Skip to main content

Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.

Graag bij vastgezet bericht onder Keuzedagen aangeven dat vouchers pas na verlopen van de keuzedag aangevraagd kunnen worden. Wanneer de voucher een paar dagen voor het verlopen aangevraagd wordt, krijgt men het verzoek om wederom contact op te nemen na het verlopen.

Dat is niet wat de klantenservice zegt (vanaf een week voor het verlopen kan je een code krijgen), of is dat inmiddels veranderd?


Graag bij vastgezet bericht onder Keuzedagen aangeven dat vouchers pas na verlopen van de keuzedag aangevraagd kunnen worden. Wanneer de voucher een paar dagen voor het verlopen aangevraagd wordt, krijgt men het verzoek om wederom contact op te nemen na het verlopen.

Dat is niet wat de klantenservice zegt (vanaf een week voor het verlopen kan je een code krijgen), of is dat inmiddels veranderd?

Er is helaas wat onduidelijkheid in. Voor zover wij (Moderators dan) oorspronkelijk hebben begrepen is het de bedoeling dat er enige speling is en dat de couponcodes ook verstrekt mogen worden als de Keuzedagen over enkele dagen verlopen. Hierin is echter intern nogal wat onduidelijkheid, waarbij er ook geregeld echt gehanteerd wordt dat de Keuzedagen werkelijk verlopen moeten zijn. Uiteraard proberen we om hier één lijn in te trekken en meer duidelijkheid te krijgen, maar feit is dat een garantie niet het geval is op dit moment. Vandaar de aanpassing.


Dan inderdaad gewoon na het verlopen contact opnemen, zit je altijd goed.


Graag bij vastgezet bericht onder Keuzedagen aangeven dat vouchers pas na verlopen van de keuzedag aangevraagd kunnen worden. Wanneer de voucher een paar dagen voor het verlopen aangevraagd wordt, krijgt men het verzoek om wederom contact op te nemen na het verlopen.

Dat is niet wat de klantenservice zegt (vanaf een week voor het verlopen kan je een code krijgen), of is dat inmiddels veranderd?


er werd gezegd dat het een paar dagen geleden was veranderd. Maar een maand geleden was het precies hetzelfde. De website zegt na verlopen, de community zegt vanaf een week voor verlopen. Het hangt van de klantenservicemedewerker af welke termijn gehanteerd wordt. Maar na een paar dagen opnieuw contact op te moeten nemen is geen goede service. Zeker niet als mensen lang hebben moeten wachten op reactie. Zo zorg je alleen maar voor nog langere wachttijden bij de klantenservice nog meer irritaties.


Mijn moeder en zusje gaan in de vakantie 4 weken naar assen maar ik ga maar een paar dagen heen. Ik kan nog geen auto rijden maar ik moet toch terug naar heerhugowaard. Mijn vraag is dus of ik gewoon terug kan reizen met de trein, uiteraard met mondkapje op, zonder problemen te krijgen want ik zit niet bepaald te wachten op een boete??


Ja hoor, dat kan. Het is voor niemand verboden om met de trein te reizen. Het advies is om alleen voor noodzakelijke reizen het OV te gebruiken, maar een boete zul je niet krijgen.


Hallo Lymi02, welkom op de NS Community. 

 

Ik zie dat mrfreeze je vraag al heeft beantwoord. Het verzoek is om alleen te reizen als het noodzakelijk is, maar je reden van reizen wordt niet gecontroleerd. Als het kan zou ik niet tijdens de spits gaan reizen.


Hallo,

Ik weet dat de NS ivm COVID-19 niet langer fietsen toestaat in de trein, maar geld hetzelfde voor opgevouwen vouwfietsen?

Groeten,

Lin


Hoi Lin,

Vouwfietsen mogen gewoon gratis mee, mits opgevouwen.


Goedemorgen,

Hierbij wil ik even informeren naar het huidige beleid op fietsstalling Amsterdam Amstel.

Ik heb een jaarabonnement voor deze stalling, maar omdat enkele maanden geleden de jaarstickers op waren, heb ik een sticker gekregen die t/m april geldig was. 

Vanwege het weer openen van de stalling is mijn vraag hoelang ik heb om mijn fiets te voorzien van een nieuwe sticker. Is de kans groot dat de fiets snel verwijdert zal worden? 

Ik ben momenteel in Gelderland en voorlopig niet in staat weer naar Amsterdam te reizen.

Vriendelijk bedankt.


Hoi allen,

 

Heeft iemand enig idee waarom het alleen mogelijk is om tot 15 minuten voor vertrek je treinreis te registreren? 

Ik ben uitgenodigd voor de pilot en neem hier onderhand ook deel aan. Ik werk in de zorg en regelmatig ga ik eerder/later weg dan gepland. Dit ontdek ik pas op het moment zelf (vb: rustig op werk, overwerk door bijvoorbeeld escalatie), waarna het registeren van een nieuwe reis vaak niet meer mogelijk is (omdat de eerste trein die ik dan pak binnen 15 min vertrekt). 

Zo zorgt de pilot bij mij voor ergernis, maar heeft NS ook weinig aan mijn deelname. 

Iemand enig idee of hierin iets te veranderen valt? 

Groeten,

Jeroen


Goedemorgen,

Hierbij wil ik even informeren naar het huidige beleid op fietsstalling Amsterdam Amstel.

Ik heb een jaarabonnement voor deze stalling, maar omdat enkele maanden geleden de jaarstickers op waren, heb ik een sticker gekregen die t/m april geldig was. 

Vanwege het weer openen van de stalling is mijn vraag hoelang ik heb om mijn fiets te voorzien van een nieuwe sticker. Is de kans groot dat de fiets snel verwijdert zal worden? 

Ik ben momenteel in Gelderland en voorlopig niet in staat weer naar Amsterdam te reizen.

Vriendelijk bedankt.

Abonnementen bij stallingen zijn steeds verlengt tijdens de crisis. Het beleid is vooral coulant zijn en begrijpen dat reizigers op dit moment hun fiets niet ophalen. Hoe dit concreet per station zit, qua ruimte en weghalen, wordt per station bekeken maar daarbij geldt steeds dat we zo coulant mogelijk willen zijn. Ik verwacht dan ook dat je voorlopig de tijd hebt en je fiets kunt laten staan. 

 

Hoi allen,

 

Heeft iemand enig idee waarom het alleen mogelijk is om tot 15 minuten voor vertrek je treinreis te registreren? 

Ik ben uitgenodigd voor de pilot en neem hier onderhand ook deel aan. Ik werk in de zorg en regelmatig ga ik eerder/later weg dan gepland. Dit ontdek ik pas op het moment zelf (vb: rustig op werk, overwerk door bijvoorbeeld escalatie), waarna het registeren van een nieuwe reis vaak niet meer mogelijk is (omdat de eerste trein die ik dan pak binnen 15 min vertrekt). 

Zo zorgt de pilot bij mij voor ergernis, maar heeft NS ook weinig aan mijn deelname. 

Iemand enig idee of hierin iets te veranderen valt? 

Groeten,

Jeroen

Er moet ergens een grens gelegd worden, Jeroen. Ik denk dat de 15 minuten als grens is genomen. Ik snap dat je hierdoor soms reizen mist. Ik denk dat het belangrijk is om dit na afloop van de pilot goed aan te geven. Als registreren niet lukt kun je altijd onze Klantenservice benaderen zodat de reis alsnog geregistreerd wordt. 


registreren? hoe dan?  en als ik de trein mis? kan ik dan 1 later nemen maar ik moet wel zop snel mogelijk die reis maken. (anders ging ik niet )


ik kan het niet vinden?


ik kan het niet vinden?

Het is een pilot dus nog niet beschikbaar. Registreren op reserveren is niet nodig.


2 JUNI GAAN DE OV-MAATREGELEN IN. DAN ZIEN WIJ WEDEROM HET INCONSEQUENTE

 

Het verhaal van Van Boxtel is duidelijk, maar gemakshalve laat hij een “paar probleempjes” buiten beschouwing.

 

https://www.npostart.nl/ns-directeur-roger-van-boxtel-over-hoe-het-reizen-met-de-trein-er-vanaf-1-juni-uit-gaat-zien/14-05-2020/POMS_BV_16146525

 

in het openbaar vervoer: “Reis alleen als dat echt nodig is.” Wie bepaalt wat nodig is? 

Het wordt sowieso al ontmoedigd door met een mondkapje te moeten reizen. Dat doe je toch ook niet voor je lol. Maak minimaal het totale openbaar vervoer toegankelijk met plastic schermen tussen de zitplaatsen. Dan zit je veiliger naast elkaar dan de optie waar nu voor gekozen is, tegenover elkaar. Als dat al veilig is (al dan niet met mondkapje) dan is het naast elkaar met een scherm ertussen sowieso veilig. Dan heb je weer 100% bezetting op de ZITplaatsen. Dit kan ook prima in de bus en de metro. Een eenmalige investering, maar dat verdient zich wel terug. Dan hoeft niemand verwijderd te worden. Geen onrust in de trein en bus. RUST is juist nu wel belangrijk. Als er maar zo weinig ZITplaatsen zijn, krijg je juist gedrang bij het instappen.

Geen staanplaatsen. Dat vind iedereen nu wel reëel, lijkt mij.

Wat een negatieve energie mensen te moeten verwijderen al dan niet met behulp van politie en wie moet er dan uit. Trek de hele dag maar voor een treinrit uit. In de volgende trein kan hetzelfde weer gebeuren. Heb jij een sticker op jouw voorhoofd, dat je in de volgende trein voorrang hebt? Juist degenen, die niet voordringen overkomt dit en dus in de volgende trein ook weer. Dus toch maar “gewoon” in de spits vertrekken, wat men juist liever niet heeft, als je ergens om 12:00 uur moet zijn. Is dat wat wij willen?

Waar zijn wij mee bezig? Gemakshalve wordt dat maar niet genoemd. En wat een geld kost het om bewust vrije zitplaatsen niet te mogen gebruiken.

Het enige waar op gewezen moet worden is: BEWAAR RUST. Vraag desnoods of iemand even in het gangpad wil gaan staan, als jij er langs moet. Daarna kan hij of zij weer gaan zitten.

Rustig in- en uitstappen is wel verstandig. Geen gestress. RUST.

Draai deze in mijn beleving ZEER TIJDELIJKE maatregel met lege zitplaatsen maar heel gauw terug!!!

 

Jan van Dijk, o.a. Lid van Rover en de Fietsersbond, dus ervaringsdeskundige.


@janjacobvandijk ervaringsdeskundige op gebied van fietsen en reizigers betekent niet dat je ervaringsdeskundige op gebied van Covid-19 maatregelen in OV bent.

Er is een proef met spatschermen geweest in een aantal treinen. Dat is gebleven bij een proef.

Alle treinen uitvoeren met spatschermen om meer reizigers te trekken is een investering die waarschijnlijk meer kost dan het oplevert. Het blijft namelijk niet bij een eenmalige investering. Mondkapje of niet, al die spatschermen moeten meerdere keren per dag schoongemaakt worden. Dat betekent in de praktijk dat er minder treinen beschikbaar zullen zijn. Dus zullen er juist minder mensen met de trein mee kunnen.

Momenteel is de oproep om zoveel mogelijk de drukte te vermijden. Dus niet met zijn allen op een mooie dag naar Zandvoort of naar Amsterdam om te shoppen en een terrasje te pakken.

Rust krijg je door alleen met het OV te gaan als het echt nodig is en als het kan op minder drukke tijden. En ja, dat kan betekenen dat je een trein moet laten gaan omdat die trein te druk is.

Veel maatregelen om de besmettingskans te minimaliseren zijn niet leuk. Maar hoe sneller het virus onder controle is en blijft hoe sneller we terug kunnen naar een (beetje) normaler leven.


Dus niet met zijn allen op een mooie dag naar Zandvoort of naar Amsterdam om te shoppen en een terrasje te pakken.

 

 


@janjacobvandijkervaringsdeskundige op gebied van fietsen en reizigers betekent niet dat je ervaringsdeskundige op gebied van Covid-19 maatregelen in OV bent.

Er is een proef met spatschermen geweest in een aantal treinen. Dat is gebleven bij een proef.

Alle treinen uitvoeren met spatschermen om meer reizigers te trekken is een investering die waarschijnlijk meer kost dan het oplevert. Het blijft namelijk niet bij een eenmalige investering. Mondkapje of niet, al die spatschermen moeten meerdere keren per dag schoongemaakt worden. Dat betekent in de praktijk dat er minder treinen beschikbaar zullen zijn. Dus zullen er juist minder mensen met de trein mee kunnen.

Momenteel is de oproep om zoveel mogelijk de drukte te vermijden. Dus niet met zijn allen op een mooie dag naar Zandvoort of naar Amsterdam om te shoppen en een terrasje te pakken.

Rust krijg je door alleen met het OV te gaan als het echt nodig is en als het kan op minder drukke tijden. En ja, dat kan betekenen dat je een trein moet laten gaan omdat die trein te druk is.

Veel maatregelen om de besmettingskans te minimaliseren zijn niet leuk. Maar hoe sneller het virus onder controle is en blijft hoe sneller we terug kunnen naar een (beetje) normaler leven.

Bedankt voor de reactie, maar ik zou dan ook graag een reactie willen hebben op de RUST en het niet-hebben van een STICKER op het voorhoofd.


Volgens het NOS artikel op https://nos.nl/l/2333848 moeten reizigers van NS vanaf 1 juni indien er geen stoel met een groene sticker beschikbaar is een volgende trein nemen. Hoe moet dit in de praktijk gaan werken? Is er opeens overal nauwkeurige drukte-indicatie beschikbaar? Worden de halteertijden enorm verlengd? Voor ik de hele trein door zou hebben kunnen lopen om te kijken of er nog ergens een stoel met een groene sticker beschikbaar is, zou een trein normaal al lang rijden en dit lijkt me vanaf buiten niet goed te zien. Daarbij bestaat bij buitenlangs zoeken naar een vrije stoel het risico dat de conducteur opeens fluit en je niet meer in mag stappen, terwijl er misschien best nog ergens een stoel met sticker vrij was.

Ik begrijp absoluut dat er maatregelen nodig zijn, maar dit is praktisch toch volkomen onuitvoerbaar?

Kan hier nog vanuit NS op gereageerd worden?

Ik deel dit probleem. Dat werkt dus in de praktijk absoluut niet.


Als reizigers zijn ingestapt en er zijn geen raamstoelen meer beschikbaar, is de trein te vol. Er zal dan gevraagd worden om het volgende station uit te stappen en te wachten op de volgende trein. 

Als HC zal ik kijken naar drukte, als er veel meer reizigers zijn dan plaatsen, zal ik ter plekke de situatie moeten beoordelen hoe ermee om te gaan. Ik hoop niet dat we direct al op het maximaal aantal zitplaatsen aanzitten, want dan volgt met de adviezen niet goed op. We gaan het beleven vanaf dinsdag.


@janjacobvandijkervaringsdeskundige op gebied van fietsen en reizigers betekent niet dat je ervaringsdeskundige op gebied van Covid-19 maatregelen in OV bent.

Er is een proef met spatschermen geweest in een aantal treinen. Dat is gebleven bij een proef.

Alle treinen uitvoeren met spatschermen om meer reizigers te trekken is een investering die waarschijnlijk meer kost dan het oplevert. Het blijft namelijk niet bij een eenmalige investering. Mondkapje of niet, al die spatschermen moeten meerdere keren per dag schoongemaakt worden. Dat betekent in de praktijk dat er minder treinen beschikbaar zullen zijn. Dus zullen er juist minder mensen met de trein mee kunnen.

Momenteel is de oproep om zoveel mogelijk de drukte te vermijden. Dus niet met zijn allen op een mooie dag naar Zandvoort of naar Amsterdam om te shoppen en een terrasje te pakken.

Rust krijg je door alleen met het OV te gaan als het echt nodig is en als het kan op minder drukke tijden. En ja, dat kan betekenen dat je een trein moet laten gaan omdat die trein te druk is.

Veel maatregelen om de besmettingskans te minimaliseren zijn niet leuk. Maar hoe sneller het virus onder controle is en blijft hoe sneller we terug kunnen naar een (beetje) normaler leven.

Bedankt voor de reactie, maar ik zou dan ook graag een reactie willen hebben op de RUST en het niet-hebben van een STICKER op het voorhoofd.

@MoDe  Nog verder doordenkend: als ik in jouw gedachte mee zou gaan - en dat wil ik eigenlijk helemaal niet - dan moet elke bank schoongemaakt worden nadat de ene reiziger opgestapt is en een ander daar wil gaan zitten. Dat werkt toch van geen meter. Dan komt de trein aan rijden niet meer toe. Dus dat staat los van de spatschermen.


@janjacobvandijk Als je toch lid bent van Rover kun je daar toch deze discussie aankaarten of willen ze er daar niets mee doen?  Het bevreemd me nml. dat je als lid van Rover opeens hier verhaal komt halen over maatregelen die vanuit het kabinet zijn uitgevaardigd en waar de NS zich aan moet houden.

Waarom de zitplekken tegenover elkaar zitten is om de volgende reden, als iedereen aan de raamkant zit blijft er een corridor in het gangpad welke op enige afstand blijft van de andere passagiers. De reiziger die dus in of uitstapt en door het ganpad moet lopen houdt op die manier meer afstand.  Daarnaast is deze ruimte er dan ook voor het treinpersoneel welke door de trein heen moet lopen en ook een veilige werkplek wil hebben.

De proef met de spatschermen was geen succes, buiten dat die nog geen ruimte lieten om naast elkaar te gaan zitten was het een probleem om deze degelijk bevestigd te krijgen zonder constructieve wijzigingen aan te brengen.  En zoals je wel zal weten is er voor constructieve wijzigingen een heel proces wat eerst doorlopen moet worden met goedkeuringen voordat zoiets mag.  En daarnaast brengt dit een enorme kostenpost met zich mee waar iedere Nederlander aan mee had moeten betalen terwijl het niet veel meer toevoegt dan het mondkapje.

En wat betreft je vraag of je een noodzakelijke reis maakt en wie dat bepaalt, dat ben jezelf als reiziger. Er wordt een beroep gedaan op het intellect van de Nederlandse bevolking.  Al kun je vandaag ook weer zien in de treinen naar Zandvoort dat niet iedereen dit voldoende heeft ontwikkelt.


@Jeroen bedankt. Wat betreft Rover: ik doe EN EN. Ik mis bij iedereen de reactie over de RUST en de STICKER.


Als reizigers zijn ingestapt en er zijn geen raamstoelen meer beschikbaar, is de trein te vol. Er zal dan gevraagd worden om het volgende station uit te stappen en te wachten op de volgende trein. 

Als HC zal ik kijken naar drukte, als er veel meer reizigers zijn dan plaatsen, zal ik ter plekke de situatie moeten beoordelen hoe ermee om te gaan. Ik hoop niet dat we direct al op het maximaal aantal zitplaatsen aanzitten, want dan volgt met de adviezen niet goed op. We gaan het beleven vanaf dinsdag.

Hoe ga je dat in een paar minuten controleren of een trein vol is of niet? Zo heb je naar mijn idee eerder alleen maar vertragingen en dan ben je misschien wel 3 uur om uiteindelijk op je eindbestemming te komen.


Reageer