Skip to main content

Naar aanleiding van een quickscan (technisch onderzoek) rijden er vanaf vandaag minder treinen op de HSL en is de snelheid (naast de reeds aanwezige beperking van 80 km/u) op (zover ik het uit het bericht opmaak) de rest van het stuk vanaf Hoofddorp tot aan de Groene Hart Tunnel teruggebracht naar 120 km/u.

Prognose wordt door ProRail niet gegeven, maar de beperking van 80 ligt er al zo'n anderhalf jaar in en wordt waarschijnlijk pas volgend jaar aangepakt.

https://www.prorail.nl/nieuws/minder-treinen-tussen-amsterdam-en-rotterdam

Het is waarschijnlijk nog even de aandacht vragen voor de problemen op het moment dat men in Den Haag bezig is met de begrotingen. Uiteindelijk bepaalt de overheid en betaalt zonodig. Het gaat over het al dan niet intrekken van de HSL-heffing en het al dan niet instemmen met de tariefsverhogingen. De spitstoeslag was al in de ijskast gezet.


Vandaag was een persmoment vanwege de capaciteitsverdeling van 2025, waarschijnlijk is het daar gemeld en schrijft de media dit nu over.


Het is waarschijnlijk nog even de aandacht vragen voor de problemen op het moment dat men in Den Haag bezig is met de begrotingen. Uiteindelijk bepaalt de overheid en betaalt zonodig. Het gaat over het al dan niet intrekken van de HSL-toeslag en het al dan niet instemmen met de tariefsverhogingen. De spitstoeslag was al in de ijskast gezet.

Den Haag kan er oeverloos geld in blijven pompen maar als de bedrijfsvoering bij NS en ProRail zo blijft als nu verandert er niets.

De kans op extra geld uit Den Haag is klein. PVV, NSC en BBB zijn daar sowieso tegen en de VVD zal ook zeer kritisch zijn. De overheid moet niet de pinautomaat van NS worden zo is de stemming.

Als de overheid extra geld geeft is daarnaast de kans groot dat de vakbonden weer met extra looneisen komen en het geld zo door de gootsteen wordt gespoeld.


Er verandert niets omdat je een viaduct nou eenmaal niet met wat moersleutels weer stabiel kan vastzetten. Dat is iets wat nou eenmaal een paar jaar duurt om te onderzoeken en een herstel plan te maken en uit te voeren.


Er verandert niets omdat je een viaduct nou eenmaal niet met wat moersleutels weer stabiel kan vastzetten. Dat is iets wat nou eenmaal een paar jaar duurt om te herstellen.

Dan hadden NS en ProRail niet eind 2023 moeten toezeggen dat het in 2024 significant beter zou gaan. Dat is niet goed voor je geloofwaardigheid.

Daarnaast heeft men zelf de kosten uit de hand later lopen en is men onwillig de tering naar de nering te zetten. 


Ik lees gewoon te vaak onderstaande reactie van dit keer een Prorail medewerker maar ook bij NS schijn je door alle managementlagen het spoor niet meer te zien.

 

 


Ik vind 2030 een mooie verwachting, het kan alleen maar beter uitkomen 😃.

Geen reden tot uitstel want 2030 duurt nog 5 en een half jaar.


Ik lees gewoon te vaak onderstaande reactie van dit keer een Prorail medewerker maar ook bij NS schijn je door alle managementlagen het spoor niet meer te zien.

 

Echt technisch onderlegd personeel trek je maar moeizaam aan als niet-commerciele partij (ja, ook NS dus). Lonen zijn niet competatief genoeg tov de schaarste in mensen. Was/is ook in IT een groot probleem.


Tja, dat krijg je als mensen die handig zijn met de handjes als dom worden gezien, dan wilt iedereen opeens een 'hoog'-opgeleide worden.

MBO'ers zijn toch echt behoorlijk belangerijk voor onze samenleving alleen wilde (en wil) men dat niet zien.

 

In een mooie huis wonen is leuk, maar als er geen mensen zijn die dat mooie huisje kunnen bouwen blijft het alleen bij een droom al verdien je nog zo veel als bijvoorbeeld advocaat 🙃.


Het is waarschijnlijk nog even de aandacht vragen voor de problemen op het moment dat men in Den Haag bezig is met de begrotingen. Uiteindelijk bepaalt de overheid en betaalt zonodig. Het gaat over het al dan niet intrekken van de HSL-toeslag en het al dan niet instemmen met de tariefsverhogingen. De spitstoeslag was al in de ijskast gezet.

Den Haag kan er oeverloos geld in blijven pompen maar als de bedrijfsvoering bij NS en ProRail zo blijft als nu verandert er niets.

De kans op extra geld uit Den Haag is klein. PVV, NSC en BBB zijn daar sowieso tegen en de VVD zal ook zeer kritisch zijn. De overheid moet niet de pinautomaat van NS worden zo is de stemming.

 

Dat had men zich dan wel eerder mogen bedenken. Men heeft zich in een situatie gemanoeuvreerd waarbij de keuzemogelijkheden thans beperkt lijken te zijn. We zullen zien.


Ik vind 2030 een mooie verwachting, het kan alleen maar beter uitkomen 😃.

Geen reden tot uitstel want 2030 duurt nog 5 en een half jaar.

Ach, dan zijn Voppen en Koolmees al lang weg....


Er verandert niets omdat je een viaduct nou eenmaal niet met wat moersleutels weer stabiel kan vastzetten. Dat is iets wat nou eenmaal een paar jaar duurt om te onderzoeken en een herstel plan te maken en uit te voeren.

BAM zal de HSL gaan verstevigen:

https://www.treinenweb.nl/nieuws/10732/aannemer-bam-gaat-palenwand-aanbrengen-voor-herstel-van-hsl.html

In ieder geval goed nieuws dat het bekend dat er wat gaat gebeuren. Zal eind 2026 (dienstregeling 2027) alle problemen op HSL en met ICNG eindelijk afgelopen zijn? Laten we het hopen. 


Er verandert niets omdat je een viaduct nou eenmaal niet met wat moersleutels weer stabiel kan vastzetten. Dat is iets wat nou eenmaal een paar jaar duurt om te herstellen.

Dan hadden NS en ProRail niet eind 2023 moeten toezeggen dat het in 2024 significant beter zou gaan. Dat is niet goed voor je geloofwaardigheid.

Daarnaast heeft men zelf de kosten uit de hand later lopen en is men onwillig de tering naar de nering te zetten. 

Die belofte van NS & ProRail was niet tactisch. Zeker niet goed voor je geloofwaardigheid. 

In voortgangsrapportages van Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kon je al jaren geleden lezen dat er eerst problemen waren met viaduct bij Rijpwetering. Kwam later ook andere viaducten bij. 

Waarom hebben ze de problemen voor zich uitgeschoven? Nu moet ProRail vanwege veiligheid een snelheidsbeperking opleggen. Waarom krijgt BAM die participeert in Infraspeed nu pas de opdracht om de problemen op de HSL aan te pakken? Onbegrijpelijk. Tijd voor tweede HSL enquête na eerdere Fyra enquête. 

 

​​


Op nu.nl vandaag wederom een artikel onder de HSL met de gebruikelijke commentaren eronder. Volgens mij weinig nieuws onder de zon. Meneer Koolmees heeft nogmaals aangegeven dat de toeslag niet gaat verdwijnen. 

Ze hebben véél te weinig HSL Intercity. Ze zeggen wat over de tijdswinst ten opzichte van de Schiphollijn. Kunnen ze het legitimeren. 

Maar ze kunnen natuurlijk niet zeggen dat ze dan teveel treinreizigers in HSL Intercity willen proppen als ze de toeslag afschaffen. 

En de tarief van€ 1,74/€ 2,90 (spitsuren) zal afhankelijk van bepaalde factoren niet iedereen waarderen. Vindt dat deze prijs pas verhoogd mag worden als de HSL Schiphol - Rotterdam geheel met 200 - 300 km p/u bereden kan worden. 


Het korte stuk tussen Rotterdam CS en het groene hart waar de treinen wel op volle snelheid kunnen rijden geeft nauwelijks tijdsbesparing meer. Kunnen ze zolang de werkzaamheden duren niet de spanning op het HSL-net verlagen tot het spanningsniveau van het reguliere net en treinstellen laten rijden met een bewezen staat van dienst (zoals VIRM dubbeldekkers of zelfs SLT sprinters)?

Je hebt op het HSL-net tussen Rotterdam CS en Schiphol geen tussenstops meer waardoor alle treinen (zowel NS als de internationale treinen) ononderbroken en met gelijke snelheid door kunnen rijden. Tussen Utrecht en Rotterdam CS rijden tegenwoordig ook al SLT sprinters als intercity’s. Tevens is er geen spanningsverschil wat voor omschakelproblemen bij de loc’s kan zorgen. Ander voordeel is dat je de huidige punctualiteit van 57,5% voor het HSL-net tussen Rotterdam en Schiphol meteen significant kan verhogen (landelijk gemiddelde 2023: 89,7%).


Het korte stuk tussen Rotterdam CS en het groene hart waar de treinen wel op volle snelheid kunnen rijden geeft nauwelijks tijdsbesparing meer. Kunnen ze zolang de werkzaamheden duren niet de spanning op het HSL-net verlagen tot het spanningsniveau van het reguliere net en treinstellen laten rijden met een bewezen staat van dienst (zoals VIRM dubbeldekkers of zelfs SLT sprinters)?

Nee, ook al zou de spanning omgezet kunnen worden (kan niet), dan rijden we daar onder ERTMS. Eeen beveiligingssysteem waar de overige treinen (op SNG na maar daar is een aparte sleutel voor nodig) nog niet mee overweg kunnen. 


Eurostar topvrouw dreigt : 

https://www.treinreiziger.nl/eurostar-dreigt-met-vertrek-uit-nederland/

Hulp uit de hoek van Eurostar. Kunnen we goed gebruiken. De reparatie van HSL had al véél eerder kunnen gebeuren. De problemen met de viaduct bij Rijpwetering was al jaren bekend. En ineens bleken waren er meer viaducten niet al te stevig. 

Waarom de problemen voor zich uitschuiven en wachten totdat treinreizigers, media gaan klagen? De nieuwe staatssecretaris (PVV) moet nu echt daden tonen. Geen woorden meer! 

De snelheidsbeperking op de HSL moet niet in 2026 opgelost zijn. Maar in 2025. Dan maar buitendienststelling van HSL voor lange tijd. En de HSL Zuid treinen bij Rotterdam Centraal laten eindigen/beginnen. 


Eurostar gaat echt niet vanwege 5 minuten extra reistijd de hele treindienst opdoeken. De onzekerheid rondom perroncapaciteit in Amsterdam is een groter probleem, schijnbaar heeft de aannemer meer ruimte nodig voor de verbouwing dan men dacht en is er vanaf medio 2025 een doorgaand perronspoor minder beschikbaar.


Eurostar gaat echt niet vanwege 5 minuten extra reistijd de hele treindienst opdoeken. De onzekerheid rondom perroncapaciteit in Amsterdam is een groter probleem, schijnbaar heeft de aannemer meer ruimte nodig voor de verbouwing dan men dacht en is er vanaf medio 2025 een doorgaand perronspoor minder beschikbaar.

Het probleem is dat ProRail geen duidelijke indicaties kan geven over de beschikbare capaciteit in de regio Amsterdam de komende tien jaar. De vraag is of Eurostar op die basis wil verder gaan. Ze hebben maar een beperkte hoeveelheid materieel en kunnen die wellicht beter inzetten op extra diensten van Parijs naar Londen, Brussel en Duitsland dan te blijven doormodderen met Amsterdam.

Wat je ProRail kwalijk mag nemen is dat ze de verbouwing van Centraal hebben doorgezet zonder eerst voor deugdelijke alternatieven te zorgen.


Het probleem is dat ProRail…

Er is dus een probleem ❓ Los dat dan samen met zijn allen gewoon op! 🙄

En nee, niemand is de baas over wie dan ook (versimpeld).


Het probleem is dat ProRail…

Er is dus een probleem ❓ Los dat dan samen met zijn allen gewoon op! 🙄

En nee, niemand is de baas over wie dan ook (versimpeld).

ProRail is niet zo van samen maar neemt voortdurend beslissingen zonder met de vervoerders te overleggen. Dat is waar de goederenvervoerders al twintig jaar over klagen, die voelen zich iedere keer onverwacht door ProRail voor het blok gezet.


Reageer