Het weekend van 9/10 september gaan voorvechters van duurzaam openbaar vervoer en transport naar Den Haag om te protesteren tegen subsidies voor de vervuilende fossiele industrie, zoals onder meer 2,4 miljard euro per jaar voor de luchtvaart.
Zet de NS dan ook extra treinen in voor deze supporters? Of staan reizigers die oprecht achter de NS staan, straks op de stations te kijken naar overvolle te korte treinen? Of vervoert NS liever reizigers die naar autoraces gaan kijken in de duinen van Zandvoort?
NS zet in het algemeen alleen extra treinen in als de reizigers en/of organisatoren de extra kosten dekken. NS gaat daar niet zelf voor opdraaien. NS is verplicht iedereen te vervoeren en zolang dat (zittend dan wel staand) gebeurt voldoet NS daar aan.
Of deze mensen "oprecht achter de NS staan" valt nog maar te bezien. Groene organisaties zijn in toenemende mate ook tegen OV omdat hun uitgangspunt is dat iedereen moet fietsen. En bij projecten van ProRail staan groene organisaties/partijen vaak vooraan met bezwaarschriften.
NS wordt daarnaast geacht politiek neutraal te zijn. Er zijn nu eenmaal voor- en tegenstanders van de fossiele industrie en de luchtvaart en NS gaat zich niet voor politieke karretjes laten spannen.
Het vervoeren van reizigers naar de Dutch Grand Prix was voor NS commercieel heel aantrekkelijk. Een hoop reizigers die (bijna) nooit met de grein gaan gingen met kaartjes vol tarief op stap. Kassa voor NS.
De demonstratie in Den Haag is voor NS commercieel minder interessant. Een groot deel van de demonstranten heeft waarschijnlijk al een kortingsabonnement of reist met het studentenreisproduct.
Het lijkt me dus geen kwestie van het ene liever doen het andere. Wel dat de extra kosten voor de aangepaste dienstregeling naar Zandvoort (ruimschoots) gedekt werden door de extra opbrengsten.
Het weekend van 9/10 september gaan voorvechters van duurzaam openbaar vervoer en transport naar Den Haag om te protesteren tegen subsidies voor de vervuilende fossiele industrie, zoals onder meer 2,4 miljard euro per jaar voor de luchtvaart.
Zet de NS dan ook extra treinen in voor deze supporters? Of staan reizigers die oprecht achter de NS staan, straks op de stations te kijken naar overvolle te korte treinen? Of vervoert NS liever reizigers die naar autoraces gaan kijken in de duinen van Zandvoort?
Extra treinen kunnen worden ingezet op verzoek van de organisator. Bedoeling is wel dat organisatie meebetaald aan dit extra vervoer. De vraag voor extra vervoer moet bij organisator neergelegd worden en deze kan dit dan regelenen met NS.
Extra treinen kunnen worden ingezet op verzoek van de organisator. Bedoeling is wel dat organisatie meebetaald aan dit extra vervoer.
Bij een demonstratie of een gratis evenement is dat vrijwel altijd een probleem omdat de organisator dan geen inkomsten heeft. Bij een betalend evenement kun je de kosten eventueel omslaan in de ticketprijs.
Verder hangt het van het soort bezoekers af. Bij bijv. de vierdaagse of de F1 reizen zeer veel reizigers op (dure) losse kaartjes. Bij een demonstratie zoals komende zaterdag kun je veel mensen verwachten met een WeekendVrij of een Studenten-OV en staan er tegenover extra kosten weinig extra inkomsten.
NS is geen liefdadigheids-instelling. Dus ik denk niet dat ze een blik treinen en personeel opentrekken.
Eerlijk gezegd verwacht ik ook dat een aantal mensen zonder vervoersbewijs gaan reizen. Misbruik maken van de drukte of vinden dat zij voor een demonstratie recht hebben op gratis vervoer.
Komend weekend rijdt er ieder kwartier een intercity tussen Leiden en Den Haag, terwijl dit normaalgesproken ieder halfuur is. Dat is vanwege werkzaamheden Haarlem-Amsterdam, maar is wel zo prettig voor wie in Den Haag moet zijn. Alle sprinters op zaterdag tussen Utrecht en Den Haag rijden in een lange samenstelling (SLT10). Dat is eigenlijk vanwege Appelpop in Tiel, maar komt voor de reiziger bij Den Haag erg goed uit.