Elke dag iets op mijn spoor.... Was dat vroeger ook zo?

  • 15 September 2021
  • 100 reacties
  • 2568 Bekeken


Toon eerste bericht

100 reacties

Weer een defecte trein vandaag.


…..

Nu hoeven sommige ongelukken niet alleen te komen. Zo kunnen aanrijdingen in de hand gewerkt worden door sein en overwegstoringen.

….

Dit is natuurlijk complete onzin, zodra er een overweg storing is dan gaan alle alarmbellen af voor het treinverkeer en gaan we met zeer lage snelheid over de overweg waarbij wij eerst nog een herhaald typhoon signaal geven. Juist dan zijn wij als machinist gefocust op alles rondom de overweg omdat we met een aanwijzing rijden dat de overweg in storing ligt.

Bij een seinstoring gaat alles naar de veilige kant, voor het treinverkeer betekend dat de seinen naar stoptonend gaan en mochten de seinen geen spanning meer krijgen zodat ze geen seinbeeld meet tonen dan hebben wij als machinist strikte regels om op te volgen die er zijn om de veiligheid te garanderen.

Het is niet voor niets dat het treinverkeer plat wordt gelegd als er geen telefoonverkeer meer mogelijk is tussen de machinisten en de verkeersleiding van het spoor, pure veiligheid.

Ik heb de indruk dat de zaken op het traject Zutphen - Den Bosch nu beter gaan.

Treinen zijn al een tijdje langer. 7 delen. Net genoeg voor de studenten die instappen in Oss zodat ze nog net staand meekunnen (die moeten dan wel een goede balans hebben). ;-)

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Uit de categorie ‘Aangereden spoorviaducten’ was vandaag het spoorviaduct bij station Leiden Lammenschans aan de beurt. Deze werd aangereden door een reuzerad. Jawel, u leest dit goed … een reuzerad. Of in ieder geval een vrachtwagen die gondels voor het reuzerad van Leidse 3 oktober kermis vervoerde. 

https://www.ad.nl/leiden/reuzenrad-kermis-leidens-ontzet-zwaar-beschadigd-na-ongeval~a553c770/

https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20210930_90370965

Ik reis vanaf september op traject schiphol -den haag. Er is nog geen week zonder problemen voorbij gegaan. Elke dag is er iets. Kom te laat op werk of ben pas na 20 uur thuis ipv 18.30. Vind dit ook echt niet normaal meer. Kapotte trein, kapotte leiding, wisselstoring, stroomstoring enz enz. 

Reputatie 7
Badge

Dweilen met de kraan open lijkt het wel.

Remmen stuk intercity NIjmegen Schiphol van 6.28. Op tijd onderhoud voorkomt dit soort problemen.

De treinen zijn aan de buitenkant vaak zo vies dat ik bijna niet door de ramen kan kijken, gewoon vaker door de wasstraat, daar knapt de ns van op

De treinen zijn aan de buitenkant vaak zo vies dat ik bijna niet door de ramen kan kijken, gewoon vaker door de wasstraat, daar knapt de ns van op

Van wat ik hoor iets met defecte wasstraten en personeel dat ziek is of in quarantaine zit.

Remmen stuk intercity NIjmegen Schiphol van 6.28. Op tijd onderhoud voorkomt dit soort problemen.

De treinen zijn aan de buitenkant vaak zo vies dat ik bijna niet door de ramen kan kijken, gewoon vaker door de wasstraat, daar knapt de ns van op

Remmen stuk? Ik denk eerder dat de remproef niet geslaagd is en dat er daardoor uit veiligheid niet vertrokken is. Zo'n remproef is redelijk gevoelig, zo kan het te langzaam lossen van de remmen al een ongeldige remproef zijn, dit door bv een vervuilde ontluchting.

Uit veiligheid worden bij treinen meermalen per dag remtesten gedaan en daardoor heb je het risico dat er wel eens een trein niet door deze testen komt en daardoor niet vertrekt.

 

Dit heeft niets te maken met goed onderhoud, dit gebeurt gewoon net als dat je ook geregeld vrij nieuwe auto's met pech langs de wegen ziet staan.

 

 

 

Reputatie 7

Misschien vandaag weer vanwege de hitte, maar het is wel weer echt storingenfestival met defecte overwegen (2x meegemaakt, gisteren tussen Dordrecht - Breda en nu weer tussen Dieren -Zutphen). Dus helaas, we eindigen in Dieren en zoek het zelf verder maar uit of wacht een paar uur tot het verholpen is.... Gewone bussen rijden weinig, want zomerdienstregeling. Misschien via de bus naar Apeldoorn maar naar Deventer zien te komen. Op andere trajecten ook weer defecte treinen. Het is niet leuk meer om zo op pad te gaan in Nederland.

Reputatie 7
Badge +1

Misschien vandaag weer vanwege de hitte, maar het is wel weer echt storingenfestival met defecte overwegen (2x meegemaakt, gisteren tussen Dordrecht - Breda en nu weer tussen Dieren -Zutphen). Dus helaas, we eindigen in Dieren en zoek het zelf verder maar uit of wacht een paar uur tot het verholpen is.... Gewone bussen rijden weinig, want zomerdienstregeling. Misschien via de bus naar Apeldoorn maar naar Deventer zien te komen. Op andere trajecten ook weer defecte treinen. Het is niet leuk meer om zo op pad te gaan in Nederland.

Er zijn momenteel 6 verstoringen inderdaad. Wel wat veel. Ik vind het vandaag wat heet dus ik heb mijn tripje uitgesteld naar mogen. Ik hoop maar dat het voorspelde onweer niet te veel schade aanricht.

 

Reputatie 7
Badge +3

Oud topic van stal gehaald?

Vroeger waren er ook storingen, alleen toen was er geen internet en social media waar we uitgebreid over NS konden klagen. Er waren geen mobiele telefoons, laat staan apps. Wel waren er meer bemensde stations en minder druk treinverkeer. Komende maand wordt de 18 miljoenste inwoner in Nederland verwelkomd. Dan zijn we met 3 miljoen mensen meer dan in de ene liedje uit 1996.

 

Reputatie 7

Er zijn momenteel 6 verstoringen inderdaad. Wel wat veel. Ik vind het vandaag wat heet dus ik heb mijn tripje uitgesteld naar mogen. Ik hoop maar dat het voorspelde onweer niet te veel schade aanricht.

Helaas had ik geen mogelijkheid de reis te verschuiven naar morgen. De trein is wel koel, dus dat valt mee.

Maar zomers met de trein reizen en dan met name bij tropische temperaturen, is een risico. Infrastructuur en materieel moet dat toch zeker wel tegen wat warmere temperaturen kunnen.

Bijkomend probleem is dat bij storingen zomers ook vaak veel werkzaamheden bezig zijn, waardoor omreizen ook lastig(er) en tijdrovender wordt.

Voor de terugreis van Deventer naar Breda weet ik nu al dat ik met de bus moet tussen Zutphen en Dieren want de storing blijkt nu de rest van de dag te duren 😖 en dan ook nog maar afwachten wat het onweer zal geven...

Reputatie 6

Oud topic van stal gehaald?

Vroeger waren er ook storingen, alleen toen was er geen internet en social media waar we uitgebreid over NS konden klagen. Er waren geen mobiele telefoons, laat staan apps.

Wat moeten de mensen toen veel tijd overgehad hebben, nadat wat andere klaag topics alhier wat zijn gezakt, is er maar eens een oude herstart.

Vroeger wist je alleen maar of er iets met je eigen trein, waar je ook daadwerkelijk inzat/mee moest, aan de hand was. Nu hoef je maar vanuit je luie stoel thuis naar een landelijk overzicht te kijken om weer fors te kunnen klagen, terwijl je helemaal niet met de trein onderweg bent. En natuurlijk daar weer langdurig over doorgaan op allerlei forums, vaak van een klein selectief groepje dezelfde personen...…

Tsja, zo lijkt het allemaal wel veel dramatischer dan vroeger.

Reputatie 7
Badge

En altijd diezelfde persoon die roept dat het  allemaal wel meevalt. Je bent fan van NS of niet.

Reputatie 6

Het is ook dramatischer dan vroeger, maar heel gek is dat ook niet.

Reputatie 7
Badge +1

En altijd diezelfde persoon die roept dat het  allemaal wel meevalt. Je bent fan van NS of niet.

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt luidt een heel oud gezegde. Dus ja volkomen logisch.

Als je nu naar Rotterdam wilt van uit Noord Holland staat je dus nu ook een busavontuur te wachten want de HSL heeft dus last van seinstoringen.

Reputatie 6

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt luidt een heel oud gezegde. Dus ja volkomen logisch.

Of zelf amper met het OV reizen en je minder druk maken over zaken welke andere beleven. Maak nog geen 800 reizigerskilomers per jaar per ov, en dan nog het meeste per stadsvervoer..…

Overigens wel erg al die gestrande vliegtuigpassagiers, soms wel tot 48 uur vertraging. Dat heb ik binnen het Nederlandse OV nog nooit mee gemaakt. En het leuke is uit eigen waarneming, er wordt amper geklaagd en gelaten afgewacht in zulk soort situaties..…

Binnen het OV wordt elke minuut vertraging uitvoerig op allerlei forums herkauwd.

 

Reputatie 6

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt luidt een heel oud gezegde. Dus ja volkomen logisch.

Of zelf amper met het OV reizen en je minder druk maken over zaken welke andere beleven. Maak nog geen 800 reizigerskilomers per jaar per ov, en dan nog het meeste per stadsvervoer..…

Overigens wel erg al die gestrande vliegtuigpassagiers, soms wel tot 48 uur vertraging. Dat heb ik binnen het Nederlandse OV nog nooit mee gemaakt. En het leuke is uit eigen waarneming, er wordt amper geklaagd en gelaten afgewacht in zulk soort situaties..…

Binnen het OV wordt elke minuut vertraging uitvoerig op allerlei forums herkauwd.

 

Weer een fantastische vergelijking van jou!

 

De gemiddelde reiziger in Nederland reist ongeveer 50 minuten per rit met de trein, een vertraging van een half uur maakt dat ritje dus gewoon 60% langer, en een vertraging van een uur maakt dat ritje dus 110% langer...

 

Voor een vliegtuig reist de gemiddelde reiziger in Nederland 3 uur per vlucht dan zou je dus 1 uur en 48 minuten vertraging moeten hebben om de vlucht 60% langer te maken, dat is 3 uur en 16 minuten voor een vertraging van 110%…

 

Maar goed langere trips maken langere vertragingen minder erg, ik reis 2,5 uur met de trein van Middelburg naar Utrecht en kan een vertraging van 30 minuten overleven, bij 45+ minuten ligt het aan m'n bui...

 

Daarnaast komt een vertraging van ruim 48 uur voor een vlucht zonder overstappen spooradisch voor, anders zou je precies hetzelfde kunnen zeggen over internationale reizen met de trein 😉😉.

 

(Ik heb deze gemiddelde tijden zo maar ergens vandaan geplukt, ze hoeven dus niet te kloppen)

Reputatie 7

Wat moeten de mensen toen veel tijd overgehad hebben, nadat wat andere klaag topics alhier wat zijn gezakt, is er maar eens een oude herstart.

Vroeger wist je alleen maar of er iets met je eigen trein, waar je ook daadwerkelijk inzat/mee moest, aan de hand was. Nu hoef je maar vanuit je luie stoel thuis naar een landelijk overzicht te kijken om weer fors te kunnen klagen, terwijl je helemaal niet met de trein onderweg bent. 

Waar slaat dat op? Ik ben wel degelijk met de trein onderweg, alweer 3 dagen achter elkaar op verschillende trajecten en iedere dag problemen die verder gaan dan wat kleine vertraging. Momenteel ben ik op advies van personeel van Deventer via Zwolle, Almere en Schiphol onderweg terug naar Breda met iemand in een rolstoel. Deze enorme omweg alleen door weer een overwegstoring, vandaag weer bij Dieren, waardoor de route via Arnhem afgesneden is. Ook via Amersfoort kon niet want: werkzaamheden dus busvervoer. Op de heenweg vandaag met de streekbus van Arnhem naar Apeldoorn moeten reizen en daar verder per trein naar Deventer. Gelukkig was er een rolstoelplaats in die reguliere bus. Reizen is soms geen pretje en je mag toch eigenlijk tot bepaalde grenzen ook wel wat verwachten van de dienst waarvoor je betaalt. Niemand vraagt een perfect systeem met 0 storingen, maar het aantal storingen zegt m.i. iets over de staat van infrastructuur en materieel.

Tevens bepaal ik zelf wat ik hier post en waarom, daar heb ik de mening van @Ret.tep helemaal niet voor nodig. Je kan niet oordelen over ervaringen van iemand anders als je de precieze situatie niet kent.

Reputatie 7

vroeger waren er minder stremmingen. Ik heb geen cijfers want die bestaan niet (aldus Prorail, toen ik ze erom vroeg). Maar in m'n studietijd waren buitendienststellingen zo zeldzaam dat ik er geen enkele herinner. Nu ligt half het land elke zomer plat, en tis niet dat het de rest van het jaar dan wel rustig doorkabbelt... 

Reputatie 7
Badge +3

vroeger waren er minder stremmingen. Ik heb geen cijfers want die bestaan niet (aldus Prorail, toen ik ze erom vroeg). Maar in m'n studietijd waren buitendienststellingen zo zeldzaam dat ik er geen enkele herinner. Nu ligt half het land elke zomer plat, en tis niet dat het de rest van het jaar dan wel rustig doorkabbelt... 

Ik kan ze van de laatste 40 jaar wel herinneren. In mijn studietijd nam mijn trein regelmatig een andere route als er een aanrijding was geweest. Daarnaast heb ik heel wat uren met kijken op teletekst doorgebracht omdat er een grote storing/ontregeling was en ik met de trein moest.

Reputatie 7

Is het niet zo dat er “vroeger” creatiever met verstoringen omgegaan werd? Dat nu de regels en protocollen veel strikter zijn, waardoor bij een relatief kleine storing gewoon het hele traject buiten dienst gesteld wordt? 

Naar mijn idee worden trajecten de laatste jaren veel sneller geheel platgelegd. Uit veiligheidsoogpunt, wordt natuurlijk gezegd. 

Ik kan me uit mijn studietijd herinneren dat ik een paar maal in wintertijd in problemen belandde. Hopen sneeuw overal, vrieskou, maar de trein reed wel door, ook al was het via een andere route, op het andere spoor en met veel vertraging. Soms overstappen op een andere (reserve) trein die dan werd voorgereden aan de andere kant van het perron. Er reden toen natuurlijk ook wel véél minder treinen dan nu.

Dat is ook wel een een punt…. nu veel meer treinen, terwijl op veel plekken de infrastructuur niet is uitgebreid - waardoor bij problemen alles veel meer opstroopt en elkaar hindert.  

Reputatie 6

Vroeger waren er meer uitwijkmogelijkheden, zoals het wisselen van spoor, maar ja door het verwijderen van wissels zodat het spoor "minder" storingsgevoelig wordt verdwijnen die uitwijkmogelijkheden ook.

 

En tja, onze infra is eigenlijk nog lang niet klaar voor zo'n hoge frequentie, kijk maar naar het laatste onderzoek naar de stabiliteit van spoordijken, velen voldoen niet aan de norm.

Door de hogere frequentie komt het natuurlijk ook sneller voor dat er een grote deel van een bepaald stuk spoor ergens last van krijgt, denk bijvoorbeeld aan een defecte trein op een traject waar een 10 minuten dienstregeling rijdt, op een traject waar maar 1 trein per half uur rijdt merk je daar minder van, omdat het defect mogelijk binnen een halfuur opgelost kan worden.

 

Reputatie 6

.....Is het niet zo dat er “vroeger” creatiever met verstoringen omgegaan werd? Dat nu de regels en protocollen veel strikter zijn, waardoor bij een relatief kleine storing gewoon het hele traject buiten dienst gesteld wordt? 

Naar mijn idee worden trajecten de laatste jaren veel sneller geheel platgelegd. Uit veiligheidsoogpunt, wordt natuurlijk gezegd. .....

Klopt, een stilstaande trein is immers de meest veilige trein.

(Off-topic: Dit werd mij eens verteld toen de DE-3 / Plan U zonder brandstof stond en er werd gevraagd aan de machinist of dat nou niet gevaarlijk was, zo'n stilstaande trein op enkelspoor tussen twee stations).

Reputatie 7

vroeger waren er minder stremmingen. Ik heb geen cijfers want die bestaan niet (aldus Prorail, toen ik ze erom vroeg). Maar in m'n studietijd waren buitendienststellingen zo zeldzaam dat ik er geen enkele herinner. Nu ligt half het land elke zomer plat, en tis niet dat het de rest van het jaar dan wel rustig doorkabbelt... 

Ik kan ze van de laatste 40 jaar wel herinneren. In mijn studietijd nam mijn trein regelmatig een andere route als er een aanrijding was geweest. Daarnaast heb ik heel wat uren met kijken op teletekst doorgebracht omdat er een grote storing/ontregeling was en ik met de trein moest.

Ik gebruikte bewust de professionele term buitendienststellingen omdat het juist de geplande stremmingen zijn die er tegenwoordig bovenop komen. Ik denk dat ongeveer 2/3e van m'n "extra reistijd" (🙄) gepland is. En dan wordt ik er als reiziger ook pas seconden voor vertrek over ingelicht (hyperbool). 

Reageer