Vandaag reisde ik van Zuid Limburg naar Brabant en terug. Het buitendienststellingen seizoen is weer van start gegaan, dus het was niet volledig met de trein. Er viel me iets op wat me al eerder opgevallen is, maar wat langzaam extremere vormen lijkt aan te nemen; ruim bemeten bus-reistijden. Ik had op de beide delen van de reis vandaag zeer ruimte overstappen, ik kon treinen halen die respectievelijk 20 en 15 minuten eerder vertrokken dan de trein die ik volgens de reisplanner zou halen.
Ik begrijp dat het in het belang van NS is om de tijden zo ruim mogelijk aan te nemen, zowel financieel als qua beeldvorming, voor als er wel wat vertraging is. Ook besef ik me dat ik een zuurpruim ben, ten gevolge van het feit dat de “state of the art” die ik in het buitenland kant stukken beter is. Maar het valt me op dat aankomsttijden gepland zijn nét nadat de treinen die ik makkelijk kon halen vertrokken.
Het doet geen goed voor het idee dat NS werkt voor een degelijk product. Dat geloof ben ik al een tijdje kwijt, maar uit principeoverwegingen leg ik het toch nog maar eens weer hier neer.