Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus

  • 12 maart 2020
  • 662 reacties
  • 95858 Bekeken


Toon eerste bericht

662 reacties

Dank voor uw snelle antwoord. 

Maar waarom is het dan zo dat ik wel met het gezin in het vliegtuig naar Barcelona kan en niet voor een dagje uit naar Amsterdam, of naar het vliegveld, waarbij bovendien die reis ruim duurder is dan de vlucht naar Barcelona? Is het dan geen optie voor de NS om te investeren in binnenlandse vluchten per vliegtuig als dat goedkoper en veiliger is dan de trein?

 

Reputatie 6

Dank voor uw snelle antwoord. 

Maar waarom is het dan zo dat ik wel met het gezin in het vliegtuig naar Barcelona kan en niet voor een dagje uit naar Amsterdam, of naar het vliegveld, waarbij bovendien die reis ruim duurder is dan de vlucht naar Barcelona? Is het dan geen optie voor de NS om te investeren in binnenlandse vluchten per vliegtuig als dat goedkoper en veiliger is dan de trein?

 

Ik zou deze vraag stellen aan de regering als ik u was..zij bepalen de regels.

Dank voor uw snelle antwoord. 

Maar waarom is het dan zo dat ik wel met het gezin in het vliegtuig naar Barcelona kan en niet voor een dagje uit naar Amsterdam, of naar het vliegveld, waarbij bovendien die reis ruim duurder is dan de vlucht naar Barcelona? Is het dan geen optie voor de NS om te investeren in binnenlandse vluchten per vliegtuig als dat goedkoper en veiliger is dan de trein?

 

Luchtvaartmaatschappijen worden oneigenlijk gesubsidieerd. Brandstof is bijv. vele malen goedkope dan benzine. Zie wat een vleigticket eigenlijk zou moeten kosten bijvoorbeeld deze pagina.

 

https://www.businessinsider.nl/vliegticket-prijs-btw-accijns/

Hallo NS,

Ik heb een vraag over de fietsenstallingen. In bovenstaand bericht staat dat deze weer allemaal open zijn. Nu heb ik een fiets staan in een van deze stallingen sinds het begin van de crisis, maar heb ik verder geen noodzaak om met de trein daar naartoe te reizen. Kan ik mijn fiets hier voorlopig nog laten staan, of wordt er weer gehandhaafd (en worden fietsen na bepaalde tijd verwijderd)?

Reputatie 7
Badge +1

Dank voor uw snelle antwoord. 

Maar waarom is het dan zo dat ik wel met het gezin in het vliegtuig naar Barcelona kan en niet voor een dagje uit naar Amsterdam, of naar het vliegveld, waarbij bovendien die reis ruim duurder is dan de vlucht naar Barcelona? Is het dan geen optie voor de NS om te investeren in binnenlandse vluchten per vliegtuig als dat goedkoper en veiliger is dan de trein?

NOS op 3 heeft al een filmpje gemaakt over dit onderwerp wellicht is het, het waard om die te bekijken: 

 

Hallo NS,

Ik heb een vraag over de fietsenstallingen. In bovenstaand bericht staat dat deze weer allemaal open zijn. Nu heb ik een fiets staan in een van deze stallingen sinds het begin van de crisis, maar heb ik verder geen noodzaak om met de trein daar naartoe te reizen. Kan ik mijn fiets hier voorlopig nog laten staan, of wordt er weer gehandhaafd (en worden fietsen na bepaalde tijd verwijderd)?

 

Op dit moment wordt er nog niet gehandhaafd. Wanneer dit wel gaat gebeuren is (nog) niet bekend.

Reputatie 6

Dank voor uw snelle antwoord. 

Maar waarom is het dan zo dat ik wel met het gezin in het vliegtuig naar Barcelona kan en niet voor een dagje uit naar Amsterdam, of naar het vliegveld, waarbij bovendien die reis ruim duurder is dan de vlucht naar Barcelona? Is het dan geen optie voor de NS om te investeren in binnenlandse vluchten per vliegtuig als dat goedkoper en veiliger is dan de trein?

 

Luchtvaartmaatschappijen worden oneigenlijk gesubsidieerd. Brandstof is bijv. vele malen goedkope dan benzine. Zie wat een vleigticket eigenlijk zou moeten kosten bijvoorbeeld deze pagina.

 

https://www.businessinsider.nl/vliegticket-prijs-btw-accijns/

 

@DJG

De toekomst van de luchtvaartsector ziet er, mede gezien de milieukosten, niet zo rooskleurig uit en ik zou niet weten waarom een volgepakt vliegtuig op dit moment veiliger zou zijn dan de trein.

 

@Pingpong 

En wat zou een treinkaartje eigenlijk moeten kosten ?

De vliegreiziger wordt “gesubsidieerd” maar de treinreiziger wordt dat in harde Euro’s nog veel meer.

Voor een retourtje Den Bosch-Amsterdam CS 2e klas vol tarief wordt € 33,20 gerekend maar dat zou mogelijk  € 66,40 moeten zijn (en met de huidige capaciteitsbeperking grofweg minstens € 166,00, dit terzijde).

Dit komt omdat de hoge kosten van de rails en wissels grotendeels niet in rekening worden gebracht bij de treinreiziger.

 

 

Ik vind het vreemd dat de regeling voor de keuzedagen die verlengd worden tot 31 december pas ingaan voor de kaarten die na 15 mei worden verstuurd door de NS. Mijn man en ik hebben vanwege de corona geen gebruik kunnen maken van de mogelijkheid om de verjaardagen van onze kleinkinderen te bezoeken (kaartjes maart en april) en nu juni en juli ziet het er ook niet naar uit dat we kunnen reizen, mede door de oproep van NS: reis alleen als dat noodzakelijk is…..Dus hoor ik graag dat de niet gebruikte kaartjes verlengd worden tot eind december.

Verder wil ik doorgeven dat wij verhuisd zijn 

 

Bericht aangepast door moderator 

Welkom bij de Community, ThonivdH.

Ik heb je bericht iets aangepast. Dit is een openbaar forum en voor iedereen toegankelijk. Wat betreft je niet gebruikte Keuzedagen en het doorgeven van je verhuizing kan je contact opnemen met onze Klantenservice. Hopelijk kunnen jullie snel weer naar jullie (klein)kinderen :smile: .

Weet iemand of de NS bezig is met een oplossing bedenken voor mensen die geen auto hebben en zijn aangewezen op het ov om familie/vrienden te bezoeken? Ik begrijp dat dat geen noodzakelijke reis is, en daarom reis ik nu niet met het ov, maar alleen maar zeggen “het mag niet” lijkt me wat kort door de bocht. Misschien plaatsreserveringen gaan instellen voor de weekenden? Ik reserveer met alle liefde een plekje in de trein als dat betekent dat ik weer op pad kan. 

Goedemorgen MariskaS91. Welkom bij de NS Community.

Er zijn geen voorwaarden waaraan een reis moet voldoen om noodzakelijk te zijn. Dat is aan jezelf. Daarnaast zijn we bezig met een proef waarbij je je reis vooraf registreert. De proef is kort geleden een tweede fase ingegaan en we hopen dit snel beschikbaar te kunnen maken voor iedereen.

Belachelijk systeem dit

Reputatie 2

Ik begrijp dat iedereen denkt dat corrona op vakantie is maar verwacht op zijn minst dat het ns personeel het goede voorbeeld geeft vandaag op de rol trap drie ns medewerkers gezellig keuvelen naast elkaar geen mogelijkheid veilig te passeren 

Badge

Ik begrijp dat iedereen denkt dat corrona op vakantie is maar verwacht op zijn minst dat het ns personeel het goede voorbeeld geeft vandaag op de rol trap drie ns medewerkers gezellig keuvelen naast elkaar geen mogelijkheid veilig te passeren 


Je maakt een probleem van NS collega;s die te dicht op elkaar staan op de roltrap maar wil ze zelf nog wel passeren op de roltrap.  Volgens mij hou je dan ook geen 1,5 mtr. afstand.

En misschien waren de collega’s wel uit 1 huishouden. :stuck_out_tongue_winking_eye::rofl:

geen mogelijkheid veilig te passeren 

Blijf altijd 4 treden van elkaar verwijderd op de roltrap, en 5 tegels op het perron zo is het veiligheidsadvies.

Ik begrijp dat iedereen denkt dat corrona op vakantie is maar verwacht op zijn minst dat het ns personeel het goede voorbeeld geeft vandaag op de rol trap drie ns medewerkers gezellig keuvelen naast elkaar geen mogelijkheid veilig te passeren 

 

Ik heb nog nooit van corrona gehoord. :grinning:

Reputatie 2

Ik begrijp dat iedereen denkt dat corrona op vakantie is maar verwacht op zijn minst dat het ns personeel het goede voorbeeld geeft vandaag op de rol trap drie ns medewerkers gezellig keuvelen naast elkaar geen mogelijkheid veilig te passeren 

 

Ik heb nog nooit van corrona gehoord. :grinning:

Gelukkig wel van een intelligent antwoord 

Reputatie 2

Ik begrijp dat iedereen denkt dat corrona op vakantie is maar verwacht op zijn minst dat het ns personeel het goede voorbeeld geeft vandaag op de rol trap drie ns medewerkers gezellig keuvelen naast elkaar geen mogelijkheid veilig te passeren 


Je maakt een probleem van NS collega;s die te dicht op elkaar staan op de roltrap maar wil ze zelf nog wel passeren op de roltrap.  Volgens mij hou je dan ook geen 1,5 mtr. afstand.

En misschien waren de collega’s wel uit 1 huishouden. :stuck_out_tongue_winking_eye::rofl:

Denk het ook de ns is zo:'n gezellig familiebedrijf. 

Ik heb 3,5 mnd. niet gereisd, van half maart tot juli. Ik ben gepensioneerd, dus geen noodzakelijk werk. Ik heb geen auto. En wie het waagde om ‘flauwekulreisjes te maken’ …….. Dat heb je ervan als je milieuvriendelijke wilt zijn en kiest voor het OV.

Dit is een substantiëel deel van mijn jaarabonnement. Nu heeft NS wel aangegeven dat het mag worden omgezet naar NS Flex, maar ja, als dat geen aantrekkelijk abonnement is, en ik bovendien dan kenne­lijk niet weer terug kan. Volgens EU regels hebben we recht op compensatie voor niet geleverde diensten. Ik vind dus dat ik wel recht heb op 25% compensatie. Maar ik ontving deze week gewoon de factuur voor het volle pond voor het komende abonnementsjaar.

Hallo PJvdH, welkom op de NS Community.

 

Het is inderdaad mogelijk om over te stappen op NS Flex. Je had ook via de klantenservice je abonnement op kunnen zeggen. In het geval dat je Keuzedagen hebt, is het mogelijk om vervangende couponcodes te krijgen voor de dagen die zijn verlopen via onze klantenservice. Een andere oplossing of vorm van compensatie is niet beschikbaar. 

En aan de EU regels hebben we dus lak.

 

U gaat voorbij aan mijn argument, namelijk dat niet gegarandeerd is dat ik naar mijn oude abonnement terug kan.

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik zou me er nog maar eens goed in verdiepen. U heeft geen poot om op te staan, al veronderstelt u mogelijk anders op grond van wat op sommige fora geschreven wordt. De wet is geen verlengstuk van uw persoonlijk rechtvaardigheidsgevoel of eigenbelang. Als u met juridisch verantwoorde onderbouwing kunt aantonen dat u daar recht op heeft, vernemen we dat graag. Dat is zeker niet het geval en wat men op de wat minder serieuze fora roept over de wet of wat een rechter zal vinden, maakt echt geen indruk bij mensen die van de wetgeving zelf uitgaan.U kunt niet terug naar uw oude Voordeelurenabonnement als het eenmaal is opgezegd. Ik zou dat opzeggen overigens nooit doen.

Reputatie 7
Badge +3

Indien u nu een oud Voordeelurenabonnement heeft dan kunt u deze niet meer opnieuw aanvragen. Heeft u een Dal Voordeel dan kan dat wel. Verder maakt het nog verschil of u Keuzedagen heeft aangezien die vanaf 2021 niet meer aangevraagd kunnen worden. 

Badge +3

De EU regels over niet geleverde diensten zijn redelijk helder.

Als u een abonnement hebt op een krant en deze maandenlang niet bezorgd wordt dan heeft u natuurlijk recht op compensatie.

Als u de krant (uit eigen keuze) maandenlang niet leest maar bij het oud papier gooit omdat u het niet vertrouwt, dan geen compensatie.

Voor wat betreft het ‘verbod’ op reizen met het ov (of lezen van de krant), dat is er nooit geweest ook al sprak men van ‘alleen noodzakelijke reizen (graag)’.

En dat na opzeggen van een VDU je het nooit meer terug krijgt onder dezelfde voorwaarden (die overigens per 2021 verdwijnen voor wie het al had)… Dat is al sinds augustus 2011 het geval dus ook niets nieuws.

Een krant kan op zich zeggen “ga maar lekker op vakantie (totdat corona voorbij is), dan bezorgen wij maandenlang niet en daarna krijgt u bijv. 3 maanden cadeau, net als sportclubs en dergelijke (want die waren gewoon gesloten). Maar NS is nergens toe verplicht want die hebben gewoon gereden.

Vanuit NS is het inderdaad niet handig geweest om per half maart te zeggen dat bijna niemand meer welkom was (maar ‘we zijn gewoon open verder hoor’)… Dan hadden ze beter alle abonnementen zelf kunnen opschorten, tenzij iemand aangaf het toch echt nodig te hebben…

Ik denk niet dat er een bedrijf is dat zichzelf op een dergelijke manier in de vingers wil snijden, afgezien of dat wel mag (eenzijdig opzeggen omdat ze vinden dat je niet welkom bent). Nou ja, vele bedrijven deden dat dan met vouchers.. net als NS met de ongebruikte keuzedagen.

Reageer