Elke dag iets op mijn spoor.... Was dat vroeger ook zo? | NS Community

Elke dag iets op mijn spoor.... Was dat vroeger ook zo?

  • 15 September 2021
  • 33 reacties
  • 1140 Bekeken

Hallo,

Ik reis 5 dagen in de week van/naar Zutphen en Den Bosch. De laatste tijd lijkt er elke dag wel iets mis te gaan op dat traject.

 

-Spoor ligging (?)

-Defecte treinen

-Aangereden spoorviaducten

-Te korte treinen (drukte)

-Defecte spoorweg-overgangen

-Aanrijdingen

-Niet werkende informatieborden

 

etc etc etc..

 

Ligt dit nu aan mij dat mij dit zo opvalt (of was het altijd al zo?)

 

Groet: Patrick


33 reacties

Remmen stuk intercity NIjmegen Schiphol van 6.28. Op tijd onderhoud voorkomt dit soort problemen.

De treinen zijn aan de buitenkant vaak zo vies dat ik bijna niet door de ramen kan kijken, gewoon vaker door de wasstraat, daar knapt de ns van op

Remmen stuk? Ik denk eerder dat de remproef niet geslaagd is en dat er daardoor uit veiligheid niet vertrokken is. Zo'n remproef is redelijk gevoelig, zo kan het te langzaam lossen van de remmen al een ongeldige remproef zijn, dit door bv een vervuilde ontluchting.

Uit veiligheid worden bij treinen meermalen per dag remtesten gedaan en daardoor heb je het risico dat er wel eens een trein niet door deze testen komt en daardoor niet vertrekt.

 

Dit heeft niets te maken met goed onderhoud, dit gebeurt gewoon net als dat je ook geregeld vrij nieuwe auto's met pech langs de wegen ziet staan.

 

 

 

De treinen zijn aan de buitenkant vaak zo vies dat ik bijna niet door de ramen kan kijken, gewoon vaker door de wasstraat, daar knapt de ns van op

Van wat ik hoor iets met defecte wasstraten en personeel dat ziek is of in quarantaine zit.

Remmen stuk intercity NIjmegen Schiphol van 6.28. Op tijd onderhoud voorkomt dit soort problemen.

De treinen zijn aan de buitenkant vaak zo vies dat ik bijna niet door de ramen kan kijken, gewoon vaker door de wasstraat, daar knapt de ns van op

Reputatie 7
Badge

Dweilen met de kraan open lijkt het wel.

Ik reis vanaf september op traject schiphol -den haag. Er is nog geen week zonder problemen voorbij gegaan. Elke dag is er iets. Kom te laat op werk of ben pas na 20 uur thuis ipv 18.30. Vind dit ook echt niet normaal meer. Kapotte trein, kapotte leiding, wisselstoring, stroomstoring enz enz. 

Reputatie 7
Badge +3

Uit de categorie ‘Aangereden spoorviaducten’ was vandaag het spoorviaduct bij station Leiden Lammenschans aan de beurt. Deze werd aangereden door een reuzerad. Jawel, u leest dit goed … een reuzerad. Of in ieder geval een vrachtwagen die gondels voor het reuzerad van Leidse 3 oktober kermis vervoerde. 

https://www.ad.nl/leiden/reuzenrad-kermis-leidens-ontzet-zwaar-beschadigd-na-ongeval~a553c770/

https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20210930_90370965

Ik heb de indruk dat de zaken op het traject Zutphen - Den Bosch nu beter gaan.

Treinen zijn al een tijdje langer. 7 delen. Net genoeg voor de studenten die instappen in Oss zodat ze nog net staand meekunnen (die moeten dan wel een goede balans hebben). ;-)

 

 

Weer een defecte trein vandaag.


…..

Nu hoeven sommige ongelukken niet alleen te komen. Zo kunnen aanrijdingen in de hand gewerkt worden door sein en overwegstoringen.

….

Dit is natuurlijk complete onzin, zodra er een overweg storing is dan gaan alle alarmbellen af voor het treinverkeer en gaan we met zeer lage snelheid over de overweg waarbij wij eerst nog een herhaald typhoon signaal geven. Juist dan zijn wij als machinist gefocust op alles rondom de overweg omdat we met een aanwijzing rijden dat de overweg in storing ligt.

Bij een seinstoring gaat alles naar de veilige kant, voor het treinverkeer betekend dat de seinen naar stoptonend gaan en mochten de seinen geen spanning meer krijgen zodat ze geen seinbeeld meet tonen dan hebben wij als machinist strikte regels om op te volgen die er zijn om de veiligheid te garanderen.

Het is niet voor niets dat het treinverkeer plat wordt gelegd als er geen telefoonverkeer meer mogelijk is tussen de machinisten en de verkeersleiding van het spoor, pure veiligheid.

Reputatie 3

Weer een defecte trein vandaag.


Yep, herken helemaal wat je zegt. Vanmorgen kon ik ook weer overstappen op Arnhem, en en jij waarschijnlijk in Nijmegen weer opnieuw. Ben een structurele reiziger op het traject Zutphen - Nijmegen en het was mij ook opgevallen (maar een observatie hoor) dat deze eerste weken van het nieuwe schooljaar uitpakken als een soort stresstest. Zo druk als nu zijn de treinen 1,5 jaar niet meer geweest. Misschien is dit indirect toch een invloedsfactor.

Nu hoeven sommige ongelukken niet alleen te komen. Zo kunnen aanrijdingen in de hand gewerkt worden door sein en overwegstoringen. Ook is een maand eerder wel het nodige in de pot geroerd, van zaterdag 31 juli tot en met zondag 8 augustus zijn er behoorlijk wat werkzaamheden geweest rond Arnhem. Ofschoon het eindresultaat een verbetering betekend kan ik mij levendig voorstellen dat dit ook instabiliteit oplevert.

Reputatie 7

Spoor ook. Vanochtend defect spoor Hoofddorp - Leiden en weer een wisselstoring, las ik.

Reputatie 7
Badge

Ja, de treinen van tegenwoordig zijn heel wat gevoeliger voor storingen.

Weer een defecte trein vandaag.

Reputatie 4

Hallo,

Ik reis 5 dagen in de week van/naar Zutphen en Den Bosch. De laatste tijd lijkt er elke dag wel iets mis te gaan op dat traject.

 

-Spoor ligging (?)

-Defecte treinen

-Aangereden spoorviaducten

-Te korte treinen (drukte)

-Defecte spoorweg-overgangen

-Aanrijdingen

-Niet werkende informatieborden

 

etc etc etc..

 

Ligt dit nu aan mij dat mij dit zo opvalt (of was het altijd al zo?)

 

Groet: Patrick

Dertig jaar geleden zat ik in militaire dienst en reisde ik in mijn opleiding heen en weer tussen Middelburg en Ede-Wageningen en tijdens de parate tijd tussen Middelburg en Eindhoven. Niet één keer verstoring of last van werkzaamheden gehad.

Precies mijn ervaring. Ik reed toen dagelijks tussen Bergen op Zoom en Tilburg voor studie. Er reed een trein rechtstreeks naar Tilburg. Zelfs een extra in de ochtend, rond 7:15 die startte in BoZ. De Zeeuwen konden daar overstappen. Één keer een flinke vertraging gehad door een kapotte bovenleiding bij het toen in aanbouw zijnde viaduct van de burgemeester van Voorst tot Voorstweg in Tilburg. Nu: overstappen in Roosendaal waarmee je meerdere malen per week kans loopt op vertraging. Of er valt een trein uit. Of er is een storing. Er reden toen evenveel treinen op dit traject als nu. Op het stuk Breda-Tilburg na dan. Maar dat kan de ellende in Zeeland en tussen BoZ en Breda niet verklaren.

Reputatie 7

Hoe meer afhankelijkheid van ICT, hoe groter vaak de problemen als het misgaat. Heb ik al zo vaak gezien in allerlei organisaties. 

Verder denk ik dat de spoorinfrastructuur gewoon niet voldoende bestand is tegen het intensieve gebruik ervan. Het ligt snel in storing of is defect. Kwaliteit? Te kleine budgetten? Te weinig infrastructuur i.c.m. teveel treinen. Weinig omrijmogelijkheid, weinig ruimte, veel ophoping.

En omdat in de dienstregeling blijkbaar alles van elkaar afhangt en veel te strak ingeregeld is, heeft één spaak in het figuurlijke wiel grote gevolgen.

 

Badge +3

vraag: het is nu de 2de keer dat de telefonie uitviel bij de NS. Waarom is er geen backup telefonie?

Die backup is er zeker wel (dubbel zelfs), zie https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-onderzoekt-oorzaak-telefoniestoring

Iemand zei al ‘gooi alle treinen/machinisten in een WhatsApp groep en communiceer dan tijdelijk op die manier’ :rofl: Was het maar zo simpel… 

@Patrick1963   Dit heeft niets te maken met waar je de afgelopen dagen last van had, dit heeft betrekking op de service medewerkers op de stations die worden wegbezuinigd door de NS directie. Buiten dat deze service medewerkers zelf opkomen voor hun functie en baan veroorzaakt dit ook onrust in de rest van het bedrijf.  In eerste instantie zullen er stakingen zijn bij de service medewerkers en PLP's op de stations en mogelijk later dat ook andere afdelingen zich hierbij aansluiten.

Daarnaast speelt er het een en ander bij NS internationaal, maar ook dat heeft niets te maken met problemen op het spoor afgelopen week.

En Prorail staat hier zo en zo al buiten, Prorail behoort niet tot de NS maar valt onder het ministerie.

Ah nou snap ik het…. Onrust in de gelederen. Ze laten het werk uit de handen vallen. (het is een "prelude")

 

 

'Teleurgestelde' vakbonden kondigen stakingen op spoor aan | RTL Nieuws

Reputatie 6

Hallo,

Ik reis 5 dagen in de week van/naar Zutphen en Den Bosch. De laatste tijd lijkt er elke dag wel iets mis te gaan op dat traject.

 

-Spoor ligging (?)

-Defecte treinen

-Aangereden spoorviaducten

-Te korte treinen (drukte)

-Defecte spoorweg-overgangen

-Aanrijdingen

-Niet werkende informatieborden

 

etc etc etc..

 

Ligt dit nu aan mij dat mij dit zo opvalt (of was het altijd al zo?)

 

Groet: Patrick

Dertig jaar geleden zat ik in militaire dienst en reisde ik in mijn opleiding heen en weer tussen Middelburg en Ede-Wageningen en tijdens de parate tijd tussen Middelburg en Eindhoven. Niet één keer verstoring of last van werkzaamheden gehad.

Hi Patrick1963. De telefoonstoring was bij de verkeersleidingposten van ProRail. Wat dat betreft kan je informeren bij ProRail of er (nieuwe) maatregelen genomen worden om dit in de toekomst te voorkomen.

Binnen NS zijn de afdelingen Service, Onderhoud en Modernisering verantwoordelijk voor het onderhoud van de treinen. Meer informatie kan je hier vinden. 

Hallo allemaal,

mening: Ik ben het eens dat de veiligheid moet gewaarborgd worden. Dus geen communicatie mogelijk → dan leg je de boel plat.

 

vraag: het is nu de 2de keer dat de telefonie uitviel bij de NS. Waarom is er geen backup telefonie?

vraag: is er achterstand in onderhoud van treinen? (is dat de rede voor de vele defecte treinen de laatste tijd?) Bij wie ligt het onderhoud van de treinen?

Als er nu een trein door een rood sein gaat dan komt er meteen een ingreep van de VL post om het treinverkeer tot stilstand te brengen, als de communicatie niet werkt kan dat niet en als iemand dan niet opgemerkt heeft dat de trein een rood sein voorbij is gereden …….

Reputatie 7

@Tamzin  Jij bent vergeten dat er in het verleden wel grote ongevallen zijn geweest op het spoor vanwege miscommunicatie?  En dat was nog in de tijd dat er veel minder intensief treinverkeer was op het spoor.


 

Ik denk bij dit soort posts geef dan even een voorbeeld. Op wikipedia vind ik dit.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Treinramp_in_Nederland

 

De meeste rampen voor 2000 gebeurde als ik het zo bekijk vooral bij dichte mist waarbij de machinist het rode sein niet tijdig heeft gezien.

@Tamzin  Jij bent vergeten dat er in het verleden wel grote ongevallen zijn geweest op het spoor vanwege miscommunicatie?  En dat was nog in de tijd dat er veel minder intensief treinverkeer was op het spoor.

 

 

En vandaag weer raak! wtf is er aan de hand bij de NS !!!!!!!!

Zodra die communicatie niet meer werkt kan de veiligheid van het treinverkeer niet meer gegarandeerd worden en om die reden wordt het treinverkeer dan gestaakt door Prorail.

Vreemd dat dat 160 jaar lang zonder communicatie wel veilig was. 

Badge +3

In dit geval was er een storing bij Prorail of de telefoon provider die er voor zorgt dat er communicatie mogelijk is tussen de verkeersleiding posten en de machinisten op de treinen.  Zodra die communicatie niet meer werkt kan de veiligheid van het treinverkeer niet meer gegarandeerd worden en om die reden wordt het treinverkeer dan gestaakt door Prorail.  Treinen worden dan voor zover het mogelijk is naar stations gedirigeerd en moeten dan wachten tot het communicatie netwerk weer werkt.

Tja, iemand zei dat er 128 jaar geleden ook gereden reed met treinen en zo, en die waren altijd ongeveer ‘op tijd’.

En rond 1990 (pre GSM-R) er ook wel ‘telefoonl’ was (voor zover je kon bellen onderweg)…

Maar dan reed je gewoon op seinbeelden en verder niets aan de hand, toch?

In 1990 zo’n 3500 treinen per dag, Welja, zet alles maar stil want we kunnen niet bellen!

Reageer