Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Reputatie 6

Gisteren een zeer positieve ervaring gehad met reis zsm Zwolle naar Nijmegen, trein vertrok 08.50 uit Zwolle. Amper vertrokken of de conducteur kwam meteen plaatsbewijzen controleren. Tegen een ‘mondkapopdekinhanger’ grapte hij ‘ je mondkapjes is wel erg ver afgezakt’ waarop de jongedame hem meteen weer opzette. Met een aardig woord voor iedereen werd er gecontroleerd, tussentijds luid en duidelijk omgeroepen en bij het verlaten van de trein gezegd ‘ wees vriendelijk en blijf voorzichtig! Uitstekend, zo kan het dus ook. Zichtbaar zijn, controleren en aanspreken. Voorbeeld voor veel andere conducteurs wat mij betreft!

Het begint steeds drukker te worden, op de stations en in de treinen. Groot aandeel hebben de studenten daarin. Het maakt het gezelliger qua drukte.

Toch blijf ik me verbazen over ons eigen volk. Elke trein een discussie over ofwel het mondkapje, het verkeerd gebruiken van een vervoersbewijs of de fiets. Sinds Corona zijn toetreden heeft gedaan in onze ziektes, is het duscussie gehalte omhoog geknald. Iedereen heeft wel een excuus waarom iets niet klopt en een deel wil niet aangesproken worden.

Steeds meer zie ik respectloos gedrag. Men maakt eigen regels en ik begin het steeds meer af te kappen. Ik hoor zelden nog iets nieuws.

Waar ik wel zat van ben, is het respect dat weg is. Het respect van vroeger is al heel lang weg, maar het respecteren van huisregels is echt het minste wat men kan doen. Ik vraag me echt af, al die reizigers die vinden dat ze iets niet hoeven, wat die ervan zouden vinden als ik bij hun thuis of op hun werk hetzelfde zou doen. Hoe men zou reageren als ik hun regels niet respecteer. Daar hoor je niemand over. Gisteren was ik er echt ff klaar mee. Ik snap het gewoonweg niet meer. Misschien komt dat wel weer als we weer normaler mogen doen.

Op de weg gebeuren ook veel ongelukken. Reden die men aangeeft, men is het ontwend. Ik denk dat men het reizen met de trein ook ontwend is. Ik zie ongeschreven regels gebroken worden, zoals eerst de uitstappers, dan de instappers. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik heb de hoop dat het zal veranderen en dat het tijd zal kosten. We zijn gewoontedieren, laten we het positieve er daar dan maar uit gaan halen.

Fijn weekend gewenst voor een ieder.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie regelmatig in de spits mensen met fietsen die werkelijk geen idee hebben dat de fiets niet mee mag in de spits. Zou dat werkelijk ontwenning zijn? Zou kunnen.

De observatie dat de instappers geen ruimte laten aan de uitstappers heb ik ook. Gelukkig heb ik er zelf niet zoveel last van als ik uitstap met mijn elektrische vouwfiets. Daar kunnen ze echt niet doorheen en moeten ze me wel ruimte geven.

Afgelopen vrijdag trad de Hc heel kordaat op en er werden drie mensen met fiets aangesproken. Twee mochten blijven omdat ze een internationale reis met fiets naar Frankfurt (via Venlo, niet met de ICE) aan het maken waren. De derde werd zonder pardon de trein uitgebonjourd met de mededeling dat hij pas om 09.00 uur in de trein mocht met zijn fiets.

Verder valt het me op dat er redelijk wat halfgaren zijn die het mondkapje op hun kin hebben hangen en het snel opzetten wanneer ze vermoeden dat een Hc gaat langskomen. Dat vind ik wel zo ongelooflijk zielig. Dan heb je ook nog de types die meer dan een kwartier aan lurken zijn aan een flesje zodat ze zogenaamd toestemming hebben om het mondkapje af te doen.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

@Loes Het gedrag op de weg is hetzelfde als in de trein en elders in Nederland: ikke, ikke en de rest kan stikken.

7 weken geleden belandde ik op de SEH omdat een bezorger op e-bike even snel een stoplicht wilde halen en mij, fietser, komende van rechts geen voorrang gaf. Dagelijks moet ik meerdere keren remmen voor verkeer wat lak heeft aan verkeersregels.

Sinds maart 2020 nauwelijks met de trein geweest. Gisteren voor de 2e keer dit jaar met de trein gereisd. 2x 1,5 uur sprinter+IC geen controle. Wel nauwelijks mensen met mondkapje op station en perrons, NS-personeel wat er niet van zegt, mensen met mondkapje onder de kin die gezien hun schichtige gedrag duidelijk niet in de 1e klas waarboor ik een kaartje had thuishoorden, groepen jongeren zonder (goed) gedragen mondkapje lopend door de 1e klasdie je uitlachen als je ze aanspreekt op hun mondkapje. Als iemand die in verpleeghuizen werkt en zelf tot de risicogroep behoor wordt veilig reizen met de trein onmogelijk gemaakt. Ik ben blij met mensen zoals Loes, maar zou het fijn vinden als er niet alleen bij NS, maar in heelNederland eens goed gehandhaafd gaat worden. 

Reputatie 7
Badge +3

De strijd om mondkapjes op het station (en de perrons) is opgegeven. Daar wordt een ruime week voor de versoepeling van de maatregelen echt niets meer aan gedaan. De deal met de samenleving lijkt me eenvoudig: mondkapje op het voertuig, daarbuiten hoeft het niet maar mag het wel.

Verder veel rokers op perrons buiten de overkapping die van het volledige rookverbod nog nooit gehoord hebben. En dan gaan zaniken met de vraag of ik er last van heb. Het antwoord is dan dat ik als iemand die meer dan 25 aan roken verslaafd ben geweest daar inderdaad heel veel last van heb.

Er moeten echt veel meer bordjes op de perrons komen om mensen te herinneren aan het rookverbod.

 
 
 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

Zonder goede handhaving is de mondkapjesplicht in de trein een verloren zaak. Vandaag was ik (weer) slechts een van de weinigen in de trein die het (goed) droeg. De trein zat vol met voornamelijk jongeren en die zaten nonchalant onderuitgezakt met een air van wie doet me wat. Enkelen gingen 1e klas zitten (waar ik ook zat), telefoon opladen en dan lekker luid met elkaar lachen en "spelen" met de kapjes- op en af, elastiek uitrekken etc. Om je rot aan te ergeren. Je vraagt je dan (wéér) af waarom je nog 1e klas reist. Ik ben gaan verzitten, in de 2e klas was het beter uit te houden. Op de rit Breda - Den Bosch verder geen personeel gezien.

Reputatie 7
Badge +1

@Loes Dat met het breken van ongeschreven regels is wel een dingetje inderdaad. Ik werd afgelopen week bijna de trein ingebeukt nadat ik keurig wachtte totdat iedereen was uitgestapt. Toen waren er al verschillende mensen naar binnen gevlogen haastig op zoek naar een zitplek. Dat er ook nog mensen de gangpaden uitkwamen om uit te stappen deed er verder niet toe…

 

Enfin… 

Na het lezen van de vele verhalen hier, op diverse sociale media en in het nieuws was ik afgelopen maandag erg benieuwd naar het naleven van de coronamaatregelen in de trein en op perrons. Druk was het iig wel.

Op stations en perrons heb ik op een enkeling na bijna niemand meer een mondkapje zien dragen. Veel mensen doen hem af zodra ze de trein uitstappen. Niet alleen reizigers, maar ook personeel draagt vaak geen mondkapje meer. Als het al gedragen wordt dan hangt ie onderaan de kin. Er zijn gelukkig uitzonderingen.

In de trein zelf viel het mij nog enigszins mee. Ik had verwacht dat hier vrijwel niemand nog een mondkapje zou dragen. In tegenstelling tot wat ik hierboven lees had het grootste deel gelukkig een mondkapje op. Hoewel er wel veel mensen zijn die het mondkapje half dragen, of alleen onderaan de kin. Vooral na vertrek wordt het mondkapje vaak stilletjes onderaan de kin gehangen.

Tijdens één van de ritten afgelopen week werd er door de conductrice actief gewezen op het dragen van een mondkapje. Dit werd nog eens herhaald over de omroep, met als waarschuwing dat mensen bij het niet dragen uit de trein verwijdert zouden worden. Alleen al bij het zien van de conducteur hadden veel mensen plots weer hun mondkapje op. Ze weten dus echt wel hoe het moet…

Reputatie 7
Badge +3

Er zit zat net weer iemand met een fiets in de trein. Om 08.03 uur uitgestapt in Hilversum Sportpark. De Hc bevond zich in het andere treinstel.

Na een zomerverlof periode ben ik weer te vinden op de trein. Precies het weekend waar de versoepelingen begonnen, had ik verlof. Zeer benieuwd hoe het erna zou gaan. 

Zelf ben ik blij dat ik op het station weer gewoon normaal kan ademen zonder mondkapje op. Ik merk wel dat ik na mijn dienst er keelpijn door krijg. 

Het blijft me ook verbazen dat in het buitenland iedereen gewoon het mondkapje draagt zonder elke keer discussies aan te gaan. Kom je weer in Nederland en hoppa, daar ga je weer.

Het gaat niet alleen om de mondkapjes. Ook de reizigers schieten meteen de verdediging in bij andere regels die men overtreedt. Nog niet eerder heb ik een uvb geschreven voor een vouwfiets (niet ingeklapt), maar nu wel. Iedereen kan fouten maken en zijn of haar zaakjes niet op orde hebben, maar als ik je waarschuw en de volgende dag kom ik je weer tegen in exact dezelfde situatie, dan ben je hardleers en verdien je hem gewoon. 

Ook het gemak waarmee er gedacht wordt dat we wel ff helpen, zware koffers, vrachtwagens van kinderwagens, inklappen vouwfiets.... het wordt steeds gekker. 

De smoezen dat men geen mondkapje op heeft. Ik dacht alles wel gehoord te hebben onderhand, maar niet dus. Het boek wordt steeds dikker en dikker.

Drukker wordt het ook. Toeristen zie ik weer vaak en ik spreek weer zowat alle talen die ik machtig ben. De diversiteit neemt toe, net als de drukte. 

We zijn weer lekker actief, ik wacht weer verder af wat me te wachten zal staan.

Badge +3

Bravo voor die vouwfiets (niet ingeklapt). Waarschuwing en kom ik je weer tegen dan is het raak…

En mét een UvB dus, in plaats van de trein uit bij de eerstvolgende stop (en neem de volgende maar op eigen risico als je hem niet wilt opvouwen) :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Dat was mijn ervaring ook dat in het buitenland men gewoon het mondkapje draagt. Op vliegvelden en in vliegtuig waren het Nederlanders die hem niet (correct) droegen en ook andere regels negeerden. 

Deze week moet ik met de trein, die ik zoveel mogelijk probeer te vermijden. Ben benieuwd hoeveel mondkapjesloze en zonder geldig vervoersbewijs nu weer in de 1e klas tref.

Reputatie 5

Ook het gemak waarmee er gedacht wordt dat we wel ff helpen, zware koffers, vrachtwagens van kinderwagens, inklappen vouwfiets.... het wordt steeds gekker. 

ik vind het niet zo gek dat reizigers hulp aan de conducteur vragen. Als dit niet in overeenstemming met de realiteit is zal NS een andere marketingstrategie moeten gaan volgen.

De smoezen dat men geen mondkapje op heeft. Ik dacht alles wel gehoord te hebben onderhand, maar niet dus. Het boek wordt steeds dikker en dikker.

Het boek wordt dikker en dikker omdat er nauwelijks controle en handhaving is.

Drukker wordt het ook. Toeristen zie ik weer vaak en ik spreek weer zowat alle talen die ik machtig ben. De diversiteit neemt toe, net als de drukte. is het drukker of zijn er  structureel te weinig treindelen voor het aantal reizigers? 

Dus de reizigers verzinnen smoesjes voor het niet dragen van een mondkapje omdat ze niet gecontroleerd worden?

Reputatie 4

Dus de reizigers verzinnen smoesjes voor het niet dragen van een mondkapje omdat ze niet gecontroleerd worden?

 

Je ziet zoveel reizigers die de ineens een half uur over een kopje koffie doen, omdat ze geen mondkapje op willen. Dat slaat gewoon nergens op, maar een conducteur kan er niets tegen doen. 

De diensten die ik gedraaid heb, HSL, is er geen sprake van te weinig materieel. Ik neem het voornamelijk waar wat ik op het perron zie staan. 

Ik wil best reizigers helpen als men het vraagt, maar een reiziger moet zich alleen kunnen redden. Ik ga mijn rug niet verknallen voor een reiziger, die iets zelf niet kan, omdat bv een kinderwagen 20 kilo weegt. Extreem is nooit goed, dat is wel het geval tegenwoordig.

Reputatie 4

Gisteren een zeer positieve ervaring gehad met reis zsm Zwolle naar Nijmegen, trein vertrok 08.50 uit Zwolle. Amper vertrokken of de conducteur kwam meteen plaatsbewijzen controleren. Tegen een ‘mondkapopdekinhanger’ grapte hij ‘ je mondkapjes is wel erg ver afgezakt’ waarop de jongedame hem meteen weer opzette. Met een aardig woord voor iedereen werd er gecontroleerd, tussentijds luid en duidelijk omgeroepen en bij het verlaten van de trein gezegd ‘ wees vriendelijk en blijf voorzichtig! Uitstekend, zo kan het dus ook. Zichtbaar zijn, controleren en aanspreken. Voorbeeld voor veel andere conducteurs wat mij betreft!

 

Afgelopen zaterdag van Ermelo naar Groningen gereisd. De Sprinter naar Zwolle was een losse SNG-4 en na vertrek uit elk station liep de conducteur van voor naar achter door de trein om te controleren op mondkapjes. Daarna de Sprinter naar Groningen, ook een losse SNG-4. Ik werd door V&S gecontroleerd voordat ik de trein instapte én in de trein, nog voor we vertrokken waren. Maar de terugweg vanuit Groningen, met de Intercity, een losse ICMm-4, werd ik niet gecontroleerd en ging de conducteur in het machinistenhokje zitten, waardoor bijna niemand zijn mondkapje nog op had..  Soms gaat het dus goed, maar soms ook absoluut niet. Misschien moeten die mondkapjes maar gewoon worden afgeschaft, scheelt een hoop gezeur! (Al is dan de kans op besmetting groter..)

Dus de reizigers verzinnen smoesjes voor het niet dragen van een mondkapje omdat ze niet gecontroleerd worden?

Nee, maar bij reizigers is algemeen bekend dat smoesjes werken. Misschien niet bij Loes, maar door het structureel niet beboeten van mensen zonder mondkapje, onterecht in de 1e klas en sowieso uitblijven van  controle in de trein, proberen de reizigers het gewoon.

Als eenmaal bekend wordt dat je bij de NS gewoon een boete krijgt als je je niet aan de regels houdt, dan zullen mensen het ook veel minder proberen. 

Reputatie 7
Badge +3

Dus de reizigers verzinnen smoesjes voor het niet dragen van een mondkapje omdat ze niet gecontroleerd worden?

Nee, maar bij reizigers is algemeen bekend dat smoesjes werken. Misschien niet bij Loes, maar door het structureel niet beboeten van mensen zonder mondkapje, onterecht in de 1e klas en sowieso uitblijven van  controle in de trein, proberen de reizigers het gewoon.

Als eenmaal bekend wordt dat je bij de NS gewoon een boete krijgt als je je niet aan de regels houdt, dan zullen mensen het ook veel minder proberen. 

Gisteren moest iemand op mijn werk iemand op Schiphol ophalen. De keuze viel op trein want goedkoper dan parkeren op Schiphol. Er zou namelijk gereisd worden op SRP van zoon en die had een weekabonnement. Dat zou makkelijk kunnen want er was toch nooit controle.

Reputatie 7

Hum, hum…

Er staan op dit forum genoeg verhalen van mensen wier kaart op die manier rücksichtslos door de shredder ging. Want dat is de consequentie bij controle.

Nu, dat iemand dat gewoon vertelt bij de koffiemachine is inderdaad aan de ene kant tekenend voor de mentaliteit, maar aan de andere kant is het ook duidelijk, dat de controles van de NS niemand meer angst inboezemen.

Gelukkig kwam die vouwfietser Loes tegen. Twee maal !

Reputatie 5

Dus de reizigers verzinnen smoesjes voor het niet dragen van een mondkapje omdat ze niet gecontroleerd worden?

Dat denk ik wel ja. Als ik een voorbeeld mag geven: Ik weet dat ik licht op mijn fiets moet hebben voor mijn eigen veiligheid en er wordt ook regelmatig door de politie op gecontroleerd. ( Althans hier in Overijssel) Maar de lampjes worden regelmatig van mijn fiets gejat als die bij het station staat. Ik heb nu altijd een extra paar fietslampjes bij me. Maar om eerlijk te zijn niet alleen om de veiligheid maar ook omdat ik weert dat ik anders een fikse boete riskeer. Zo werkt het gewoon.

 

Reputatie 5

En bij de politie werken smoesjes over het algemeen niet zo goed. Dat is dan ook de reden dat men zich in het algemeen aan de regels houdt...

Dat was mijn ervaring ook dat in het buitenland men gewoon het mondkapje draagt. Op vliegvelden en in vliegtuig waren het Nederlanders die hem niet (correct) droegen en ook andere regels negeerden. 

Zo waar! Ik was vorige maand in de UK en iedereen die op z'n kinkapje aangesproken moest worden in en rond het vliegtuig, was een Nederlander. Wat je vooral merkte omdat ze na het verzoek tot handhaven in het Nederlands tegen elkaar begonnen te miepen 🙃

Reputatie 5

Ook het gemak waarmee er gedacht wordt dat we wel ff helpen, zware koffers, vrachtwagens van kinderwagens, inklappen vouwfiets.... het wordt steeds 

Er zijn toch allerlei Arbo regels voor? Ik zou u adviseren te klagen bij de werkgever/vakbond. En niet bij de reizigers want die kunnen hier niets aan doen. 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Knap dat jij weet dat dergelijke zaken wel of niet bij de werkgever zijn benoemd. Bovendien kunnen reizigers er wel wat aan doen: Geen extreem zware dingen meenemen die je zelf niet eens mee kunt krijgen.

Het topic heet trouwens “Corona, ervaringen sinds de maatregelen”. Dit lijkt me een prima ervaring om hier te benoemen dus. 

Reputatie 7

Waarom klagen bij de arbo of de werkgever die geven de HC gelijk want daar zijn conducteurs niet voor Het zijn de reizigers die dat verwachten. Loes behoort tot de plicht bewuste conducteurs en doet het goed.

Je mag de NS aanspreken op handhaving dat is prima maar ga niet iemand aanvallen die dat niet verdiend.

En zeker niet op een opmerking die juist te maken heeft met arbo wetgeving

Ik ondersteun je algemene opmerkingen ten aanzien van handhaving maar niet deze persoonlijke aanvallen op personen.

Reageer