Skip to main content

Moet je inchecken als je met een snelbus gaat? 

Ja, ook in treinvervangend vervoer bij geplande werkzaamheden is een geldig vervoerbewijs verplicht. Er zullen in het algemeen bij de vertrek- en aankomstplaats van de bussen tijdelijke paaltjes worden geplaatst waar u kunt in- en uitchecken.


Bij reizen op een OV-chipkaart dien je ingecheckt te zijn, maar als er bijv. werkzaamheden zijn tussen Weert en Roermond hoef je niet op het station uit te checken en voor de bus weer in te checken, want met een NS incheck in bijv. Eindhoven kan je in Weert gewoon in de snelbus stappen. Verlaat je een station door poortjes dan moet je wel bij de bus opnieuw inchecken.


Maar wat dan als er een snelbus is ingezet i.v.m. een onverwachte gebeurtenis op het spoor? Het NS-personeel waarschuwde de reizigers uit te checken bij het station waar de trein niet verder kon. Dan reis je dus gratis met de snelbus, want je kunt voor deze bus nergens in- of uitchecken.


Dat klopt; voor treinvervangend vervoer bij (ongeplande) verstoringen geldt dat het niet nodig is om ingecheckt te zijn. Er is dan immers geen tijd om voldoende paaltjes te regelen en men kiest ervoor om de poortjes in die situaties niet open te zetten, waardoor reizigers feitelijk niet altijd kunnen in- en uitchecken voor treinvervangend vervoer.


Maar wat dan als er een snelbus is ingezet i.v.m. een onverwachte gebeurtenis op het spoor? Het NS-personeel waarschuwde de reizigers uit te checken bij het station waar de trein niet verder kon. Dan reis je dus gratis met de snelbus, want je kunt voor deze bus nergens in- of uitchecken.

Dat ligt er maar aan of je gratis reist. Ja dat stukje wel, maar als je op een ander station dan in de spitsuren moet inchecken dan kan dat stukje "gratis” je nog duur komen te staan. 


Als je vanaf de trein door gesloten poortjes naar buiten moet naar de treinvervangende bus, check dan uit en aan de buitenzijde weer in, en ga dan naar de bus.

Als je vanaf de treinvervangende bus door gesloten poortjes naar binnen moet naar de trein, check dan met een andere kaart in en aan de binnenkant weer uit, check ook de eerste kaart uit, ga dan naar buiten en check de eerste kaart weer in en ga naar binnen.

Dan is je hele reis, inclusief overstappen, op de eerste kaart geregistreerd en de incheck van de tweede kaart geannuleerd.

Je moet wel een goed geheugen hebben.


Als je vanaf de trein door gesloten poortjes naar buiten moet naar de treinvervangende bus, check dan uit en aan de buitenzijde weer in, en ga dan naar de bus.

Als je vanaf de treinvervangende bus door gesloten poortjes naar binnen moet naar de trein, check dan met een andere kaart in en aan de binnenkant weer uit, check ook de eerste kaart uit, ga dan naar buiten en check de eerste kaart weer in en ga naar binnen.

Dan is je hele reis, inclusief overstappen, op de eerste kaart geregistreerd en de incheck van de tweede kaart geannuleerd.

Je moet wel een goed geheugen hebben.

Maar het ging hier om een onverwachte gebeurtenis en dan staan er dus helemaal geen paaltjes voor de bus. Dus als je dan het station moet verlaten door de poortjes, heb je automatisch een probleem als je in de spits vervolgens weer moet inchecken..


Als je vanaf de trein door gesloten poortjes naar buiten moet naar de treinvervangende bus, check dan uit en aan de buitenzijde weer in, en ga dan naar de bus.

Als je vanaf de treinvervangende bus door gesloten poortjes naar binnen moet naar de trein, check dan met een andere kaart in en aan de binnenkant weer uit, check ook de eerste kaart uit, ga dan naar buiten en check de eerste kaart weer in en ga naar binnen.

Dan is je hele reis, inclusief overstappen, op de eerste kaart geregistreerd en de incheck van de tweede kaart geannuleerd.

Je moet wel een goed geheugen hebben.

Maar het ging hier om een onverwachte gebeurtenis en dan staan er dus helemaal geen paaltjes voor de bus. Dus als je dan het station moet verlaten door de poortjes, heb je automatisch een probleem als je in de spits vervolgens weer moet inchecken..

Goed lezen.


Als je vanaf de trein door gesloten poortjes naar buiten moet naar de treinvervangende bus, check dan uit en aan de buitenzijde weer in, en ga dan naar de bus.

Als je vanaf de treinvervangende bus door gesloten poortjes naar binnen moet naar de trein, check dan met een andere kaart in en aan de binnenkant weer uit, check ook de eerste kaart uit, ga dan naar buiten en check de eerste kaart weer in en ga naar binnen.

Dan is je hele reis, inclusief overstappen, op de eerste kaart geregistreerd en de incheck van de tweede kaart geannuleerd.

Je moet wel een goed geheugen hebben.

Maar als je met je eerste kaart incheckt, uitcheckt en weer opnieuw incheckt, zit je toch net zo goed met een vol tarief als dit net in de spits valt.


Maar wat dan als er een snelbus is ingezet i.v.m. een onverwachte gebeurtenis op het spoor? Het NS-personeel waarschuwde de reizigers uit te checken bij het station waar de trein niet verder kon. Dan reis je dus gratis met de snelbus, want je kunt voor deze bus nergens in- of uitchecken.

Dat ligt er maar aan of je gratis reist. Ja dat stukje wel, maar als je op een ander station dan in de spitsuren moet inchecken dan kan dat stukje "gratis” je nog duur komen te staan. 

Als dat het geval is, neem dan contact op met de NS klantenservice.

Zie ook een ouder topic over de aanpassing “van rit naar reis". 

Wanneer er een calamiteit is en reizigers moeten een deel van hun reis met de bus afleggen, dan zit er meer dan 35 minuten tussen uit- en weer inchecken, hoe zit dat dan met restitutie?
Reizigers checken uit op het station waar de trein niet verder gaat, en kunt dan (gratis) met de bus naar het station vanaf waar weer verder gereisd kan worden met de trein. Voor het vervolgtraject checken ze weer in. Dit is dan op een ander station en meestal ook na 35 minuten. Het kan dan zijn dat je tegen spitstarief verder reist, terwijl je aan het begin van de reis in het dal had ingecheckt. In dit geval kun je contact opnemen met onze Klantenservice. Zij beoordelen de situatie en zullen als het aannemelijk is dat tussentijds uitchecken nodig was ervoor zorgen dat je het teveel betaalde bedrag terugkrijgt (nog afgezien van GTBV waar alle klanten bij een calamiteit en een vertraging van meer dan een 30 minuten gebruik van kunnen maken).


Als je vanaf de trein door gesloten poortjes naar buiten moet naar de treinvervangende bus, check dan uit en aan de buitenzijde weer in, en ga dan naar de bus.

Als je vanaf de treinvervangende bus door gesloten poortjes naar binnen moet naar de trein, check dan met een andere kaart in en aan de binnenkant weer uit, check ook de eerste kaart uit, ga dan naar buiten en check de eerste kaart weer in en ga naar binnen.

Dan is je hele reis, inclusief overstappen, op de eerste kaart geregistreerd en de incheck van de tweede kaart geannuleerd.

Je moet wel een goed geheugen hebben.

Maar als je met je eerste kaart incheckt, uitcheckt en weer opnieuw incheckt, zit je toch net zo goed met een vol tarief als dit net in de spits valt.

Wel met op saldo abonnementen.


De busreis bij calamiteiten kost dan wel geen geld, maar zeker wel tijd en soms is dat een hoop tijd. 😔


Als je vanaf de trein door gesloten poortjes naar buiten moet naar de treinvervangende bus, check dan uit en aan de buitenzijde weer in, en ga dan naar de bus.

Als je vanaf de treinvervangende bus door gesloten poortjes naar binnen moet naar de trein, check dan met een andere kaart in en aan de binnenkant weer uit, check ook de eerste kaart uit, ga dan naar buiten en check de eerste kaart weer in en ga naar binnen.

Dan is je hele reis, inclusief overstappen, op de eerste kaart geregistreerd en de incheck van de tweede kaart geannuleerd.

Je moet wel een goed geheugen hebben.

Maar als je met je eerste kaart incheckt, uitcheckt en weer opnieuw incheckt, zit je toch net zo goed met een vol tarief als dit net in de spits valt.

Wel met op saldo abonnementen.

NS Abonnementen:

Tarief wordt bepaald bij eerste incheck.

Bij overstap (UIT-IN minder dan 35 minuten) kan tarief alleen wijzigen als het een niet-Flex-abo betreft EN wijziging vervoerder.

Zie www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html .


Reageer