in- en uitchecken bij werkzaamheden en vervangend busvervoer | NS Community

in- en uitchecken bij werkzaamheden en vervangend busvervoer


Afgelopen donderdag moest ik met de trein van Utrecht naar ‘t Harde. Door werkzaamheden bij station Utrecht Overvecht moest ik het eerste deel van Utrecht naar Amersfoort afleggen met de NS-snelbus. In Utrecht heb ik ingecheckt bij de mobiele incheckpaal. In Amersfoort stond er géén mobiele incheckpaal op de plaats waar de buschauffeur ons liet uitstappen. In het station, vóór de poortjes, vroeg ik aan een medewerker van Service en Veiligheid wat nu te doen. Hij vertelde me dat ik gewoon kon inchecken en door de poortjes naar mijn trein kon gaan; eenmaal op mijn bestemming zou dan het juiste bedrag verrekend worden, zo zei hij.

 

Mooi niet, dus....

 

In ‘t Harde werd bij het uitchecken alleen het bedrag voor de reis Amersfoort - ‘t Harde afgeschreven. Voor het traject Utrecht - Amersfoort is (zie ik later) het volle bedrag afgeschreven van een reis zonder uitchecken.

 

Blijkbaar zijn de chauffeurs niet goed geïnstrueerd waar men de mensen moet laten uitstappen. Of NS heeft verzuimd bij de uitstaphalte een mobiele uitcheckpaal te plaatsen.

Jammer genoeg moet ik nu zelf actie ondernemen om mijn teveel betaalde geld terug te krijgen. Want ik neem niet aan dat NS dit automatisch gaat regelen.


10 reacties

Leuk zo'n V&S-medewerker die adviezen geeft waarvan hij zou moeten weten dat het niet klopt.

En nee, de NS regelt dit niet automatisch. Neem contact op met de Klantenservice hiervoor. Eventueel kunt u ook een officiële klacht indienen bij de OV Ombudsman.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar zijn de chauffeurs niet goed geïnstrueerd waar men de mensen moet laten uitstappen. Of NS heeft verzuimd bij de uitstaphalte een mobiele uitcheckpaal te plaatsen.

Gezien het feit dat er eerder al bij andere werkzaamheden ook meldingen waren van dat er geen mobiel paaltjes aanwezig waren, gok er op dat er ook nu geen paaltjes stonden. En ander had die V&S medewerker toch echt wel moeten weten of en waar er zo'n paaltje stond. 

 

Reputatie 7
Badge +2

Er stond donderdag zeker wel een mobiel paaltje in Amersfoort, zoals gebruikelijk op de uitstaphalte van het busstation.

Probleempje in Amersfoort is wel dat ongeveer elke bus een andere route naar het busstation rijdt en als een chauffeur niet de bizarre omweg via afrit Leusden en de Kersenbaan nam, maar gewoon de kortste route dan komt hij niet bij de uitstaphalte uit maar bij een willekeurig perron op het busstation. En ​​​​​daar stond het paaltje dus niet, je komt er ook niet langs lopen onderweg naar het station dan.

Reputatie 7
Badge +3

Dan was mijn gok dit keer onjuist. Maar echt handig is het niet, net als dat het advies van die V&S medewerker niet handig en volkomen onjuist was. Die S staat toch voor Service? 

Reputatie 7
Badge +2

Laten we maar eens beginnen met consistente routes van NS bussen en goede instructies van de chauffeurs. Ik kwam donderdagavond nog een Sloveense NS-bus tegen die z'n passagiers middenop het busstation afzette, maar om daar te komen wel tegen het verkeer in onderweg was (en ook spookrijdend het busstation weer af moest).

Tegen dat soort dingen is geenenkele locatie van dat mobiele paaltje opgewassen😅

Reputatie 7
Badge +3

Tot mijn verbazing stonden er donderdag poortjes open op station Hilversum.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is inderdaad verbazingwekkend, dat zou NS toch niet meer doen? Of waren ze daar wel de tijdelijke paaltjes vergeten? 

Reputatie 7
Badge +3

Er stond zelf een poortje open aan de kant van het Oosterspoorplein. 

Probleem is gewoon dat je als medewerker naar een station gestuurd wordt zonder informatie verder, dat is de reden dat ik altijd geweigerd heb als ik gevraagd werd om bij werkzaamheden op een station wilde staan voor informatie te verschaffen. Je moest zelf gaan uitzoeken wat er geregeld was vanaf dat station.

 

En inderdaad zouden poortjes niet meer open staan maar er zouden tijdelijke CiCo's staan waar dat nodig was.  Maar ja, ook dat beleid kan zomaar weer veranderd zijn.

 

Ik heb nu via uitcheckgemist.nl geld teruggevraagd voor het traject Utrecht-Amersfoort. Dat is dus nu geregeld. Nu betaal ik nog wel ongeveer een euro teveel, want de ritprijs Utrecht-Amersfoort PLUS de ritprijs Amersfoort-’t Harde is meer dan de ritprijs Utrecht-'t Harde….

Reageer