Onbetrouwbaarheid - een voorbeeld | NS Community

Onbetrouwbaarheid - een voorbeeld

  • 24 May 2022
  • 8 reacties
  • 317 Bekeken

Reputatie 6

Geen nieuws in dit verhaal, maar wel een mooi voorbeeld:

In Augustus heb ik een vliegreis gepland staan. Vroege vlucht, haal ik net vanaf mijn woonplaatd (inclusief marge voor storingen). De reis is net nadat de maandlange buitendienststelling bij Culemborg voorbij is. Dat komt mooi uit. Toevallig wist ik daarvan omdat ik het e.e.a. volg, hier en elders. 

Wat ik niet op m'n netvlies had is dat zodra deze buitendienststelling meteen gevolgd wordt door een buitendienststellinf bij Boxtel. Kom ik nu hier achter:

https://www.prorail.nl/nieuws/2022/01/veel-werk-tegelijk-in-2022/overzicht

Je moet het maar net weten. Nu maar weer kosten maken omdat die ochtend bij Schiphol komen niet gaat lukken. 

En dit, dit heet dan “een enorm betrouwbaar spoorwegnet”. Wat is de standaard toch laag. Echt mensen, NS, Prorail, het maakt mij allemaal niet uit, maar doe iets aan jullie informatievoorziening!! Als jullie dan toch zo trots zijn op het niet rijden van treinen, geef dat dan wel gewoon aan (anders dan in de krochten van het internet).

Amateurs :)


8 reacties

Die 10 dagen die men tegenwoordig aanhoudt om informatie over werken te tonen is van de zotte. Natuurlijk kan je maanden op voorhand nog geen exacte specificaties geven van alternatief vervoer, businzet, en dergelijke. Maar zodra werkzaamheden bekend zijn, kan men op zijn minst iets vermelden.

 

Die 10 dagen waren een aantal jaren terug nog 3-4 weken.

 

ProRail is leverancier van NS, niet een partij waar je als reiziger direct mee te maken hebt. NS vergeet dat selectief.

Reputatie 6

heb je helemaal gelijk in inderdaad. ooit was er ook nog een (verstopte) pdf die een half jaar vooruit kijk. wel regelmatig incompleet overigens.

nu is men natuurlijk veel te druk met bijna-de-beste-spoorwegen-ter-wereld zijn, dan is er geen tijd meer over om bij-, eh oeps, hoofdzaken te regelen

Reputatie 7

Wat heb je aan bijna-de-beste-spoorwegen, als je om de haverklap, en zeker in weekenden en vakanties, met busvervoer moet en je niet met zekerheid ver vooruit kan plannen. Voor mij zijn dat dan beslist niet bijna de beste spoorwegen. Zwitserland steekt er in Europa nog altijd met kop en schouders bovenuit. Heb daar (en nog steeds) ontzettend vaak gereisd (met name ook in vakantieperiodes) en treinvervangend vervoer eigenlijk heel weinig meegemaakt - en als dat er was, maar op een kort stukje, geen 70 km etc). Maar de aanpak daar is anders en zal kostbaarder zijn (wat minder tot geen hinder oplevert).

Heb ook al vaker meegemaakt dat ik 5 of 6 maanden tevoren een reis naar Duitsland plan en het ticket aanschaf (de goedkoopste, dus niet wijzigbaar) en dat dan een maand tevoren of nog veel korter er opeens gewerkt blijkt worden ergens op het Nederlandse traject, waardoor soms cruciale overstapproblemen ontstaan.

Reputatie 7
Badge +3

Het frappante is dat het voor internationale verbindingen wel lukt om maanden van te voren de dienstregeling te publiceren. Dit vanwege het openstellen van de reserveringen. In sommige gevallen worden werkzaamheden met voetnoten en al in de jaardienst verwerkt. Het kan echt!

Maar dan moeten ProRail, NS en de overige binnenlandse vervoerders dat wel echt willen en zal er een totaal andere werkwijze van het plannen van werkzaamheden moeten doorgevoerd.

Reputatie 5

Dat probleem komt vaak voor. Ik kom moegren (woensdag 25 mei 2022) omstreeks 22:35 in Rotterdam aan en heb dan volgens dienstregeling een trein naar Groningen om 23:05. Er zouden werkzaamheden zijn tussen Zwolle en Groningen tot en met 23 mei. Nu wordt er otch weer gewerkt, ergens bij Groningen Europapark, en gaat de trein maar tot Assen, zonder busaansluiting volgens de app. Het is me nog niet duidelijk of er misschien toch nog een bus aansluit op die laatste trein, of dat ik van kwart voor twee 's nachts tot de volgende ochtend halfacht op station Assen moet gaan zitten wachten op de eerste ochtendtrein....

Reputatie 7
Badge +3

Zo zag ik eerder vandaag ook een Tweet van NS dat er er in de nacht van woensdag 25 op donderdag 26 mei geen Nachtnettreinen en geen NS-bussen van en naar Delft rijden Je moet maar eerder op reis gaan en je reis voor vertrek in de reisplanner plannen. Valt weinig te plannen als er geen treinen en ook geen bussen rijden.

En dan zegt de webcare ook nog doodleuk “Wij hebben alleen een thuisbrengplicht als de allerlaatste trein niet vertrekt en je daardoor niet meer thuis kan komen” en “Een claim indienen voor geld terug bij vertraging is in dit geval geen mogelijkheid omdat dit al vooraf aangekondigd is”. Oftewel, zoek het zelf maar uit.

Nu zie ik in de reisplanner nog wel 2 snelbussen van Delft naar Den Haag HS. Zou je naar Rotterdam willen dan moet je eerst de bus naar HS nemen en vervolgens de via Gouda omgeleide nachttrein en dan ruim een uur langer onderweg. Andersom, van Rotterdam naar Delft, kan niet (de bussen van Delft naar HS gaan dan niet terug?). 

En dan zo'n leuke reclame hebben “Waar ga jij naartoe vandaag?” Nou, wat dacht je van nergens naartoe? 

Helaas ziet de NS totaal niet in dat SERVICE zo belangrijk is richting reizigers. Mijn teammanger zat mij raar aan te kijken toen ik in een evalutaie gesprek dit tegen hem zei en dat ik vond dat de NS zijn eigen graf aan het graven was.Het verbaast me dan ook dat de uitkomsten van klant tevredenheid onderzoeken nog steeds zo hoog scoren bij de NS, misschien moeten deze onderzoeken maar eens echt onafhankelijk uitgevoerd gaan worden want ik geloof er helemaal niets van dat de tevredenheid zo groot is.

De manager laag bij de NS is alleen uit op zo efficient mogelijke organisatie neerzetten met zo min mogelijk mensen en zoveel mogelijk managers. Hopelijk komt er snel verandering in het beleid van de NS want de ontevredenheid bij het personeel loopt ook flink op als ik oud collega's spreek.

 

En na het debacle van 3 april dat alles stil kwam te staan vanwege de uitval van een plansysteem heeft voor mij de deur dichtgegooid om nog met de trein naar Schiphol te gaan, want het gevoel dat de NS alles probeert om treinen te laten rijden is er bij mij niet meer. Al weet ik dat mijn oud collega's op de trein juist wel de insteek hebben dat als et even kan ze een trein willen laten rijden in dat soort omstandigheden.

Reputatie 7
Badge +2

Het verbaast me dan ook dat de uitkomsten van klant tevredenheid onderzoeken nog steeds zo hoog scoren bij de NS, misschien moeten deze onderzoeken maar eens echt onafhankelijk uitgevoerd gaan worden want ik geloof er helemaal niets van dat de tevredenheid zo groot is.

NS is gewoon heel erg selectief in z'n steekproef om klanttevredenheid e.d. te bepalen. Ik ben zelf bv. al jaren lid van het NS Panel en verrassend genoeg krijg ik sinds ik me weleens kritisch geuit heb (over zowel de trein zelf als OV-fiets) zelden tot nooit meer uitnodigingen voor een onderzoek. Het enige wat nog geregeld terugkeert is de vraag of m'n reisprofiel bij het panel nog actueel is.

Vroeger vonden er nog wel eens enquêtes in de trein plaats over de klanttevredenheid, maar ook die heb ik (ruim voor corona ook al) al jaren niet meer gezien.

Reageer