Ridicule bustijden | NS Community

Ridicule bustijden

  • 25 June 2022
  • 9 reacties
  • 267 Bekeken

Reputatie 6

Vandaag reisde ik van Zuid Limburg naar Brabant en terug. Het buitendienststellingen seizoen is weer van start gegaan, dus het was niet volledig met de trein. Er viel me iets op wat me al eerder opgevallen is, maar wat langzaam extremere vormen lijkt aan te nemen; ruim bemeten bus-reistijden. Ik had op de beide delen van de reis vandaag zeer ruimte overstappen, ik kon treinen halen die respectievelijk 20 en 15 minuten eerder vertrokken dan de trein die ik volgens de reisplanner zou halen. 

Ik begrijp dat het in het belang van NS is om de tijden zo ruim mogelijk aan te nemen, zowel financieel als qua beeldvorming, voor als er wel wat vertraging is. Ook besef ik me dat ik een zuurpruim ben, ten gevolge van het feit dat de “state of the art” die ik in het buitenland kant stukken beter is. Maar het valt me op dat aankomsttijden gepland zijn nét nadat de treinen die ik makkelijk kon halen vertrokken. 

Het doet geen goed voor het idee dat NS werkt voor een degelijk product. Dat geloof ben ik al een tijdje kwijt, maar uit principeoverwegingen leg ik het toch nog maar eens weer hier neer.


9 reacties

Reputatie 7
Badge

Tja, als die tijden te krap worden ingepland waardoor aansluitingen verloren gaan dan is het ook niet goed.

Bussen rijden bij werkzaamheden vaak niet volgens de tijdtabellen in de NS planner maar vertrekken wanneer de bus vol is of wanneer er geen reizigers meer aan komen lopen vanuit een trein en de bus wel gevuld is met reizigers.

Daarbij wordt er een inschatting gemaakt van de rijtijd inclusief enig oponthoud onderweg om te voorkomen dat er een te rooskleurig beeld gegeven wordt.  Lijkt mij zelf beter dat je toch een trein eerder kon halen dan dat je de aangegeven trein mist want dan komt iedereen ook weer klagen.

Reputatie 7
Badge +2

Bussen rijden bij werkzaamheden vaak niet volgens de tijdtabellen in de NS planner maar vertrekken wanneer de bus vol is of wanneer er geen reizigers meer aan komen lopen vanuit een trein en de bus wel gevuld is met reizigers.

Dat is het hele probleem van die NS bussen waardoor ik zie liefst mijd ja: er is geen pijl op te trekken wanneer de bus gaat dus je kunt er ook totaal niet op plannen als je aan de andere kant van het bustraject nog een overstap hebt.

Omdat de bus zomaar eerder kan vertrekken is een eerdere bus vaak handig om op te rekenen, maar dan kan je met een beetje pech weer veel te vroeg voor je aansluiting zijn.

Mits dat mogelijk is dan: bij een verbussing vanaf Woerden wordt tegenwoordig zo beperkt tot Woerden (alleen sprinters) gereden dat je altijd een krappe overstap krijgt uit de planner op bv. de stopbus (die minder vaak rijdt). En dan moet je daar ook nog een roteind lopen naar de NS-bushalte.

Maar goed, die ruime tijden zullen ook wel zijn voor als een chauffeur een omweg neemt. Want routes die die NS bussen rijden zijn ook wel bijzonder en dragen negatief bij aan de lange reistijd.

Het zou zoveel prettiger voor de reizigers kunnen als NS een realistische dienstregeling zou hebben en niet zulke omwegen in de route. Maar blijkbaar hebben zelfs de ingehuurde bedrijven geen planner in dienst die zoiets kan bedenken. (Of mag het niet van NS omdat ze de goedkoopste oplossing willen)

Reputatie 3

Als ik weet dat er vervangend busvervoer op mijn route zit gooi ik eigenlijk ook de reisadviezen overboord. Van wanneer de bus vertrekt tot wanneer ik op het volgende station ben (en dus wanneer ik de trein heb), het lijkt altijd redelijk variabel. In mijn ervaring gaat alles altijd wel sneller dan verwacht.

Bussen rijden bij werkzaamheden vaak niet volgens de tijdtabellen in de NS planner maar vertrekken wanneer de bus vol is of wanneer er geen reizigers meer aan komen lopen vanuit een trein en de bus wel gevuld is met reizigers.

Het zou zoveel prettiger voor de reizigers kunnen als NS een realistische dienstregeling zou hebben en niet zulke omwegen in de route. Maar blijkbaar hebben zelfs de ingehuurde bedrijven geen planner in dienst die zoiets kan bedenken. (Of mag het niet van NS omdat ze de goedkoopste oplossing willen)

De omritten worden vaak geëist door gemeenten vanwege klachten van buurtbewoners over de overlast van de bussen in hun straat/wijk.

@Daniel  Volgens jou moet een volle bus met reizigers dus gaan wachten op de in de planner vermelde vertrektijd, lijkt me totaal onlogisch om mensen in een volle bus daarop te laten wachten.

En dat NS bushaltes vaak een stukje lopen zijn komt net als de routes die er gereden worden door de gemeenten, die stellen eisen aan de route en bepalen de plek waar de bussen mogen staan.

Dus deze klachten mag je deponeren bij de gemeente, misschien kun je wat bereiken voor alle medereizigers en doe je iets meer dan alleen hier klagen.

Reputatie 7
Badge +2

@Daniel  Volgens jou moet een volle bus met reizigers dus gaan wachten op de in de planner vermelde vertrektijd, lijkt me totaal onlogisch om mensen in een volle bus daarop te laten wachten.

Nee, een bus die al vol zit hoeft natuurlijk niet te blijven wachten. Maar wil je vervangend busvervoer waar een reiziger op kan plannen (de reisplanner houdt immers ook geen rekening met een eerder weggereden bus in z'n advies), dan zou er op z'n minst ook een bus moeten vertrekken op het geplande tijdstip.

En dat NS bushaltes vaak een stukje lopen zijn komt net als de routes die er gereden worden door de gemeenten, die stellen eisen aan de route en bepalen de plek waar de bussen mogen staan.

In het genoemde voorbeeld van Woerden is er notabene een NS-bushalte op een reguliere bushalte direct naast de uitgang van het station, maar die wordt eigenlijk nooit gebruikt omdat NS een heel busstation inricht op een nabijgelegen parkeerterrein (wat vooral een eindje lopen is omdat de bussen dan vanaf het station komende precies verkeerdom staan). Voor de straten waar de bus doorheen rijdt maakt dat daar bv. niks uit.

En hier in Amersfoort komen de bussen sinds een tijdje opeens juist via krappe straten de stad in (waarbij het ook nog van bus tot bus verschilt hoe ze rijden). Dat lijkt me niet gebaseerd op enige wens van de gemeente want voorheen reden ze gewoon via hoofdwegen die ook een normale busroute zijn, waar minder mensen langs wonen dan de route die ze nu rijden.

Reputatie 6

Buschauffeurs weten vaak de weg niet eens. Als je met de bus van Tilburg naar Breda moet is het natuurlijk niet de bedoeling dat je in België belandt.

Reputatie 7
Badge +2

Niet zo gek dat ze de weg niet weten als ze de bussen en chauffeurs tegenwoordig zelfs uit Slovenië en Litouwen halen. Laatst zo'n NS bus nog tegen het verkeer in het busstation in Amersfoort op zien rijden.

Reageer