Reactie NS op Corona (Covid-19) virus | NS Community
Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus


Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.


715 reacties

Ik heb mij voorgenomen om hier geen nieuwe info te plaatsen, om het beeld duidelijk te houden. Ik doel op al onze interne info, die geregeld aangepast wordt en ik onze klantenservice en in het bijzonder hier de moderatoren niet onnodig in de wielen wil rijden. Het enige wat ik wel kan doen, is reageren op datgene wat openbaar staat. Daar heb ik geen problemen mee, maar ik zie niet in dat er geen info naar buiten mag komen, die ook openbaar staat. Het gaat allemaal zo snel dat het lastig is bij te houden en ik ben blij dat ik gewoon me werk kan blijven doen en dat ik daar goede adviezen in mee krijg. 

Even een post hoe ik erin sta momenteel, want ik weet uit ervaring hoe vervelend het is als klantenservice A zegt en ik als HC B. Onnodig en absoluut niet gewenst nu, maar da's mijn mening nu. 

Sterkte voor iedereen om deze crisis goed door te komen. 

Ik heb een meereisticket gekocht voor mijn vrouw voor 14 maart. Vanwege het advies om het reisen te beperken. Kan ik dit meereisretour om zetten naar nader te bepalen datum? Of geld retour krijgen?

 

Graag antwoord

Reputatie 7
Badge +1

@mr4world in de eerste post in dit topic kunt u lezen wat u het beste kan doen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Jouke NS   Is er ook gedacht aan kortingscodes voor een verjaardagscadeau? Ik heb bv een kortingscode van €5 voor de Spoordeelwinkel die tot 20 maart geldig is. Ik wil nu nog niet gaan reizen maar omdat de aanbieding Dagje uit naar keuze geldig is t/m 30 juni zou ik die wel alvast kunnen kopen. Maar momenteel zijn de aanbiedingen van de Spoordeelwinkel niet beschikbaar.

Mogelijk kun je daar wat over toevoegen als hierover iets bekend is.

Hoi Momo!

Dat is een terechte vraag! Na een korte navraag bij de spoordeelwinkel zal hier hetzelfde mee worden omgegaan als alle tickets. Ook hier zullen wij coulant mee zijn en zal worden gekeken naar een vorm van coulance. Wij begrijpen namelijk ook wel dat het niet mogelijk is om deze actie op dit moment te verzilveren.

Reputatie 7
Badge +3

Dank je Sanne. Ik weet eerijk gezegd nog niet of ik gebruik van wil maken van mijn kortingscode, maar er zullen vast wel meer mensen de afgelopen tijd jarig zijn geweest of de komende weken jarig zullenzijn die nu niet kunnen boeken. 

Reputatie 7
Badge +1

@Sanne NS Zou het eventueel mogelijk zijn om op de homepage van NS iets neer te zetten over de coulance regeling die tijdens het Corona virus geldt, zoiets als wat Jouke NS in zijn eerste post heeft gezet. Mensen die zich zorgen maken kunnen dan gerust gesteld worden dat er een kans is dat jullie geld restitueren. Ik weet natuurlijk dat jullie het hartstikke druk hebben.:sweat_smile:

Het is ook een beetje om te voorkomen dat er vele topics worden geopend, omdat de community al meerdere malen dezelfde vraag heeft gekregen en ook al meerdere malen hetzelfde antwoord heeft gegeven.

Reputatie 7
Badge +3

Nog iets heel anders, momenteel zijn de aanbiedingen van de Spoordeelwinkel niet te boeken, wordt aangegeven "Tijdelijk niet beschikbaar”.

Maar ook alle gewone vol tarief e-tickets zijn niet te bestellen en couponcodes voor gekochte actietickets zijn niet in te wisselen. Ga je bv naar https://www.ns.nl/producten/x/p/coupon-kruidvat  dan zie je alleen “Er is iets fout gegaan”. Normaal gesproken zou ik denken dat er weer eens een storing in het systeem zit, maar in combinatie met het tijdelijk niet beschikbaar zijn van de Spoordeelwinkel aanbiedingen en de maatregelen rond de virus dreiging is dit vast bewust zodat mensen niet allerlei kaartjes kunnen verzilveren voor een datum waarop mensen waarschijnlijk toch niet gaan reizen.

Misschien is het verstandiger om deze links te laten doorverwijzen naar een pagina waar op staat aangegeven dat couponcodes tijdelijk niet kunnen worden verzilverd ivm de Corona crisis. 

Nog iets heel anders, momenteel zijn de aanbiedingen van de Spoordeelwinkel niet te boeken, wordt aangegeven "Tijdelijk niet beschikbaar”.

Maar ook alle gewone vol tarief e-tickets zijn niet te bestellen en couponcodes voor gekochte actietickets zijn niet in te wisselen. Ga je bv naar https://www.ns.nl/producten/x/p/coupon-kruidvat  dan zie je alleen “Er is iets fout gegaan”. Normaal gesproken zou ik denken dat er weer eens een storing in het systeem zit, maar in combinatie met het tijdelijk niet beschikbaar zijn van de Spoordeelwinkel aanbiedingen en de maatregelen rond de virus dreiging is dit vast bewust zodat mensen niet allerlei kaartjes kunnen verzilveren voor een datum waarop mensen waarschijnlijk toch niet gaan reizen.

Misschien is het verstandiger om deze links te laten doorverwijzen naar een pagina waar op staat aangegeven dat couponcodes tijdelijk niet kunnen worden verzilverd ivm de Corona crisis. 

Volgens de informatie die wij hebben gekregen over het niet meer kunnen aanschaffen van Spoordeelwinkel actietickets zouden al gekochte tickets nog gewoon bruikbaar moeten blijven, evenals de reguliere e-tickets via onze website. Dat al gekochte couponcodes niet meer verzilverd zouden kunnen worden, is mij onbekend en volgens mij ook onbedoeld.

Ik zal eens nagaan of hier iets meer over bekend is.

Reputatie 7
Badge +3

Vergeet mijn reactie maar Stijn, of haal hem helemaal weg om verkeerde informatie te voorkomen.

Het was wellicht een Chrome issue. In Microsoft Edge doet de verzilver pagina het wel, maar in Chrome deed die het niet. Na verwijderen van  alle cookies en browsegeschiedenis doet die het ook weer in Chrome.  Wel vreemd dat zowel die verzilverpagina als de pagina om e-tickets aan te schaffen het niet deden precies vanaf het moment dat de Spoordeelwinkeltickets niet meer aan te schaffen waren. Misschien is er toch iets van een storing geweest.

Ah, fijn dat de oorzaak gevonden is. Ik zal het wel laten staan, gezien je ook de oplossing hebt gevonden en hebt aangegeven, wat voor sommigen dan weer nuttig kan zijn. :blush:

Reputatie 7
Badge +3

Is ook goed Stijn. Want ja wellicht zijn er meer die hetzelfde ervaren.

Reputatie 7
Badge +3

@Jouke NS zou je de sticky informatie willen opdaten?

  • Reizen met Boekenweekgeschenk is afgelast, er komt geen nieuwe datum
  • Coulance regeling Kruidvatkaartjes verzilverd met datum tot met 31 maart 2020

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik denk dat de dienstdoende moderator het even op moet pakken.

Reputatie 7

Vanochtend bleek de berichtgeving op Treinreiziger.nl onjuist te zijn. Het bericht is inmiddels gewijzigd maar roept nog altijd vragen op. Zo zouden Kruidvatkaartjes die in april nog niet gebruikt zijn gerestitueerd worden, indien de huidige situatie na 31 maart voortduurt. Graag dit bericht verifiëren.

Verder meen ik waar te nemen dat in de praktijk de reden van het niet reizen bij het verlenen van coulance geen rol speelt. Dit i.t.t. hetgeen in dit topic wordt vermeld. Indien dit het geval is graag de tekst aanpassen.

Badge +3

Hier ook nog wat wijzigingen m.b.t. tot de dienstregeling op bepaalde trajecten:

https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/vanaf-vrijdag-13-maart-minder-treinen-in-de-spitsuren.html (wijziging 14 maart 2020, 18:45u)

Misschien een idee om die link op te nemen in de openingspost?

Bij de (nogal rustige) bussen hier in Eindhoven hebben ze het ook door. De vertrektijden-displays bij de haltes zeggen “Achteraan instappen en in/uitchecken”, en bij de AH servicebalie een grote plexiglazen plaat opgehangen tussen klant en caissières. 

Vanochtend bleek de berichtgeving op Treinreiziger.nl onjuist te zijn. Het bericht is inmiddels gewijzigd maar roept nog altijd vragen op. Zo zouden Kruidvatkaartjes die in april nog niet gebruikt zijn gerestitueerd worden, indien de huidige situatie na 31 maart voortduurt. Graag dit bericht verifiëren.

Verder meen ik waar te nemen dat in de praktijk de reden van het niet reizen bij het verlenen van coulance geen rol speelt. Dit i.t.t. hetgeen in dit topic wordt vermeld. Indien dit het geval is graag de tekst aanpassen.


Dat is het nadeel als externe sites met informatie gaan werken die heel snel veranderd, verstandiger van die site zou zijn om dan naar hier te verwijzen.

De ontwikkelingen kunnen elkaar straks wel eens heel hard op gaan volgen als er niet harder wordt ingegrepen door de overheid. Maar als we daar over willen uitweiden moeten we dat in een ander topic gaan doen en niet deze vervuilen.

 

Reputatie 7

@Robert B Volgens Treinreiziger.nl zou NS aangegeven hebben het geld terug te gaan storten in april, graag verificatie dus. (Sorry had in verkeerd topic gepost)

 

@Jeroen Aangezien er vanuit deze community wordt verwezen naar Treinreiziger.nl vraag ik om verificatie. 

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Volgens Treinreiziger.nl zou NS aangegeven hebben het geld terug te gaan storten in april, graag verificatie dus. (Sorry had in verkeerd topic gepost)

 

@Jeroen Aangezien er vanuit deze community wordt verwezen naar Treinreiziger.nl vraag ik om verificatie. 


Treinreiziger heeft aangegeven dat als de maatregelen langer duren er restitutie mogelijk zal zijn. Met andere woorden: als huidige maatregelen ook nog na 31 maart van kracht zijn. Tot op heden zal men nog geen geld teruggeven voor niet verzilverde kruidvatkaartjes ivm geldigheid tot 13 april.

Reputatie 7

Als het klopt zou het een mooie aanvulling zijn, toch. Graag eerst verificatie dus.

Het geeft wel te denken indien Treinreiziger.nl beter geinformeerd zou blijken te zijn dan de NS community

Ik heb net contact gehad met de klantenservice van NS internationaal ivm het annuleren van een reis. Ze hadden een e-mail adres gegeven dat ze in het leven hadden geroepen. Nu heb ik vermoedelijk dat adres verkeert verstaan/opgeschreven want mijn mail komt terug. Weet iemand wat het adres is?  Misschien is hget ook ene tip dat ze dat adres vermelden op de site ipv alleen het telefoonnummer want telefonisch doorgeven van adressen is foutgevoelig.

Reputatie 7

@Arald den Braber 

https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/16454/~/mag-ik-omboeken-of-annuleren-vanwege-het-corona-virus%3F

@Arald den Braber

https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/16454/~/mag-ik-omboeken-of-annuleren-vanwege-het-corona-virus%3F


Ik had al geveld met het klantenservice nummer maar die gaven een e-mail adres wat ik dus verkeert heb opgeschreven :(

 

@Arald den Braber

https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/16454/~/mag-ik-omboeken-of-annuleren-vanwege-het-corona-virus%3F


Ik had al geveld met het klantenservice nummer maar die gaven een e-mail adres wat ik dus verkeert heb opgeschreven :(

 


Via de chat is het nu netjes afgehandeld!

 

Er werd een intern e-mailadres aan reizigers gegeven, heb ik vernomen. Dit was uiteraard niet de bedoeling en ik gok dat het betreffende adres is opgeheven en vervangen. Fijn dat het inmiddels gelukt is Arald den Braber.

Reageer