Snelheidsbeperking HSL

  • 3 June 2024
  • 8 reacties
  • 241 Bekeken

Reputatie 5

Er zijn plannen voor aanpak van de snelheidsbeperking op HSL: 

https://www.spoorpro.nl/spoorreparatie/2024/05/31/prorail-heeft-plannen-om-de-hsl-zuid-in-2025-te-verstevigen/#:~:text=ProRail%20wil%20in%20de%20loop,kilometer%20per%20uur%20te%20rijden.

Hopelijk zal eind 2025 de HSL Schiphol - Rotterdam weer met hoge snelheid te berijden zijn. Het is een aanfluiting dat de aanleg van HSL € 7,2 miljard gekost heeft. En alsnog deze blunder van Rijkswaterstaat met een bouwcombinatie ontdekt werd. 

Dacht dat Infraspeed belast zou worden met repareren van de HSL. Zij zijn toch verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van HSL? 


8 reacties

Reputatie 7
Badge +1

En het zoveelste topic over de HSL. We weten allemaal dat het momenteel een puinhoop is op de HSL. Vanochtend hebben bijvoorbeeld de hele ochtend weer geen treinen gereden op de HSL. Nu dit bericht weer over Eind 2025, dat is dus pas over 1,5 jaar. Ik neem dit bericht niet met een korreltje zout, maar met kilo's zout. We gaan het ooit wel weer een keer zien dat de treinen weer met hoge snelheid kunnen rijden. In het artikel staat overigens dat de Hoge snelheid pas weer in 2026 gehaald zal worden.

Men had al eerder aangekondigd dat men het herstel in stappen wilde gaan doen. Eerst terug naar 160km/u en later terug naar 300km/u.

Reputatie 5

Men had al eerder aangekondigd dat men het herstel in stappen wilde gaan doen. Eerst terug naar 160km/u en later terug naar 300km/u.

Ach die plannen wijzigen nog wel eens. Maar de laksheid waarmee het aangepakt is treurig. Spoortrajecten hebben bepaald geen hoge prioriteit. Zeker de HSL niet. Daar heeft de overheid al meer fouten mee gemaakt. 

Daar kun je politiek niet goed mee scoren. Ze schuiven liever de problemen voor zich uit. 

Men had al eerder aangekondigd dat men het herstel in stappen wilde gaan doen. Eerst terug naar 160km/u en later terug naar 300km/u.

Ach die plannen wijzigen nog wel eens. Maar de laksheid waarmee het aangepakt is treurig. Spoortrajecten hebben bepaald geen hoge prioriteit. Zeker de HSL niet. Daar heeft de overheid al meer fouten mee gemaakt. 

Het was al langer bekend dat het (minimaal) tot eind 2025 zou gaan duren omdat ProRail niet eerder aan voldoende mankracht en materiaal voor de reparatie kon komen.

Reputatie 5

Wederom snelheidsbeperking op HSL: 

https://nieuws.ns.nl/ns-tegenslag-voor-reiziger-opnieuw-lagere-snelheid-op-problematische-hogesnelheidslijn/

Dat was al aangekondigd. Opmerkelijk is dat Infraspeed deze snelheidsbeperking heeft opgelegd. Infraspeed is verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van HSL. Maar ProRail is belast met de verkeersleiding op HSL. 

Wie gaat nu de HSL repareren? Hoor daar tegenstrijdige verklaringen over. Want ProRail zegt dat het de viaducten wil repareren. Is dat niet een taak van Infraspeed met BAM die participeert? En wat is de rol van de Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat? 

Reputatie 6

....Opmerkelijk is dat Infraspeed deze snelheidsbeperking heeft opgelegd. Infraspeed is verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van HSL. Maar ProRail is belast met de verkeersleiding op HSL.....

Ik zie niets opmerkelijks, de ProRail verkeersleiding heeft natuurlijk niets te maken met het onderhoud van de HSL, dat is spoorbeheerder Infraspeed en deze geeft dan ook aan dat er met TSB's gereden moet worden waarmee het traject Hoofddorp <> Rotterdam ongeveer helemaal 80 kmh wordt.

De problemen beperken zich voorlopig tot het deel ten noorden van de groene harttunnel. De NS kan de vertragingen dus beperken door de 900 en 1000 series volledig met ICNG uit te voeren zodat men tussen Rotterdam en de Groene Harttunnel wel met 200km/u kan rijden. Hier is volgens mij op papier voldoende ICNG voor aanwezig maar bijna de helft van ICNG rijdt nu in de 1100 serie tussen Den Haag en Eindhoven.

Reputatie 7

De problemen beperken zich voorlopig tot het deel ten noorden van de groene harttunnel. De NS kan de vertragingen dus beperken door de 900 en 1000 series volledig met ICNG uit te voeren zodat men tussen Rotterdam en de Groene Harttunnel wel met 200km/u kan rijden. Hier is volgens mij op papier voldoende ICNG voor aanwezig maar bijna de helft van ICNG rijdt nu in de 1100 serie tussen Den Haag en Eindhoven.

dat klopt inderdaad. Maar ergens snap ik het ook wel want de ICNG heeft nog steeds last van kinderziektes. Door het af te wisselen rijdt niet alles op HSL met problemen

Reageer