Elke dag iets op mijn spoor.... Was dat vroeger ook zo?

  • 15 September 2021
  • 100 reacties
  • 2568 Bekeken

Hallo,

Ik reis 5 dagen in de week van/naar Zutphen en Den Bosch. De laatste tijd lijkt er elke dag wel iets mis te gaan op dat traject.

 

-Spoor ligging (?)

-Defecte treinen

-Aangereden spoorviaducten

-Te korte treinen (drukte)

-Defecte spoorweg-overgangen

-Aanrijdingen

-Niet werkende informatieborden

 

etc etc etc..

 

Ligt dit nu aan mij dat mij dit zo opvalt (of was het altijd al zo?)

 

Groet: Patrick


100 reacties

Reputatie 7

Wat moeten de mensen toen veel tijd overgehad hebben, nadat wat andere klaag topics alhier wat zijn gezakt, is er maar eens een oude herstart.

Vroeger wist je alleen maar of er iets met je eigen trein, waar je ook daadwerkelijk inzat/mee moest, aan de hand was. Nu hoef je maar vanuit je luie stoel thuis naar een landelijk overzicht te kijken om weer fors te kunnen klagen, terwijl je helemaal niet met de trein onderweg bent. 

Waar slaat dat op? Ik ben wel degelijk met de trein onderweg, alweer 3 dagen achter elkaar op verschillende trajecten en iedere dag problemen die verder gaan dan wat kleine vertraging. Momenteel ben ik op advies van personeel van Deventer via Zwolle, Almere en Schiphol onderweg terug naar Breda met iemand in een rolstoel. Deze enorme omweg alleen door weer een overwegstoring, vandaag weer bij Dieren, waardoor de route via Arnhem afgesneden is. Ook via Amersfoort kon niet want: werkzaamheden dus busvervoer. Op de heenweg vandaag met de streekbus van Arnhem naar Apeldoorn moeten reizen en daar verder per trein naar Deventer. Gelukkig was er een rolstoelplaats in die reguliere bus. Reizen is soms geen pretje en je mag toch eigenlijk tot bepaalde grenzen ook wel wat verwachten van de dienst waarvoor je betaalt. Niemand vraagt een perfect systeem met 0 storingen, maar het aantal storingen zegt m.i. iets over de staat van infrastructuur en materieel.

Tevens bepaal ik zelf wat ik hier post en waarom, daar heb ik de mening van @Ret.tep helemaal niet voor nodig. Je kan niet oordelen over ervaringen van iemand anders als je de precieze situatie niet kent.

Reputatie 7
Badge +3

Oud topic van stal gehaald?

Vroeger waren er ook storingen, alleen toen was er geen internet en social media waar we uitgebreid over NS konden klagen. Er waren geen mobiele telefoons, laat staan apps. Wel waren er meer bemensde stations en minder druk treinverkeer. Komende maand wordt de 18 miljoenste inwoner in Nederland verwelkomd. Dan zijn we met 3 miljoen mensen meer dan in de ene liedje uit 1996.

 

Reputatie 6

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt luidt een heel oud gezegde. Dus ja volkomen logisch.

Of zelf amper met het OV reizen en je minder druk maken over zaken welke andere beleven. Maak nog geen 800 reizigerskilomers per jaar per ov, en dan nog het meeste per stadsvervoer..…

Overigens wel erg al die gestrande vliegtuigpassagiers, soms wel tot 48 uur vertraging. Dat heb ik binnen het Nederlandse OV nog nooit mee gemaakt. En het leuke is uit eigen waarneming, er wordt amper geklaagd en gelaten afgewacht in zulk soort situaties..…

Binnen het OV wordt elke minuut vertraging uitvoerig op allerlei forums herkauwd.

 

Weer een fantastische vergelijking van jou!

 

De gemiddelde reiziger in Nederland reist ongeveer 50 minuten per rit met de trein, een vertraging van een half uur maakt dat ritje dus gewoon 60% langer, en een vertraging van een uur maakt dat ritje dus 110% langer...

 

Voor een vliegtuig reist de gemiddelde reiziger in Nederland 3 uur per vlucht dan zou je dus 1 uur en 48 minuten vertraging moeten hebben om de vlucht 60% langer te maken, dat is 3 uur en 16 minuten voor een vertraging van 110%…

 

Maar goed langere trips maken langere vertragingen minder erg, ik reis 2,5 uur met de trein van Middelburg naar Utrecht en kan een vertraging van 30 minuten overleven, bij 45+ minuten ligt het aan m'n bui...

 

Daarnaast komt een vertraging van ruim 48 uur voor een vlucht zonder overstappen spooradisch voor, anders zou je precies hetzelfde kunnen zeggen over internationale reizen met de trein 😉😉.

 

(Ik heb deze gemiddelde tijden zo maar ergens vandaan geplukt, ze hoeven dus niet te kloppen)

Reputatie 6

Het is ook dramatischer dan vroeger, maar heel gek is dat ook niet.

Reputatie 6

Toen ik in 1990 en 1991 in militaire dienst zat moest ik de eerste vier maanden voor de opleiding reizen tussen Middelburg en Ede-Wageningen en de parate tijd tussen Middelburg en Eindhoven (gelegerd in Oirschot). Ik kan me niet herinneren dat ik één keer ergens ben gestrand of er werkzaamheden waren.

Reputatie 7
Badge

En altijd diezelfde persoon die roept dat het  allemaal wel meevalt. Je bent fan van NS of niet.

Badge +3

In dit geval was er een storing bij Prorail of de telefoon provider die er voor zorgt dat er communicatie mogelijk is tussen de verkeersleiding posten en de machinisten op de treinen.  Zodra die communicatie niet meer werkt kan de veiligheid van het treinverkeer niet meer gegarandeerd worden en om die reden wordt het treinverkeer dan gestaakt door Prorail.  Treinen worden dan voor zover het mogelijk is naar stations gedirigeerd en moeten dan wachten tot het communicatie netwerk weer werkt.

Tja, iemand zei dat er 128 jaar geleden ook gereden reed met treinen en zo, en die waren altijd ongeveer ‘op tijd’.

En rond 1990 (pre GSM-R) er ook wel ‘telefoonl’ was (voor zover je kon bellen onderweg)…

Maar dan reed je gewoon op seinbeelden en verder niets aan de hand, toch?

In 1990 zo’n 3500 treinen per dag, Welja, zet alles maar stil want we kunnen niet bellen!

Reputatie 7
Badge +2

Is het niet zo dat er “vroeger” creatiever met verstoringen omgegaan werd? Dat nu de regels en protocollen veel strikter zijn, waardoor bij een relatief kleine storing gewoon het hele traject buiten dienst gesteld wordt? 

Niet alleen met storingen, ook met werkzaamheden. In m'n studententijd werd het spoor op de Moerdijkbrug vernieuwd, daar werd gewoon enkelsporig langs gereden. Wel met aangepaste dienstregeling, waarvoor keurige foldertjes met complete tabellen beschikbaar waren. En dat was nog niet zo gek lang geleden, 2004 meen ik.

In die tijd ook wel eens van spoor 2 in Breda via een opstelspoor aan de Tilburgse kant en daarna weer verder richting Dordrecht vertrokken om een wisselstoring te omzeilen. Of extra gestopt met de IC in Lage Zwaluwe waarbij de omroep volgde dat je in de achterste rijtuigen niet mocht uitstappen.

 

 

Het zijn geen veilige omstandigheden waarin je werkt, diegene met de toeter hoeft maar 1x niet op te letten en het kan volkomen mis gaan. Wees blij dat er zulke strenge veiligheidsnormen zijn anders had jij nog meer kunnen zeuren over die vervelende loonsverhogingseisen van dat vervelende personeel.

Ik zeg niet dat het beter was maar geef alleen een voorbeeld waarom onderhoud en storingen tegenwoordig veel meer overlast voor de reiziger geven dan vroeger.

Wel denk ik dat het veiligheidsdenken in Nederland wat is doorgeslagen. Waarom zijn de normen hier bijv. veel strenger dan bijv. in België of Duitsland, laat staan in de rest van Europa. 

Uiteindelijk heeft de gemiddelde reiziger ook geen boodschap aan de argumenten waarom de trein niet rijdt. Als er te vaak geen trein rijdt gaat hij op zoek naar alternatief vervoer, bijv. een auto.

Reputatie 6

Hallo,

Ik reis 5 dagen in de week van/naar Zutphen en Den Bosch. De laatste tijd lijkt er elke dag wel iets mis te gaan op dat traject.

 

-Spoor ligging (?)

-Defecte treinen

-Aangereden spoorviaducten

-Te korte treinen (drukte)

-Defecte spoorweg-overgangen

-Aanrijdingen

-Niet werkende informatieborden

 

etc etc etc..

 

Ligt dit nu aan mij dat mij dit zo opvalt (of was het altijd al zo?)

 

Groet: Patrick

Dertig jaar geleden zat ik in militaire dienst en reisde ik in mijn opleiding heen en weer tussen Middelburg en Ede-Wageningen en tijdens de parate tijd tussen Middelburg en Eindhoven. Niet één keer verstoring of last van werkzaamheden gehad.

Reputatie 7

@Tamzin lekker generaliseren: huisvrouwen en bejaarden...

Het is niet anders. Dat waren de twee groepen waar het bezit van een rijbewijs nog heel lang erg laag was. Dat had historische redenen.

Veel bejaarden in die tijd hadden hun hele leven geen auto gehad en haalden op hogere leeftijd ook geen rijbewijs meer. Daarnaast waren er toen nog veel bejaarden met (vrijwel) geen pensioen omdat pensioenopbouw in veel bedrijfstakken pas medio jaren 60 is ingevoerd. 

Huisvrouwen hadden zeker als ze wat ouder waren zelden een rijbewijs.

Dat klopt inderdaad, bijv. als ik mijn eigen familie kijk. De man werkte, de vrouw deed het hele huishouden, zorgde voor de kinderen en ving ze op als ze uit school kwamen en daar ging alle tijd aan op. Mijn oma's hebben nooit een rijbewijs gehad, want waarvoor zouden ze dat ook nodig hebben - ze hadden toch weinig vrije tijd, moesten veelal thuis zijn en bovendien was er geen geld voor. Het inkomen van opa was net genoeg om de huur te betalen en een beetje normaal rond te komen. Geen luxe. Vakantie bestond uit een lang weekendje op de fiets naar de Achterhoek om bij familie te logeren en wat te picknicken in het bos.

Mijn beide oma's hadden wél een kortingsabonnement voor de trein, zo'n leuk kartonnen ding met echte pasfoto erop gestanst en stempels. In het weekend gingen ze er o.a. mee naar familie als de mannen voetbal keken. Zó traditioneel... 😅

Opa had eerst ook een treinabonnement, maar kocht later van gespaard geld toch een tweedehands autootje, als man kon je niet achterblijven en de techniek interesseerde hem. Hij had al "rijles" van iemand anders uit de straat gehad, " bijna gratis" en voor wat pilsjes in het café 🫣, en hoefde nog maar een paar officiële lessen. 1x afrijden en klaar. Treinabonnement heeft hij toen opgezegd.…

Volgens mij had wel zo'n driekwart van Nederland toen hetzelfde soort leven.

 

Reputatie 7

Hoe meer afhankelijkheid van ICT, hoe groter vaak de problemen als het misgaat. Heb ik al zo vaak gezien in allerlei organisaties. 

Verder denk ik dat de spoorinfrastructuur gewoon niet voldoende bestand is tegen het intensieve gebruik ervan. Het ligt snel in storing of is defect. Kwaliteit? Te kleine budgetten? Te weinig infrastructuur i.c.m. teveel treinen. Weinig omrijmogelijkheid, weinig ruimte, veel ophoping.

En omdat in de dienstregeling blijkbaar alles van elkaar afhangt en veel te strak ingeregeld is, heeft één spaak in het figuurlijke wiel grote gevolgen.

 

Reputatie 7

Waarom? Omdat het anders te makkelijk is om duidelijk te maken dat het een bende is hier? 

Reputatie 7

volgens mij is dat echt onzin. Als je een goed beeld wilt hebben, vergelijk je juist met de state of the art, hetgeen het hoogste bewezen haalbare is. Als het er dan slecht uit ziet, is het systeem dus slecht.

 

toevoeging: Uiteraard is het wel wenselijk om verschillen in context in overweging te nemen. 

Reputatie 7
Badge +1

Ja, want je kan natuurlijk voorspellen hoe het er 30 jaar later uit gaat zien, helemaal voorbereiden op de toekomst en dan opeens 30 jaar later is het spoor helemaal niet meer zo rendabel, daar gaan al je investeringen...

Angst (dat iets niet rendabel zal zijn in de toekomst) is een slechte raadgever. Dan kan je beter gelijk de handdoek in de ring gooien.

Het is natuurlijk beter om weinig tot niks te doen, alleen hier en daar zo goedkoop mogelijk wat lapwerk uit te voeren, geld in stationspaleizen te stoppen om mee te pronkenm de centen aan asfalt te besteden en vervolgens het spoor uit z'n voegen te laten barsten en mensen de auto in te jagen 🤣

 

Over het constant uitstellen van onderhoud is bijgaand artikel over Groningen een mooie. Spoor zou in 2014 al vervangen worden. Nu 10 jaar later ligt het er nog steeds.

https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1189872/komende-jaren-minder-treinen-door-uitstel-werkzaamheden-hoofdstation

 

 

Over het constant uitstellen van onderhoud is bijgaand artikel over Groningen een mooie. Spoor zou in 2014 al vervangen worden. Nu 10 jaar later ligt het er nog steeds.

https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1189872/komende-jaren-minder-treinen-door-uitstel-werkzaamheden-hoofdstation

Ik blijft het herhalen: ProRail.beschouwt zichzelf primair als projectontwikkelaar en vastgoedbeheerder. Rails, wissels, seinen, bovenleidingen zijn een noodzakelijk kwaad omdat die nu eenmaal vervelend in de weg liggen in en tussen hun prachtige stationspaleizen.

Zodra Groningen klaar is hebben ze weer Amsterdam Centraal en Nijmegen als nieuwe speeltjes.

En vandaag weer raak! wtf is er aan de hand bij de NS !!!!!!!!


In dit geval was er een storing bij Prorail of de telefoon provider die er voor zorgt dat er communicatie mogelijk is tussen de verkeersleiding posten en de machinisten op de treinen.  Zodra die communicatie niet meer werkt kan de veiligheid van het treinverkeer niet meer gegarandeerd worden en om die reden wordt het treinverkeer dan gestaakt door Prorail.  Treinen worden dan voor zover het mogelijk is naar stations gedirigeerd en moeten dan wachten tot het communicatie netwerk weer werkt.

 

Reputatie 7
Badge +3

vroeger waren er minder stremmingen. Ik heb geen cijfers want die bestaan niet (aldus Prorail, toen ik ze erom vroeg). Maar in m'n studietijd waren buitendienststellingen zo zeldzaam dat ik er geen enkele herinner. Nu ligt half het land elke zomer plat, en tis niet dat het de rest van het jaar dan wel rustig doorkabbelt... 

Ik kan ze van de laatste 40 jaar wel herinneren. In mijn studietijd nam mijn trein regelmatig een andere route als er een aanrijding was geweest. Daarnaast heb ik heel wat uren met kijken op teletekst doorgebracht omdat er een grote storing/ontregeling was en ik met de trein moest.

Reputatie 7

Is het niet zo dat er “vroeger” creatiever met verstoringen omgegaan werd? Dat nu de regels en protocollen veel strikter zijn, waardoor bij een relatief kleine storing gewoon het hele traject buiten dienst gesteld wordt? 

Naar mijn idee worden trajecten de laatste jaren veel sneller geheel platgelegd. Uit veiligheidsoogpunt, wordt natuurlijk gezegd. 

Ik kan me uit mijn studietijd herinneren dat ik een paar maal in wintertijd in problemen belandde. Hopen sneeuw overal, vrieskou, maar de trein reed wel door, ook al was het via een andere route, op het andere spoor en met veel vertraging. Soms overstappen op een andere (reserve) trein die dan werd voorgereden aan de andere kant van het perron. Er reden toen natuurlijk ook wel véél minder treinen dan nu.

Dat is ook wel een een punt…. nu veel meer treinen, terwijl op veel plekken de infrastructuur niet is uitgebreid - waardoor bij problemen alles veel meer opstroopt en elkaar hindert.  

Naar mijn idee worden trajecten de laatste jaren veel sneller geheel platgelegd. Uit veiligheidsoogpunt, wordt natuurlijk gezegd. 

In mijn jeugd ben ik met mijn vader nog een keer gaan kijken naar de vernieuwing van de dwarsliggers op het traject Leiden-Den Haag. Dat gebeurde gewoon overdag tussen de treinen door. Er stond dan een mannetje bij die op een grote toeter blies als hij een trein zag aankomen, dan moesten de arbeiders even uit het spoor stappen tot de trein voorbij was geraasd. 

Reputatie 6

Naar mijn idee worden trajecten de laatste jaren veel sneller geheel platgelegd. Uit veiligheidsoogpunt, wordt natuurlijk gezegd. 

In mijn jeugd ben ik met mijn vader nog een keer gaan kijken naar de vernieuwing van de dwarsliggers op het traject Leiden-Den Haag. Dat gebeurde gewoon overdag tussen de treinen door. Er stond dan een mannetje bij die op een grote toeter blies als hij een trein zag aankomen, dan moesten de arbeiders even uit het spoor stappen tot de trein voorbij was geraasd. 

Het zijn geen veilige omstandigheden waarin je werkt, diegene met de toeter hoeft maar 1x niet op te letten en het kan volkomen mis gaan. Wees blij dat er zulke strenge veiligheidsnormen zijn anders had jij nog meer kunnen zeuren over die vervelende loonsverhogingseisen van dat vervelende personeel.

 

We kunnen wel doen alsof het vroeger allemaal beter was, maar ik kan je met zekerheid zeggen dat het überhaupt niet eens is meer mogelijk is om dat te doen op 75% van het spoor door de hoge frequentie. Je leven op het spel zetten voor een megabedrijf is het laatste wat je wilt/moet doen.

 

Kijk maar eens naar Voorschoten, 1 meneer lette niet op tijdens werkzaamheden en er ontstond een enorme ravage, en dan had je nog het geluk dat het in de nacht was anders was het aantal gewonden / doden wellicht nog groter geweest.

Veiligheidsnormen zijn er om ons en de werknemers te beschermen, niet omdat ze lekker vervelend willen doen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is geen goed idee om spooronderhoud van 50 jaar geleden te vergelijken met vandaag. Het werken aan het spoor was buitengewoon risicovol waarbij jaarlijks baanwerkers om het leven kwamen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Bertus De autorijder verwacht dat er een overzicht geproduceerd wordt vanaf 1984 met storingen etc. Ik (geen auto) ben al van voor 1984 abonnementhouder en ga geen lijstjes maken.

Reputatie 7

Het is geen goed idee om spooronderhoud van 50 jaar geleden te vergelijken met vandaag. Het werken aan het spoor was buitengewoon risicovol waarbij jaarlijks baanwerkers om het leven kwamen. 

Er is wel een heel groot verschil tussen terug naar toen en de situatie nu. Gegeven de "state of the art" in landen zoals Zwitserland en Japan, is Nederland echt een amsteursclubje. Ik besef me dat alle keuzes trade-offs zijn, maar als je als sector je klandizie bij alle keizes zo hard en zo snel voor de spreekwoordelijke bus gooit als de Nederlandse spoorsector, zeg je indirect dat je de tent eigenlijk wil opdoeken. 

Reputatie 6

Stop nou eens verdorie met vergelijken van Nederland met andere landen 😥

Reageer