Skip to main content

Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.

U kunt contact opnemen met Klantenservice. Als u er voor in aanmerking komt, krijgt u een couponcode voor een nieuw kaartje met lange geldigheid.


Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het alleen dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Lees in ieder geval dit uitstekende topic  van Jouke NS door.
 


Via de Klantenservice kan je de situatie uitleggen. Je krijgt dan nieuwe couponcodes die te verzilveren zijn tot eind 2020.

De info op de pagina van Kruidvat is onjuist, je krijgt geen geld terug.


Dubbel geplaatst, mijn excuses.


Hoi Marveliss!

Normaal gesproken ben ik het met Thom eens, maar wij hebben net vandaag een update gekregen dat de tickets van de kruidvat langer geldig zijn. Ze zijn nu geldig tot 31-12-2020. Dus geen zorgen, je kan op een later moment alsnog reizen! :)


Het allereerste bericht in dit sticky topic geeft aan:

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.

 

Wat betreft de Kruidvat ticket is de strekking:

  • Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
  • De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.

Neem hiervoor contact op met de NS  Klantenservice.  Bij voorkeur via Chat (optie rechtsboven op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) aangezien het aan de telefoon erg druk kan zijn vanwege het vele aantal klanten die soorgelijke vragen hebben.


Hoi Marveliss!

Normaal gesproken ben ik het met Thom eens, maar wij hebben net vandaag een update gekregen dat de tickets van de kruidvat langer geldig zijn. Ze zijn nu geldig tot 31-12-2020. Dus geen zorgen, je kan op een later moment alsnog reizen! :)

Volgens mij zijn we het nog steeds eens….;-)


Hoi Marveliss!

Normaal gesproken ben ik het met Thom eens, maar wij hebben net vandaag een update gekregen dat de tickets van de kruidvat langer geldig zijn. Ze zijn nu geldig tot 31-12-2020. Dus geen zorgen, je kan op een later moment alsnog reizen! :)

Volgens mij zijn we het nog steeds eens….;-)

Ik geloof het ook inmiddels ;)


Dat vraag ik me ook af Pingpong.  Er is een speciale “Corona pagina”  waar veel nuttige informatie staat qua reizen met de trein. En ergens helemaal onderaan staan nog wat veelgestelde vragen, o.a over annuleren van Spoordeelwinkel tickets maar verder niets over Keuzedagen of Kruidvatkaartjes. En die info over beëindigen van een abonnement is volgens mij de standaard info die er daarvoor ook al was.

Zet dan als NS dezelfde info op die pagina of desnoods een aparte pagina als hier op de community staat. Of als dat niet kan, verwijs naar dit topic op de community. 

Meer en duidelijke informatie hierover kan misschien ook voorkomen dat mensen toch met de trein weggaan. Want nu hebben ze een Keuzedag of Kruidvatkaartje die nog op moet. Of ze hebben een abonnement waarvan ze het zonde vinden dat ze er wel voor betalen maar niet gebruiken. Bij meer informatie over de mogelijkheden om later te reizen of hoe ze hun abonnement kunnen wijzigen zullen wellicht meer mensen nu niet reizen.

 

Intussen is er via de NS site meer info over stopzetten van abonnementen en mogelijkheden bij Keuzedagen  en Kruidvat kaartjes op  https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html

 


Mijn ervaring zijn tot nog toe niet bijster positief. Voor werk in de gezondheidszorg ben ik afhankelijk van de trein. Mijn reis duurt door de aanpassing  45 minuten langer.

Doordat controles ontbreken (begrijpelijk natuurlijk) is het gevoel van onveiligheid enorm toegenoemen. Veel ongure types in de trein die zich niets aantrekken van de corona maatregelen.


Mijn ervaring zijn tot nog toe niet bijster positief. Voor werk in de gezondheidszorg ben ik afhankelijk van de trein. Mijn reis duurt door de aanpassing  45 minuten langer.

Doordat controles ontbreken (begrijpelijk natuurlijk) is het gevoel van onveiligheid enorm toegenoemen. Veel ongure types in de trein die zich niets aantrekken van de corona maatregelen.

Jouw ervaring van gevoel van minder veiligheid heb ik de laatste dagen vaker langs zien komen. Het enige wat je kunt doen als aanspreken niet lukt (of je dat even niet wilt doen) is een melding maken via Twitter met treinnummer tijdstip station.

 


@Temlin , graag meldingen maken richting de klantenservice met treinnummer - tijdstip en tussen welke stations want dan kan dit doorgegeven worden.  Er is nu nml. een dilemma omdat we het contact zoveel mogelijk willen mijden maar het is niet de bedoeling dat reizigers een onveilig gevoel hebben in de trein.

Door meldingen te maken komt er inzicht in de trajecten waar het speelt en kan er gekeken worden voor maatregelen om een en ander de kop in te drukken.

Melden hiervan is dus belangrijk.  En meldingen via twitter is meestal het meest doeltreffend qua snelheid om eventueel nog het treinpersoneel te laten informeren om polshoogte te nemen.


Uit een ander topic, (overstappen naar Flex wegens ongebruikt abonnement)

Je had ook gewoon Flex Basis kunnen nemen als je toch niet gaat treinen de komende tijd, maar helaas staat dan tot bijna op het laatste scherm er de 'waarschuwing’ dat alles goedkoper dan €5 per maand je €10 zou kosten aan ‘inschrijf/administratiekosten’.

Dat is dus wel een puntje, want als je al een klassiek (doorlopend) NS abonnement hebt is die €10 helemaal niet aan de orde bij een overstap naar Flex.

 


Voeg maar toe aan de openingspost..

Kruidvat treinkaartje blijft heel 2020 geldig

https://www.treinreiziger.nl/kruidvat-treinkaartje-blijft-heel-2020-geldig

En voor wie al een datum gekozen had een nieuwe code voor later. No questions asked en zo hoort het!

Krijgt iedereen die een verzilverde Kruidvat code had daar ook even bericht over, zoals met de F1 Zandvoort kaartjes waar we zo snel bij moesten zijn?

Zou de NS sieren, want gegevens zijn bekend en nood breekt wet om iedereen (privacy) toch even te mailen over de situatie van hun ticket, ook al hebben ze het bij Kruidvat gekocht en willen ze niets met de NS te maken hebben verder (maar goed, daar toch verzilveren haha).

Het scheelt de Klantenservice een hoop werk, en in deze tijden kan er ineens best veel dat tot voor kort totaal onmogelijk was gehouden (computer says no en zo)!

Zie https://berthub.eu/articles/posts/de-dagelijkse-corona-update/ voor leesvoer (als we toch tijd te veel hebben)...


Als je goed hebt gekeken is dat bericht gistermiddag al in de openingspost gezet.

Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 maart)

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.

Ik vind de verandering in het beleid zeer fijn, want zo hoort het ook. 


Als je goed hebt gekeken

Neem aan dat dat niet tegen mij bedoeld was :joy: want anders hadden we nu ruzie of zo.

Want wie moet er in deze tijden nou niet even kijken voor de meest recente info en zo?

Stopt die nou wel of niet op Driebergen-Zeist en zo…of langzaam perron voorbij met iedereen in het ongewisse? :rofl:

 


Met jou ruzie hebben? Nooit. :joy:

Maar met allerlei nieuwe topics die geopend worden over precies hetzelfde onderwerp vraag ik mij af en toe toch af hoe goed men kan lezen. Dat zelfs die enorme knalrode balk niet echt effect heeft.


Voeg maar toe aan de openingspost..

Kruidvat treinkaartje blijft heel 2020 geldig

https://www.treinreiziger.nl/kruidvat-treinkaartje-blijft-heel-2020-geldig

En voor wie al een datum gekozen had een nieuwe code voor later. No questions asked en zo hoort het!

Krijgt iedereen die een verzilverde Kruidvat code had daar ook even bericht over, zoals met de F1 Zandvoort kaartjes waar we zo snel bij moesten zijn?

Zou de NS sieren, want gegevens zijn bekend en nood breekt wet om iedereen (privacy) toch even te mailen over de situatie van hun ticket, ook al hebben ze het bij Kruidvat gekocht en willen ze niets met de NS te maken hebben verder (maar goed, daar toch verzilveren haha).

Het scheelt de Klantenservice een hoop werk, en in deze tijden kan er ineens best veel dat tot voor kort totaal onmogelijk was gehouden (computer says no en zo)!

Zie https://berthub.eu/articles/posts/de-dagelijkse-corona-update/ voor leesvoer (als we toch tijd te veel hebben)...


De moderator was je al voor. Het stond er al voor jij je bericht postte. Staat zelfs ergens op de NS site.

 


Helaas heb ik andere ervaringen: Bij mij komt de NS het hier boven beschrevene niet na! Ik heb weken geleden een e-ticket van de Kruidvat aangemaakt voor afgelopen zaterdag. Ik heb maandag gebeld dat ik afgelopen zaterdag niet heb kunnen reizen. Ik krijg geen tegoed, omdat de NS zegt niet na te kunnen gaan of ik echt niet gereisd heb. Dus dit: “Wie het Kruidvat treinkaartje al verzilverd heeft, maar toch niet is gaan reizen, kan via de NS Klantenservice een nieuwe voucher krijgen.” wordt niet opgevolgd door de NS. Wat kan er aan dit verkeerde antwoord van de NS gedaan worden?


Goedemorgen royalty. Welkom bij de NS Community.

Je aanvraag had niet afgewezen mogen worden, sorry. Wil je contact met oNS zoeken via de Live Chat, Twitter of Facebook? Dan gaan we het alsnog voor je regelen. Het is extreem druk dus het kan een flinke tijd duren voordat je antwoord hebt.


Goedemorgen royalty. Welkom bij de NS Community.

Je aanvraag had niet afgewezen mogen worden, sorry. Wil je contact met oNS zoeken via de Live Chat, Twitter of Facebook? Dan gaan we het alsnog voor je regelen. Het is extreem druk dus het kan een flinke tijd duren voordat je antwoord hebt.


Hierbij moet ik jouw corrigeren @Sascha NS 

@royalty heeft contact opgenomen met NS na de datum waarvoor het kaartje verzilverd was. In dat geval kan niet gecontroleerd worden of er toch meegereisd was en is/was geen coulance mogelijk.

De coulance regeling zoals aan begin van dit topic beschreven geldt voor verzilverde kaartjes voor reizen die niet meer gemaakt kunnen worden, niet voor verzilverde kaartjes voor reizen die niet meer gemaakt konden worden. De klantenservice heeft mijn inziens correct gehandeld.

 

 


@MoDe Je zou zeggen dat jij gelijk hebt, maar het is een grijs gebied. Er is oNS aangegeven dat reeds verzilverde tickets vervangen mogen worden. Hierbij is niet specifiek vermeld dat het enkel voor data in de toekomst geldt. Per dit moment zien we af van het vergoeden van reeds verzilverde tickets met een reisdatum in het verleden en zal de interne informatie aangepast worden.

 


Deze vraag stel ik even namens een familielid van mij:

Hoe zit het eigenlijk met iemand die een Weekend Vrij abonnement heeft (met 65+ korting) en een gezinslid als Bijabbonement met Weekend Vrij heeft? Ik heb gelezen dat NS Flex niet geldt voor mensen met een bij-abbonement? Klopt dat?

Kan de NS iets doen om de abonnementshouder en de gebruiker van het bij-abbonement te compenseren voor de komende maanden dat zij niet reizen?

Of is het raadzaam om de abbonnementshouder maar contact te laten zoeken met de klantenservice?


Goedendag. Vandaag voor mijn werk met de trein van Utrecht naar Den Haag gereisd. Op de terugweg ging er iemand achter mij zitten. Ik vroeg of dit persoon ergens anders wilde gaan zitten, immers dat is geen 1,5 meter. Ik kreeg een grote mond en nog erger iedereen die in de coupe zat was het deze meneer eens! Ik moest maar een andere plek zoeken! Geen conducteur gezien tijdens en na de rit. Het lijkt mij toch dat de NS net als in winkels de taak heeft om hierop toe te zien. Het was een treinstel van vier dus kleine moeite om even door de trein te lopen. Graag uw reactie.


Iedereen kan in principe gebruikmaken van NS Flex. Echter als men een bijabonnement heeft dan kan je niet direct vanuit dat abonnement overstappen. Het bijabonnement (en eventueel hoofdabonnement) moet dan eerst worden beëindigd via Klantenservice (via de hoofdabonnementhouder) waarna je NS Flex kan afsluiten. 


Goedendag. Vandaag voor mijn werk met de trein van Utrecht naar Den Haag gereisd. Op de terugweg ging er iemand achter mij zitten. Ik vroeg of dit persoon ergens anders wilde gaan zitten, immers dat is geen 1,5 meter. Ik kreeg een grote mond en nog erger iedereen die in de coupe zat was het deze meneer eens! Ik moest maar een andere plek zoeken! Geen conducteur gezien tijdens en na de rit. Het lijkt mij toch dat de NS net als in winkels de taak heeft om hierop toe te zien. Het was een treinstel van vier dus kleine moeite om even door de trein te lopen. Graag uw reactie.


Er zijn regels opgesteld waar ook wij als treinpersoneel ons aan moeten houden waaronder het mijden van contact met reizigers.  Ook wij willen zoveel mogelijk gevrijwaard blijven van het Corona virus.

En ja, het is bekend dat dit mogelijk problemen oplevert. Echter mogen we verwachten van reizigers dat ze zich allemaal bewust zijn van de adviezen welke de overheid heeft uitgevaardigd en zich daar aan probeert te houden.

Helaas zullen er altijd mensen zijn die het niets interesseert en zich niet aan regels willen houden.


Reageer