Ik lees net op https://www.prorail.nl/nieuws/modernisering-westelijke-reizigerstunnel-amsterdam-centraal-omlooproute dat het stuk perron op Amsterdam Centraal waar de sporen 1 en 2a langs liggen vanaf morgen 7 maanden buiten gebruik is in verband met de verbouwing van de Westtunnel. Dit verbaast mij aangezien de andere aanpassingen van de sporen en perrons (verbreding etc. i.h.k.v. PHS) juist van noord (spoor 15) naar zuid (spoor 1) uitgevoerd zou gaan worden en hiervoor dit jaar voor het eerst een spoorbak 9 maanden buiten gebruik zou zijn. Beginnen deze werkzaamheden later? Of is er straks een periode (minstens van 1 maart tot 7 juli) dat er op 'perrons' 1, 2a, 14 en 15 niet gestopt kan worden? En past de dienstregeling dan nog?
Ik heb in de papieren versie van op-de-rails gelezen dat de voorafgaand aan de grote verbouwing van Amsterdam CS spoor 2a buiten dienst gaat in 2024. Dus ik vermoed dat de link van TS over het zelfde gaat. hierna worden de bruggen aan de oostzijde vervangen. zie ook deze link van prorail.
Ik heb ik op de rails gelezen dat de voorafgaand aan de grote verbouwing van Amsterdam CS spoor 2a buiten dienst gaat in 2024. Dus ik vermoed dat de link van TS over het zelfde gaat. hierna worden de bruggen aan de oostzijde vervangen. zie ook deze link van prorail.
Ja die ken ik, alleen die tijdslijn dat dit vóór de grote verbouwing (waarbij met een spoorbak inderdaad ook steeds aan een brug wordt gewerkt, past dus niet meer als dit nu pas begint en 7 maanden duurt en PHS nog altijd in een jaar 9 maanden een spoorbak af wil sluiten. Er zitten namelijk geen 16 maanden in de periode van nu tot en december 2024. Overigens zie ik nu dat ik de periode van overlap wel verkeerd heb benoemd eerder: met 9 naamden werk binnen 2024 hoef je natuurlijk pas op 1 april te beginnen en niet op 1 maart.
loopt die tijdlijn niet van 2024 tot 2030? (zoals in het prorail filmpje )
In op de rails staat ook dat spoor 1, 2a, 14 en 15 niet alle 4 tegelijk buiten dienst zullen zijn (behalve misschien een lang week komende zomer ), maar dat had jij natuurlijk al gelezen. ( of bedoel je met “ja die ken ik” het prorail filmpje ? )
De afsluiting van spoor 14/15 is uit m'n hoofd van juli 2024 tot maart 2025 en dus niet gelijktijdig met 1/2a. Wel zal er jaarlijks een korte overlap zijn van een paar weken tussen de verschillende bouwstappen waarin er extra hinder is.
loopt die tijdlijn niet van 2024 tot 2030? (zoals in het prorail filmpje )
In op de rails staat ook dat spoor 1, 2a, 14 en 15 niet alle 4 tegelijk buiten dienst zullen zijn (behalve misschien een lang week komende zomer ), maar dat had jij natuurlijk al gelezen. ( of bedoel je met “ja die ken ik” het prorail filmpje ? )
Ja dat is waar, dat is wat tegenstrijdig met het verhaal dat het om 9 maanden per jaar zou gaan, maar dat moet ik dus blijkbaar (gezien het antwoord van
Inmiddels is meer bekendgemaakt op https://www.prorail.nl/nieuws/volgende-stap-in-grootschalige-werkzaamheden-amsterdam-centraal.
Sporen 14 en 15 gaan 29 juni buiten dienst en sporen 1 en 2a komen op 30 juni weer in dienst. Er is uiteindelijk dus ongeveer een dag overlap hiertussen.
Opvallender is dat al vanaf 24 juni de oostelijke reizigerstunnel vanaf de IJ-zijde "voor een groot deel" afgesloten is, terwijl de westelijke reizigerstunnel vanaf de centrumzijde pas naar verwachting "begin 2025" weer open gaat. Dat betekent dat mensen die zijn aangewezen op liften vanaf de centrumzijde om bij de meeste sporen te komen eerst door de middelste reizigerstunnel of de IJ-passage naar de IJ-zijde moeten om daar terug de westelijke reizigerstunnel in te gaan. Prorail spreekt van "circa 10 minuten extra looptijd" en adviseert deze groep "om zoveel mogelijk via een van de andere Amsterdamse stations te reizen".
Bij de start van de werkzaamheden aan de westelijke reizigerstunnel op https://www.prorail.nl/nieuws/modernisering-westelijke-reizigerstunnel-amsterdam-centraal-omlooproute werd overigens aangekondigd dat "Naar verwachting (...) de entree van de westelijke reizigerstunnel aan de centrumkant" "halverwege 2024 (...) weer open" zou gaan. Het lijkt dus ongepland dat er wel zo'n lange overlap is tussen de afsluitingen in de oostelijke en de westelijke reizigerstunnel. Naast bovengenoemde probleem die dit oplevert voor de toegankelijkheid van het station, ben ik benieuwd wat dit met de drukte gaat doen.
Opvallender is dat al vanaf 24 juni de oostelijke reizigerstunnel vanaf de IJ-zijde "voor een groot deel" afgesloten is, terwijl de westelijke reizigerstunnel vanaf de centrumzijde pas naar verwachting "begin 2025" weer open gaat. Dat betekent dat mensen die zijn aangewezen op liften vanaf de centrumzijde om bij de meeste sporen te komen eerst door de middelste reizigerstunnel of de IJ-passage naar de IJ-zijde moeten om daar terug de westelijke reizigerstunnel in te gaan. Prorail spreekt van "circa 10 minuten extra looptijd" en adviseert deze groep "om zoveel mogelijk via een van de andere Amsterdamse stations te reizen".
De afsluiting van de Oosttunnel blijkt slechts vanaf de ingang aand de IJ-zijde tot en met de opgang naar het perron tussen de sporen 13 en 14 te lopen. Met straks spoor 14 en 15 buiten gebruik, geldt de omlooproute voor mensen die afhankelijk zijn van de lift straks dus alleen voor mensen die naar spoor 13 moeten, en deze week daarnaast alleen nog voor de sporen 14 en 15. Dat klinkt toch een stuk minder heftig dan bovengenoemd nieuwsbericht. De perrons aan de sporen 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10 en 11 blijven gewoon bereikbaar vanuit de Oosttunnel.
Vandaag zie ik tot mijn verbazing een hek over het perron tussen sporen 10 en 11 dat de toegang tot spoor 11 blokkeert en een verlaten perron tussen de sporen 13 en 14. Zijn er nou twee spoorbakken buiten gebruik en dus niet alleen de sporen 14 en 15 maar ook spoor 11, 12 en 13? Is er iets uitgelopen? Ik zie ook een hoop treinen die gisteren nog van spoor 11 gepland waren opeens gewijzigde vertreksporen hebben vandaag. Of was dit nog niet verwerkt maar wel al gepland? Is dit dan wellicht alleen deze week en is het misschien ook de reden dat er nu nog wat minder treinen rijden?
De afsluiting van de Oosttunnel blijkt slechts vanaf de ingang aand de IJ-zijde tot en met de opgang naar het perron tussen de sporen 13 en 14 te lopen. Met straks spoor 14 en 15 buiten gebruik, geldt de omlooproute voor mensen die afhankelijk zijn van de lift straks dus alleen voor mensen die naar spoor 13 moeten, en deze week daarnaast alleen nog voor de sporen 14 en 15. Dat klinkt toch een stuk minder heftig dan bovengenoemd nieuwsbericht. De perrons aan de sporen 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10 en 11 blijven gewoon bereikbaar vanuit de Oosttunnel.
Blijkbaar waren de voorbereidingen op andere perrons alleen eerder. Inmiddels is de Oosttunnel ook vanaf de perrons tussen de sporen 10 en 11 en 7 en 8 niet meer bereikbaar.
Vandaag zie ik tot mijn verbazing een hek over het perron tussen sporen 10 en 11 dat de toegang tot spoor 11 blokkeert en een verlaten perron tussen de sporen 13 en 14. Zijn er nou twee spoorbakken buiten gebruik en dus niet alleen de sporen 14 en 15 maar ook spoor 11, 12 en 13? Is er iets uitgelopen? Ik zie ook een hoop treinen die gisteren nog van spoor 11 gepland waren opeens gewijzigde vertreksporen hebben vandaag. Of was dit nog niet verwerkt maar wel al gepland? Is dit dan wellicht alleen deze week en is het misschien ook de reden dat er nu nog wat minder treinen rijden?
En vandaag zijn ook de sporen 11, 12 en 13 weer in gebruik. Wellicht hing dit samen met het gegeven dag er gisteren nog wat trein extra niet reden (ook t.o.v. de rest van de week) en was het dus toch gepland.
Id er eigenlijk ergens een actueel (gehouden) plattegrond van Amsterdam Centraal beschikbaar? En is wellicht ook te bepalen hoe ver een overstap nu ongeveer is? Ik heb niet het idee dat de reisplanner bijgewerkte overstaptijden hanteert. En is er te zien welke horeca bereikbaar en dus open is?
Richting mijn vakantie kwam ik erachter dat het zeker als je de lift wilt gebruiken (met koffer) en spoor 1 of 2 betrokken is, een aardig doolhof is en dan ben ik toch echt nog behoorlijk op de hoogte van de verbouwing en ken ik het station goed, maar wat was nou ook alweer precies nu en wat betekent dat vandaag voor mijn looproute. Volg vooral níet het omleidingsbord naar een perron zonder verdere toelichting als je de lift zoekt trouwens, daar moet je een zeldzaam aprt bordje naar zoeken en een krappe overstap (die ik gelukkig niet bepaald hard aangezien ik naar het buitenland ging). Een overzichtskaartje zoals op https://plattegrondstation.nl/amsterdam-centraal/ of de luxe (maar m.i. op mobiel onbruikbare) versie op https://www.ns.nl/stationsinformatie/asd/amsterdam-centraal/plattegrond helpt mij ontzettend, maar die kloppen dus allebei niet meer.
Uodate voor als mensen deze thread vinden op zoek naar duidelijkheid: Inmiddels is de hele oostelijke reizigerstunnel afgesloten en is de ingang van dr westelijke reizigerstunnel aan de centrumzijde nog altijd afgesloten.
Uodate voor als mensen deze thread vinden op zoek naar duidelijkheid: Inmiddels is de hele oostelijke reizigerstunnel afgesloten en is de ingang van dr westelijke reizigerstunnel aan de centrumzijde nog altijd afgesloten.
Ik moest van de week een keer overstappen op Amsterdam Centraal, blijft het een compleet drama vinden. Ik denk dat er best wel veel mensen zijn die de weg kwijtraken. Wordt spoor 15 niet meer gebruikt? Ik zag namelijk dat de lift in de west tunnel niet bereikbaar was. De Eurostar vertrekt daar toch? Lijkt mij niet handig als reizigers met koffers die naar boven moeten sjouwen.
Lees het topic net nog even door. Spoor 14 en 15 is inderdaad afgesloten.
Ter aanvulling
Ter aanvulling
Dat had ik al begrepen. Komt door de paspoortcontrole, die niet op een ander perron te regelen was toch. Ik doelde meer op de Eurostar naar Parijs. Ik begrijp dus dat nu alleen de liften in de westtunnel nog beschikbaar zijn?? Liften in de oosttunnel waren overigens zeer klein. Worden deze met de verbouwing ook geupgrade?
Inmiddels is één spoorbrug dus verwijderd. Zie ook deze pagina van Prorail. https://www.prorail.nl/bouwen-op-een-eiland
De Eurostar naar Parijs vertrekt inderdaad tijdelijk van een ander perron.
Inderdaad zijn alleen de liften in de westtunnel nog beschikbaar. Of die in de Oosttunnel ook vervangen worden, weet ik niet maar aangezien de hele tunnel wordt gemoderniseerd en verbreed en staks aansluit aan de nieuwe fietsenstalling en dus waarschijnlijk drukker zal worden en de huidige liften inderdaad erg krap zijn, zou het mij niet verbazen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.