Skip to main content

Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.

Dat is het dan inderdaad. Ik zie het nu. Excuses. Het bedrag was van een maandabonnement. Maar ik zie toch ook dat je er het eerste jaar er wel aan vast zit. Dat staat er duidelijk bij. En dat wil ik nu niet. U of uw collega zegt wel het volgende:

kunt u deze omzetten naar NS Flex zonder abonnement (basis). U betaalt dan geen abonnementskosten en de kosten voor de ongebruikte dagen krijgt u terug.

Zodra u weer gebruik wilt maken van Traject Vrij, kunt u contact opnemen met de klantenservice om het te laten wijzigen of u kunt een nieuw abonnement aanschaffen met een gratis nieuwe OV-Chipkaart.

 

Maar dat kan ik verder niet zwart op wit terugvinden en vrees dan ook dat dat in werkelijkheid anders is. Naar een loket wil ik niet gaan momenteel want ik ga de deur niet uit. Kan ik dit zo wel regelen dan?

 

 


Dat is het dan inderdaad. Ik zie het nu. Excuses. Het bedrag was van een maandabonnement. Maar ik zie toch ook dat je er het eerste jaar er wel aan vast zit. Dat staat er duidelijk bij. En dat wil ik nu niet. U of uw collega zegt wel het volgende:

kunt u deze omzetten naar NS Flex zonder abonnement (basis). U betaalt dan geen abonnementskosten en de kosten voor de ongebruikte dagen krijgt u terug.

Zodra u weer gebruik wilt maken van Traject Vrij, kunt u contact opnemen met de klantenservice om het te laten wijzigen of u kunt een nieuw abonnement aanschaffen met een gratis nieuwe OV-Chipkaart.

 

Maar dat kan ik verder niet zwart op wit terugvinden en vrees dan ook dat dat in werkelijkheid anders is. Naar een loket wil ik niet gaan momenteel want ik ga de deur niet uit. Kan ik dit zo wel regelen dan?

Om even een misstand uit de wereld te helpen. Zowel ik (degene van wie u de opmerking quote) als @Momo zijn geen medewerkers van NS en dus ook geen collega's van elkaar. Wij zijn beiden enkel reizigers bij de NS en forumleden op dezelfde community die de medereiziger graag helpt. 

Dan terug naar uw vraag. Onderaan de pagina van NS Flex kunt u dit lezen: 

Ik heb al een kortingsabonnement van NS. Kan ik NS Flex nemen?

 

Jazeker. Je kunt op elk moment overstappen naar NS Flex. Ook als je een jaarabonnement hebt en nog in je eerste jaar zit.

Zo werkt het

  1. Klik hier om over te stappen en kies het NS Flex abonnement dat bij je past.
  2. Wij beëindigen automatisch je huidige abonnement. Heb je al vooruit betaald (bijvoorbeeld met Dal Voordeel)? Dan storten we het resterende abonnementsgeld terug.
  3. Als er nog saldo op je kaart staat, wordt dit automatisch voor je verrekend op je NS Flex factuur.
  4. Haal NS Flex op bij de kaartautomaat. Dat is de allerlaatste keer dat je de automaat nodig hebt.

Wel goed om te vermelden: Traject Vrij is nog niet beschikbaar voor NS Flex. Daar wordt aan gewerkt.

Een Traject Vrij abonnement is op dit moment nog niet beschikbaar in een Flex variant zoals hierboven is aangegeven. Ervaring leert dat de NS niet zo moeilijk doet als men nog gebruik wilt maken van een klassiek abonnement i.p.v Flex. Er zitten immers vrijwel geen verschillen in de abonnementsvoorwaarden van een Flex en een klassiek abonnement en voor reizigers die een Traject Vrij abonnement willen is er geen andere keuze. Noot: een wijziging van Flex naar klassiek is niet mogelijk binnen uw Mijn NS, dat kan enkel gewijzigd worden door contact op te nemen met de klantenservice.

 U moet alleen zelf een extra handeling ondernemen door Flex van uw kaart te verwijderen en uw klassieke abonnement op uw kaart te zetten. Heeft u daar geen zin in, dan kunt u bij een nieuw abonnement een extra kaart bestellen en kunt u de kaart waar Flex op staat als een back-up gebruiken.


Dat is het dan inderdaad. Ik zie het nu. Excuses. Het bedrag was van een maandabonnement. Maar ik zie toch ook dat je er het eerste jaar er wel aan vast zit. Dat staat er duidelijk bij. En dat wil ik nu niet. U of uw collega zegt wel het volgende:

kunt u deze omzetten naar NS Flex zonder abonnement (basis). U betaalt dan geen abonnementskosten en de kosten voor de ongebruikte dagen krijgt u terug.

Zodra u weer gebruik wilt maken van Traject Vrij, kunt u contact opnemen met de klantenservice om het te laten wijzigen of u kunt een nieuw abonnement aanschaffen met een gratis nieuwe OV-Chipkaart.

 

Maar dat kan ik verder niet zwart op wit terugvinden en vrees dan ook dat dat in werkelijkheid anders is. Naar een loket wil ik niet gaan momenteel want ik ga de deur niet uit. Kan ik dit zo wel regelen dan?

 

 

Als jullie inderdaad zwart op wit kunnen typen hier dat het zonder oroblemen en zonder gedoe mogelijk is om weer over te stappen naar een traject-vrij jaar abonnement en daarbij ook in het “nieuwe jaar” het abonnement weer kosteloos en moeiteloos om te kunnen zetten naar een gratis ns flex wanneer dat “nieuwe jaar” toch geen heel jaar meer hoefde te zijn (doordat velen misschien straks ook geen baan meer hebben), dan overweeg ik die overstap wel (met een kopie van de zwart op wit tekst van jullie)


Dankjewel loklok8. Sorry dat ik dacht dat u medewerker was van de NS maar het klonk zo vandaar. 

Het is verder duidelijk behalve dus als ik weer terug ga naar een jaarrabonnement. Er staat nl bij 2 dat het huidige abo word beëindigd. Dus mij lijkt dan ook dat ik later dan gewoon opnieuw een nieuw jaarabonnement moet aanschaffen met ook weer de voorwaarden het eerste jaar niet op te kunnen zeggen. Want je start weer opnieuw. 


Het klopt inderdaad dat uw abonnement wordt beëindigd, zou dat niet gebeuren dan zou u onnodig dubbele kosten gaan betalen. U vraagt wanneer u weer een Traject Vrij abonnement wilt eigenlijk een nieuw abonnement aan, maar omdat het op dezelfde kaart is en u al een reisproduct van NS heeft, namelijk NS Flex, noem ik het voor het gemak een wijziging. 

Als u het stukje leest in mijn vorige post, welke het gequote gedeelte afkomstige is van de website van NS staat er: 

Jazeker. Je kunt op elk moment overstappen naar NS Flex. Ook als je een jaarabonnement hebt en nog in je eerste jaar zit.

U begint dus bij het opnieuw aanvragen van een abonnement opnieuw aan het eerste jaar, maar dat maakt voor een wijziging naar NS Flex dus niet uit.


Ja, je start inderdaad opnieuw met een nieuw jaar abonnement. En de standaard daarbij is inderdaad dat het niet op te zeggen is in het het eerste abonnementsjaar. Maar dat geldt alleen voor het reguliere opzeggen. Het is wel te wijzigen naar NS Flex op dezelfde manier zoals u het nu ook kunt met uw langer lopende abonnement. Bij wijzigen naar Flex is er niet de voorwaarde dat een jaarabonnement een eerste jaar niet gewijzigd kan worden. Er is dus verschil tussen regulier opzeggen (kan niet in 1e abonnementsjaar) en wijzigen naar NS Flex (kan altijd, ook in 1e abonnementsjaar).

Bij wijzigen naar Flex zit u bovendien niet vast aan de oorspronkelijke datum van van de maand waarop het abonnement is ingegaan.

Daarnaast gaan alle Traject Vrij jaar abonnementen per 2021 toch over naar Flex Traject Vrij abonnementen. En Traject Vrij zou volgens de eerste informatie ergens dit jaar (half 2e kwartaal) ook beschikbaar worden als Flex abonnement. Of deze tijd nog gehaald wordt nu is misschien wel de vraag. Ik kan me zo voorstellen dat deze Corona crisis zorgt voor vertraging van de invoer.

 


Als jullie inderdaad zwart op wit kunnen typen hier dat het zonder oroblemen en zonder gedoe mogelijk is om weer over te stappen naar een traject-vrij jaar abonnement en daarbij ook in het “nieuwe jaar” het abonnement weer kosteloos en moeiteloos om te kunnen zetten naar een gratis ns flex wanneer dat “nieuwe jaar” toch geen heel jaar meer hoefde te zijn (doordat velen misschien straks ook geen baan meer hebben), dan overweeg ik die overstap wel (met een kopie van de zwart op wit tekst van jullie)

Een wijziging gaat normaal gesproken altijd zonder problemen en kosteloos, behalve de kosten voor het nieuwe abonnement natuurlijk.

Wat u gedoe en moeite vindt laat ik aan u. Maar bij een overstap van een klassiek abonnement naar NS Flex kunt u deze wijziging doorgeven via uw Mijn NS. U dient wel langs de kaartautomaat te gaan om uw klassieke abonnement te verwijderen en NS Flex op uw kaart te zetten.

Als u van een NS Flex abonnement naar een klassiek abonnement wilt volgt u dezelfde stappen alleen verwijdert u NS Flex en zet u het klassieke abonnement op de kaart i.p.v. andersom. Alleen kunnen deze wijzigingen niet via uw Mijn NS plaatsvinden, maar moet u contact opleggen met de klantenservice.

Als u het zwart op wit wilt krijgen wat ik en Momo eerder gezegd hebben, kan een moderator (medewerker van NS) dat, voor zover zij het eens zijn met ons, bevestigen in een eigen post.


@RVJavcobs en @Kvdbvd 

Er is sinds NS Flex eigenlijk geen enkele reden meer om nog een (klassiek) maandabonnement te nemen als een jaarabonnement goedkoper is! Sterker nog, een maandabonnement is alleen maar gedoe omdat je het elke keer handmatig moet verlengen.

Elk jaarabonnement kan namelijk (óók in het eerste jaar) gewoon op elk moment omgezet worden naar NS Flex, met restitutie van reeds betaalde maanden en zélfs dagen van de lopende maand als je halverwege een lopende maand switcht naar Flex.

Dat kunnen ik (geen NS) en vele andere Community leden je 100% garanderen, en elke NS moderator kan dat ook bevestigen.

Heb je op dit moment een maandabonnement, dan kan je helaas niet overstappen naar NS Flex (tenzij je de ingangsdatum van Flex ná afloop van je maandabonnement zet).

Dat zou dan via de Klantenservice moeten, maar restitutie van resterende dagen van de maand krijg je toch niet, dus waarom zou je dat willen/doen?


Een buitenbeentje qua abonnementen en tijdelijk stopzetten is natuurlijk een VDU dat nog ergens in 2020 verlengd zou worden…

Die mensen zullen inderdaad een keuze moeten maken, per direct € 5,58 per maand besparen op de abonnementskosten maar voor alles dat je eventueel later wilt (Dal Voordeel als equivalent) wél nu al in 2020 te maken krijgen met wat spitsbeperkingen.

Die keuze is natuurlijk afhankelijk van je reismotief en reistijden. Ik heb al een aantal VDU houders heel blij gemaakt met de tip voor Flex Weekend Voordeel (€2 per maand), omdat ze toch alleen maar in het weekend op pad gingen.

Keuzedagen (7 stuks) uiteraard alleen bij klassiek Dal Voordeel, en dan vóór 2021 bestellen.


Een buitenbeentje qua abonnementen en tijdelijk stopzetten is natuurlijk een VDU dat nog ergens in 2020 verlengd zou worden…

(...)

 

Ook mensen met bij-abonnementen kunnen niet zomaar overstappen naar NS Flex met behoud van hun kortingen.


@Jouke NS   

In Leiden is ook de nieuwe Lorentz stalling per 21/3 gesloten. Deze staat nog niet in het rijtje in de beginpost.  Deze nieuwe stalling was pas een week open, misschien daarom op het lijstje.

https://twitter.com/GemeenteLeiden/status/1240973697562939393


Een buitenbeentje qua abonnementen en tijdelijk stopzetten is natuurlijk een VDU dat nog ergens in 2020 verlengd zou worden…

Die mensen zullen inderdaad een keuze moeten maken, per direct € 5,58 per maand besparen op de abonnementskosten maar voor alles dat je eventueel later wilt (Dal Voordeel als equivalent) wél nu al in 2020 te maken krijgen met wat spitsbeperkingen.

Die keuze is natuurlijk afhankelijk van je reismotief en reistijden. Ik heb al een aantal VDU houders heel blij gemaakt met de tip voor Flex Weekend Voordeel (€2 per maand), omdat ze toch alleen maar in het weekend op pad gingen.

Keuzedagen (7 stuks) uiteraard alleen bij klassiek Dal Voordeel, en dan vóór 2021 bestellen.


Let op als je VDU wilt stopzetten. Dit jaar nog als extra voordelen t.o.v Dal voordeel: VDU geldig in middag spits en gratis Railplus voor korting op treinreizen naar het buitenland.

 

 


Beste NS,

 

Ik kan mijn abbonement niet overzetten naar NS Flex omdat ik BTM Particulier heb in het pakket. Ik vind het heel erg want nu moet ik doorbetalen voor 3 weken lang, terwijl een ander het makkelijk kan overzetten op NS Flex en niet hoef te betalen. Ik hoop dat NS een resitutie geeft hiervoor want ik word toch dringend verzocht geen gebruik te maken van de trein. Ik hoor graag meer over.

 

Dank en groet,
Rachel 


Beste NS,

 

Ik kan mijn abbonement niet overzetten naar NS Flex omdat ik BTM Particulier heb in het pakket. Ik vind het heel erg want nu moet ik doorbetalen voor 3 weken lang, terwijl een ander het makkelijk kan overzetten op NS Flex en niet hoef te betalen. Ik hoop dat NS een resitutie geeft hiervoor want ik word toch dringend verzocht geen gebruik te maken van de trein. Ik hoor graag meer over.

 

Dank en groet,
Rachel 


Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity en geen postadres. Voor uw specifieke situatie kunt u het beste contact opnemen met NS klantenservice bij voorkeur via chat, Twitter of Facebook.

 


Geachte NS-medewerkers,

Allereerst begrijp ik al het geneuzel over omzetten of stopzetten van abonnementen in dit topic absoluut niet.

Het lijkt me dat er belangrijker zaken aan de orde zijn betreffende de Covid-19 pandemie.

Ik ben werkzaam in de zorg en kom dagelijks met Covid-19 positief bevonden patiënten in aanraking. Daarnaast reis ik dagelijks per trein van huis naar werk en terug. Vorige week waren de treinen dermate leeg dat het mogelijk was om de minimale aangeraden 1.5 meter afstand te bewaren van medepassagiers. Vandaag rijden er dusdanig weinig treinen zodat de enkele treinen die gaan stampvol met reizigers zitten.

Waarom deze verdere beperking van de dienstregeling?

Waarom niet een dienstregeling waarbij enkel zorgpersoneel of andere personen met cruciale beroepen gebruik kunnen maken van het treinvervoer?


Die maatregelen (of iets soortgelijks) zullen vanavond wel aangekondigd worden, zeker na het drama van dit weekend (alsof half Nederland dacht dat het weekend wel Corona-vrij was).

Ondertussen op social media ook veel mensen zonder cruciaal beroep die toch moeten komen werken. Gelukkig zijn er ook verstandige werkgevers die zeggen “als 1,5m in de trein niet lukt dan ga maar huiswaarts, of kom maar met een trein later”.


Hé had een vraag over NS Flex die ik niet zo beantwoord zag staan in gepinde topic.
Kan dit per direct omgezet worden? Ook als het om een NS Flex maand abonnement gaat?

De baas van mijn vriend kondigde net aan minder geld te geven voor reiskosten i.v.m. niet naar kantoor kunnen komen door Coronavirus, dus minder dan contractueel is vastgesteld.
Daarom mijn vraag. Want twijfel überhaupt of zij recht heeft om hem reiskosten te ontzeggen door de situatie.


Elk klassiek Edit: jaarabonnement kan per direct worden omgezet naar (gratis) Flex Basis. Een bestaand Flexabonnement kan dat ook na een maand. De kosten stoppen dan en u krijgt een eventueel restant terug.

 

Heeft u Flex korter dan een maand, dan kunt u het beste even contact opnemen met Klantenservice. Het is er momenteel wel zeer druk.

 


Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het alleen dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Lees in ieder geval dit uitstekende topic  van Jouke NS door.
 

 

 


Elk klassiek abonnement kan per direct worden omgezet naar (gratis) Flex Basis.

Alleen jaarabonnementen, dus als je Traject Vrij voor een maand hebt dan is het pech.

 


Waarom riskeert de NS de snelle verspreiding van Covid 19 door weinig en vaak kleine treinen in te zetten? Het is steeds zo vol als ik als zorgmedewerker naar werk ga dat de 1.5 meter afstand houden onmogelijk is. Dit maakt de trein nu tot een effectieve  besmettingshaard wat toch nooit de bedoeling kan zijn.


Waarom riskeert de NS de snelle verspreiding van Covid 19 door weinig en vaak kleine treinen in te zetten? Het is steeds zo vol als ik als zorgmedewerker naar werk ga dat de 1.5 meter afstand houden onmogelijk is. Dit maakt de trein nu tot een effectieve  besmettingshaard wat toch nooit de bedoeling kan zijn.


Niet NS riskeert snellere verspreiding van Covid 19, maar degenen die de trein nemen voor niet-noodzakelijke reizen. Op grond van bezettingsgraad van vorige week en minder personeel heeft NS gekozen om de dienstverlening te versoberen. Daarbij roepen en NS en regering regelmatig op om alleen met OV te gaan in dien noodzakelijk. Afgelopen weekend werd de trein door velen voor niet noodzakelijke reizen gebruikt.

Ik hoop dat de strengere maatregelen meer ruimte gaat geven voor hen die het OV echt nodig hebben.

 


Waarom riskeert de NS de snelle verspreiding van Covid 19 door weinig en vaak kleine treinen in te zetten? Het is steeds zo vol als ik als zorgmedewerker naar werk ga dat de 1.5 meter afstand houden onmogelijk is. Dit maakt de trein nu tot een effectieve  besmettingshaard wat toch nooit de bedoeling kan zijn.

Op welk traject reist u?. Misschien dat NS daar eens naar kan kijken. Er zijn al meerdere mensen die klagen over te korte treinen. Werkgevers willen nog steeds een deel van hun werknemers op het werk zien en ja sommige hebben gewoon niet de mogelijkheid om anders dan met het OV te reizen. Wij zijn bij ons teruggeschaald naar 1 persoon per dag op het werk en ik zat gisteren in onze kantoortuin met 10 personen waar normaal zo'n 60 personen zitten. Op de heenreis had ik 4 stoelen voor mijzelf op de terugreis was de trein toch wel redelijk bezet (17.15 uur). Er moesten in ieder geval mensen verplicht tegenover mij zitten.  


Ik gebruik traject Gouda - Rotterdam en ik geloof niet dat het om 6.30 in de ochtend gaat om mensen die niet noodzakelijke reizen maken. Vrijwel iedereen in trein leek klaar voor werk.


Beste ns,

 

Ik begrijp de maatregelen en minder treinen maar kunnen de treinen wel langer zodat we de 1.5m afstand kunnen houden. Treinen zijn nog vrij vol...
Ik reis dadelijk van Den Haag naar Leiden.

Met vriendelijke groet,

 

JJ


Ik heb 8 maart twee dagretouren bij de Kruidvat gekocht, met de bedoeling deze te verzilveren voor de dagen 28 en 29 maart (ik wilde namelijk naar een evenement in Utrecht). Dit evenement is vanwege het corona virus echter verplaatst naar 4 en 5 juli, dus nu heb ik twee onverzilverde dagretouren, die ik nu eigenlijk niet kan gebruiken omdat ze aanraden alleen met de trein te reizen als het noodzakelijk is. Ik neem aan dat ik hiermee niet bij de Kruidvat terecht kan, dus ik stel mijn vraag hier maar: is het mogelijk om voor die tickets (een deel van) mijn geld terug te krijgen, of ze om te ruilen voor een ander soort ticket? 


Reageer