Culemborg-Geldermalsen 29 dagen buiten dienst

  • 8 January 2022
  • 17 reacties
  • 793 Bekeken

Reputatie 7

De titel baseer ik op berichtgeving van Rover. Is dit daadwerkelijk juist? Geen idee, informatieverstrekking over dienstregelingswijzigingen is zo chaotisch als het maar kan. Ervaringen uit het verleden leren wel dat het best wel eens zo extreem kan zijn. 

Even aannemende dat het klopt, dan vervallen dus bijna 10% van alle treinen op dat traject in het jaar. Het wordt echt tijd dat dit soort dingen eens meegenomen worden in de punctualiteitscijfers, om de we-kunnen-het-echt-niet-beter-doen mentaliteit van de sector eens een duwtje te geven. 

Ik kan niet wachten tot er weer een persbericht komt waarin gemeld wordt dat Nedederland zo'n enorm betrouwbaar spoornet heeft :rofl:. Voor de criticasters: zeker, het is betrouwbaar, betrouwbaar in z'n onbetrouwbaarheid.


17 reacties

@Robert B

De problemen ontstaan door het te laat vernieuwen van de dwarsliggers tussen Tiel en Geldermalsen staan helemaal los van de problemen tussen Culemborg en Geldermalsen. 

Tussen Culemborg en Geldermalsen is al jaren sprake van ernstige verzakkingen van het baanlichaam met bijbehorende snelheidsbeperkingen. In die 29 dagen in het najaar moet dat verholpen gaan worden en het moge duidelijk zijn dat dat een enorme klus is. De bovenbouw (het spoor zelf) moet daarvoor helemaal worden verwijderd en pas dan kun je het baanlichaam gaan versterken, ophogen en egaliseren. Daarna moet het spoor dan weer helemaal opnieuw worden opgebouwd.

Voor de reizigers wordt dit inderdaad een enorme overlast maar de aard van het werk maakt dat dit uiteraard niet in de nacht of een paar weekenden gedaan kan worden. Wel kun je je afvragen waarom dit werk niet eerder gedaan is overlappend met een van de langdurige buitendienststellingen voor de ombouw van het emplacement in Geldermalsen.

Ook fascinerend dat Zwolle alweer 12 dagen onbereikbaar is vanuit alle richtingen. Hoe vaak hebben ze dat station inmiddels al helemaal opnieuw kunnen bouwen? 

Ik had begrepen dat er een aantal werkzaamheden voor het project in Zwolle zijn blijven liggen en dat die nu dit jaar worden ingehaald. 

En dan is het nog steeds niet voorbij:

2023: Spoorzone Zwolle: Grootschalige programmatische vervanging treinbeveiliging (TBV) 
gecombineerd met werkzaamheden aan de perronkappen. Daarnaast vindt een derdenwerk van de 
Gemeente Zwolle plaats (het plaatsen van een passerelle).

2024: Grootschalige baanvernieuwing bij 't Harde.

Kwalijk is wel dat ProRail steeds opnieuw roept dat "Zwolle nu klaar is".en dat dat steeds opnieuw niet waar blijkt te zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Op https://www.prorail.nl/nieuws/veel-werk-tegelijk-in-2022 staat nu wat meer info over deze werkzaamheden tussen Culemborg en Geldermalsen plus de data.

Ander spoorwerk waar reizigers veel van gaan merken vindt plaats tussen Culemborg en Geldermalsen. De aannemer zal een laag slappe grond onder het spoor vervangen door een stevige funderingslaag en het spoor vernieuwen, waaronder dwarsliggers spoorstaven en bovenleiding. Deze maatregelen zijn nodig om een snelheidsbeperking bij Culemborg op te kunnen heffen. De snelheidsbeperking op dit drukke traject leidt ertoe dat reizigers en goederenvervoerders bij storingen eerder hinder ervaren.

Het werk tussen Culemborg en Geldermalsen wordt opgesplitst in een periode van zes dagen (28 april tot en met 4 mei) en 23 dagen (14 juli tot en met 6 augustus).

 

Ook staat er in dat artikel een link naar een lijst met geplande buitendienststellingen in 2022.  https://www.prorail.nl/nieuws/2022/01/veel-werk-tegelijk-in-2022/overzicht

Badge +3

Dat zal wel hier over gaan https://www.rover.nl/nieuws/45-werkzaamheden/2010-overlast-als-tiel-geldermalsen-in-toekomst-voorkomen

Reizigers tussen Tiel en Geldermalsen hebben al bijna twee maanden dagelijks te maken met tien minuten vertraging vanwege herstelwerkzaamheden aan het spoor. Naar verwachting duurt de overlast nog tot zeker 15 december. Dit soort problemen moeten voortaan sneller worden verholpen, stelt Rover in de brief aan de Chief Operational Officer  (COO) van ProRail. Rover vraagt daarom om een verbeterplan, waarvan bijvoorbeeld onderdeel kan zijn om medewerkers van andere aannemers bij herstelwerkzaamheden te betrekken.

Van 18 november tot 15 december is precies 29 dagen. Blijkbaar moesten er houten dwarsliggers eerder vervangen worden dan gepland, en is er één spoor buiten dienst gesteld.

Reizigers van Utrecht richting Tiel zijn per reis 10 minuten langer onderweg en staan 40% van hun reistijd stil op station Geldermalsen. Reizigers tussen Geldermalsen en Kesteren zijn nog meer gedupeerd want zij hebben per reis een vertraging van 30 minuten omdat de aansluiting in Tiel verbroken is.

Voor de rest werden (zo te lezen) de werkzaamheden in de avond uitgevoerd. Als dit (ook) overdag tussen de spitsen gedaan was dan had het korter geduurd, maar dan natuurlijk met (veel) meer vertragingen of uitval van treinen. Waar ze wel een punt hebben is:

Wij constateren dat het feitelijke herstel pas op 17 november, een maand na het buiten dienst nemen van het spoor, is begonnen. De periode daaraan voorafgaand is opgegaan aan onderzoek en planning van de werkzaamheden.

Ik vind het allemaal nogal meevallen, maar Rover zegt (terecht?):

Voor de gedupeerde reizigers maakt het echter niet uit of het een traject met veel of juist weinig reizigers is. Zij hebben overlast.

Tussen de redenaties ‘40% van je reistijd stil staan’ en ‘10 minuten vertraging’ zit in dit geval geen verschil, maar het een klinkt veel erger dan het ander :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Op Spoorpro staat een overzicht van de geplande buitendienststellingen en het totaal aantal dagen, er zijn geen datums genoemd. De 29 dagen Culemborg-Geldermalsen staan daar inderdaad bij. Dit is echter niet de buitendienststelling met de meeste dagen, dat is Heerlen-Landgraaf met 64 dagen. 

 

 

Badge +3

Dank weer.

Vreemd dat Geldermalsen als Zuid-West genoemd wordt, dan denk ik eerder aan Breda en zo.

Voor mijn gevoel zou alles boven Den Bosch eigenlijk als ‘Midden’ bestempeld moeten worden (boven de Waal/Noord-Brabant), maar daarvoor wordt blijkbaar de grens tussen Gelderland en Utrecht (Lek/Nederrijn) aangehouden, waarbij Gelderland natuurlijk reikt tot Gorinchem.

Ook prima, en als 90% van de treinen kan blijven rijden (zie openingspost) ook. :joy:

Ook prima, en als 90% van de treinen kan blijven rijden (zie openingspost) ook. :joy:

Dat is wel 90% over het hele jaar gerekend, tijdens die 29 dagen werkzaamheden is het 0%.

De regio Zuid bij ProRail bestaat uit Zeeland, Brabant, Limburg en de gemeenten Culemborg, Tiel, Geldermalsen, Zaltbommel en Neerijnen. De grens ligt dus inderdaad bij de Lek/Nederrijn, voor zover ik weet geldt dat ook voor de verkeersleiding. 

https://www.prorail.nl/samenwerken/overheden/contact

Dat is wel 90% over het hele jaar gerekend. 

Tijdens die 29 dagen werkzaamheden is het 0%.

Auw, dat is inderdaad pijnlijk op dat traject.

Benieuwd wat de adviezen dan worden, Den Bosch - Utrecht via Nijmegen/Arnhem?

Langeafstandsreizigers richting Randstad/Noorden/Oosten kunnen grotendeels wel reizen via Rotterdam of Nijmegen. Maar als je echt naar Utrecht wil zal het toch de bus worden, dan duurt omreizen via Nijmegen een vol uur langer. Ik neem dus aan dat er non-stop bussen Geldermalsen-Utrecht komen. Als je vanuit het zuiden naar Culemborg of Houten móet is kun je beter eigen vervoer regelen of je vakantie in die periode plannen.  

De intercity's uit Eindhoven zullen wel (deels?) tot Geldermalsen rijden, de sprinters rijden dan Den Bosch-Geldermalsen-Tiel v.v. Dat was althans zo bij eerdere stremmingen tussen Geldermalsen en Culemborg.

Reputatie 7
Badge +3

Er gelden al jaren snelheidsbeperkingen op dat traject vanwege het spoor, dus dat er (eindelijk) iets aan gedaan wordt lijkt me goed. Waarom dat dan 29 dagen moet duren, weet ik ook niet. Ik kan de berichtgeving zo gauw ook niet vinden trouwens.

Badge +3

Helder, dank. Maar waar bij Rover of ProRail kunnen we (gedetailleerde) info vinden over die werkzaamheden dit najaar?

En dan met name over 29 dagen buiten dienst… (wat blijkbaar betekent dat maar liefst 10% van de treinen vervalt)?

Even googlen dan kun je wel het een en ander vinden: 

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/07/12/snelheidsbeperkingen-bij-culemborg-vanwege-verzakkingen-spoor/

https://easy.dans.knaw.nl/ui/datasets/id/easy-dataset:184200

Reputatie 7
Badge +3

Helder, dank. Maar waar bij Rover of ProRail kunnen we (gedetailleerde) info vinden over die werkzaamheden dit najaar?

Wil je wat meer info over projecten met grote impact op de treindienst, bekijk dan het beheerplan van ProRail, vanaf pagina 68.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2021/12/17/beheerplan-prorail-2022-2023

 

Reputatie 7

Ik had 'm net ook op spoorpro.nl ontdekt, net te laat dus ;)

Ook fascinerend dat Zwolle alweer 12 dagen onbereikbaar is vanuit alle richtingen. Hoe vaak hebben ze dat station inmiddels al helemaal opnieuw kunnen bouwen? :rofl:

Dat Heerlen-Landgraaf er zo lang uit is is in ieder geval nog een capaciteitsuibreiding in de vorm van een spoorverdubbeling. Bij Culemborg lijkt het waarschijnlijk dat het niet meer dan instandhouding is.

Dit is echter niet de buitendienststelling met de meeste dagen, dat is Heerlen-Landgraaf met 64 dagen. 

Dat is om een tweede spoor aan te leggen zodat de trein van Heerlen en Aachen om het halfuur kan gaan rijden. Dat geeft een enorme efficiency verbetering omdat voor de frequentieverhoging geen extra trein nodig is. Daarnaast kunnen de overstaptijden in Heerlen van/naar de IC Eindhoven met twee minuten worden verruimd zodat die wat betrouwbaarder worden.

Reputatie 7
Badge +3

Zie voor de kaart ook:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2021/12/17/bijlage-prorail-kaart-buitendiensstellingen-2022-definitief/bijlage-prorail-kaart-buitendiensstellingen-2022-definitief.pdf

Reputatie 7
Badge +3

Dit is echter niet de buitendienststelling met de meeste dagen, dat is Heerlen-Landgraaf met 64 dagen. 

Dat is om een tweede spoor aan te leggen zodat de trein van Heerlen en Aachen om het halfuur kan gaan rijden. Dat geeft een enorme efficiency verbetering omdat voor de frequentieverhoging geen extra trein nodig is. 

Ja, dat is ook te lezen via de link naar de ProRail website die ik gaf. 

Badge +3

Dat is wel 90% over het hele jaar gerekend. 

Tijdens die 29 dagen werkzaamheden is het 0%.

Auw, dat is inderdaad pijnlijk op dat traject.

Benieuwd wat de adviezen dan worden, Den Bosch - Utrecht via Nijmegen/Arnhem?

Reageer