beantwoord

Duurdere reis door dal-spits wijziging ivm werkzaamheden Eindhoven-Boxtel

  • 10 August 2022
  • 65 reacties
  • 1707 Bekeken

Reputatie 2

Gister vertrok ik 15:17u uit Sittard richting Den Haag CS. Normaal gesproken zou dit een daluren prijs van 16,74 zijn. Ik had gezien dat er werkzaamheden waren, maar niet bedacht dat ik in Eindhoven moest uitloggen om bij de bussen te komen & op Boxtel weer opnieuw inloggen om in de trein te komen….. Uiteraard was het toen al spits en zo betaal ik nu 9,18 voor het stuk Sittard-Eindhoven en 20,40 voor Boxtel-Den Haag CS. Het enige wat ik me kan voorstellen dat ik anders had moeten doen is inchecken bij de bus - maar daar zag ik in EIndhoven geen gelegenheid toe i.t.t. Boxtel waar plenty palen stonden.
Hoe dan ook, 29,58 betaald i.p.v. 16,74 - 12,84 teveel. Geen idee op welke manier ik dit kan terugvragen; vertraging is het niet en beide reizen zijn in- en uitgecheckt. Heeft iemand een tip voor me?

icon

Beste antwoord door Tochjo 10 August 2022, 20:06

Bekijk origineel

65 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben de reis nu aan het maken ben bijna in Boxtel. Ga foto's maken van de mobiele paaltjes in Boxtel en Eindhoven. 

In het filmpje van Omroep Brabant is wel boven aan de trap nadat je uit de tunnel komt een bord te zien waarop staat dat je moet in en uitchecken. Logischerwijs zou daar dan ook een paaltje moeten staan. Is alleen niet te zien in de opname.

 

Vergelijk dit met een foto die ik zelf gemaakt heb bij de werzkzaamheden in Leiden een aantal jaar geleden. Dit was voor de pendelbus naar Leiden Transferium toen. Eenzelfde bord met paal direct bij het mobiele paaltje.

 

@Momo Bij dat rode cirkeltje staat ook het paaltje natuurlijk, maar ik kan mij dus heel goed voorstellen dat je dat paaltje mist als je al een half uur of een uur rijen dik in de brandende zon hebt gestaan. Waarom straat er ook aan de andere kant geen paaltje?? Eén is gewoon veel te weinig hier.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals ik al aangaf, is dat dan ook de plek waar ik logischerwijs het paaltje verwacht. Het zal ook de reden zijn dat de reden zijn dat de rij daar zo opstropt, één voor één inchecken bij dat paaltje.

Maar is dat echt het enige paaltje? Staat er ook niet nog ergens een paaltje voor de mensen die uit de bus stappen? Want die uitstappers gaan als er zoveel mensen staan te wachten natuurlijk of dat paaltje niet zien of ze moeten tussen de wachtende en incheckende reizigers door gaan uitchecken, waardoor het voor de incheckers nog langer duurt en de rij nog langer wordt. 

Doordeweeks in de daluren zal het wel meevallen, maar er staat nu al weer bij de werkzaamhedeninfo op de NS site dat er zaterdag de 20e drukte en wachtrijen bij de bussen wordt verwacht en extra reistijd van 60 minuten. Afgelopen zaterdag las ik berichten dat mensen een uur in de rij stonden te wachten. Ook al check je dan wel in bij dat paaltje, zit er toch al meer dan 35 minuten tussen uitchecken op het station en inchecken bij het paaltje.

Dan maar beter, zoals ik vorige week al aangaf in dit zelfde topic, na uitchecken bij het poortje in Eindhoven gelijk aan de andere kant van het poortje weer inchecken, en dan natuurlijk niet door het poortje weer het station in gaan., dan hoef je én niet te zoeken naar het paaltje én je weet zeker dat je weer incheckt binnen de 35 minuten. 

Badge +3

Maar is dat echt het enige paaltje? Staat er ook niet nog ergens een paaltje voor de mensen die uit de bus stappen?

De uitstaphalte is ergens anders (Kennedyplein, nabij de noordingang van het station).

En doordeweeks gaat het eigenlijk perfect (met als bufferlocatie voor bussen de P+R in Boxtel en ook ergens in Eindhoven die ik nog niet gevonden heb, maar er staan voor bussen borden bij de Insulindelaan/Tongelresestraat (wijzend naar ergens buiten de ‘ring/rondweg’) dus dat zal hier wel zijn (bij de P, Generaal Bothastraat).

En het looppad (die trap dus) naar de opstapplaats zie je hier (het rode stippellijntje dat eindigt op het ‘Beursplein’. Dat zal dan 250 meter lopen zijn, maar bij drukte dus een eeuwigheid.

Badge +3

Dan maar beter, zoals ik vorige week al aangaf in dit zelfde topic, na uitchecken bij het poortje in Eindhoven gelijk aan de andere kant van het poortje weer inchecken, en dan natuurlijk niet door het poortje weer het station in gaan., dan hoef je én niet te zoeken naar het paaltje én je weet zeker dat je weer incheckt binnen de 35 minuten. 

Ja, maar dan dus ook even uitchecken in Boxtel na de busrit (ook al duurt die een uur) 😅 maar daar zijn dus twee mogelijkheden voor (bij de bussen en onderaan de trappen)?

Het scheelt je inderdaad een boel ellende/kosten.

Reputatie 7
Badge +1

Maar is dat echt het enige paaltje? Staat er ook niet nog ergens een paaltje voor de mensen die uit de bus stappen?

De uitstaphalte is aan de andere kant van het station (Fuutlaan/Stationsweg).

En doordeweeks gaat het eigenlijk perfect (met als bufferlocatie voor bussen de P+R in Boxtel en ook ergens in Eindhoven die ik nog niet gevonden heb, maar er staan borden bij de Insulindelaan/Tongelresestraat (naar ergens buiten de ‘rondweg’) dus dat zal hier wel zijn (bij de P)

Dat klopt het is dus echt het enige paaltje. Volgens mij krijgen er veel meer mensen € 20,00 extra te betalen maar ziet men dit niet. Vandaag Driebergen-Arnhem gedaan met de bus en ook hier vond ik de situatie niet overzichtelijk. Ik kan mij niet voorstellen dat iedereen daar op de juiste manier uit en incheckt. Zoals ik al eerder aangaf snap ik niet waarom dit niet in de trienen wordt omgeroepen.

Badge +3

Dat klopt het is dus echt het enige paaltje. Volgens mij krijgen er veel meer mensen € 20,00 extra te betalen maar ziet men dit niet. Vandaag Driebergen-Arnhem gedaan met de bus en ook hier vond ik de situatie niet overzichtelijk. Ik kan mij niet voorstellen dat iedereen daar op de juiste manier uit en incheckt. Zoals ik al eerder aangaf snap ik niet waarom dit niet in de trienen wordt omgeroepen.

De Klantenservice zou in ieder geval coulant(er) moeten zijn als er iets mis gaat met in/uitchecks voor de bussen (de hele reden voor dit topic eigenlijk).

Waarbij het (zie de tijdstippen) overduidelijk is welke reis je gemaakt hebt en of dat zonder NS bus op daltarief zou zijn 🤔

Een ‘nietswetende’ reiziger zou inderdaad denken dat Sittard - Eindhoven plus Boxtel - Den Haag (gratis met de bus) niet meer zou kosten dan in één ruk, maar dat is dus niet altijd zo (ook niet in het weekend met 40% korting op je treinreizen).

Bij Reizen op Saldo (zoals @Roger01) en een deel met Arriva (bijv. vanuit Susteren/Echt of Swalmen/Reuver/Venray naar Roermond en daar een overstap naar NS) wordt het wel een hele puzzel, want NS heeft dan geen enkel inzicht in de rit met Arriva, en via uitcheckgemist.nl kom je ook niet verder, want die zien natuurlijk helemaal geen gemiste in/uitchecks.

Al met al vind ik dat @Roger01 meer vergoed had moeten krijgen dan de huidige ‘coulance’, met name omdat het allemaal prima zou zijn als hij een minuutje eerder weer in Boxtel ingecheckt had, en die (mislukte) 'grap’ hem maar € 16,20 gekost zou hebben.

Dat bedenkt natuurlijk niemand (“ik ga lekker gratis met een NS bus naar Boxtel en betaal uiteindelijk 54 cent minder als me dat allemaal lukt”).. 😴

Geef ze de kost die zonder inchecken in Eindhoven op een bus stappen (als je reis daar begint) en pas op Boxtel inchecken voor een trein.

Of vanuit TIlburg/Den Bosch verder naar Eindhoven (eindbestemming) moeten en ‘vergeten’ in te checken voor de bus (en gewoon uitchecken op Boxtel dus).

Ik ben er daar één van, dat risico neem ik wel natuurlijk!

* Dit is geen advies om zwart te reizen (het risico op controle bestaat altijd), maar geeft wel aan hoe krom/wrang het allemaal kan zijn (en uiteindelijk duurder uit te zijn) dan ‘gratis’ met een NS bus te (willen) reizen.

Reputatie 3

Doe het nou maar gewoon eerlijk, dat duurt het langst, Het is wel een ingewikkelde puzzel om dat altijd goed te doen. NS hoeft niet te profiteren van de mensen die het fout doen, maar laat NS daar ook geen nadeel van lijden!

Reputatie 7
Badge +1

RobertB:

Een ‘nietswetende’ reiziger zou inderdaad denken dat Sittard - Eindhoven plus Boxtel - Den Haag (gratis met de bus) niet meer zou kosten dan in één ruk, maar dat is dus niet altijd zo (ook niet in het weekend met 40% korting op je treinreizen).

 

Om dan nog maar te zwijgen over de situatie dat je in de daluren bent ingecheckt en vervolgens na de busreis in de spits moet overstappen. Dat kost dan waarschijnlijk een hele hoop meer.

 

Ondertussen schittert NS zelf door afwezigheid in dit topic. Ik zit nog steeds met de vraag waarom wordt het hele bus in- en uitcheckcircus niet in de trein uitgelegd. Of is de conducteur zo druk met andere werkzaamheden dat hij daar de tijd niet voor heeft??? 🤣

Badge +3

Om dan nog maar te zwijgen over de situatie dat je in de daluren bent ingecheckt en vervolgens na de busreis in de spits moet overstappen. Dat kost dan waarschijnlijk een hele hoop meer.

Gewoon in/uitchecken bij de bussen (of in ieder geval een busrit ingecheckt maken) heeft natuurlijk geen invloed op dal/spits overstappen.

Een busrit zonder incheck maken kán leiden tot extra kosten, als de tijd tussen uitcheck op station A en incheck op station B meer dan 35 minuten is, wat resulteert in 2 losse treinreizen.

Lukt het je binnen 35 minuten dan bespaar je een (klein) bedrag, maar zo niet dan betaal je bijna altijd extra zelfs als beide treinreizen in de daluren zijn.

Valt die tweede treinreis in de spits dan ben je inderdaad de klos en mag je hooguit hopen op een correctie (zie situatie van @Roger01) waarna je alsnog meer betaalt dan één (lange) reis op daltarief.

Een voorbeeld waar je wel bespaart (2e klas voltarief, korting doet er even niet toe):
Helmond - Den Bosch kost € 9,50
Helmond - Eindhoven kost € 3,50
Boxtel - Den Bosch kost € 3,30
Je bespaart € 2,70

Maar goed, dit gaat om hele korte treinritjes en bij langere afstanden wordt die ‘besparing’ al heel snel kleiner of negatief. Bovendien word je geacht gewoon in te checken voor bussen.

Het enige voordeel voor @Roger01 zou zijn als de reis vanuit Sittard in de spits was, en hij vanuit Boxtel naar Den Haag verder zou kunnen reizen op daltarief.

Of bij vrij reizen (Weekend/Dal Vrij) maar dan kan je gewoon een e-ticket kopen voor het deel in de spits.

Reputatie 2

Tja, misschien streept de NS de twee tegen elkaar weg, maar ik kan me niet voorstellen dat er meer mensen opzettelijk niet gaan inloggen voor dit soort kleine bedragen, dan er mensen door onoplettendheid en/of een onduidelijke situatie benadeeld worden. Zeker met toestanden zoals de betreffende zaterdag van de foto's.

 

Uiteindelijk kan ik natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar ik stap nooit de trein in om niet te betalen; ik wil slechts op een bepaald moment ergens naartoe reizen, en dan liefst wel op de voordeligste manier binnen mijn abonnement.

Dit is de eerste keer dat ik tegen zoiets aanloopt sinds mijn 40% korting buiten de ochtendspits abonnement is afgeschaft (in 2020 of 2021 - een van deze twee jaren waarin ik nauwelijks gereisd heb).

 

De NS zal vast ingeschat hebben dat het afschaffen van dat oude abonnementstype (geen idee hoeveel mensen dat nog hadden, maar vast meer dan alleen ik), zou leiden tot meer situaties als deze. Des te meer reden om het dan voor hun klantenservice mogelijk te maken om ‘twee’ reizen weer samen te voegen naar één reis (zoals die bedoeld was).

Badge +3

De NS zal vast ingeschat hebben dat het afschaffen van dat oude abonnementstype (geen idee hoeveel mensen dat nog hadden, maar vast meer dan alleen ik), zou leiden tot meer situaties als deze. Des te meer reden om het dan voor hun klantenservice mogelijk te maken om ‘twee’ reizen weer samen te voegen naar één reis (zoals die bedoeld was).

Bij de invoering van de middagspits (en andere beperkingen) voor het VDU per 2021 zou het gaan om 600.000+ abonnementhouders.

Allemaal 'trouwe klanten’ want het VDU was al vanaf half 2011 niet meer aan te schaffen. Tot ‘grote ergernis’ van velen die dus jarenlang ‘veroordeeld’ waren tot Dal Voordeel mét al die beperkingen, terwijl die bijna hetzelfde betaalden.

Dat is dus gelijk getrokken per 2021 (voorwaarden en prijs), en een groot aantal VDU abonnementen zal daarna ingeruild zijn voor een Flex variant (behalve natuurlijk door zestigplussers met Keuzedagen).

Ben benieuwd hoe dit afloopt. Ben met je eens!

Reputatie 7
Badge +3

De NS zal vast ingeschat hebben dat het afschaffen van dat oude abonnementstype (geen idee hoeveel mensen dat nog hadden, maar vast meer dan alleen ik), zou leiden tot meer situaties als deze. Des te meer reden om het dan voor hun klantenservice mogelijk te maken om ‘twee’ reizen weer samen te voegen naar één reis (zoals die bedoeld was).

Bij de invoering van de middagspits (en andere beperkingen) voor het VDU per 2020 zou het gaan om 600.000+ abonnementhouders.

Allemaal 'trouwe klanten’ want het VDU was al vanaf half 2011 niet meer aan te schaffen. Tot ‘grote ergernis’ van velen die dus jarenlang ‘veroordeeld’ waren tot Dal Voordeel mét al die beperkingen, terwijl die bijna hetzelfde betaalden.

Dat is dus gelijk getrokken per 2020 (voorwaarden en prijs), en een groot aantal VDU abonnementen zal daarna ingeruild zijn voor een Flex variant (behalve natuurlijk door zestigplussers met Keuzedagen).

Bijna hetzelfde was nog altijd een verschil van bijna €15. Daarnaast waren er jarenlang aanbiedingen van €29 terwijl VDU al meer dan €60 kostte.

Overigens ging het om ruim 750.000 waarvan een deel al na de 1e aankondiging van wijziging opzegde. Een deel is tijdens pandemie overgestapt naar Flex (basis) een deel sinds gelijkstellen voorwaarden per 1-1-21 overgestapt naar Flex en wat overbleef heeft sinds 1-1-2022 Dal Voordeel, want per die datum is naam VDU geschrapt..

Badge +3

Aangepast, moet inderdaad 2021 zijn, ik zat met 2020 in mijn hoofd omdat er eind 2019 al een boel ophef over was, maar dat was dus de beloofde vooraankondiging (een jaar van tevoren).

Reputatie 2

Inmiddels heb ik de €8,16 terug gestort gekregen op mijn rekening. De ontbrekende €4,68 zal hopelijk naar de personeelsborrel gaan. Maar die staken niet voor niks, dus dat zal wel de directiebonussen pot worden.

Het lijkt er overigens op dat dit ook anders kan:

 

Reageer