Het weekend van 9/10 september gaan voorvechters van duurzaam openbaar vervoer en transport naar Den Haag om te protesteren tegen subsidies voor de vervuilende fossiele industrie, zoals onder meer 2,4 miljard euro per jaar voor de luchtvaart.
Zet de NS dan ook extra treinen in voor deze supporters? Of staan reizigers die oprecht achter de NS staan, straks op de stations te kijken naar overvolle te korte treinen? Of vervoert NS liever reizigers die naar autoraces gaan kijken in de duinen van Zandvoort?
NS zet in het algemeen alleen extra treinen in als de reizigers en/of organisatoren de extra kosten dekken. NS gaat daar niet zelf voor opdraaien. NS is verplicht iedereen te vervoeren en zolang dat (zittend dan wel staand) gebeurt voldoet NS daar aan.
Of deze mensen "oprecht achter de NS staan" valt nog maar te bezien. Groene organisaties zijn in toenemende mate ook tegen OV omdat hun uitgangspunt is dat iedereen moet fietsen. En bij projecten van ProRail staan groene organisaties/partijen vaak vooraan met bezwaarschriften.
NS wordt daarnaast geacht politiek neutraal te zijn. Er zijn nu eenmaal voor- en tegenstanders van de fossiele industrie en de luchtvaart en NS gaat zich niet voor politieke karretjes laten spannen.