Elke dag iets op mijn spoor.... Was dat vroeger ook zo?
Hallo,
Ik reis 5 dagen in de week van/naar Zutphen en Den Bosch. De laatste tijd lijkt er elke dag wel iets mis te gaan op dat traject.
-Spoor ligging (?)
-Defecte treinen
-Aangereden spoorviaducten
-Te korte treinen (drukte)
-Defecte spoorweg-overgangen
-Aanrijdingen
-Niet werkende informatieborden
etc etc etc..
Ligt dit nu aan mij dat mij dit zo opvalt (of was het altijd al zo?)
Groet: Patrick
Bladzijde 1 / 4
Ja, station Middelburg is een grove schande, zo verwaarloosd als dat al jaren is - en dat voor een provinciehoofdstad.
Ondertussen is station Middelburg half aan het instorten terwijl dat een rijksmonument is, ProRail hun prioriteiten liggen inderdaad vaak op de verkeerde plek.
Gelukkig is het 2025 zo ver, als het niet weer uitgesteld wordt 🥰.
Het gaat al fout bij de verwachting "state of the art", want "state of the art" is beter dan nodig is.
Dat geldt net zo goed voor stations. Dat hoeven geen luxe multifunctionele paleizen te zijn. Fraai om mee te pronken, maar een normaal functioneel station is natuurlijk goed genoeg. Spaart heel wat geld uit.
Ik zeg niet dat Prorail niet goed is. Maar goedkoop blijkt wat infra betreft vaak ook duurkoop. Ik denk dan, steek meer geld in infra en bespaar wat op de vrolijke franje.
Men doet hier alsof ProRail en NS oneindig veel geld hebben liggen, maar in de werkelijkheid moeten zij ook op hun centjes letten.
Robuuste infra en materieel, eerst dus de basis op orde, is belangrijker dan alle leuke maar uiterst kostbare franje eromheen. Geheel logisch toch. Wat geld betreft dus prioriteiten stellen. Juist omdat er geen oneindig geld beschikbaar is.
Maar zoals eerder gezegd, men zet zich meer in de picture met flitsende stations en hip ontworpen maar wat krakkemikkige treinen dan met "state of the art" spoorseinen en robuuste wissels.
Ze leveren prima werk anders waren ze allang vervangen door een beter bedrijf ♂️. Het gaat al fout bij de verwachting "state of the art", want "state of the art" is beter dan nodig is.
Gelukkig verzet ProRail ook nog werk dat wel goed gaat, alleen daar wordt niet naar gekeken want dat is niet interessant genoeg. Ja, soms is dat werk onder de maat.
Men doet hier alsof ProRail en NS oneindig veel geld hebben liggen, maar in de werkelijkheid moeten zij ook op hun centjes letten.
Robuuste infra en materieel, eerst dus de basis op orde, is belangrijker dan alle leuke maar uiterst kostbare franje eromheen. Geheel logisch toch. Wat geld betreft dus prioriteiten stellen. Juist omdat er geen oneindig geld beschikbaar is.
Maar zoals eerder gezegd, men zet zich meer in de picture met flitsende stations en hip ontworpen maar wat krakkemikkige treinen dan met "state of the art" spoorseinen en robuuste wissels.
Ja, want je kan natuurlijk voorspellen hoe het er 30 jaar later uit gaat zien, helemaal voorbereiden op de toekomst en dan opeens 30 jaar later is het spoor helemaal niet meer zo rendabel, daar gaan al je investeringen...
Angst (dat iets niet rendabel zal zijn in de toekomst) is een slechte raadgever. Dan kan je beter gelijk de handdoek in de ring gooien.
Het is natúúrlijk ook beter om weinig te doen aan spooruitbreiding, alleen hier en daar zo goedkoop mogelijk wat lapwerk uit te voeren, geld in stationspaleizen te steken om mee te pronken, de centen aan asfalt te besteden en vervolgens het spoor uit z'n voegen te laten barsten (wat je jaren tevoren al kan zien aankomen) . En nu is er zoveel achterstallig onderhoud dat Prorail het allemaal niet bij kan benen.... het hele spoor is aan het eind van de levensduur en moet eigenlijk vervangen worden, lees je dan. De komende jaren dus alleen maar achterstallig werk inhalen waardoor reizigers maar weer door vele zure appels heen moeten bijten.
Ik zeg niet dat je helemaal niet moet investeren in de toekomst, maar te veel investeren in de toekomst is ook niet goed. We doen wel alsof we het allemaal stukken beter zouden doen met onze fantastische ideeën maar we zouden het nog niet eens 1 seconde volhouden.
Wat dat betreft heeft @Ret.tep wel gelijk, we kunnen hier ontzettend veel zeuren en zeggen hoe het wel moet, Maar geen van allen hier zou het ooit volhouden als we in de schoenen van ProRail zouden staan.
Men doet hier alsof ProRail en NS oneindig veel geld hebben liggen, maar in de werkelijkheid moeten zij ook op hun centjes letten.
Wat zijn Nederlanders toch goed in in al het postieve toch iets negatiefs te vinden 🥰.
Over het constant uitstellen van onderhoud is bijgaand artikel over Groningen een mooie. Spoor zou in 2014 al vervangen worden. Nu 10 jaar later ligt het er nog steeds.
Ik blijft het herhalen: ProRail.beschouwt zichzelf primair als projectontwikkelaar en vastgoedbeheerder. Rails, wissels, seinen, bovenleidingen zijn een noodzakelijk kwaad omdat die nu eenmaal vervelend in de weg liggen in en tussen hun prachtige stationspaleizen.
Zodra Groningen klaar is hebben ze weer Amsterdam Centraal en Nijmegen als nieuwe speeltjes.
Ja, want je kan natuurlijk voorspellen hoe het er 30 jaar later uit gaat zien, helemaal voorbereiden op de toekomst en dan opeens 30 jaar later is het spoor helemaal niet meer zo rendabel, daar gaan al je investeringen...
Angst (dat iets niet rendabel zal zijn in de toekomst) is een slechte raadgever. Dan kan je beter gelijk de handdoek in de ring gooien.
Het is natuurlijk beter om weinig tot niks te doen, alleen hier en daar zo goedkoop mogelijk wat lapwerk uit te voeren, geld in stationspaleizen te stoppen om mee te pronkenm de centen aan asfalt te besteden en vervolgens het spoor uit z'n voegen te laten barsten en mensen de auto in te jagen
Over het constant uitstellen van onderhoud is bijgaand artikel over Groningen een mooie. Spoor zou in 2014 al vervangen worden. Nu 10 jaar later ligt het er nog steeds.
Ja, want je kan natuurlijk voorspellen hoe het er 30 jaar later uit gaat zien, helemaal voorbereiden op de toekomst en dan opeens 30 jaar later is het spoor helemaal niet meer zo rendabel, daar gaan al je investeringen...
Angst (dat iets niet rendabel zal zijn in de toekomst) is een slechte raadgever. Dan kan je beter gelijk de handdoek in de ring gooien.
Het is natúúrlijk ook beter om weinig te doen aan spooruitbreiding, alleen hier en daar zo goedkoop mogelijk wat lapwerk uit te voeren, geld in stationspaleizen te steken om mee te pronken, de centen aan asfalt te besteden en vervolgens het spoor uit z'n voegen te laten barsten (wat je jaren tevoren al kan zien aankomen) . En nu is er zoveel achterstallig onderhoud dat Prorail het allemaal niet bij kan benen.... het hele spoor is aan het eind van de levensduur en moet eigenlijk vervangen worden, lees je dan. De komende jaren dus alleen maar achterstallig werk inhalen waardoor reizigers maar weer door vele zure appels heen moeten bijten.
Niet zo snel en maar eens per 2 uur…...dan kan het ook zo….
.....Dan had men .......had men niet......
Tsja, je had je de afgelopen 30 jaar hier ook voor kunnen inzetten, ipv van maar te typen wat andere hadden moeten doen !
Ja, want je kan natuurlijk voorspellen hoe het er 30 jaar later uit gaat zien, helemaal voorbereiden op de toekomst en dan opeens 30 jaar later is het spoor helemaal niet meer zo rendabel, daar gaan al je investeringen...
.....Dan had men .......had men niet......
Tsja, je had je de afgelopen 30 jaar hier ook voor kunnen inzetten, ipv van maar te typen wat andere hadden moeten doen !
Dat werkt niet zo. Ik kan niet nu ineens directeur NS of Prorail worden, bovendien horen die twee dingen wat mij betreft samen. Het enige wat ik kan is proberen de publieke opinie die kant op de brengen, en dat is precies wat ik hier doe
Het idee dat moderne technologie en meer reizigers van nature slecht is voor de kwaliteit vind ik echt lachwekkend trouwens. In functionerende sectoren zijn beide bronnen van vooruitgang in plaats van achteruitgang.
Tsja, je had je de afgelopen 30 jaar hier ook voor kunnen inzetten, ipv van maar te typen wat andere hadden moeten doen !
Aparte wisseling in schrijfstijl…
.....Dan had men .......had men niet......
Tsja, je had je de afgelopen 30 jaar hier ook voor kunnen inzetten, ipv van maar te typen wat andere hadden moeten doen !
Ik blijf het zeggen, je kan 30 jaar terug niet vergelijken met nu, andere omstandigheden, andere technologie, minder reizigers en een lagere frequentie.
Dan had men dus 30 jaar de tijd om met de jaren met vooruitziende blik te werken aan een spoor(gebruik) en infrastructuur die aangepast zijn aan de te verwachten bevolkingsgroei, andere technologie en hogere frequentie. Personeelskrapte had men niet kunnen voorzien, de rest wel.
Ik blijf het zeggen, je kan 30 jaar terug niet vergelijken met nu, andere omstandigheden, andere technologie, minder reizigers en een lagere frequentie.
Keur ik het goed hoe het er nu aan toe gaat? Nee, maar ik heb er wel begrip voor tot op een zekere hoogte. Dus geen dagelijkse storingen op een traject .
Ik denk persoonlijk dat als ze 30 jaar geleden onder dezelfde omstandigheden moesten werken met net zo veel reizigers als nu, dat het er dan stukken slechter uit zou zien dan dat het er nu uit ziet.
Of treinen die niet reden vanwege personeelstekort.
Toen ik in 1990 en 1991 in militaire dienst zat moest ik de eerste vier maanden voor de opleiding reizen tussen Middelburg en Ede-Wageningen en de parate tijd tussen Middelburg en Eindhoven (gelegerd in Oirschot). Ik kan me niet herinneren dat ik één keer ergens ben gestrand of er werkzaamheden waren.
Stop nou eens verdorie met vergelijken van Nederland met andere landen
Wij kunnen toch op sommige punten wel degelijk echt leren van andere landen hoor. Dat wij te eigenwijs zijn en ook voor een dubbeltje eerste rang willen zitten is punt twee.
Ja, maar wat dat betreft is @Tamzin een koning in Nederland vergelijken met Japan. Een paar keer is oké, maar iedere topic…
Na 20.000x is het wel duidelijk dat het treinsysteem beter is in Japan.
Wat werkt in een ander land hoeft niet te werken in de rest van de wereld, neem als voorbeeld de verbinding van Staten in Amerika met vliegtuigen, dat zal nooit werken in Nederland . (Is natuurlijk wel heel simpel, maar het laat m'n punt zien).
Alles in Nederland is anders dan in bijvoorbeeld Duitsland, je kan dus alles tot op de detail overnemen van Duitsland, maar dat betekent niet dat het net zo goed zal worden.
Nee, van het Duitse spoor kunnen we momenteel en de komende decennia inderdaad beter niks overnemen....
We kunnen natuurlijk niet vergelijken met een enorm land als de VS waar amper spoor is, maar wel vergelijken met landen van ongeveer gelijke grootte en als Nederland. En bevolkingsdichtheid. En in context kijken wat daar goed werkt. Andersom kunnen zij misschien weer op wat punten van ons leren. Alleen maar kijken naar je eigen Europees eilandje en voor veel zaken zelf het wiel uitvinden terwijl je het zo kan overnemen van elders, is verspilling van geld en energie.
Stop nou eens verdorie met vergelijken van Nederland met andere landen
Wij kunnen toch op sommige punten wel degelijk echt leren van andere landen hoor. Dat wij te eigenwijs zijn en ook voor een dubbeltje eerste rang willen zitten is punt twee.
volgens mij is dat echt onzin. Als je een goed beeld wilt hebben, vergelijk je juist met de state of the art, hetgeen het hoogste bewezen haalbare is. Als het er dan slecht uit ziet, is het systeem dus slecht.
toevoeging: Uiteraard is het wel wenselijk om verschillen in context in overweging te nemen.
Wat werkt in een ander land hoeft niet te werken in de rest van de wereld, neem als voorbeeld de verbinding van Staten in Amerika met vliegtuigen, dat zal nooit werken in Nederland . (Is natuurlijk wel heel simpel, maar het laat m'n punt zien).
Alles in Nederland is anders dan in bijvoorbeeld Duitsland, je kan dus alles tot op de detail overnemen van Duitsland, maar dat betekent niet dat het net zo goed zal worden.
@MoDe Dat ik sinds een aantal jaar voor woon-werk de auto boven de trein verkies, heeft te maken met de redenen die ik verder niet zal herhalen. Maar dat neemt niet weg, dat ik ook al zo’45 jaar vaste klant van NS ben. En nog steeds heb ik een abonnement
Maar al met al, ben ik wel benieuwd naar de grote storingen van de afgelopen veertig jaar. Ik kan me er niet zoveel herinneren en het geheugen opfrissen kan nooit kwaad, vandaar dus de vraag.
Wat betaalt het om jouw geheugen op te frissen?
volgens mij is dat echt onzin. Als je een goed beeld wilt hebben, vergelijk je juist met de state of the art, hetgeen het hoogste bewezen haalbare is. Als het er dan slecht uit ziet, is het systeem dus slecht.
toevoeging: Uiteraard is het wel wenselijk om verschillen in context in overweging te nemen.
Waarom? Omdat het anders te makkelijk is om duidelijk te maken dat het een bende is hier?
Nee, omdat je zo elke prima werkende systeem er slecht uit kan laten zien
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.