beantwoord

langdurig storing Hanzelijn..eerder inchecken met dal vrij?

  • 10 September 2022
  • 11 reacties
  • 232 Bekeken

Reputatie 6

De storing op de Hanzelijn gaat sowieso tot 3 oktober duren, misschien wel langer. Ik reis meermaals per week van kampen zuid naar Almere parkwijk. Normaal is dat een kleine 45 minuten, met het extra busvervoer die je er een halfuur langer over (bijna een verdubbeling van reistijd). Om iets van die tijd terug te winnen zou ik graag eerder willen inchecken maar dan geldt mijn dal Vrij nog niet. Is hier niet iets op te bedenken voor de komende periode? De extra reistijd is al lastig genoeg. En ik neem aan dat GTBV niet geldt want het is een storing.

icon

Beste antwoord door Momo 10 September 2022, 13:24

Bekijk origineel

11 reacties

De storing op de Hanzelijn gaat sowieso tot 3 oktober duren, misschien wel langer. Ik reis meermaals per week van kampen zuid naar Almere parkwijk. Normaal is dat een kleine 45 minuten, met het extra busvervoer die je er een halfuur langer over (bijna een verdubbeling van reistijd). Om iets van die tijd terug te winnen zou ik graag eerder willen inchecken maar dan geldt mijn dal Vrij nog niet. Is hier niet iets op te bedenken voor de komende periode? De extra reistijd is al lastig genoeg. En ik neem aan dat GTBV niet geldt want het is een storing.

Ik zou zeggen dat GTBV wel geldt. Dat de storing een paar maanden duurt in plaats van een paar uur, maakt dat niet anders. Met GTBV krijg je dan 50% terug.

Reputatie 7
Badge +3

Eerder inchecken mag altijd, maar dalvrij geldt alleen bij incheck in de daluren, dat verandert niet door extra reistijd vanwege businzet.

GTbV is alleen van toepassing als de reistijd minstens half uur langer is dan de tijd aangegeven in de NS reisplanner.

Reputatie 7
Badge +1

Van Zwolle naar Almere (en verder) is dat wel het geval:

Dan ben je met de bus ruim een half uur langer onderweg. Is GTbV hier wel geldig?

En hoe zit dat met omreizen via Amersfoort? Die reisopties zijn namelijk ook meer dan een half uur langer.

Reputatie 7
Badge +3

Van Zwolle naar Almere (en verder) is dat wel het geval:

Dan ben je met de bus ruim een half uur langer onderweg. Is GTbV hier wel geldig?

En hoe zit dat met omreizen via Amersfoort? Die reisopties zijn namelijk ook meer dan een half uur langer.

wanneer je om 13.37 uur vertrekt heb je recht op GTbV als je later dan 15.26 uur aankomt. Het gaat om minstens een half uur langer  dan de in de reisplanner genoemde eindtijd. Voor 13.37 uur is die eindtijd 15.56 uur.

Bij omreis via Amersfoort geldt dat je daar moet omchecken. GTbV is pas aan de orde als je minstens 30 minuten later aankomt in Almere dan de geplande eindtijd in de reisplanner. Je kunt niet rekenen met de oorspronkelijke reistijd zonder verstoring, businzet, omreizen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij omreis via Amersfoort geldt dat je daar moet omchecken. GTbV is pas aan de orde als je minstens 30 minuten later aankomt in Almere dan de geplande eindtijd in de reisplanner. Je kunt niet rekenen met de oorspronkelijke reistijd zonder verstoring, businzet, omreizen.

Als de reis via Amersfoort door de reisplanner wordt geadviseerd (wat zo is) hoef je daar niet om te checken. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij omreis via Amersfoort geldt dat je daar moet omchecken. GTbV is pas aan de orde als je minstens 30 minuten later aankomt in Almere dan de geplande eindtijd in de reisplanner. Je kunt niet rekenen met de oorspronkelijke reistijd zonder verstoring, businzet, omreizen.

Als de reis via Amersfoort door de reisplanner wordt geadviseerd (wat zo is) hoef je daar niet om te checken. 

 

Als de reis via planner wordt geadviseerd hoef je inderdaad niet om te checken, maar als je dit buiten de planner om doet dan wel.

En als je voor 13.17 incheckt, heb je recht op geld terug als je later dan 14.25 aankomt. Dat is per definitie zo. Kies je voor omreizen via Amersfoort dan check daar niet in en uit en arriveer je 14.38. Dus meer dan 30 minuten later en dus GTBV.

Zolang de reisplanner de opgeheven directe IC toont, moet je dus wel rekening houden met de route zonder bussen of omreizen.

Reputatie 7
Badge +1

  

wanneer je om 13.37 uur vertrekt heb je recht op GTbV als je later dan 15.26 uur aankomt. Het gaat om minstens een half uur langer  dan de in de reisplanner genoemde eindtijd. Voor 13.37 uur is die eindtijd 15.56 uur.

Bij omreis via Amersfoort geldt dat je daar moet omchecken. GTbV is pas aan de orde als je minstens 30 minuten later aankomt in Almere dan de geplande eindtijd in de reisplanner. Je kunt niet rekenen met de oorspronkelijke reistijd zonder verstoring, businzet, omreizen.

Maar is dat hier ook het geval? Want als je je had gebaseerd op de oorspronkelijke intercity, die als opgeheven in de planners staat (zie bovenste reisoptie in mijn screenshot), ben je nu met de alternatieve reisopties (inclusief omreis via Amersfoort) wel een half uur langer kwijt dan oorspronkelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer de oorsponkelijk reis nog wel in de reisplanner wordt wordt aangegeven maar dan als Reis niet mogelijk 9wat nu het geval is) heb je recht op GtbV als je op tijd voor die oorspronkelijk reis hebt ingecheckt en tov die reis meer dan 30 minuten vertraging hebt. 

Reputatie 6

Ik dacht dat GTBV niet geldt bij aangekondigde werkzaamheden…dat is dit in principe niet maar je weet dat als je reist, je langer onderweg bent. Maar het alternatief via Amersfoort duurt idd nog langer. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij aangekondigde werkzaamheden kun je geen GtbV aanvragen al de reis door de werkzaamheden een half uur langer duurt dan de normale reis zonder werkzaamheden. De normale reis staat dan ook niet in de reisplanner. Nu bij de Hanzelijn gaat het niet om geplande werkzaamheden (zou NS er misschien nog wel van kunnen maken) en staat de normale reis nog gewoon in de reisplanner, alleen dan als niet mogelijk. Dat is het verschil. De reisplanner wordt nu ook pas iedere keer 1 dag van tevoren aangepast, bij geplande werkzaamheden moet de reisplanner uiterlijk 10 dagen ervoor zijn aangepast. 

Ik denk alleen dat je als je via Amersfoort reist en daarmee meer dan 30 minuten langer onderweg bent tov de normale reis en de reis met de bussen net onder die 30 minuten blijft, dan geen GtbV krijgt omdat er dan wel een reis was waarmee je minder dan 30 minuten vertraging zou hebben. 

Reageer