Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In Nederland lopen heel vreemde mensen rond. Wordt er aangekondigd dat vanaf een bepaalde datum het verplicht is om een mondkapje te dragen? Dan natuurlijk tot die datum geen mondkapje dragen. Stel je voor! 

De gemiddelde Nederlander beseft niet dat de mededeling dat vanaf een bepaalde datum een mondkapje gedragen moet worden er bedoeld wordt dat het ernst is met de pandemie en dat je er eigenlijk meteen eentje moet gaan dragen. Wanneer dat in andere landen wordt aangekondigd snapt iedereen dat er meteen bedoeld wordt en niet overmorgen.

Helaas wordt Nederland voor een aanzienlijk deel bevolkt door luidruchtige kleuterachtigen. En van kleuters is bekend dat ze zichzelf als het middelpunt van het universum beschouwen.

 
 
×
 
 
 

Het omschakelen naar de nieuwe dienstregeling is voor mij ook omschakelen naar een nieuw rooster. Heb ff fikse onregelmatigheid erop zitten, want bij mij ging het verre van soepel. Zo heb ik vroege en aflopende diensten gedraaid en je ziet direct verschil. In de vroege dienst kom je de echte forens tegen, die zich de rambam van me schrikt. Krijg dan vaak een vragende blik, terwijl ik met mijn MCS klaarsta voor controle en men zich verontschuldigd en vraagt wat ik kom doen..... als ik zou zeggen uw bankrekening plunderen, dan ben ik wel benieuwd naar de reacties ;)

In de middag kom ik vaak stoere kerels tegen, die geen mondkapje dragen en wel bij hebben. Je ziet de overwinning in hun ogen, want ze zijn ongehoorzaam.

Ook wil ik jongeren waarschuwen, die denken mij te slim af willen zijn. Ga nou niet onterecht op een railrunner reizen als je geen ID bij je hebt en ik twijfels heb. Geef dan valse ID gegevens op, want dan ben je er sneller vanaf. Liegen werkt ook niet, want voor je het weet, volgen er 2 bekeuringen en een uitstel van betaling van ongeveer 650 euro. Daar kan ik leuke dingen meedoen. Je postcode hoef je niet te kennen, maar echt, zorg dat je zoiets doms niet doet, je verliest het bij mij.

De laatste verkeerde trein nemen, terwijl je nog maar net op je benen kan staan. Ook dat wil ik afraden, want als je in de nacht op een onderstation uitstapt, krijg je het best koud kan ik je zeggen.

Wat ook wel eens leuk is om te zien, is als men nattigheid voelt. Laatst deed me trein niet wat ie moest doen, kreeg een reset en ineens werden er wat reizigers te wakker. Dachten dat ik politie gebeld had, tja, dan heb je wel wat te verbergen he..…

Buiten het bekende gezeur was dit wel weer eens fijn, ouderwetse trucs. Heerlijk.

Reputatie 3

In de vroege dienst kom je de echte forens tegen, die zich de rambam van me schrikt. Krijg dan vaak een vragende blik, 

Ik zou dus ook schrikken, omdat vrijwel niemand van je collega's meer controleert.

-Aangepast door moderator-

Ik kom je graag tegen, maar volgens mij ben je de laatste der Mohikanen. "Stay alive, I will find you."😅 

Een controlerende conductrice is nu ook bijna een zuivere oxymoron. Die twee tientjes gun ik je van harte. Ik doe er zelfs twee bij, dat beloof ik je. 😘 

Reputatie 7
Badge +3

In de vroege dienst kom je de echte forens tegen, die zich de rambam van me schrikt. Krijg dan vaak een vragende blik, 

Ik zou dus ook schrikken, omdat vrijwel niemand van je collega's meer controleert.

-Aangepast door moderator-

Ik kom je graag tegen, maar volgens mij ben je de laatste der Mohikanen. "Stay alive, I will find you."😅 Een controlerende conductrice is nu ook bijna een zuivere oxymoron. Die twee tientjes gun ik je van harte. Ik doe er zelfs twee bij, dat beloof ik je. 😘 Zeg nou zelf, wat is 20 + 20 euro voor 2 tot 3 maanden 1e klas? Lang leve NS Flex, correctietarieven en het hoofdkantoor in Utrecht.

Bedankt voor jouw eerlijkheid. Helaas ben jij niet de enige die zwart reist. Het geld moet ergens vandaan komen, dus iedereen betaalt aan deze reizen mee in de verhogingen per 1 januari 2022. Daarbij is het niet netjes tegenover hen die wel betalen voor de 1e klas en figuren zoals jij treffen en misschien zelfs met hun 1e klaskaartje niet eens kunnen zitten.

Reputatie 3

-Aangepast door moderator- Er worden geen boetes of UVB's meer uitgeschreven, maar correctietarieven op de kaart gezet.

Jaren geleden een controle gehad toen ik niet ingecheckt was (vergeten) en de conducteur zei LETTERLIJK: "met deze kaart is dat geen enkel probleem". Als je daar niet tevreden mee bent dan staat het je vrij om te klagen bij NS en/of toezichthouders, maar er is nogal een discrepantie tussen NS die het geen enkel probleem vindt en jij die me zwartrijder noemt. Wat dat betreft is het uiteraard ook niet aan jou.

Vor de duidelijkheid: Ik ben er persoonlijk geen voorstander van en heb het ook niet bedacht, maar ik pas me gewoon aan op basis van de regels en adviezen van NS.

Reputatie 7
Badge +3

-Aangepast door moderator- Er worden geen boetes of UVB's meer uitgeschreven, maar correctietarieven op de kaart gezet.

Jaren geleden een controle gehad toen ik niet ingecheckt was (vergeten) en de conducteur zei LETTERLIJK: "met deze kaart is dat geen enkel probleem". Als je daar niet tevreden mee bent dan staat het je vrij om te klagen bij NS en/of toezichthouders, maar er is nogal een discrepantie tussen NS die het geen enkel probleem vindt en jij die me zwartrijder noemt. Wat dat betreft is het uiteraard ook niet aan jou.

Vor de duidelijkheid: Ik ben er persoonlijk geen voorstander van en heb het ook niet bedacht, maar ik pas me gewoon aan op basis van de regels en adviezen van NS.

Het is wel zwartreizen want jij hebt geen 1e klas vervoersbewijs, maar een 2e klas vervoersbewijs. Correctie tarief is bedoeld voor mensen die 'vergeten' zijn om in te checken of onterecht in de 1e klas zitten. Voor Flex-reizigers is de mogelijkheid om binnen een kwartier na incheck up te graden maar 1e klas. Correctietarief vervangt de boete die mensen zonder flex krijgen als ze zonder 2e klas kaartje in de 1e klas zitten. Het is geen regel dat je met Flex 2e klas vervoersbewijs zonder upgrade in de 1e klas mag zitten. Die regel heb jij er van gemaakt. Ik heb die regel nergens kunnen vinden, ik zie graag waar ik die regel kan vinden dat je met Flex zonder 1e klas vervoersbewijs in de 1e klas mag reizen.

Misschien kan @Loes  hier op reageren?

@rcr  Dat is gewoon 100% grijsrijden in de 1e klas wat jij doet, je betaald niet voor de 1e klas maar voor 2e klas. Een correctietarief duidt hier ook gewoon o en is feitelijk een boete voor wat je verkeerd doet. Met een 2e kals abonnement hoor je in de 2e klas te reizen.

ik pas me gewoon aan op basis van de regels en adviezen van NS.

Vind dat wel een komisch advies, er is momenteel het een en ander te doen om NS die met een paar data-analyses boze brieven naar abonnementshouders gaat sturen n.a.v. bepaald incheckgedrag rondom de spitstijden. Zie het zo gebeuren dat NS besluit om na x correctietarieven een boze brief te sturen dat je je niet aan de voorwaarden van het abonnement houdt.

Okay, dan moet er wel voldoende controle zijn om die stempelkaart vol te krijgen. Misschien kunnen we ook een bonusprogramma opzetten voor de medewerker die de stempeltjes zet, gun Loes nog wel een eindejaarscadeautje.

(Ja, het is een grapje, zorgt ook voor misbruik door een groep HC, et cetera...)

Het is inderdaad zo Jeroen en Henk het aangeven. Als een bepaald patroon wordt waargenomen, daar waar misbruik wordt gemaakt, kan het abonnement opgezegd worden. Er wordt vaker "misbruik" gemaakt van nog onduidelijke regels, maar het is niet de bedoeling. 

Ruim een week verder. Het kabbelt rustig voort met de bekende problemen. Ondanks de lockdown blijf ik het druk vinden in de trein. Vraag me vaak af waar men naar toe is geweest. Het zal een mix van forenzen zijn en schoolgaande jeugd in combi met thuisbezoekjes van reizigers. Winkelen zal het niet zijn lijkt mij. 

Ik ben de gelukkige, die alle kerstdagen werkt, gisteren ook op kerstavond. Toch was het drukker dan ik verwacht had en met de normale ellende eromheen natuurlijk.

Voor degenen die vrij zijn, fijne feestdagen gewenst en voor degenen die werken, maak er toch iets moois van 😁, ga ik ook doen tijdens mijn late diensten.

Reputatie 7
Badge +3

Jij ook fijne feestdagen, Loes! En alle andere forumleden natuurlijk ook :slight_smile:  :santa:

Reputatie 7
Badge +1

Fijne feest(werk)dagen @Loes en andere forumleden! 🎅🎄

Reputatie 7
Badge +3

Ruim een week verder. Het kabbelt rustig voort met de bekende problemen. Ondanks de lockdown blijf ik het druk vinden in de trein. Vraag me vaak af waar men naar toe is geweest. Het zal een mix van forenzen zijn en schoolgaande jeugd in combi met thuisbezoekjes van reizigers. Winkelen zal het niet zijn lijkt mij. 

Ik ben de gelukkige, die alle kerstdagen werkt, gisteren ook op kerstavond. Toch was het drukker dan ik verwacht had en met de normale ellende eromheen natuurlijk.

Voor degenen die vrij zijn, fijne feestdagen gewenst en voor degenen die werken, maak er toch iets moois van 😁, ga ik ook doen tijdens mijn late diensten.

De snelweg in mijn buurt was toen ik deze aan begin en aan het einde van mijn wandelroute passeerde een stuk drukker dan in de weken dat alles open was en er niet thuis gewerkt hoefde te worden. 

Op perron van station waar ik langskwam stonden ook meer mensen dan op dezelfde tijd van een doordeweekse dag. Overigens allen zonder mondkapje. 

Op bezoek, met bezoek of zonder bezoek, ik wens een ieder fijne kerstdagen en blijf gezond!🎄🔔🤗

Reputatie 7
Badge

Fijne feestdagen allemaal!

De feestdagen zijn geweest, ik heb met Kerst mogen werken en met oudjaar en het waren interessante diensten. Je merkte wel op dat de feestdagen iets doen met reizigers. De stemming was redelijk gemoedelijk, de drukte viel meestal mee, behalve de aanvoer voor richting Belgie. 

Een aantal niet betalende klanten vonden dat het feest was en dat ik ze daarom niet mocht schrijven. Feestdag of niet, de regels veranderen niet op die dagen. Toch zie je dat men meer door de vingers zien acties hopen. 

Ook zie je meer andere zaken. De saamhorigheid die bij de feestdagen hoort, maar ik kom ook gekke zaken tegen. Nog wat mogen ehbo-en, meer moeten schrijven helaas en dat leidde weer tot agressie. Gelukkig ook gezellige gesprekken gehad, maar ik blijf erbij, dat ik doodmoe wordt van het gedrag van reizigers wat betreft mondkapjes. Helaas kan ik geen ijzer met mijn handen breken, maar frustrerend blijft het wel.

Ik hoop echt dat 2022 een mooier jaar wordt, meer terug naar het oude en de gezelligheid, want als er geen hoop meer is, hebben we een probleem.…

Voor iedereen een mooi 2022 gewenst.

Reputatie 6

@Loes ook jij en je collega's een prettig jaar. Dat jullie maar regelmatig kunnen glimlachen om de stuntelende reizigers, dan blijf ik lachen als jullie iets onverwachts overkomt waar je even geen raad mee weet.

Reputatie 6

Zonet ingestapt hanzelijn ri Zwolle. Als altijd op zondag rustige trein ( sprinter). Ik reis bewust eerste klas. Slechts een andere passagier zonder mondkapje en telefoon luid afspelend. Op Oostvaarders conducteur gezicht want daar staat trein even stil. Verzocht of hij deze man wilde aanspreken. ik ben een vrouw van 1.62, zeker niet bang maar lijkt me niet mijn taak. Dat deed controleur gelukkig. Man bleek geen eerste klas kaartje te hebben en wel degelijk een mondkapje want hij toen ook maar opzette. Zijn voeten haalde hij ook van de bank. Hij had dus vier keer beboet kunnen worden

  • geen geldig plaatsbewijs
  • Geen mondkapje
  • Voeten op de bank
  • luid telefoon laten afspelen

hij werd gesommeerd in de tweede klas plaats te nemen en dat was het dan. Wat denken jullie dat deze persoon volgende keer doet? Ik blijf het meden want ik vind dit de omgedraaide wereld. En nu zit ik ipv te lezen steeds te kijken of die vent straks niet kwaad mijn kant opkomt want die had echt wel door dat ik de conducteur gewaarschuwd heb. 

 

 

 

Reputatie 6

En complimenten voor Loes en alle anderen die wel controleren! Zoals zo vaak gezegd, loop in ieder geval even door de eerste klas. Rest van de trein heeft allemaal netjes mondkapje op. 

Het blijft toch vreemd dat Nederlanders zoveel moeite hebben met het mondkapje te dragen. Ik ben op dit moment in Florida waar geen verplichting is tot het dragen van een mondkapje maar het gaat op vrijwillige basis en 90% loopt hier op de drukkere plekken met een mondkapje.  En toen ik er in April van afgelopen jaar was was dit ruim 99,9 % omdat het toen verplicht was. 

Wat zijn wij als Nederlanders dan toch een eigenwijs volk.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het dan weer vreemd dat mensen midden in een pandemie naar een ander continent reizen om vakantie te vieren.

Reputatie 6

@iMark Misschien doen ze dat wel om bij te komen en om de zorg hier te ontlasten. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is bepaald niet de bedoeling om een niet-noodzakelijke reis naar de VS te maken.

Als het een noodzakelijke reis vanwege familiebezoek is dan heb ik niets gezegd.

Ik vind het dan weer vreemd dat mensen midden in een pandemie naar een ander continent reizen om vakantie te vieren.

Met twee of meer vaccinaties ben je er hoor @iMark. Dan mag je nagenoeg de gehele wereld over en heb je het recht om anderen de schuld te geven als ze (gedeeltelijk) ongevaccineerd zijn. Zo zit het met coronawappies. Een beetje afstand bewaren, social distancing, is misschien wel effectiever en daar doet Jeroen toch aan?:sunglasses:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/vraag-en-antwoord/waarom-vaccinatie-tegen-corona-en-is-het-verplicht

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb meer moeite met al die mensen die met de trein naar Antwerpen zijn gegaan, lekker met zijn allen opgepropt in overvolle treinen, zorgen voor drukke winkels en horeca daar en dan daarna fijn met familie en/of vrienden oud en nieuw vieren, dan met iemand die naar een eigen huis in het buitenland gaat en bij terugkomst in quarantaine moet, naast de negatieve test die nodig is voor de vliegreis. 

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/verenigde-staten-van-amerika/reizen/reisadvies

Het is niet de bedoeling om niet-noodzakelijke reizen naar de VS te maken. Ik vind het net zo vreemd als naar België gaan om te winkelen. 

Reageer