beantwoord

omreizen via Leeuwarden ivm werkzamheden

  • 18 May 2022
  • 9 reacties
  • 442 Bekeken

Goedemorgen, aangezien er al op dit moment geen treinen rijden tussen Groningen en Meppel moest ik afgelopen vrijdag via Leeuwarden om reizen. Dit betekent wel dat ik hierdoor extra kosten heb moeten maken. Groningen - Den Haag is even duur als Leeuwarden - Den Haag. Maar de treinrit tussen Groningen en Leeuwarden komt daar weer overheen. Kan dit ook gecompenseerd worden?

icon

Beste antwoord door Henk_NL 18 May 2022, 10:24

Bekijk origineel

9 reacties

Natuurlijk krijg je die kosten wel terug. Het is op aanraden van NS zelfs. Vind het formulier hier:

 

https://www.ns.nl/formulieren/vergoeding-meppel-groningen.html

Ik was wat voorbarig met mijn vorige reactie, en Henk_NL wijst mij terecht op het formulier. Dank!
Deze kun je inderdaad gebruiken om een compensatie aan te vragen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik was wat voorbarig met mijn vorige reactie, en Henk_NL wijst mij terecht op het formulier. Dank!
Deze kun je inderdaad gebruiken om een compensatie aan te vragen.

 

Hier op het forum wordt je dan wel gelijk gecorrigeerd, ik vraag mij af wat de klanten te horen krijgen die de telefoon hiervoor pakken. Ik neem aan gewoon het inmiddels verwijderde antwoord.

Badge +3

Welkom bij de NS Community @Sabina Meleddu!

Uit de Reisplanner:

Groningen - Den Haag Centraal € 27,90 (2e klas voltarief)
Groningen - Den Haag Centraal via Leeuwarden € 27,87

Er valt dus niets te declareren, je zit wegens de afstand al aan het maximumtarief van een reis waardoor je voor Leeuwarden - Den Haag nog maar € 16,70 betaalt (zonder korting).

Voor de terugreis is het deel tussen Leeuwarden en Groningen te verwaarlozen, vooral als je met korting in de daluren reist.

 

Badge +3

Maar als ik het formulier bekijk zou het zomaar kunnen dat je geld terug krijgt, want er wordt niet naar een traject en/of chipkaartnummer gevraagd? Of komt dat pas na ‘indienen’?

Neem aan dat je aantoonbaar gereisd moet hebben (en op welk ticket en welk traject, dus wat de werkelijke kosten zijn geweest).

Badge +3

En voor de rest, vanaf morgen weer naar Assen maar dan verder met Abellio Rail?

En waar checken we dan in op Assen?

Voor de rest word je vandaag van Haren naar Zwolle nog via Groningen en Leeuwarden gestuurd (reistijd 2:30 wat normaal nog geen uur duurt)

https://twitter.com/JustMarkos/status/1527361952183267365

Reputatie 7
Badge +1

Dat Abellio is wel een interessante, want waar komt dat opeens vandaan?

De reisplanner is sowieso een beetje een chaos geworden, want:

De reis van 5:45 is niet mogelijk, omdat de snelbus van 6:13 niet rijdt. Prima, dan nemen we toch gewoon de snelbus van 6:13? Uh… 😅

Beide ritten hebben wel een eigen nummer, dus ik vermoed dat er normaal twee snelbussen tegelijk rijden waarvan er nu eentje niet rijdt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie het vaker op Treinposities dat er op een tijd 2 bussen zijn vermeld onder verschillende nummers, eentje die niet rijdt en de ander wel. Alsof men eerst een bepaalde reeks busnummers heeft gepland en die later vervangen door een andere nummerreeks en de eerste laten vervallen. Foutje, verkeerde nummers gebruikt of zo? 

Ziet er ook nu weer interessant uit op Treinposities https://treinposities.nl/vertrekstaat/assen/2022-05-20

Reputatie 7
Badge +1

Het overzicht lijkt sowieso behoorlijk in de war te zijn, maar komt gek genoeg wel redelijk overeen met de NS-reisplanner. In het overzicht ook weer een aantal Abellio NRW bussen.

Opvallend is dat de busritten onder de noemer Abellio een andere dienstregeling hebben dan de reguliere stop- en snelbussen. Verder zouden er een aantal bussen naar Zwolle doorrijden?

En vanuit Meppel naar Zwolle wordt deze bus ook getoond tussen de reguliere treinritten:

Reageer