Komend weekend moet ik naar Schiphol. Ik hoop ook daarna terug te keren met de trein maar die datum ligt buiten de scope van 10 dagen. Wat een prachtig advies om de impact van werkzaamheden weer te geven:
Komend weekend moet ik naar Schiphol. Ik hoop ook daarna terug te keren met de trein maar die datum ligt buiten de scope van 10 dagen. Wat een prachtig advies om de impact van werkzaamheden weer te geven:
Dit komt niet door NS maar door ProRail ♂️.
Het is echter de keuze van NS om pas 10 dagen van tevoren de dienstregeling definitief te maken.
Ik pak tegenwoordig bijna altijd de zuidtangent vanuit Haarlem naar Schiphol. Ik heb helaas weinig vertrouwen meer in NS. Als er een bus uitvalt dan is er snel weer een nieuwe bus. Als een trein een probleem heeft dan heb je als reiziger naar Schiphol gelijk ook een giga probleem.
Het is echter de keuze van NS om pas 10 dagen van tevoren de dienstregeling definitief te maken.
Precies. Dat is veel te kort tevoren. En zelfs binnen die 10 dagen kan het soms het nog veranderen, als het Prorail handiger uitkomt of als iets kennelijk uitloopt. Is geen peil op te trekken. Je moet wel ontzettend flexibel zijn als reiziger en iedere dag in planners en apps kijken en zonodig je plannen en/of reis aanpassen . Geen zin in...
Flexibiel zijn als reiziger is sowieso handig met het openbare vervoer, niet alleen in Nederland, maar elk land.
Met de verwachting dat alles maar voorgeschoteld gaat worden en goed zal lopen kom je niet ver.
Maar goed NS mag wel wat sneller de dienstregeling aanpassen in geval van werkzaamheden (of stakingen ).
Dit soort topics geven maar eens te meer aan dat die 10 dagen dus voor een categorie reizigers totaal niet werkbaar is. Als je twee weken op vakantie gaat wil je inderdaad graag van te voren weten of je ook weer met de trein terug kan. Ik zie ook steeds vaker dat zelfs die 10 dagen niet wordt gehaald (klachten op . Waarom kan dat niet naar een maand??
Ik zie ook steeds vaker dat zelfs die 10 dagen niet wordt gehaald (klachten op . Waarom kan dat niet naar een maand??
Omdat NS dat ondanks beloftes niet belangrijk genoeg vindt.
Voordeel is dat, in combinatie met de veelvuldige wijzigingen in Duitsland, je vaak een goedkoop flexibel ticket hebt bij reizen naar/via Duitsland die je voldoende lang van tevoren boekt. Maar ik zou liever gewoon een betrouwbare dienstregeling hebben.
Flexibiel zijn als reiziger is sowieso handig met het openbare vervoer, niet alleen in Nederland, maar elk land.
Met de verwachting dat alles maar voorgeschoteld gaat worden en goed zal lopen kom je niet ver.
Dat waag ik sterk te betwijfelen. Het ligt er wel degelijk aan wélk land. Nederland en tegenwoordig vanwege de staat van het spoor ook Duitsland, lijken me wel koplopers in onvoorspelbaarheid en aanpassingen. Kijk voor de verandering maar eens naar Zwitserland; een wereld van verschil, communicatie, consequentheid en uitleg is daar ook vele malen beter.
De aanpassingen bij werkzaamheden worden daar ook veel verder in het voren vermeld en aangekondigd. Kwestie van gewoon “willen”.
Verder had je vroeger geen apps en planners, maar alleen dienstregelingsboekjes en ik kan je zeggen dat er veel minder continue aanpassing en storing was dan tegenwoordig, waar om ieder dingetje weer even het spoor eruit gaat, “wegens technisch onderzoek” zie je dan opeens op het scherm. Dan rijden en er gewoon even middag op de middag een uurtje of twee geen treinen. Het lijkt wel alsof het spoor qua robuustheid van infra en materieel in de loop der tijd enorm heeft ingeboet.
Flexibiel zijn als reiziger is sowieso handig met het openbare vervoer, niet alleen in Nederland, maar elk land.
Met de verwachting dat alles maar voorgeschoteld gaat worden en goed zal lopen kom je niet ver.
Verder had je vroeger geen apps en planners, maar alleen dienstregelingsboekjes en ik kan je zeggen dat er veel minder continue aanpassing en storing was dan tegenwoordig, waar om ieder dingetje weer even bijvoorbeeld het spoor eruit gaat, “wegens technisch onderzoek” zie je dan opeens op het scherm. Dan rijden en er gewoon even middag op de middag een uurtje of twee geen treinen.
Vroegah was het spoor natuurlijk ook veel minder druk bereden en was de techniek en materiaal die gebruikt werd meer bestending. Nu wordt er vooral gebruik gemaakt van materiaal dat goed voor het klimaat is (dus gerecycled materiaal en dat soort zooi).
Tuurlijk we hebben nu betere techniek dat de boel sneller maakt, maar kijk maar eens naar de telefoon die gaat stukken sneller kapot dan dat het vroeger ging.
Vroegah was het spoor natuurlijk ook veel minder druk bereden en was de techniek en materiaal die gebruikt werd meer bestending. Nu wordt er vooral gebruik gemaakt van materiaal dat goed voor het klimaat is (dus gerecycled materiaal en dat soort zooi).
Tuurlijk we hebben nu betere techniek dat de boel sneller maakt, maar kijk maar eens naar de telefoon die gaat stukken sneller kapot dan dat het vroeger ging.
Het is maar net wat je wilt: robuust en voorspelbaar reizen óf genoegen nemen met meer kwetsbare infra en materieel. Het is het laatste geworden. Met name ook door de vele ICT die overal in zit.
Vroeger kocht je (duurdere) kleding en stevige spullen om héél lang te gebruiken. Je versleten schoenen gingen naar de schoenmaker (nu een bijna uitgestorven beroep). Kom daar nu eens om in deze wegwerpcultuur van Ikea en Action….. Goedkoop, kwaliteit maakt niet uit, dan koop je toch weer iets nieuws !
Wat je telefoonvoorbeeld betreft; dat hebben bedrijven stiekem van binnen ook wel graag natuurlijk, sneller kapot betekent meer kopen. Aan klanten die het 30 jaar met dezelfde telefoon doen hebben ze niet veel
Dat er meer treinen rijden is geen excuus voor continue uitval, storingen en aanpassing. Fijn dat er meer treinen rijden, maar dan zorg je óók voor een goed product toch, dan zorg je dat de infra en materieel dat aankan.
Wat heb je eraan als met tromgeroffel wordt aangekondigd dat er bijvoorbeeld liefst 6 treinen per uur rijden (ik noem maar iets), maar in de praktijk valt gemiddeld een kwart uit omdat het spoor het niet aankan of het materieel gammel is? Betrouwbaarheid en voorspelbaarheid is belangrijker dan hoge frequentie.
Wat je telefoonvoorbeeld betreft; dat hebben bedrijven stiekem van binnen ook wel graag natuurlijk, sneller kapot betekent meer kopen. Aan klanten die het 30 jaar met dezelfde telefoon doen hebben ze niet veel
Er zijn ook wat aardig artikeltjes over dat dit express gedaan wordt zodat men inderdaad iedere 1-3 jaar een nieuwe telefoon kan halen. Ideeal voor de bedrijven, minder ideaal voor het klimaat en de consument.
Updates worden bijvoorbeeld bij telefoons ouder dan 3-5 jaar niet meer gedaan. Deze updates zijn nodig voor apps zoals ABN AMRO vanwege de 'veiligheid' en aangezien de e. Identifier binnen kort ook verdwijnt word je dus verplicht een nieuwere telefoon te halen puur om bij je bankgegevens te komen.
Nou zou je je telefoon kunnen 'jailbreaken/rooten', maar bedrijven zoals samsung en apple worden daar niet zo gelukkig van en maken het je dus steeds moeilijker (en als je niet weet wat je doet is het ook nog eens gevaarlijk), ik was dus verplicht dit te doen vanwege dit absurde systeem.
Kijk voor de verandering maar eens naar Zwitserland; een wereld van verschil, communicatie, consequentheid en uitleg is daar ook vele malen beter.
De aanpassingen bij werkzaamheden worden daar ook veel verder in het voren vermeld en aangekondigd. Kwestie van gewoon “willen”.
Er staat inderdaad veel verder van te voren vermeld dat een aangepaste dienstregeling te verwachten is (afgelopen mei zag ik dat al voor begin augustus vermeld). Maar of de dienstregeling in de planner al daadwerkelijk aangepast is is niet altijd helemaal duidelijk.
Ook daar staat namelijk niet in het storingsbericht wat er wel/niet rijdt, ondanks dat ze er wel met lijnnummers werken. Wel doen de Zwitsers meer moeite om de gevolgen voor reizigers bij werkzaamheden te beperken, bijvoorbeeld met omgeleide treinen of enkelspoorbedrijf langs werkzaamheden. Zo had ik daar wel eens 14 bakken ICN als omgeleide trein, waardoor een bochtiger lijn als omleiding amper extra reistijd gaf.
Dat hele verhaal over 10 dagen vooruit klopt overigens niet, in de praktijk toont de reisplanner bijna altijd 17 tot 23 dagen van te voren de gewijzigde adviezen bij werkzaamheden maar de NS heeft een week marge ingebouwd in de disclaimer. Daarnaast weet de NS niet goed hoe ze kunnen uitleggen dat ze alleen in de nacht van donderdag op vrijdag een nieuwe dienstregeling inladen, waardoor je reizen op zondag al 23 dagen van te voren kunt plannen maar reizen op maandagen pas 17 dagen van te voren.
Maar je kun nu dus al een reis plannen t/m 1 december, en vanaf morgen t/m 8 december. En via 9292 kun je nu al t/m 8 december plannen want die laden de nieuwe dienstregeling altijd eerder in dan de NS zelf.
Dat hele verhaal over 10 dagen vooruit klopt overigens niet, in de praktijk toont de reisplanner bijna altijd 17 tot 23 dagen van te voren de gewijzigde adviezen bij werkzaamheden maar de NS heeft een week marge ingebouwd in de disclaimer.
Dat is ook veel te kort. Het is alleen minder slecht dan 10 dagen.
In dit geval was ik benieuwd wat de impact is van de werkzaamheden. Wat rijdt er dan wel? En het bericht om Schiphol te mijden tussen die tijdstippen, voelt ook niet helemaal lekker. Dat de dienstregeling per dag kan verschillen, maakt het ingewikkeld. Maar hoe weet ik zeker dat de app voor een bepaalde dag al klopt? Nergens in dit bericht staat wanneer dat is.
Uiteindelijk red ik me wel weer. Ik reis vaker met de trein. En ik heb jullie ;)
Ik zal na 18.30 terug moeten. En er staan nu 'gewoon' treinen in dus er rijdt iig iets. En ik heb 22 minuten overstaptijd dus goed te doen met koffer.
Maar qua communicatie voor de leek is dit natuurlijk niet handig.
Er zijn werkzaamheden waarbij om beurten 3 van de 6 sporen op Schiphol niet te gebruiken zijn. Er rijden daarom veel minder treinen dan gebruikelijk. Maar er rijdt in alle richtingen (Amsterdam C, Amsterdam Zuid en Leiden) wel iets, minstens een IC en een Sprinter. Het advies om niet in de spits te komen is vooral omdat NS verwacht dat als alle reizigers die normaal in de spits komen dat nu ook doen, de mensen simpelweg niet in de trein passen. Kortom, het kan druk zijn.
lastige reizigers ook altijd
Het is maar hoe lastig je het maakt voor de reiziger .
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.