Skip to main content

Volgenden week moet ik van Sittard naar Lelystad, moet echter als alternatief vervoer in Amsterdam Zuid in de Metro naar Amsterdam Centraal>
Moet ik uitchecken bij de NS en dan inchecken in de Metro , kortom betaal ik dat vervangende vervoer zelf.
Fijne dag.

Als NS de metro als vervangend vervoer inzet (let op dat je de planner op alleen trein zet om dat te zien!) zal er een poortje op het metrostation open staan voor treinreizigers. Je moet dan dus bij NS ingecheckt blijven en betaald niet extra.


Hartelijk bedankt Daniël.


Als NS de metro als vervangend vervoer inzet (let op dat je de planner op alleen trein zet om dat te zien!) zal er een poortje op het metrostation open staan voor treinreizigers. Je moet dan dus bij NS ingecheckt blijven en betaald niet extra.

Ik ben even benieuwd hoe dat dan wel gaat, want in Amsterdam Zuid zal je dus als je van het treinstation naar de metro wil, moeten uitchecken en dan vervolgens naar de metro toe gaan. Als je daar dan een metropoortje openzet zal iedereen die dag gratis van Zuid naar Centraal v.v. kunnen.


Voor welke dag/tijd is dat? Ik kom zo gauw geen adviezen tegen van Sittard naar Lelystad, waarbij je van Amsterdam Zuid naar Amsterdam Centraal zou moeten.

EDIT: O wacht, in het weekend van 5/6 oktober inderdaad wel. Het is dan wel van Centraal naar Zuid i.p.v. andersom.


Als NS de metro als vervangend vervoer inzet (let op dat je de planner op alleen trein zet om dat te zien!) zal er een poortje op het metrostation open staan voor treinreizigers. Je moet dan dus bij NS ingecheckt blijven en betaald niet extra.

Ik ben even benieuwd hoe dat dan wel gaat, want in Amsterdam Zuid zal je dus als je van het treinstation naar de metro wil, moeten uitchecken en dan vervolgens naar de metro toe gaan. Als je daar dan een metropoortje openzet zal iedereen die dag gratis van Zuid naar Centraal v.v. kunnen.

Ze zetten er een bordje bij dat het open poortje alleen voor NS reizigers bedoeld is, daar schrikken zwartrijders zich wild van 😅

En de laatste keer met een NS metro stond het GVB poortje op CS wel open maar op Amstel niet, terwijl ik daar niet met NS-checkin kon aankomen want op Amsterdam Centraal waren de NS poortjes allemaal dicht dus moest ik wel uitchecken.


Ik zou het probleem niet opzoeken maar omreizen van Sittard via Utrecht en Zwolle. Duurt wat langer maar voorkomt een hoop gedoe.


 

Als in de reisplanner staat alternatief vervoer in het oranje dan is NS vervoersbewijs geldig. Zet in de instellingen alle andere vormen van OV (behalve trein) uit.

 

U moet in Sittard inchecken (NS)

Amsterdam cs bij poortjes uitchecken (NS)

Amsterdam cs bij metro inchecken bij verplaatsbare paal van NS in de buurt van de metro 

Amsterdam zuid uitchecken bij de verplaatsbare paal van NS in de buurt van de metro

Amsterdam zuid inchecken bij de poortjes van trein (NS)

Lelystad uitchecken.

 

Indien u op saldo reist dan komt er extra kosten, omdat de OV chipkaart denkt dat u aan het omreizen bent.

 

Als u via Naarden Bussum reis (stoptrein Utrecht - Almere) dan bent u 15 minuten langer onderweg, met een overstap van 33 minuten in Utrecht. Als u voorin de trein zit en gebruik maak van de tunnel op Utrecht CS lukt het misschien om die overstap in 3 minuten te doen, waardoor u 15 minuten eerder op bestemming bent.

De bovenstaande voorbeeld is elk half uur mogelijk.

 

 

Mocht u in het weekend terug reizen dan is het abonnement NS weekend vrij het goedkoopste manier van reizen. U kunt dit abonnement na 1 maand dagelijks opzeggigure widget


Ja Seinhuis, tot deze conclusie was ik ook gekomen. Dankjewel voor het meedenken.


Reageer