beantwoord

Rijdt de trein volgens de reisplanner bij werkzaamheden tussen Utrecht en Amsterdam?


Hoi!

Dit weekend zijn er werkzaamheden aan het spoor tussen Utrecht en Amsterdam en ik wil zondag graag met de trein van Nijmegen naar Heemskerk via dat traject. Als ik de reisplanner gebruik, staat er wel de normale dienstregeling vermeld bij het tijdstip dat ik wil reizen, maar bij de toelichting van de werkzaamheden staat dat er sprake is van 30 minuten extra reistijd. Daarnaast staat er ook een advies om via een andere route te reizen, maar deze andere route of extra tijd staat dan weer niet concreet in de reisplanner bij het tijdstip dat ik wil reizen.

Het is mij nu niet duidelijk of ik nu ergens extra moet overstappen of dat deze trein wel gewoon rijdt? En als deze wel gewoon rijdt, wat dit betekent voor de reguliere overstap die nog bij mijn reis hoort? 

Ik heb hier al twee keer telefonisch contact over gehad met NS en er zijn mij twee verhalen verteld. Het eerste antwoord was dat deze trein NIET rijdt en dat ik rond Amsterdam via Amsterdam Zuid moet reizen en dat ik deze trajecten dan los moet invullen in de reisplanner om te weten hoe dat nu precies gaat. 

Het tweede antwoord wat ik kreeg was dat deze trein wel gewoon rijdt, maar langzamer, waardoor ik niet hoef over te stappen, maar uiteindelijk wel 30 minuten vertraging heb en mijn gewone overstap dan dus niet meteen haal. 

Ik weet nu dus niet wat ik moet geloven en waar ik vanuit kan gaan. Kan ik ervan uitgaan dat de trein wel gewoon rijdt als deze wel gewoon in de reisplanner staat, ondanks dat er werkzaamheden aan dit stuk zijn? En waarom wordt het tijdspad dan niet aangepast, als ik de normale overstap dan niet kan halen? 

Ik hoor het graag terug als iemand hier meer van weet hoe dit werkt ;).

Alvast bedankt!

Groetjes,

Yvonne

icon

Beste antwoord door Tochjo 21 May 2022, 07:57

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3

De werkzaamheden zijn verwerkt in de reisplanner. De reis die u in de reisplanner ziet, is dus mogelijk (natuurlijk onder voorbehoud van ongeplande storingen op de dag zelf). De 30 minuten extra reistijd geldt dus niet voor uw reis.

De wijze waarop NS communiceert over werkzaamheden, is al langer onderwerp van kritiek. Uitgangspunt is dat de reisplanner vanaf tien dagen voor de reisdatum is aangepast aan de werkzaamheden en dat die dus het beste gebruikt kan worden om de reis te plannen.

De trein van Nijmegen naar Den Helder rijdt wel maar rijdt om via Hilversum. Dat is ook verwerkt in de reisplanner.

Door de werkzaamheden had u wel gewoon met de trein kunnen reizen echter tussen Utrecht en Amsterdam zou er geen stop zijn.

 

Wat u ook kunt doen is reizen via Hilversum, u kunt in de reisplanner een via station toevoegen en dan krijgt u de route via Hilversum.

...

 

 

 

@Jeroen

De storing tussen Centraal en Bijlmer/Arena heeft voor zover ik begrijp geen invloed op de dienst Amsterdam-Hilversum. En de trein Nijmegen-Den Helder rijdt dit weekend via Hilversum.

Badge +3

Volgens mij rijdt de serie 3000 (Den Helder - Amsterdam C. - Utrecht C. - Nijmegen) zijn normale route via Breukelen. Deze serie vertrekt in Utrecht richting Nijmegen van spoor 19 en daar kun je niet komen vanuit Hilversum. En de trein van 10:39 richting Den Helder vertrekt zo van spoor 14, en vanaf daar kun je ook niet via Hilversum.

De serie 3700 (Dordrecht - Schiphol Airport - Utrecht C. - Venlo) wordt wel omgeleid via Hilversum.

@Tochjo

De trein Schiphol-Venlo rijdt niet tussen Schiphol en Eindhoven. Tussen Eindhoven en Venlo wordt gependeld.

Badge +3

Ah, ik zag een serie 3700 in de vertrektijden van Utrecht Centraal, maar die rijdt vandaag kennelijk Utrecht - Den Haag via Hilversum.

Conclusie is dat het in ieder geval erg onduidelijk vermeld staat, ik verkeek me er eerst ook op.

 

Badge +3

Tussen Amsterdam Centraal en Utrecht kan je gewoon met de 3000 (Den Helder - Nijmegen). Die stopt alleen niet op Amstel, en op Bijlmer Arena stopt die sowieso (meestal) niet.

De omreisadviezen via Amsterdam Zuid (met GVB metro) klopten niet, dat moest Bijlmer ArenA zijn en is inmiddels aangepast. Vanuit daar kan je in ieder geval tot Weert met de 3900.

Reageer