Skip to main content

Kunnen en zullen de Intercity's  technisch en operationeel gezien 22 november in de spits Ermelo als vertrek- en eindpunt hebben of zal NS het hele traject laten uitvallen. Prorail zegt dat vanaf Groningen  tot en met Harderwijk bediening door post Zwolle gedaan zal worden. Dus Harderwijk is de loel die dag. Maar kan Ermelo dan als vertrek- en eindpunt fungeren of zal NS geen zin hebben om hiervoor de moeite te doen? Snelbussen zetten ze iig nooit in. 

Hallo clitorius en welkom bij de NS Community,

 

Ik durf nog niet te zeggen wat er precies zal gebeuren op dat traject. Dit moet in ieder geval een dag van te voren duidelijk zijn. Je kan dan het beste de Reisplanner raadplegen.


Ermelo is geen bediend station, de spoorbeveiliging staat niet toe dat treinen daar keren want dan sluiten de overwegen op de terugweg niet meer (de rijrichting kan pas gekeerd worden als de trein het hele baanvak tot voorbij Harderwijk heeft afgereden). Als je op het perron van Ermelo staat en richting Amersfoort kijkt zal je ook opvallen dat er alleen langs het rechter spoor een sein staat en niet langs het linker spoor. Een machinist zou dan na het keren het hele stuk tot Putten op zicht moeten rijden met maximaal 40km/u en bij elke overweg moeten stoppen.


Grote kans dat er vanaf Amersfoort slechts tot Vathorst gereden worden.


NS heeft inmiddels een kaartje geplaatst: https://nieuws.ns.nl/staking-prorail-vrijdagochtend-forse-hinder-in-het-noorden-en-oosten-van-het-land/

Beperkt treinverkeer tussen Amersfoort en Putten zal dus wel neerkomen op dat men alleen de sprinters laat rijden tot Putten en de intercity's ingekort worden tot Amersfoort.


Het ligt er net aan welke bui NS heeft: bij de staking in Utrecht lag heel Utrecht - Arnhem plat, maar nu bij de staking in Arnhem kan opeens wel tot Ede-Wageningen gereden worden.


Het ligt er net aan welke bui NS heeft: bij de staking in Utrecht lag heel Utrecht - Arnhem plat, maar nu bij de staking in Arnhem kan opeens wel tot Ede-Wageningen gereden worden.

Fijne stemmingmakerij, zoiets heeft niks met de 'bui' van de NS te maken, maar alles met de gebiedsindeling van de verkeersposten. Utrecht - Ede Wageningen valt namelijk onder verkeerspost Utrecht en kan dus worden uitgevoerd. 


Het ligt er net aan welke bui NS heeft: bij de staking in Utrecht lag heel Utrecht - Arnhem plat, maar nu bij de staking in Arnhem kan opeens wel tot Ede-Wageningen gereden worden.

Als Ede-Wageningen vanuit Utrecht bediend wordt is dat logisch, want vanuit Arnhem zouden dan alleen nog sprinters naar Wolfheze of Oosterbeek kunnen rijden (voor zover die stations bij Arnhem horen), maar die zullen daar wel niet kunnen keren.

Edit: ​@Bemined gaf het antwoord al tijdens het bewerken van mijn reactie.


Ook Wolfheze wordt vanuit Utrecht bediend. ProRail heeft een kaart online staan met alle bediende gebieden, als op zo'n gebied klikt zie je onder welke verkeersleidingspost dit gebied valt: https://hub.arcgis.com/datasets/prorailnl::pplg/explore


Ook Wolfheze wordt vanuit Utrecht bediend. ProRail heeft een kaart online staan met alle bediende gebieden, als op zo'n gebied klikt zie je onder welke verkeersleidingspost dit gebied valt: https://hub.arcgis.com/datasets/prorailnl::pplg/explore

Beetje off topic, maar ik ben nieuwsgierig.

Waarom wordt het stukje tussen Bergen op Zoom en Roosendaal in de buurt van Wouw (genaamd "De Kragge") bediend?

Lag daar voorheen een station (Wouw 😃) of was er voorheen een aftakking?


Beetje off topic, maar ik ben nieuwsgierig.

Waarom wordt het stukje tussen Bergen op Zoom en Roosendaal in de buurt van Wouw (genaamd "De Kragge") bediend?

Lag daar voorheen een station (Wouw 😃) of was er voorheen een aftakking?

Heb even gezocht op ‘trein Wouw de Kragge’ en er is daar een vuilstort met een goederenspoor. https://railgoed.nl/de-kragge.html

Vergelijk het goederenspoor naar het distributiecentrum Acht (tussen Eindhoven en Best), sinds kort volgens mij opgedoekt omdat er een HOV busbaan naar Eindhoven aangelegd wordt (alsof de HOV busbaan via P+R Meerhoven niet voldoende was).


Reageer