Skip to main content

Gistermiddag was er een spoorboom kapot op de overweg in Putten (tussen station Putten en Ermelo).

Dubbele pech op Veluwelijn: spoorboom knapt als luciferhoutje, daarna defecte trein | Putten | destentor.nl (archive.is)

Er reden geen treinen tussen Amersfoort Vathorst en Nunspeet. Er zijn ook geen bussen ingezet midden in de avondspits.

16:18 melding storing

17.00 aankomst ProRail

17:29 storing verholpen

18:00 eerste trein

Ik moet zeggen dat de logica hier mij volledig ontgaat

  1. Waarom rijden er geen treinen op een traject van 40 kilometer als één overweg defect is? Tussen Amersfoort Vathorst en Putten en tussen Nunspeet en Ermelo konden prima treinen rijden.
  2. Kunnen er geen BOA's of agenten ingezet worden om het verkeer te regelen? Is dat niet goedkoper dan massaal GTBV uitkeren?
  3. Waarom kunnen treinen de overweg niet stapvoets en claxonnerend passeren?

Samengevat: kunnen dit soort kleine incidenten niet met minder hinder voor de reiziger opgelost worden?

 

De logica van jou ontgaat mij hier helaas ook een beetje 😁

 

Het is een kapotte spoorboom niet een niet (volledige) werkende spoorwegovergang en zelfs dan zal er een moment zijn waarop er geen treinen kunnen rijden zodat het defect opgelost kan worden.

Een kapotte spoorboom zorgt gewoon voor gevaarlijke situaties, en zelfs een spoorboom die heel de tijd naar beneden staat zorgt voor gevaarlijke situaties, hier een voorbeeld.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16873460/spoorboomduikers-oost-souburg-waren-in-overtreding-volgens-prorail-eronderdoor-is-nooit-een-optie

Mensen zijn ongeduldige wezens, daarom zijn er zelfs van die idioten die nog net onder de spoorbomen door willen zodat ze niet 10-30 seconden hoeven te wachten.

 

 

Antwoord punt 1: er moet maar net personeel en materieel zijn.

Antwoord punt 2: er moeten maar net BOA's en of agenten tijd hebben.

Antwoord punt 3: de overweg moet gerepareerd worden, dat kan niet terwijl er treinen langs rijden.

De overweg zou uitgeschakeld kunnen worden maar dat zorgt vooralsnog voor gevaarlijke situaties al rijden de treinen claxonerend en stapsvoets langs.

 

Als die mogelijkheid er was, was die keuze heus wel gemaakt hoor, NS bespaart met alle liefde geld.


Dat er niet naar Ermelo gereden kon worden heeft te maken met de beveiliging. Dit is een zogenaamde vrije baan, de seinen daar kunnen niet bediend worden door de treindienstleider. Als een trein daar zou keren kan deze dus geen groen sein krijgen om veilig terug te rijden en doordat het een baanvak met rijrichtingkering is zullen de overwegen ook niet werken op de terugweg en moet er voor elke overweg gestopt worden.


Dat er niet naar Ermelo gereden kon worden heeft te maken met de beveiliging. Dit is een zogenaamde vrije baan, de seinen daar kunnen niet bediend worden door de treindienstleider. Als een trein daar zou keren kan deze dus geen groen sein krijgen om veilig terug te rijden en doordat het een baanvak met rijrichtingkering is zullen de overwegen ook niet werken op de terugweg en moet er voor elke overweg gestopt worden.

Tussen station Ermelo en Putten bestaat wel de mogelijkheid om te keren op de opstelsporen. Daarom rijden bij werkzaamheden de treinen vaak van of tot station Putten.

  1. Het lijkt me vrij logisch dat er BOA's met spoed worden opgeroepen om het verkeer te regelen. Putten heeft een stuk of 10 BOA's en er hebben er altijd wel twee dienst. Die kunnen prima naar het station gaan.
  2. Zolang de overweg niet werd gerepareerd, kunnen de treinen claxonnerend en stapvoets passeren. Er was geen enkele reden om de treinen van 16.29 op te heffen.

Dat er niet naar Ermelo gereden kon worden heeft te maken met de beveiliging. Dit is een zogenaamde vrije baan, de seinen daar kunnen niet bediend worden door de treindienstleider. Als een trein daar zou keren kan deze dus geen groen sein krijgen om veilig terug te rijden en doordat het een baanvak met rijrichtingkering is zullen de overwegen ook niet werken op de terugweg en moet er voor elke overweg gestopt worden.

In Putten kan volgens mij prima gekeerd worden, dat is geen vrij baan vanwege de overloop sporen met wissels.

In Vught werd recentelijk ook een kapot gereden  spoorboom vervangen. De overweg was met een hek afgesloten, treinen reden op lage snelheid wel.


In Putten kan volgens mij prima gekeerd worden, dat is geen vrij baan vanwege de overloop sporen met wissels.

Ik denk dat Bemined het toch net iets beter weet dan jij…

Maar goed zelfs de beste kan wel eens wat fout hebben, dus wie weet!


In Putten kan volgens mij prima gekeerd worden, dat is geen vrij baan vanwege de overloop sporen met wissels.

Ik denk dat Bemined het toch net iets beter weet dan jij…

Maar goed zelfs de beste kan wel eens wat fout hebben, dus wie weet!

In Putten wordt regelmatig gekeerd. 


In Putten kan uiteraard gekeerd worden, maar daar was dus juist de storing. Waarschijnlijk wil men niet enkele meters voor het punt waar de aannemer aan het werk is treinen laten keren.


In Putten kan uiteraard gekeerd worden, maar daar was dus juist de storing. Waarschijnlijk wil men niet enkele meters voor het punt waar de aannemer aan het werk is treinen laten keren.

Maar waarom wil men dat niet? Normaal gesproken rijdt de trein ook tot een paar meter voor de overweg die dan nog niet gesloten is. 


In Putten kan uiteraard gekeerd worden, maar daar was dus juist de storing. Waarschijnlijk wil men niet enkele meters voor het punt waar de aannemer aan het werk is treinen laten keren.

Alles voor de reiziger 😅.


Ik snap dat dit topic een beetje flauw overkomt, maar hier zit wel een serieuze vraag achter.

Dat er geen treinen kunnen rijden terwijl de spoorboom wordt gerepareerd oké, maar ProRail heeft dus een aanrijtijd van 45 minuten (wat op zichzelf niet raar is). Tijdens die aanrijtijd moet er gewoon stapvoets en claxonnerend gereden kunnen worden. 

Je dupeert hiermee duizenden reizigers, wat leidt tot GTBV-claims en reputatieschade ‘de trein rijdt wéér niet'. 


Ik snap dat dit topic een beetje flauw overkomt, maar hier zit wel een serieuze vraag achter.

Dat er geen treinen kunnen rijden terwijl de spoorboom wordt gerepareerd oké, maar ProRail heeft dus een aanrijtijd van 45 minuten (wat op zichzelf niet raar is). Tijdens die aanrijtijd moet er gewoon stapvoets en claxonnerend gereden kunnen worden. 

Je dupeert hiermee duizenden reizigers, wat leidt tot GTBV-claims en reputatieschade ‘de trein rijdt wéér niet'. 

Maar wij weten in principe net zo veel als jij weet, bij deze vraag moet je wezen bij ProRail, maar daar zal ook wel geen concreet antwoord uit kunnen komen.

Het enige wat wij hier kunnen doen is vissen naar wat de mogelijke reden zou kunnen zijn.


Ik snap dat dit topic een beetje flauw overkomt, maar hier zit wel een serieuze vraag achter.

Dat er geen treinen kunnen rijden terwijl de spoorboom wordt gerepareerd oké, maar ProRail heeft dus een aanrijtijd van 45 minuten (wat op zichzelf niet raar is). Tijdens die aanrijtijd moet er gewoon stapvoets en claxonnerend gereden kunnen worden. 

Je dupeert hiermee duizenden reizigers, wat leidt tot GTBV-claims en reputatieschade ‘de trein rijdt wéér niet'. 

Maar wij weten in principe net zo veel als jij weet, bij deze vraag moet je wezen bij ProRail, maar daar zal ook wel geen concreet antwoord uit kunnen komen.

Het enige wat wij hier kunnen doen is vissen naar wat de mogelijke reden zou kunnen zijn.

Ik heb ProRail daarom ook om uitleg gevraagd. Kennelijk zijn de seinen ook in storing geraakt door de kapotte overweg.

Organisatorisch is het dan niet mogelijk om toch tot Putten en Ermelo door te rijden blijkbaar. ProRail is niet zo flexibel en de NS ook niet. 


Reageer