beantwoord

meer keuzen / vervangend vervoer Utrecht - Den Bosch


Vanaf 14 juli tm 5 augustus zijn er blijkbaar werkzaamheden aan het spoor tussen Utrecht en Den Bosch. Ik vind echter dat de alternatieven / vervangend vervoer echt minimaal. Als ik nu van Tilburg naar Utrecht wil reizen, duurt dit echt enorm veel langer nu. Waarom worden er bijvoorbeeld geen snelbussen ingezet die van Utrecht, direct naar Den Bosch reizen? Nu gaan ze via Geldermalsen, en dan pas naar Den Bosch.. 

Zijn er nog meer opties in het leven te roepen gedurende die periode. Ik reis namelijk wekelijks die kant op en neer.. en met mij velen anderen. 
 

ik hoop dat jullie meer alternatieven kunnen bedenken.

bij voorbaat dank

 

gr. Simone

icon

Beste antwoord door Momo 7 July 2022, 23:24

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Tussen Geldermalsen en Den Bosch rijden dan gewoon treinen, alleen tussen Geldermalsen en Utrecht moet je dan met een snelbus. 

Badge +3

Daarnaast is er al een groot tekort aan buschauffeurs voor de bussen tussen Utrecht/Houten en Geldermalsen. Er zijn simpelweg niet genoeg buschauffeurs om ook snelbussen te laten rijden tussen Utrecht en Den Bosch.

U kunt omreizen via Rotterdam Centraal om de bussen te mijden. De extra reistijd is ongeveer een half uur.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn bussen zat-maar de sjofeurs die toch echt voorin moeten zitten ontbreken. Zo worden hele schoolklassen enorm teleurgesteld omdat het ergste van alle Nederlandse waarden-schoolreisje in zo´n bus-niet kan doorgaan. Dat is pas echt zielig!

Het zou och mooi zijn als al die beterweters ook eens zelf het nieuws volgen en wat realistischer worden in hun wensen.

ALT-maar dan geldt je spoorkaartje niet: bus naar Oosterhout, dan snelbus 400.

En het wordt nog afwachten of de treinen wel rijden, de vakbonden hebben het eindbod van de NS naast zich neergelegd en als de NS bij hun huidige aanbod blijft wordt het een zomer met veel stakingen in het treinvervoer welke door de NS verzorgt wordt.

De NS wil veel verslechteringen doorvoeren voor het rijdend personeel en verlof opnemen is bijna onmogelijk momenteel door het grote gebrek aan medewerkers. Dit zorgt voor overbelasting bij de medewerkers waardoor ook deze ziek thuis komen te zitten en de problemen alleen maar erger worden.

En de laatste jaren zijn de roosters en diensten al behoorlijk verslechterd door hele korte overstaptijden in de diensten en veel langdurige ritten (3-3,5 uur ) in de diensten zonder enige pauze.  Ook worden keertijden bewust tekort gepland waardoor er druk op het treinpersoneel ligt om deze (geplande) vertraging weer te voorkomen door zich te haasten, veiligheid komt hierdoor ook onder druk.

Reputatie 7
Badge +1

Het ultimatum verloopt vandaag om 12 uur las ik. Zie de directie van NS momenteel alleen maar op persmomenten. Ik verwacht geen akkoord vandaag.

Reputatie 7
Badge +3

https://twitter.com/H_J1966/status/1545144055277002755

Reputatie 7
Badge +3

Ik las dat de vakbonden willen dat NS de dienstregeling structureel afschaalt naar ‘een behapbaar niveau'. Hoe vervelend voor de reizigers ook, ik denk wel dat dat op dit moment de beste keus is. Liever voorspelbaar minder treinen, dan elke dag weer een loterij wat er wel en niet rijdt.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/07/fnv-roept-ns-op-dienstregeling-af-te-schalen

 

Overigens zijn ze in het zuiden vast aan het oefenen 😉

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik las dat de vakbonden willen dat NS de dienstregeling structureel afschaalt naar ‘een behapbaar niveau'. Hoe vervelend voor de reizigers ook, ik denk wel dat dat op dit moment de beste keus is. Liever voorspelbaar minder treinen, dan elke dag weer een loterij wat er wel en niet rijdt.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/07/fnv-roept-ns-op-dienstregeling-af-te-schalen

 

Goed plan inderdaad.Misschien in de avonduren op sommige trajecten naar één keer per uur gaan, scheelt veel lege treinen en veel avonddiensten voor personeel. 

En het wordt nog afwachten of de treinen wel rijden, de vakbonden hebben het eindbod van de NS naast zich neergelegd en als de NS bij hun huidige aanbod blijft wordt het een zomer met veel stakingen in het treinvervoer welke door de NS verzorgt wordt.

Het personeel doet maar. De meeste mensen liggen daar niet meer wakker van, die gaan gewoon met de auto. Dankzij de komst van Flex kun je je abonnement in één minuut stopzetten.

Ik las dat de vakbonden willen dat NS de dienstregeling structureel afschaalt naar ‘een behapbaar niveau'. Hoe vervelend voor de reizigers ook, ik denk wel dat dat op dit moment de beste keus is. Liever voorspelbaar minder treinen, dan elke dag weer een loterij wat er wel en niet rijdt.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/07/fnv-roept-ns-op-dienstregeling-af-te-schalen

 

Goed plan inderdaad.Misschien in de avonduren op sommige trajecten naar één keer per uur gaan, scheelt veel lege treinen en veel avonddiensten voor personeel. 

Onlogisch. Juist het vervoer in de avonduren en de weekenden ligt hoger dan voor corona. Afschalen dient vooral in de spitsen en overdag op ma-vr te gebeuren, daar zit de grote reizigersdaling.

Reputatie 7
Badge +1

En het wordt nog afwachten of de treinen wel rijden, de vakbonden hebben het eindbod van de NS naast zich neergelegd en als de NS bij hun huidige aanbod blijft wordt het een zomer met veel stakingen in het treinvervoer welke door de NS verzorgt wordt.

Het personeel doet maar. De meeste mensen liggen daar niet meer wakker van, die gaan gewoon met de auto. Dankzij de komst van Flex kun je je abonnement in één minuut stopzetten.

Ik denk dat de gemiddelde reiziger daar wel anders over denkt… Zeker gezien het aantal klachten op sociale media nadat er iets de mist in gaat (bijvoorbeeld de busproblemen bij Meppel).

Niet iedereen heeft een auto of wil/kan met de auto naar bestemming. 

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5319976/treinen-utrecht-den-bosch-werkzaamheden-spoor-bussen

Ik moet op mijn werk zien te komen, heb meetings met klanten ingepland en kan niet vertrouwen op NS of er wel of geen bus komt opdagen.

In mei zijn deze extreme werkzaamheden in de lokale krant aangekondigd. Als 20+ jaar NS reiziger heb ik nog nooit meegemaakt dat er 23 dagen lang op dit traject geen treinen rijden. Echter, ik neem het NS hoogst kwalijk dat deze berichtgeving pas 14 juni op de NS website en app bekend gemaakt werd terwijl andere grote werkzaamheden t/m augustus al aangekondigd waren. Vanaf die tijd hangen er pas borden op de perrons.

Gelukkig heb ik geen doorlopend abonnement meer met 1 maand opzegtermijn, anders had ik voor zowel NS moeten betalen plus kosten voor alternatief vervoer.

Dan heb ik het nog niet eens over de afgelopen weken met overwegstoring (afgelopen woensdag ochtend weer geen treinverkeer mogelijk!), seinstoringen (hele dagen geen treinverkeer mogelijk), defecte treinen (en dat weren er heel veel!), het bekende “kan-niet-koppelen Utrecht CS spoor 21” met overvolle treinen als gevolg op dit rampen traject. En dat is allemaal normaal geworden?

Ik mis in de communicatie over vervangend vervoer info over in en uitchecken. Staat er in Utrecht bij busstation een in en uitcheckpaal? Ik denk dat er nu onbedoeld veel zwart wordt gereden met de het vervangend vervoer 

Reputatie 7
Badge

Als het goed is staan er mobiele incheckpalen bij de bushaltes. De laatste keer dat ik in Utrecht een bus moest hebben stond er een paal.

Reputatie 6

er staan mobiele palen inderdaad. Zwartrijden zal vast ook gebeuren. De huidige dienstverlening is niks waard, dus ja... 

@BertVisser  U moet vooral naar de overheid kijken welke vele jaren niet heeft willen investeren in het spoor en nog steeds. Inmiddels is veel spoor infra dusdanig verouderd dat het hoognodig aan vervanging toe is en door de hogere frequentie van de treinen wordt het huidige spoor zwaarder belast dan jaren geleden.  Op het traject Geldermalsen - Den Bosch was de afgelopen jaren dan ook veel last van verzakkingen in het spoor waardoor treinen langzamer moesten rijden, het spoor zelf is gewoon niet meegegroeid t.o.v. het aantal treinbewegingen en dat eist nu zijn tol.

Al die infra problemen vallen overigens niet meer onder de NS maar onder Prorail, zeg maar de rijkswaterstaat voor het spoor.

 

Reputatie 6

er is duidelijk erg weinig geïnvesteerd. maar dat verhaal over achterstallig onderhoud begint wel op een sprookje te lijken, dat hoor ik inmiddels al decennia. hoe lang kan een "inhaalslag" duren voordat de conclusie moet zijn dat het geen inhaalslag is maar een permanente staat? 

De werkzaamheden zijn voortijdig beëindigd?

De NS-website geeft inmiddels namelijk aan dat er geen (geplande) werkzaamheden zijn tussen Amsterdam en Maastricht.

Ik heb trouwens drie keer gebruik gemaakt van vervangend busvervoer op dit traject, waarvan een keer in de ochtendspits en alle keren ging het heel snel en waren en voldoende bussen.

Badge +3

Dat is wel apart, en vul je Utrecht - Maastricht in dan krijg je meldingen over Amsterdam Zuid.

Oh wacht, dat komt omdat je via Schiphol/Rotterdam/Eindhoven gestuurd wordt (en dus via Amrsterdam Centraal moet wegens de werkzaamheden daar).

Reputatie 7
Badge +3

Als ik plan van Amsterdam Centraal naar Maastricht krijg ik alleen omgeleide routes te zien. (want tja, volgens de NS-reisplanner rijden er in de spits geen bussen) En op die routes zijn inderdaad geen werkzaamheden.

De werkzaamheden tussen Culemborg en Geldermalsen zijn nog gewoon bezig 🙂

Badge +3

De werkzaamheden tussen Culemborg en Geldermalsen zijn nog gewoon bezig 🙂

Die lopen zo te zien trouwens enkele dagen achter, want als ik op https://www.swietelsky.nl/nieuws-en-diensten/nieuws/volg-de-werkzaamheden-in-culemborg-online-of-vanuit-de-tribune/ kijk naar de webcam dan zou de De PM1000-URM werktrein op 18 en 24 juli in de middag langskomen.

Aan de andere kant, als dat ding zeg 10 meter per uur aflegt en een kilometer lang is, is hij niet zomaar voorbij.

Reageer