Tussen Arnhem en Elten (Duitsland) kan er met de OV chip gereisd met de Duitse Vias trein, handig omdat mijn weekendvrij abonnement van NS ook hier geldig is. Er wordt in en uitgecheckt bij Arriva (in Duitsland staan ook Arriva palen). Op station Arnhem zijn poortjes, en als je het station uitloopt ben je dus uitgecheckt. Op mijn vraag hoe ik volgend weekend kan inchecken voor de trein vervangende bus wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd. NS verwijst naar Arriva, Arriva naar NS. Bij doorvragen bij Arriva (zijn hun uitcheck palen in Duitsland) wordt ik verwezen naar Vias. Vanochtend heb ik in mijn beste Duits een mail gestuurd naar Vias met de vraag hoe het nou werkt. Het antwoord van Vias samengevat: OV chipkaart is een Nederlands product, vraag maar aan NS.
Ik word hier heel moe van en wil duidelijkheid. Kan iemand mij wel van een antwoord voorzien?
Voor wie eraan twijfelt dat de OV chip tot in Duitsland gebruikt kan worden: https://aha24x7.com/ov-chipkaart-nu-ook-te-gebruiken-in-emmerich-elten-en-praest/