beantwoord

IC Breda-den Haag

  • 15 November 2023
  • 43 reacties
  • 1691 Bekeken

Goedemiddag,

Elke maandag reis ik van Breda naar Den Haag (HS). Sinds 3 weken is er geen rechtstreekse intercity meer tussen beide steden. Wat is hier de reden voor en komt deze nog terug en zo ja wanneer?

Alvast bedankt voor een reactie.

Mvg,

Helene

icon

Beste antwoord door Edwin 15 November 2023, 12:35

Bekijk origineel

43 reacties

Reputatie 7
Badge

Reden hiervoor zijn de (ingrijpende) werkzaamheden op en rond station Rotterdam Centraal. Deze duren volgens planning t/m 3 december.

Reputatie 5

Tot 3 december?? Het lijkt wel of het iedere keer verlengd wordt. Vorige week stond bij de werkzaamheden op de NS site dat het t/m 13 november zou duren en nu is het ineens al t/m 20 november geworden. Maar blijkbaar duurt het dus nog langer? Waarom zetten ze dan steeds incorrecte informatie op de NS site?

Reputatie 7
Badge

Sorry, was in de war met Schiphol.  Zo te zien is Rotterdam tot 20 november. 

Badge +3

De werkzaamheden bij Rotterdam Centraal zijn ook tot en met 3 december.

Het is altijd t/m 3 december geweest, alleen omdat de wijzigingen per week verschillen heeft de NS ervoor gekozen om dit als losse werkzaamheden in de reisinformatie te zetten i.p.v. als één blok. Overigens rijdt deze trein dit weekend eenmalig juist wel, al rijdt deze volgens een aangepaste dienstregeling en komt deze niet op Den Haag Centraal (maar wel op HS). Vanaf 20 november moet je dan weer extra overstappen t/m 3 december.

Reputatie 7
Badge +3

De werkzaamheden duren in totaal 6 weken, van 23 oktober tot 4 december. Wat denk ik verwarring schept is dat ze verdeeld over verschillende periodes genoemd zijn op de werkzaamheden pagina. Dat zal waarschijnlijk zijn omdat er per periode weer net andere maatregelen zijn, net weer andere treinen niet of met een aangepaste dienstregeling rijden. 

Eén en ander is te zien op Rijdendetreinen:

Archief (werkzaamheden/periodes die al geweest zijn):

 

Huidige werkzaamheden:

 

Komende werkzaamheden:

 

Ik kan me best voorstellen dat reizigers dan niet precies zien wanneer de werkzaamheden eindigen. 

Reputatie 1

Het is nu 21 januari 2024. Vorige week stond op de site dat er werkzaamheden waren tot 20/1 (de week ervoor stond er 13/1..). Vandaag rijden er ic’s tussen breda en den haag cs, maar vanaf maandag alweer niet meer. Ook geen vermelding meer van werkzaamheden of een einddatum. Wat is er aan de hand en hoe lang moeten we nog met sprinters , metro’s en trams naar den haag reizen?

Badge +3

De dienstregeling tussen Den Haag en Eindhoven is tot 3 februari aangepast wegens het opleiden van machinisten voor het nieuwe materieel.

Reputatie 1

Dank! Ik hoop op veel succesvol opgeleide machinisten..😊

Reputatie 1

En het zou wel fijn zijn om die informatie gewoon met de reizigers te delen in de  planningsapp…nu staat er weer een weekje verder en niet de einddatum vermeld. Ergerlijk want niet op te plannen…Wees transparant!

Reputatie 1

Het is aangepast in de app zag ik, 👍

Badge +3

De aanpassingen blijven nog drie weken langer gelden.

Reputatie 1

O nee! Waarom?? Dat is dan 4 maanden (!) geen intercity’s naar Den Haag vanuit Rotterdam. Dat kan toch niet waar zijn? Ik reis al 40 jaar bijna dagelijks met de trein maar heb nog nooit zo n lange periode van slechte dienstverlening mee gemaakt.. heeft iemand bedacht dat het voor een dienstverlenend bedrijf wellicht logischer is om interne activiteiten als het opleiden  machinisten in het weekend en rustige uren van de dag uit te voeren…? Denk aan de kerntaak - reizigers vervoeren - en laat iig gedurende een paar uur per dag de ic rijden… Ik hoop op redelijkheid en professionaliteit (maar vrees het ergste..). 

Reputatie 1

Overigens: bedankt voor de info. Is het wel zeker? De planningsapp weet nog van niks..

De aanpassingen blijven nog drie weken langer gelden.

En daar komt NS pas de dag van te voren achter? Dat ICNG de Fyra 2.0 is weet inmiddels toch iedereen.

De geplande wijzigingen worden slechts eens per week bijgewerkt in de reisplanner en toen was het nog niet verwerkt. Waarschijnlijk zal het in de loop van morgen als adhoc wijziging doorgevoerd worden en vanaf de week van 12 februari als geplande wijziging.

De geplande wijzigingen worden slechts eens per week bijgewerkt in de reisplanner en toen was het nog niet verwerkt. Waarschijnlijk zal het in de loop van morgen als adhoc wijziging doorgevoerd worden en vanaf de week van 12 februari als geplande wijziging.

Dat neemt niet weg dat NS al weken geleden geweten moet hebben dat het veel langer zou gaan duren om iedereen op te leiden. Of hadden ze geen planning gemaakt voor dat opleiden?

De NS legde het probleem uit als te weinig materieel. Naast dat een aantal stellen voor opleiding gebruikt worden spelen ook defecten mee en de trage instroom van nieuw materieel. Ik heb geen idee welk van deze drie factoren het zwaarst is in de huidige problemen, ik weet niet hoeveel stellen er nodig zijn voor de opleiding en hoeveel er defect zijn. Wel is op enkele sites terug te vinden wanneer stellen afgeleverd zijn en dat is aanzienlijk minder vaak dan de NS in het persbericht van oktober (https://nieuws.ns.nl/nieuwe-intercity-haalt-voorganger-langzaam-maar-zeker-in/) aankondigde.

Men had het over elke weer een nieuw treinstel, maar volgens die sites zijn er in november 2 stellen geleverd, in december ook 3 en in januari 3. En van die 7 stellen is er tot op heden slechts eentje in reizigersdienst verschenen. Dit zal de NS wel aan hebben zien komen, er zit toch snel een maand tussen afleveren en in dienst dus men wist al eerder dan vorige week dat de instroom te laag was. Maar defecten zijn lastiger te voorspellen.

Reputatie 1

Wat mij, behalve de slechte dienstverlening, enorm stoort is de nog slechtere communicatie. Of NS weet dat er voorlopig geen ic’s zullen rijden tussen Eindhoven en Den Haag cs en denkt dat met druppelsgewijs informeren negatieve publiciteit wordt voorkomen (en dat reizigers niet onthouden dat er niet gereden wordt?) of NS is zelf ook overvallen door de tegenslagen en in paniek. Allebei alarmerend. Openheid en informatie hierover lost t niet op maar geeft wel de indruk dat men de reizigers serieus neemt en begrijpt hoe vervelend de situatie is. Waar zijn trouwens de oude treinen? 

De oude treinen zijn al deels verkocht.

De oude treinen zijn al deels verkocht.

Plus👍

Wat mij, behalve de slechte dienstverlening, enorm stoort is de nog slechtere communicatie. Of NS weet dat er voorlopig geen ic’s zullen rijden tussen Eindhoven en Den Haag cs en denkt dat met druppelsgewijs informeren negatieve publiciteit wordt voorkomen (en dat reizigers niet onthouden dat er niet gereden wordt?) of NS is zelf ook overvallen door de tegenslagen en in paniek. 

Het lijkt op bewuste salami taktiek bij de communicatie. Het slechte nieuws wordt steeds mondjesmaat gedoseerd, wellicht omdat er al genoeg negatieve publiciteit rond NS en ICNG is. Het verschil tussen communicatie en propaganda is bij NS erg klein geworden.

Wat ik kan opmaken aan de hand van de verschillende websites zijn er nog 17 oude treinstammen over voor de binnenlandse dienst waarvan er ook altijd wel een paar in onderhoud zullen zijn. De volledige binnenlandse HSL dienstregeling vraagt om 18 treinen, dus zonder ICNG red men het sowieso niet meer.

Reputatie 1

Maar nu een paar inzetten en ic ehoven- den haag laten rijden en opleiden op betere momenten dan nu gebeurt zou dus best kunnen…

Maar nu een paar inzetten en ic ehoven- den haag laten rijden en opleiden op betere momenten dan nu gebeurt zou dus best kunnen…

Dat opleiden moet doordeweeks, in het weekend kan niet omdat NS dan in problemen komt met het toegezegde percentage vrije weekenden voor de machinisten. 

Nog meer snijden in de dienstregeling in het weekend is geen optie, op veel verbindingen rijden de treinen nu al uurdiensten in het weekend.

Wat ik kan opmaken aan de hand van de verschillende websites zijn er nog 17 oude treinstammen over voor de binnenlandse dienst waarvan er ook altijd wel een paar in onderhoud zullen zijn. De volledige binnenlandse HSL dienstregeling vraagt om 18 treinen, dus zonder ICNG red men het sowieso niet meer.

In het uiterste geval kun je de IC Direct tussen Breda en Amsterdam halveren of de IC Eindhoven-Den Haag omleiden via Dordrecht 

Sowieso wordt het tijd dat NS eens gaat nadenken over noodscenario's want niets wijst er op dat Alstom in staat is om de problemen met de ICNG op korte termijn op te lossen.

Reageer