Skip to main content

Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.

Hoi Pieter53, welkom op de NS Community. 

Alle Sanifair toiletten en toiletten met contactloos betalen zijn open.


Bedankt!


Ik heb mijn vrij reizen dag niet kunnen gebruiken, vanwege Corona, krijg ik nu een extra dag?

Hoe lost u dit op?

Mianki


Ik heb mijn vrij reizen dag niet kunnen gebruiken, vanwege Corona, krijg ik nu een extra dag?

Hoe lost u dit op?

Mianki

Dat wordt uitgelegd op de eerste pagina van dit topic. Zie bij “Keuzedagen”.


Op https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html staat het ook erg overzichtelijk.


Wij zaten in de eerste klas met een geldig vervoersbewijs. Een sprinter (ritnummer 4048) met 6 delen en alleen aan de voor- en achterzijde een eerste klascoupé. Vlak voor vertrek uit Rotterdam om 14.25 stapt een conducteur naar binnen en sommeert ons te vertrekken. Hij houdt daarbij geen afstand en geeft aan dat hij werkruimte nodig heeft. Wij moesten toen door heel de trein, om aan de andere kant te gaan zitten. Hij hield zo zag ik later bij de overstap 20 plaatsen voor zichzelf bezet. Is dit beleid en kan dit dan van te voren bekend gemaakt worden?


@spoelvin 

Dit is niet het beleid. Wij mogen geen 1e klas claimen ten opzichte van reizigers, dus mijn collega heeft niet correct gehandeld.


@spoelvin

Dit is niet het beleid. Wij mogen geen 1e klas claimen ten opzichte van reizigers, dus mijn collega heeft niet correct gehandeld.


Bedankt voor je reactie Loes. Ik ben maar weggegaan om het niet te laten escaleren. Hij gaf aan dat hij helemaal niet wilde werken in deze omstandigheden met corona. Het zijn voor ons natuurlijk allemaal moeilijke tijden, maar dit leek mij al niet de juiste weg.    


@spoelvin

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Een moderator zal dit signaal wederom gaan doorzetten vermoed ik, maar niemand is blij met de huidige situatie denk ik. Mocht het weer gebeuren, graag blijven melden. Ik hoop dat dit een incident is geweest voor u.

Ik link hem even naar @Rizana NS 


HC wilde eigenlijk helemaal niet werken en eist daarom maar de 1e klas op, houdt geen afstand en jaagt jullie naar de andere 1e clas coupé (dus heel de trein door, of konden jullie over het perron)?

Bizar, en nergens voor nodig want het was een SLT-6 dus kon die ook gewoon de onbemande cabine gebruiken, of was die al bezet?


HC wilde eigenlijk helemaal niet werken en eist daarom maar de 1e klas op, houdt geen afstand en jaagt jou/jullie naar de andere 1e clas coupé (dus heel de trein door)?

Bizar, en nergens voor nodig want het was een SLT-6 dus kon die ook gewoon de onbemande cabine gebruiken, of was die al bezet?


Ja, bovenstaande klopt. Wij moesten inderdaad door heel de trein. Buitenom kon niet want het was vertrektijd. Hij leek niet zo begaan met onze veiligheid, ook zijn eigen veiligheid, omdat hij gewoon pal naast mij ging staan. Ik heb hem gevraagd om afstand te houden en ben toen vervolgens gelijk weggelopen. Ja, was SLT-6 en de onbemande cabine was vrij. Hij deed het ook voorkomen alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Hij werd daarbij ook erg vervelend: “of ik niet wist dat Corona nu zes weken aan de gang was”. Wij zaten daarvoor rustig in eerste klas met veel afstand tot iedereen. De cabine was vrij. Ik gaf ook aan dat ik dit nog niet eerder had meegemaakt. Je kan dan maar beter weggaan om de situatie niet te laten escaleren. Hij wilde daar liever niet zijn. Ik liever ook niet.


Wij zaten in de eerste klas met een geldig vervoersbewijs. Een sprinter (ritnummer 4048) met 6 delen en alleen aan de voor- en achterzijde een eerste klascoupé. Vlak voor vertrek uit Rotterdam om 14.25 stapt een conducteur naar binnen en sommeert ons te vertrekken. Hij houdt daarbij geen afstand en geeft aan dat hij werkruimte nodig heeft. Wij moesten toen door heel de trein, om aan de andere kant te gaan zitten. Hij hield zo zag ik later bij de overstap 20 plaatsen voor zichzelf bezet. Is dit beleid en kan dit dan van te voren bekend gemaakt worden?

 

Goed dat je dit doorgeeft. Dit is inderdaad niet de bedoeling. Ik ga intern een melding hiervan maken. Op welke datum vond dit plaats? En wil je mij in een privébericht een omschrijving sturen van de betreffende Conducteur?


Met zulke collega's heb je geen vervelende klanten/reizigers nodig...bizar en een beetje verdrietig ook wel! :thinking::frowning2:


Met zulke collega's heb je geen vervelende klanten/reizigers nodig...bizar en een beetje verdrietig ook wel! :thinking::frowning2:

Ik heb in een privébericht meer info gekregen en het signaal van spoelvin doorgezet. Elk signaal is er één en hopelijk zien we dit niet meer gebeuren. Mocht je dit tegenkomen, geef dit dan vooral door.


Komt ‘ie hè?

@NS_online is het normaal dat de HC op rit 4353 van Weesp naar Almere . De complete 1e klas voor zich eigen neemt ? En dan gewoon zegt . Jij mag ergens anders gaan zitten ik zit hier alleen ? Beetje asociaal dit ! Hij kan toch ook in een lege cabine zitten?

Hebben die HC’s geen instructies gekregen, of gewoon schijt aan het beleid? Dit soort handelen (en het melden) zal toch zeker niet in hun voordeel werken...


Komt ‘ie hè?

@NS_online is het normaal dat de HC op rit 4353 van Weesp naar Almere . De complete 1e klas voor zich eigen neemt ? En dan gewoon zegt . Jij mag ergens anders gaan zitten ik zit hier alleen ? Beetje asociaal dit ! Hij kan toch ook in een lege cabine zitten?

Hebben die HC’s geen instructies gekregen, of gewoon schijt aan het beleid? Dit soort handelen (en het melden) zal toch zeker niet in hun voordeel werken...


Helaas het tweede, zoals Loes ook al aan heeft gegeven. :disappointed:


Er komen er alleen steeds vaker meldingen dat HC's de eerste klas voor zichzelf claimen. Ik vraag me af of veel HC's dit doet of dat het steeds dezelfde HC's betreft. Ze kunnen toch in de onbemande cabine zitten? Ook in niet Corona-tijd zijn er er veel die daar zitten.


Ik wacht nog steeds op officiele interne communicatie over dit onderwerp, want er worden al prints uitgedeeld waar op staat dat het alleen voor personeel is. Ik weet dat de moderatoren hun best gedaan hebben om dit nogmaals onder de aandacht te brengen en ik wacht nog steeds op het interne bericht, want dat moet er nog steeds uit. 

Edit: het is voor NS personeel niet toegestaan reizigersruimtes af te sluiten!


Ik wacht nog steeds op officiele interne communicatie over dit onderwerp, want er worden al prints uitgedeeld waar op staat dat het alleen voor personeel is. Ik weet dat de moderatoren hun best gedaan hebben om dit nogmaals onder de aandacht te brengen en ik wacht nog steeds op het interne bericht, want dat moet er nog steeds uit. 

 

Ik vind deze reactie van Loes helemaal niet leuk, ik vind het diep triest. We gaan nu de 5e week van deze crisis in. In week 2 waren al de eerste meldingen op dit forum over conducteurs die de 1e klasse opeisten en Loes deelt nu doodleuk mee dat er nog steeds geen interne berichtgeving hierover is. Ik vind het echt treurig. Past dan wel weer geheel bij, zoals hier vaker op het forum geconstateerd, de gemakzucht waarbij afdelingen van NS op topics op dit forum reageren. (helaas ik heb nog steeds geen reactie gehad, nee nog steeds geen nieuws enz.enz.).

Het management van NS zou zich de ogen uit de kop moeten schamen over de struisvogelpolitiek die ze nu ten toon spreiden. Ga eens leiding geven zou ik zo zeggen en jullie dikbetaalde banen waarmaken!   


@Pingpong 

Vanuit de moderatoren weet ik dat die hun best gedaan hebben, ik heb ook nog een en ander aangekaart en het loopt ergens spaak. De moderatoren treffen geen blaam, we hebben het samen getracht goed gecommuniceerd te krijgen en daar wacht ik nog steeds op. Hopelijk wordt dit signaal eens opgepakt, want ook ik word niet vrolijk. Doelend op de muur waar het nu stroef loopt.


Vanuit de moderatoren weet ik dat die hun best gedaan hebben, ik heb ook nog een en ander aangekaart en het loopt ergens spaak. De moderatoren treffen geen blaam, we hebben het samen getracht goed gecommuniceerd te krijgen en daar wacht ik nog steeds op. Hopelijk wordt dit signaal eens opgepakt, want ook ik word niet vrolijk. Doelend op de muur waar het nu stroef loopt.

Oh, ik schrok al :laughing: … Dacht bij het lezen van “er worden al prints uitgedeeld waar op staat dat het alleen voor personeel is” dat het ging om posters die jullie op de 1e klas konden plakken...


Vanuit de moderatoren weet ik dat die hun best gedaan hebben, ik heb ook nog een en ander aangekaart en het loopt ergens spaak. De moderatoren treffen geen blaam, we hebben het samen getracht goed gecommuniceerd te krijgen en daar wacht ik nog steeds op. Hopelijk wordt dit signaal eens opgepakt, want ook ik word niet vrolijk. Doelend op de muur waar het nu stroef loopt.

Oh, ik schrok al :laughing: … Dacht bij het lezen van “er worden al prints uitgedeeld waar op staat dat het alleen voor personeel is” dat het ging om posters die jullie op de 1e klas konden plakken...

Dat dacht ik eerlijk gezegd ook.


Dan heb ik dat niet goed geformuleerd.

Het rijdend personeel, een aantal collega's heeft uit eigen beweging posters gemaakt om bv de 1e klas af te sluiten.

Dit is niet het NS beleid, onze werkruimte mag de 1e klas en 2e klas zijn zonder afsluiten, anders onbemande cabine.


Dan heb ik dat niet goed geformuleerd.

Het rijdend personeel, een aantal collega's heeft uit eigen beweging posters gemaakt om bv de 1e klas af te sluiten.

Dit is niet het NS beleid, onze werkruimte mag de 1e klas en 2e klas zijn zonder afsluiten, anders onbemande cabine.


Wanneer iemand ziet dat een 1e klas afgesloten is door een NS medewerker, melden met tijd, traject, treinnummer via Social media?

 


Dan heb ik dat niet goed geformuleerd.

Het rijdend personeel, een aantal collega's heeft uit eigen beweging posters gemaakt om bv de 1e klas af te sluiten.

Dit is niet het NS beleid, onze werkruimte mag de 1e klas en 2e klas zijn zonder afsluiten, anders onbemande cabine.

Ja maar dan moet het management daarop toch reageren en als het dat niet doet is het dus onbekwaam. Of is dit iets wat een vakbond heeft bedacht??


Reageer