Is er soms permanent werk aan het spoor rond Schiphol in de weekenden?

  • 11 February 2024
  • 16 reacties
  • 321 Bekeken

Ieder weekend moet ik tussen A'dam Centraal en Hoofddorp reizen per trein. Nu krijg ik zo langzamerhand de indruk dat ik dit doorgaans zo korte treinritje nooit lang op de normale manier kan maken, want het lijkt wel of er de laatste tijd permanent werk aan het spoor is rond Schiphol in de weekenden, waardoor ik op omslachtige manier moet omreizen met extra reistijd. Ik word er echt horendol van. Moeten die werkzaamheden nu per se altijd in de weekenden plaatsvinden zodat de weekendreizigers altijd de dupe zijn? Ik snap dat er af en toe werk aan het spoor nodig is en dat men daarbij zo min mogelijk reizigers wil duperen, maar het lijkt de laatste tijd wel alsof er ieder weekend werk aan het spoor is op dit traject.


16 reacties

Moeten die werkzaamheden nu per se altijd in de weekenden plaatsvinden zodat de weekendreizigers altijd de dupe zijn? 

Er zijn doordeweeks ook vrijwel constant werkzaamheden op Schiphol. Het station wordt gerenoveerd en verbouwd, dat duurt nog wel even.

Reputatie 7

Schiphol en ook Amsterdam centraal en Amsterdam zuid zijn nu en de komende periode zwaar onderhevig aan werkzaamheden, helaas blijft de overlast dus nog wel enige tijd...

Reputatie 7

Rondom Amsterdam CS en Zuid verwachten ze rond 2030 pas klaar te zijn. Maar dat zal vast ook wel langer duren. Dus er zullen nog heel veel weekenden van overlast volgen helaas.

Goedemorgen @stefanV! Wat vervelend dat je hinder ervaart door de werkzaamheden bij Schiphol. De werkzaamheden lijken misschien permanent, maar zijn gelukkig tijdelijk. De tunnelbuizen die onder Schiphol Airport liggen en waardoor de treinen rijden, de sporen, de kabels en leidingen en de bovenleiding zijn nodig toe aan onderhoud. De locatie maakt het lastig om te werken waardoor er extra veiligheidsmaatregelen nodig zijn.

De snelste manier om dit onderhoud uit te voeren is door Schiphol een groot aantal weken compleet te sluiten. Aangezien we dat natuurlijk niet willen is er besloten om het onderhoud te verrichten met de winkel open. Dat betekent dat er gewerkt wordt terwijl er treinen rijden. Om dit te kunnen doen wordt het grote werk in kleinere stukken gesplitst. Hierbij werken we steeds in 1 tunnelbuis terwijl er in de andere tunnelbuis gewoon treinen rijden. Hierdoor lijkt het alsof we langer bezig zijn, maar doen we hetzelfde werk. Meer info kun je lezen via de site van ProRail.

Reputatie 5

Het perron op Schiphol dat half wordt omgebouwd is erg klein. Er stonden een paar dagen geleden zoveel mensen op dat je er bijna vanaf valt. Dat veilig noemen is niet echt veilig naar mijn mening.

Reputatie 4

wat verandert er eigenlijk op Schiphol? de capaciteit lijkt alleen maar verder omlaag te gaan en de enige manier om nog met koffers op het perron te komen is per lift, die met veel pijn en moeite 1x per minuut op en neer kan. Gaat ProRail nog een 2e lift installeren of zijn ze echt zo kortzichtig en dom als iedereen beweert? 

ProRail streeft er naar om treinen zo punctueel mogelijk te laten rijden. Beste manier daarvoor is om te voorkomen dat reizigers de perrons kunnen bereiken want die zorgen alleen maar voor vertraging. Daarnaast is het fatsoen ver te zoeken (zie jouw reactie) en wordt treinpersoneel voor het minste of geringste uitgescholden, als reizigers de perrons niet meer kunnen bereiken is dat dus een stuk veiliger voor het treinpersoneel.

Reputatie 5

wat verandert er eigenlijk op Schiphol? de capaciteit lijkt alleen maar verder omlaag te gaan en de enige manier om nog met koffers op het perron te komen is per lift, die met veel pijn en moeite 1x per minuut op en neer kan. Gaat ProRail nog een 2e lift installeren of zijn ze echt zo kortzichtig en dom als iedereen beweert? 

Toen ik op Schiphol was moest iedereen met de lift door de drukte op het perron. Een beetje een rare oplossing vond ik.

Wat men aangeeft is dat de perrons te weinig ruimte hebben voor wachtende reizigers. Dat is de reden dat de rolbanden verdwijnen, door de flauwe helling nemen die meer ruimte in beslag op het perron dan een gewone trap of roltrap. Reizigers over de hele lengte van het perron verdelen is niet echt een optie, ten eerste omdat de NS regelmatig met korte treinen aan komt zetten hier, maar ook omdat er geen fatsoenlijke stationshal is waar je loopstromen kan verdelen over de verschillende toegangen naar de perrons.

Reputatie 7
Badge

Mijn ervaring is ook dat de perrons op Schiphol beangstigend vol zitten. Het is een zooitje.

Tja, de perrons op Schiphol zijn meer dan 400 meter maar daarvan wordt in de praktijk volgens mij minder dan de helft gebruikt vanwege de positionering van de stijgpunten. Wat ook niet meehelpt dat op het 1e perron de stijgpunten aan de Amsterdamse kant op het smalste deel van het perron uitkomen. Het nauwelijks gebruikte deel van het perron onder de bushaltes is breder maar daar komen de trappen dus niet uit.

Enige goede oplossing lijkt me de halve Plaza, busstation en parkeergarage af te breken en een nieuwe stationshal bouwen waarvan de stijgpunten beter over het perron verdeeld zijn. Maar dat zie ik niet gebeuren.

Reputatie 7
Badge

Wat men aangeeft is dat de perrons te weinig ruimte hebben voor wachtende reizigers. Dat is de reden dat de rolbanden verdwijnen, door de flauwe helling nemen die meer ruimte in beslag op het perron dan een gewone trap of roltrap. Reizigers over de hele lengte van het perron verdelen is niet echt een optie, ten eerste omdat de NS regelmatig met korte treinen aan komt zetten hier, maar ook omdat er geen fatsoenlijke stationshal is waar je loopstromen kan verdelen over de verschillende toegangen naar de perrons.

Dat was oorspronkelijk de bedoeling maar dit belangrijkste deel van het project is geschrapt omdat er geen haalbare oplossing bleek te zijn die alle partijen acceptabel vonden. Schiphol wilde dat mensen ononderbroken van de ingang van Plaza de rest van de hal in konden en NS dat er poortjes om een stationsgebied komden komen zodat juist tussen de perrons ononderbroken doorgelopen kom worden. Een tunnel of brug zal wel te duur zijn gebleken en mensen leren vliegen ofzo was blijkbaar lastig en dan kan dat dus niet allebei. Toen is dat plan geschrapt en bleven een relatief onsamenhangende aanpassing van de "stijgpunten" en het busstation over.

Reputatie 7
Badge

Tja, de perrons op Schiphol zijn meer dan 400 meter maar daarvan wordt in de praktijk volgens mij minder dan de helft gebruikt vanwege de positionering van de stijgpunten. Wat ook niet meehelpt dat op het 1e perron de stijgpunten aan de Amsterdamse kant op het smalste deel van het perron uitkomen. Het nauwelijks gebruikte deel van het perron onder de bushaltes is breder maar daar komen de trappen dus niet uit.

Als het goed is, komen er uiteindelijk wel nog "stijgpunten" van de treinperrons naar het nieuwe busstation. Wellicht helpt dat wel nog in enige mate met deze situatie.

Was er in die oorspronkelijke plannen ook sprake van extra stijgpunten vanuit de stationshal (die dan groter gemaakt zal moeten worden)? Want pas dan kun volgens mij echt de volledige perrons benutten. Eventueel met wat trucjes in reisinformatie, alle treinen naar Utrecht vanaf 1a/2a en alle treinen naar Hilversum/Almere vanaf 1b/2b aankondigen ook al is het één lang perron. Dan kun je de helft van de reizigers in de hal al richting de tweede set aan stijgpunten sturen en daarmee de achterste helft van het perron beter benutten. Met alleen extra stijgpunten vanaf de busstation werkt dat niet, dan zou het eerder averechts werken omdat mensen vanaf het busstation richting 1a/2a de stroom vanaf de hal richting 1b/2b moet kruisen.

Reputatie 4

Goed dat er in ieder geval stijgpunten komen direct bij het busstation, waar reizigers toegang gaan hebben tot het veel minder drukke westelijke gedeelte van de perrons.

Reputatie 7
Badge

Was er in die oorspronkelijke plannen ook sprake van extra stijgpunten vanuit de stationshal (die dan groter gemaakt zal moeten worden)? Want pas dan kun volgens mij echt de volledige perrons benutten.

Voor zo ver ik weet niet. Maar dit plan is gesneuveld voor het echt concreet werd, dus geen idee wat ervan had kunnen komwn. Het klonk heel ambitieus: multimodale knoop Schiphol had het idee om goed overstappen tussen treinen, bussen, taxi's en vliegtuigen eenvoudig te maken.

Meer info vindt je trouwens op https://www.prorail.nl/projecten/multimodale-knoop-schiphol en https://www.schiphol.nl/nl/projecten/pagina/multimodale-knoop-schiphol/.

Reageer