Skip to main content

Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.

Ik heb een vraag mag je met de trein reizen als de politiek zegt alleen reizen als het strikt noodzakelijk is maar ik heb een keuze dag op 10 november maar nu kan ik weer niet reizen ik ben bang dat ik  nooit meer kan reizen  met de trein en dat vind ik heel  jammer zelf hou ik wel aan de regels van de ns ik, heb een. Mond kapje maar ik mag niet met de trein  en dat is jammer gr peter 


Hoi Adidas,

Er is geen verbod op reizen met het OV. Er is ook geen controle op het doel van uw reis. U zult zelf de afweging moeten maken of u de reis wilt maken.


Dank je voor de  tip


Wij vinden het onterecht dat de niet gebruikte keuzedagen van 2020 komen te vervallen per 1 januari a.s. De overheid vraagt van ons om niet onnodig terrientje en zoveel mogelijk thuis te blijven


De informatie in de openingspost is inmiddels gedeeltelijk verouderd. Ik weet niet of veel mensen gebruik maken van deze pagina, maar wellicht kan het geüpdatet worden.


 

 


@Senaydag1992 dit is een openbaar klant-helpt-klant kanaal. Ik heb je gegevens verwijderd. Als er iets met je abonnement moet gebeuren dan kan je via Twitter, Facebook, chat of telefoon contact opnemen met onze klantenservice. Als je je Weekend Vrij abonnement wilt wijzigen van klasse, dan is het nodig om je abonnement te wijzigen. 


ik vraag me af bij wie ik terecht kan voor mijn keuze dagen van vorig jaar  ik heb wel 183 euro betaald maar heb niet kunnen reizen vanwege corona en bij de ns  hebben ze de keuze dagen van vorig jaar weg gedaan  niet netjes van de ns


ik heb al gereageerd


Dit is een gedeelte van mijn chat met de NS. Gewoon al onze keuzedagen 2020 kwijt

.Goedemiddag,. Waarom zijn wij als echtpaar die niet zomaar mogen reizen, de meeste van onze keuzedagen van 2020 kwijt? En ook de dagen van 2021 die we niet mogen gebruiken?

Antwoord: Helaas heb ik geen inzicht in het feit waarom ze die beslissing hebben genomen om de keuzedagen van 2020 niet nog een keer verlengen.


De Keuzedagen zijn eenmalig verlengd tot 31.12.2020. Helaas worden de Keuzedagen niet nogmaals verlengd inderdaad.


En de dagen van 2021 zijn sowieso al langer geldig. 


De Keuzedagen zijn eenmalig verlengd tot 31.12.2020. Helaas worden de Keuzedagen niet nogmaals verlengd inderdaad.


Ik zou toch graag willen weten waarom Keuzedagen niet verder verlengd konden worden en Kruidvatkaartjes/trekpleisterkaartjes wel. Mensen met Keuzedagen zullen veelal ouder zijn dan de bezitters van Kruidvatkaartjes/trekpleisterkaartjes en minder makkelijk zijn gaan reizen de afgelopen maanden.


Ik ook, maar ik ben bang dat we daar niet achter zullen komen.


Ik denk dat het financiele aspect een grote rol speelt. Door Keuzedagen nog langer dan 31-12-2020 te verlengen ontstaat er een stuwmeer aan Keuzedagen. Klanten met Keuzedagen die normaal meer keer per jaar reizen dan ze Keuzedagen hebben betalen dan voor die reis. Bij nog veel verlengde Keuzedagen uit 2020 zou NS in 2021 dus minder inkomsten hebben aan deze reizen. Inkomsten die NS wel hard nodig heeft.

Er zullen veel meer niet gebruikte Keuzedagen zijn dan niet nog niet gebruikte Kruidvatkaartjes. De Kruidvatkaartjes werden 1 keer verkocht, Keuzedagen komen iedere 2 maanden beschikbaar dus het aantal is in de loop van 2020 alleen maar meer geworden. Onder de kopers van Kruidvatkaartjes zullen ook een flink deel mensen jonger dan 60 zijn geweest die de kaartjes nog wel gebruikt hebben, waardoor er in de loop van de tijd steeds minder nog niet gebruikt zijn.  Dat “kost” NS dus minder, ook al zijn beiden reeds betaald door de klanten.


Het zal wel een technische achtergrond hebben denk ik. Om keuzedagen te verlengen moeten de bestaande/verlopen ingetrokken worden en nieuwe gegenereerd worden.

Dat kan natuurlijk ook middels couponcodes (zoals eerder in 2020 gedaan is), maar dan zit je weer met spitsbeperkingen e.d. omdat het e-tickets zijn.

Voor de Kruidvatkaartjes (reeds bestaande couponcodes) is de uiterste datum voor verzilveren aanpassen natuurlijk vele malen simpeler.


Het zal wellicht een combinatie zijn van beiden. Die technische reden is natuurlijk te omzeilen als de wil er is.


Ik ook, maar ik ben bang dat we daar niet achter zullen komen.

Wellicht dat iemand van de NS dit kan achterhalen?


Is het niet vreemd dat de er nog steeds onderscheid wordt gemaakt tussen dal- en spitsuren? De treinen zijn zo goed als leeg. Het zou wel chique zijn als dat onderscheid voorlopig wordt losgelaten.

Afgelopen dinsdag had ik alleen 's morgens profijt van mijn vrij-reizen-keuzedag, op de terugweg moest ik toch het volle pond betalen.


Is het niet vreemd dat de er nog steeds onderscheid wordt gemaakt tussen dal- en spitsuren? De treinen zijn zo goed als leeg. Het zou wel chique zijn als dat onderscheid voorlopig wordt losgelaten.

Afgelopen dinsdag had ik alleen 's morgens profijt van mijn vrij-reizen-keuzedag, op de terugweg moest ik toch het volle pond betalen.


Als dat nu losgelaten zou worden dan zijn daar straks weer problemen over dat mensen net doen alsof ze niet weten dat het weer veranderd is.  Dus lekker zo laten dan ontstaan er straks ook geen zogenaamde misverstanden met betrekking tot dal of spits tijden.

En anders misschien er naartoe gaan dat we spitstarieven rekenen, dan kan het straks bij het terug draaien alleen maar meevallen voor de mensen die in de daluren reizen.

 


Ik krijg bijna het idee dat we de tijden zouden moeten omwisselen. Tijdens de paar keer dat ik nog met de trein reis, zie ik vooral in de ochtend- en avondspits vrijwel lege treinen en stations, terwijl het begin van de middag een stuk drukker lijkt te zijn.


terwijl het begin van de middag een stuk drukker lijkt te zijn.

De drukste treinen op dit moment zijn vooral voor 16.00 uur. De dal- en spitsuren zorgt volgens mij voor een concentratie van reizigers in de daluren i.p.v. een spreiding. Vooral op de grens. Dat is jammer, want dat kan nooit de bedoeling zijn.

Je hebt verschillende opties. Bijvoorbeeld: houders van DalVoordeel een korting van 10-20% in de spits geven en een lagere korting van 20-30% in de daluren. Reistijden van abonnementen zoals WeeekendVrij en Dalvrij en keuzedagen uitbreiden of juist beperken (afhankelijk van hoe die kaarten gebruikt worden, ik heb daar geen inzicht in) . Langere treinen in de daluren inzetten en kortere treinen in de spits. Etc etc.

Maar ja, het duurt waarschijnlijk lang om dit soort dingen aan te passen en als je daar nu mee begint ben jij pas klaar als het niet meer nodig is. 


Translink heeft iedere dag een mooi grafiekje van het aantal check-ins per uur in het OV (cijfers zijn van het hele OV, niet alleen NS). De paarse lijn geeft de actuele cijfers aan. Tijdens de daluren is het niet drukker dan in de spits, maar er nu nog maar weinig verschil. 

Wat wel mee kan spelen is dat treinen tijdens de spits altijd al langer waren en korter tijdens de daluren. Dat is ook nu nog het geval. Daardoor zal het naar verhouding per trein gemiddeld drukker zijn in de dal dan tijdens de spits. 

 


Is het niet vreemd dat de er nog steeds onderscheid wordt gemaakt tussen dal- en spitsuren? De treinen zijn zo goed als leeg. Het zou wel chique zijn als dat onderscheid voorlopig wordt losgelaten.

Afgelopen dinsdag had ik alleen 's morgens profijt van mijn vrij-reizen-keuzedag, op de terugweg moest ik toch het volle pond betalen.


Het is sinds 14 december 2020 ook de bedoeling dat de treinen zo goed als leeg blijven, om ruimte te geven aan degenen die noodzakelijk moeten reizen. Daluren (kortingperioden) verruimen zal meer mensen de treinen in lokken.


Wat wel mee kan spelen is dat treinen tijdens de spits altijd al langer waren en korter tijdens de daluren. 

 

Heel intelligente opmerking.

Op de grafiek kun je vrijwel meteen zien dat het verschil tussen de middagspits en de tijd voor de middagspits zo klein is, dat de drukte (aantal passagiers per treinstel) zeer waarschijnlijk piekt voor de middagspits. Had, in ieder geval gedeeltelijk, opgelost kunnen worden door VDU-wijzigingen uit te stellen. Heb zelf trouwens geen VDU voor de duidelijkheid, nooit gehad ook. 


Reageer