kantoor. Dit keer reis ik met de trein. De soepelere regels rondom mogen parkeren en reiskostenvergoeding krijgen, worden weer teruggedraaid. We gaan langzamerhand  naar het nieuwe  normaal. Het wordt één keer per week naar kantoor. De andere vier dagen thuis werken. Per wanneer is nog niet bekend. Dat hangt af van vele ontwikkelingen. 

ben benieuwd hoe de controle gaat. Ik denk dat de conducteur wel zal merken dat ik amper met de trein heb gereisd... Ik kijk er gek genoeg wel naar uit. Wat ik heb gemist? Dat ik in de reistijd ook iets anders kan doen dan op moeten letten op de steeds drukker wordende snelweg. Autorijden na een vermoeiende werkdag zal niet mijn hobby worden.

 

Ik merkte vandaag op, dat ik een kortere lont had. Ik heb veel discussies over het mondkapje ingedrukt. Ook als ik gewoon informeer, wat de regels zijn, blijft men er verweer tegen voeren. Alsof het iets speciaals is. Nou nee, in bijna elk rijtuig is er wel iets.

Misschien een goede tip, zag een collega het heel anders doen. Gewoon buitenlangs lopen, sleutel in de hand en even tegen de ruiten tikken. Het mondneuskapjes gebaar en je moest eens zien hoe snel ze keurig op gingen. Geen discussie en zo klaar !

Reputatie 7
Badge

Ik las kort geleden een bericht over een conducteur in Polen. Die sprak een reiziger aan op het niet dragen van een mondkapje. De reiziger weigerde waarna de conducteur de tas van die reizigers op het perron smeet. De reiziger moest wel uitstappen en de trein reed zonder hem weg.

Nog 1 dag en ik heb weer weekend. Dan zitten er weer 4 aflopers voor me op. Merk wel dat ik toe ben aan vakantie en die komt er binnenkort ook aan.

De bekende welles/nietes discussie mondkapjes, die is onderhand wel bekend. Ik heb in de afgelopen 3 diensten weer genoeg andere discussiestof gekregen.

Op de ICD heb ik met een groep een fikse discussie gehad over de toeslag. Je merkt als men als groep fungeert, dat men zich sterker voelt. Zodra je ze alleen spreekt en ikzelf me ook houd aan hetgeen ik beslis, merk ik toch wel dat er dan een goed gesprek uit komt. Zeker als je uitlegd wat de consequenties kunnen worden als ik er zo klaar mee ben en het ga doorpakken. Uiteindelijk niet hoeven doen gelukkig, maar soms krijg ik daar geen keuze in.

Een ander probleem wat naar voren kwam, was een inklemming in een buitendeur. De betreffende reiziger kon zich zelf bevrijden en ik zag het weer gebeuren. Dat soort acties zijn levensgevaarlijk en ik ben naar het tweetal toegegaan en heb daar een interessant gesprek gehad. Hoe je iets anders kan beleven. Mijn getuigeverslag zag er heel anders uit dan wat de reiziger dacht dat hij had meegemaakt. Hoe je met oogkleppen situaties zo verkeerd kan inschatten. Ik stond volledig in mijn recht hier een bekeuring voor te schrijven, maar ik heb het afgedaan met het waarschuwende gesprek. Ik zag hoe het binnenkwam en vaak is dat beter dan er direct op bekeuren.

Later op de dag nog een groep jongens tegengekomen, waarvan er 1 een kater had. Ze waren komen vliegen en hij was helemaal gecheckt op Coronagerelateerde klachten. Natuurlijk ben ik niet blij met een reiziger, die overgeeft, maar hun reisorganisatie had hem voorzien van goede kotszakken. Ook hier zag je de dankbaarheid waarmee de groep werd geholpen. Het werd niet als normaal beschouwd.

De warmte zorgt ervoor dat ik me moe voel. Toch blijf ik door me treinen gaan en ik heb zelden een saai moment. Gisteren nog getuige mogen zijn van een echtelijke ruzie. Dat soort ruzies heb ik weinig mee van doen, behalve dat men het veilig houdt, maar als de een je trein ingaat, zonder mondkapje, dan krijg ik er een flink probleem bij. Uiteindelijk heb ik geen problemen gehad en ik hoop dat ze eruit zijn gekomen. Aangezien ze allebei niet meegegaan zijn, ken ik de uitkomst niet.

En gisteren weer eens een primeur gehad, een Flirt werd als Intercity ingezet. Hoeveel reizigers bij ons hebben nagevraagd of het een IC was, de twijfel sloeg enorm toe. De vraag van de dag was: "Haal ik straks mijn aansluiting wel, nu er een sprinter rijd?" Men dacht dat de Flirt niet zo hard kan rijden als IC materieel en in het bijzonder de VIRM.

Vanavond weer op pad in de hoop weer meer normalere zaken te regelen.

Nog even 1 avondje en dan mag je het weekend even uitrusten. Vermoeidheid is herkenbaar en zie ik bij veel collega's, de corona perikelen hakken er toch in en de meeste beperken zich in wat ze doen en dan wordt het wereldje erg klein.

Wel grappig altijd dat mensen verwachten dat een sprinter langzamer is dan een IC, terwijl het juist het tegenovergestelde is. Zeker de Flirt is een fijne en rappe trein al is de aanpassing in het remsysteem nog wel een dingetje zodra het glad is. En dan is de Flirt ook nog eens begrensd qua acceleratie tot 70% omdat het anders veel te rap ging.

Fijne dienst vanavond en geniet van je weekend @Loes, dan ga ik dat ook lekker doen.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien denken mensen wel dat als er een Flirt voor komt rijden dat die ook als sprinter dienst doet en dus overal stopt. Dan zou je er wel langer over doen.

Reputatie 6

Ik was gisteren met de trein naar kantoor. Op de heenweg had ik de sprinter vanaf Alkmaar Noord naar Haarlem om 7.11. Deze was echt heel erg rustig. Pas bij beverwijk werd het drukker maar je hoefde niet naast een vreemde te zitten. Op de terugweg was het helaas minder prettig. Om 17.31 de sprinter genomen vanaf Haarlem en deze zat echt lekker vol. Ik zag vooral dagjesmensen. Heel veel tassen van allerlei winkelketens en strandmatjes. De kantoorforens werkt volgens mij nog steeds thuis. Vraag me trouwens af of al die dagjesmensen met korting aan het reizen waren? Vond het best een gek tijdstip voor vooral dagjesmensen.

Reputatie 7
Badge +1

Gisteren voor het eerst weer in 3 maanden in de trein gezeten.

Op de heenreis zo'n 2 1/2 uur in 5 treinen gezeten met in totaal 1 keer controle door de controleurs van Keolis. Op de ICD liep de conducteur heel snel door de coupé met een simpele goeiemorgen. Voor zover ik kon zien droeg iedereen het mondkapje en ook op de juiste manier. De treinen waren best rustig en afstand houden was voor het grootste deel van de reis goed te doen. IC 1839 kon misschien wel ietsjes langer, maar staan was niet nodig. 

Op de terugreis 2 1/2 uur in 4 treinen gezeten. Op de gehele reis was er geen controle. Hier en daar een enkeling die het mondkapje verkeerd droeg, maar veel waren het er zeker niet op de avond. Drukte viel ook wel mee. Wel op de SPR 5195 nog een incident meegemaakt op Rotterdam Zuid waarbij een reiziger geen mondkapje op had en ook geen bij haar had. Zij mocht niet mee met de trein en bleef eenzaam achter op het station. Hoe zij verder op haar bestemming is gekomen is mij niet bekend, want het was de laatste sprinter van de dag. Regels zijn regels en ik ben blij dat er door deze vrouwelijke HC en enkele collega's van haar goed opgetreden wordt tegen deze personen, zeker complimenten aan hen. 

In totaal dus 5 uur in de trein gezeten en alleen bij Keolis 1 keer controle. Sluit helaas naadloos aan bij mijn ervaringen met NS. Slidestops en Loes komen niet in mijn regio blijkbaar. Een enkele keer is er controle maar helaas al te vaak niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik was gisteren met de trein naar kantoor. Op de heenweg had ik de sprinter vanaf Alkmaar Noord naar Haarlem om 7.11. Deze was echt heel erg rustig. Pas bij beverwijk werd het drukker maar je hoefde niet naast een vreemde te zitten. Op de terugweg was het helaas minder prettig. Om 17.31 de sprinter genomen vanaf Haarlem en deze zat echt lekker vol. Ik zag vooral dagjesmensen. Heel veel tassen van allerlei winkelketens en strandmatjes. De kantoorforens werkt volgens mij nog steeds thuis. Vraag me trouwens af of al die dagjesmensen met korting aan het reizen waren? Vond het best een gek tijdstip voor vooral dagjesmensen.

Dagjesmensen die om 17.31 uur in een trein vanaf Haarlem zitten, kunnen op dat tijdstip alleen korting hebben met altijd voordeel. SPR, daldagkaarten, daldagretour, vol tarief of gewoon geen kaartje. Was er controle? Dacht overigens dat er opgeroepen was om zoveel mogelijk in de daluren te reizen of is dat ook van de baan?

Reputatie 7
Badge +3

Maar wie zegt dat ze de reis zijn begonnen in Haarlem? Ze kunnen ook voor 4 uur de reis ergens anders zijn begonnen om op Haarlem over te stappen. Nou ja, die met de strandmatjes misschien niet. Of ze hebben nog een VDU. En met de trein van 17.31 vanaf Haarlem zijn ze dan wel lekker rond etenstijd thuis.

Reageer