beantwoord

Hoe gaat het inchecken bij Vias in Arnhem als er werkzaamheden zijn?

  • 11 August 2023
  • 11 reacties
  • 431 Bekeken

Tussen Arnhem en Elten (Duitsland) kan er met de OV chip gereisd met de Duitse Vias trein, handig omdat mijn weekendvrij abonnement van NS ook hier geldig is. Er wordt in en uitgecheckt bij Arriva (in Duitsland staan ook Arriva palen). Op station Arnhem zijn poortjes, en als je het station uitloopt ben je dus uitgecheckt. Op mijn vraag hoe ik volgend weekend kan inchecken voor de trein vervangende bus wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd. NS verwijst naar Arriva, Arriva naar NS. Bij doorvragen bij Arriva (zijn hun uitcheck palen in Duitsland) wordt ik verwezen naar Vias. Vanochtend heb ik in mijn beste Duits een mail gestuurd naar Vias met de vraag hoe het nou werkt. Het antwoord van Vias samengevat: OV chipkaart is een Nederlands product, vraag maar aan NS.

Ik word hier heel moe van en wil duidelijkheid. Kan iemand mij wel van een antwoord voorzien?

Voor wie eraan twijfelt dat de OV chip tot in Duitsland gebruikt kan worden: https://aha24x7.com/ov-chipkaart-nu-ook-te-gebruiken-in-emmerich-elten-en-praest/

icon

Beste antwoord door Tochjo 11 August 2023, 13:32

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt met  Vias reizen als u incheckt in Arnhem en uitcheckt uiterlijk in Emmerich Praest, terug hetzelfde en het is met WeekendVrij gratis, u betaalt de prijs die afhankelijk is van uw abonnement. Reist u met het  Deutschlandticket dat is het vanaf Arnhem zonder verdere kosten.

Badge +3

De simpelste oplossing lijkt me om na het verlaten van het station aan de incheckzijde van een Arriva-poortje opnieuw in te checken, maar niet door het poortje te lopen, en dan de bus in te stappen.
 

U kunt met  Vias reizen als u incheckt in Arnhem

Zeker, maar de vraag is hoe dat werkt bij treinvervangend vervoer.

Reputatie 7
Badge +1

De simpelste oplossing lijkt me om na het verlaten van het station aan de incheckzijde van een Arriva-poortje opnieuw in te checken, maar niet door het poortje te lopen, en dan de bus in te stappen.
 

U kunt met  Vias reizen als u incheckt in Arnhem

Zeker, maar de vraag is hoe dat werkt bij treinvervangend vervoer.

Zal dus geheel afhankelijk zijn van hoe het treinvervangend vervoer is geregeld. Normaliter staat er bij de bus een paaltje waar u kunt inchecken en dan kunt u in Duitsland ook weer uitchecken. 

Goedemiddag HUJE en welkom bij de NS Community.

Het spijt me om te lezen dat je geen duidelijk antwoord kan krijgen. Ik snap echter niet zo goed waarom je naar de NS wordt doorverwezen, gezien dit om een traject gaat waar wij geheel geen treinen op hebben rijden.

Voor zover ik intern kan vinden is VIAS de verantwoordelijke vervoerder, maar vanuit Nederland is Arriva de vervoerder die paaltjes e.d. op de Duitse stations heeft staan. Mij lijkt het dan ook dat Arriva meer informatie moet hebben over de paaltjes bij vervangend vervoer.

Het enige wat ik als NS kan aangeven is dat wij bij werkzaamheden en vervangend vervoer op onze trajecten paaltjes zetten bij de opstapplaats voor de bus. Of dat bij deze werkzaamheden ook het geval is, kan ik niet bevestigen.

Reputatie 7
Badge +2

Arriva heeft ook mobiele paaltjes, die heb ik wel eens op een ander station van hen in die regio bij de halte zien staan.

De complicatie hier is echter dat er alleen werkzaamheden op het grensoverschrijdende traject zijn volgende week. Helaas geen ervaring of er dan ook mobiele paaltjes neergezet worden. Maar de al gegeven tip om bij een Arriva poortje in te checken en dan er niet doorheen te lopen werkt sowieso. 

Op de Duitse stations kan je in elk geval gewoon het perron op lopen om uit te checken doorgaans. De laatste keer dat ik bij een van die stations langs kwam tijdens werkzaamheden was daar niks afgesloten ofzo.

Het is inderdaad een optie om in Arnhem in te checken bij Arriva, niet door het poortje te lopen en in Elten weer uit te checken. Dit is voor mij een oplossing aangezien het een enkele reis is. Voor reizigers die met de OV chipkaart terug keren hebben een ander probleem. Ze kunnen in Arnhem niet uit checken. Het station inlopen door een poortje staat gelijk aan inchecken, als je al ingecheckt bent heb je twee inchecks achter elkaar, oftewel een onvolledige transactie. Vias en Arriva zouden samen even moeten praten om dit op te lossen. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Badge +3

Het is inderdaad een optie om in Arnhem in te checken bij Arriva, niet door het poortje te lopen en in Elten weer uit te checken. Dit is voor mij een oplossing aangezien het een enkele reis is. Voor reizigers die met de OV chipkaart terug keren hebben een ander probleem. Ze kunnen in Arnhem niet uit checken. Het station inlopen door een poortje staat gelijk aan inchecken, als je al ingecheckt bent heb je twee inchecks achter elkaar, oftewel een onvolledige transactie. Vias en Arriva zouden samen even moeten praten om dit op te lossen. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Er moet haast wel ergens een Arriva mobiel paaltje bij de bussen in Arnhem staan.

Zo niet, dan check in met een bankpas/creditcard (bij NS of Arriva) om Arnhem binnen te komen.

Check aan de binnenkant meteen weer uit en ga naar buiten via een Arriva poortje met je ov-chipkaart.

Reputatie 5

Alle drie de keren dit jaar dat ik die treinvervangende bus nam tussen Arnhem en Emmerich (en Oberhausen), kon ik geen enkele mobiele incheckpaal van Arriva vinden op station Arnhem. Noch in de stationshal, noch bij de bushalte.

Het enige dat in de stationshal aanwezig was, was een klapbord met info over het perron waarvandaan de bus vertrok. Op het perron zelf stond alleen een verplaatsbaar Duits haltebord met de vertrektijden. Eenmaal in de bus maakte het de chauffeur en VIAS-begeleider (beiden Duits) kennelijk niets uit wat voor vervoersbewijs de passagiers hadden. Overigens stonden er bij de haltes waar de bus stopt ook nergens paaltjes.

Nu reis ik met een Deutschlandticket waardoor ik sowieso niet in en uit hoef te checken tijdens de reis, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het irritant is als je met een OV-chipkaart reist en de mobiele paaltjes ontbreken.

Sorry dat ik je niet wijzer kan maken, wilde enkel mijn ervaringen delen. Hopelijk hebben VIAS/VRR/Arriva de situatie inmiddels opgelost, anders lijkt de oplossing van Robert mij inderdaad het beste op dit moment!

 

PS: Let tijdens de reis op wanneer je uit moet stappen. In tegenstelling tot de trein stopte de bus in Elten geloof ik (!) aan de hoofdweg, dus op een paar minuten lopen van het station. Als je de straat niet herkent, mis je misschien net de halte en moet je verder reizen richting Emmerich bf.

Reputatie 7
Badge +2

PS: Let tijdens de reis op wanneer je uit moet stappen. In tegenstelling tot de trein stopte de bus in Elten geloof ik (!) aan de hoofdweg, dus op een paar minuten lopen van het station. Als je de straat niet herkent, mis je misschien net de halte en moet je verder reizen richting Emmerich bf.

Klopt, de bus blijft daar op de B8 en het station zelf ligt aan een zijstraat. De haltelocatie voor het Ersatzverkehr op Google Maps klopt dus niet. Richting Arnhem stopt de treinvervangende bus op de halte Zevenaerer Straße van lijn 94, in de tegenrichting stopt ‘ie ergens daar tegenover maar daar is geen vaste bushalte.

Gebruikmakend van dat ik daar al eens als hobby-busfotograaf geweest ben, rondom de treinvervangende bushalte ziet het er zo uit😉 (Edit: het tijdelijke haltebord staat gewoon op m'n foto zie ik nu, voor restaurant Berliner Hof, station is bij het fotostandpunt aan m'n linkerhand)

Badge +3

Uit een ander topic begreep ik dat conducteurs in treinen tussen Emmerich en Arnhem kaartjes met een QR code uitdeelden (om station Arnhem binnen te komen met een Arriva incheck op Praest/Emmerich/Elten na een busrit?) 🤔

Geen idee of men ook uitlegt wat het nut daarvan is, want tenzij je vanuit Arnhem richting Winterswijk moet zul je toch uit Arriva - in NS moeten doen. Ja, dat kan op het perron.

Vergeet dan lekker de (zoektocht naar) mobiele Arriva paaltjes in Arnhem, check in bij NS en regel die gemiste uitcheck later via uitcheckgemist.

 

Reputatie 5

Uit een ander topic begreep ik dat conducteurs in treinen tussen Emmerich en Arnhem kaartjes met een QR code uitdeelden 

Geen idee of men ook uitlegt wat het nut daarvan is

Dat is normaal op die lijn. Soms deelt de conducteur Key Cards uit bij controle (dan vraagt hij/zij of je naar Arnhem reist), soms moet je daar zelf aan denken en erom vragen. De laatste keer werd in drie talen omgeroepen dat het station in Arnhem poortjes heeft en je een Key Card bij de conducteur kon komen halen als je er eentje nodig had.

Is voor reizigers met tickets die niet bij de poortjes werken, bijvoorbeeld een Deutschlandticket.

Reageer