Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties

Reputatie 7
Badge

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.

Wel even een disclaimer, intern hebben we hier nog niets over bekend (vrij logisch, is echt net in het nieuws gekomen), maar het VVMC heeft dit artikel geplaatst, dus ik ga ervan uit dat deze informatie correct is.

Jeroen doet hier goed zijn best te beargumenteren dat bij de stakingen niet onnodig reizigers worden gepest, maar de vakbond doet toch wel erg zijn best een ander beeld te scheppen. In dit artikel lees ik het volgende:

"Alhoewel de stakingen van 24, 26, 29, 30 en 31 augustus qua actiebereidheid en effect op de dienstregeling en alle andere werkzaamheden bij NS een daverend succes zijn geweest, ligt er nog steeds geen nieuwe cao."

Het gigantische effect op de dienstregeling (waarom dus veel reizigers in de weg zijn gezeten) schijnt dus (mede) te maken dat een staking die níet tot een nieuw cao voorstel heeft geleid, tóch "een daverend succes" wordt genoemd. Blijkbaar was reizigers pesten dan toch een (het?) doel...

Reputatie 6

Iedereen die werkt mag toch zelf weten waar hij of zij een vakantiedag voor opneemt? 

Mits het roostertechnisch kan. En daar wringt nu bij NS de schoen. Als je niet boven de gegarandeerde streep staat, krijg je geen vrij. En er zijn al te weinig mensen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Uiteraard kun je een vakantiedag alleen opnemen als dat roostertechnisch kan, maar het is aan de werknemer waarvoor hij zijn vakantiedagen gebruikt. Verder is het in je CAO of arbeidsovereenkomst geregeld waarvoor je bijzonder verlof krijgt.

Goedemorgen,

As vrijdag wordt er weer gestaakt begrijp ik. In het gebied Noordwest. Wat is het gebied Noordwest? Ik moet voor mij werk vrijdag van Amsterdam naar Groningen. Is dat met de trein mogelijk, of niet?

Groet,

Karin

Reputatie 7
Badge +3

Goedemorgen,

As vrijdag wordt er weer gestaakt begrijp ik. In het gebied Noordwest. Wat is het gebied Noordwest? Ik moet voor mij werk vrijdag van Amsterdam naar Groningen. Is dat met de trein mogelijk, of niet?

Groet,

Karin

Noordwest is o.a. Noord Holland

Bijzonder dat de vakbonden van een daverend succes spreken terwijl zij toch juist ook hun leden die niet bij NS werken en die slechts kunnen dromen van een loonsverhoging van 20 procent hier keihard mee duperen... 

Loonsverhoging bij NS kan ook goed zijn voor werknemers van andere bedrijven/sectoren. Je hebt een betere onderhandelingspositie als personeel als andere bedrijven beter gaan betalen 

Dat is precies de reden waarom de overheid ten koste van alles zal verhinderen dat de vakbonden bij NS hun zin krijgen. Dat zou namelijk desastreus voor de economie zijn, want er is domweg geen geld voor absurde verhogingen van 20%.

@Olav93  Een daverend succes slaat op het aantal medewerkers wat zich dus aangesloten heeft om te staken, want als vakbondslid hoef je je niet als staker in te schrijven natuurlijk. Er zijn nog steeds mensen die hun eigen mening hebben en alleen staken als ze achter de reden staan om te staken.

Maar de kloof tussen de NS en het personeel is nu alleen maar groter geworden omdat de NS totaal geen toenadering heeft gezocht om weer om de tafel te gaan en dat is een flinke klap in het gezicht van de medewerkers.

De NS gaat straks een harde dobber hebben om het tij te keren want de uitstroom is heel hoog op mijn oude standplaats, daar is inmiddels een tekort van meer dan 30% bij de machinisten en dat zal komende maanden alleen maar toenemen omdat er maar 6 nieuwe in de opleiding zitten. En 1,5 jaar geleden was er 100% vulling qua aantal machinisten dus dat geeft wel aan hoe het gaat.

Het personeel is klaar met de huidige directie en lokaal management en loopt gewoon massaal de deur uit, probeer dat tij maar eens te keren

En Tamzin zou niet misstaan in het management van de NS, die ziet ook neit in dat je zonder medewerkers geen manager kan zijn van iets. Die helpt de NS liever failliet doordat er niemand meer wil werken.

 Ook de streekvervoerders hebben allerlei eisen voor een nieuwe CAO. En de (loon)eisen lijken wel erg veel op wat er voor de CAO van NS geeist wordt. Op hoeveel % komt de optelsom van al die eisen?

Die chauffeurs kunnen overstappen op de touringcar, waar de cao helaas wel 20% minder betaalt dan bij het streekvervoer.

Als NS niet meer de concessie voor het hoofdspoornet heeft, wie zou het dan moeten hebben? Arriva? Ook het Arriva treinpersoneel is niet echt tevreden, er zijn er zelfs die overstappen naar NS omdat ze het bij NS beter vinden. Of een andere partij die al actief is als streekvervoerder? Ook de streekvervoerders gaan (opnieuw) staken. Ook de streekvervoerders hebben allerlei eisen voor een nieuwe CAO. En de (loon)eisen lijken wel erg veel op wat er voor de CAO van NS geeist wordt. Op hoeveel % komt de optelsom van al die eisen?

Je kunt wel blijven eisen maar het houdt wel een keer op. 

Inderdaad, als er geen personeel meer is om een trein te rijden houdt het vanzelf op en daar stevend de NS momenteel hard op af.

Als NS niet meer de concessie voor het hoofdspoornet heeft, wie zou het dan moeten hebben? Arriva? Ook het Arriva treinpersoneel is niet echt tevreden, er zijn er zelfs die overstappen naar NS omdat ze het bij NS beter vinden. Of een andere partij die al actief is als streekvervoerder? Ook de streekvervoerders gaan (opnieuw) staken. Ook de streekvervoerders hebben allerlei eisen voor een nieuwe CAO. En de (loon)eisen lijken wel erg veel op wat er voor de CAO van NS geeist wordt. Op hoeveel % komt de optelsom van al die eisen?

Je kunt wel blijven eisen maar het houdt wel een keer op. 

Inderdaad, als er geen personeel meer is om een trein te rijden houdt het vanzelf op en daar stevend de NS momenteel hard op af.

Zoals ik aangegeven heb is inkrimpen ook een prima alternatief want 20% verhoging kan nu eenmaal niet. Toen in de jaren 70 de loonkosten uit de hand liepen door de inflatie hebben bedrijven daar toen ook massaal voor gekozen. Vijf jaar later was er grote werkloosheid. Als arbeid te duur wordt, verdwijnt het werk.

Overigens heb je zelf eerder aangegeven dat NS bedolven wordt onder sollicitaties maar dat ze bijna iedereen zouden afwijzen. Dat is toch wat in tegenspraak met je beweging dat niemand er zou willen werken..

En ja, ik zou er niet rouwig om zijn als NS failliet zou gaan. De huidige constructie als pseudo-overheidsbedrijf met absurde invloed van de vakbonden op het dagelijks beleid kan beter zo snel mogelijk worden beëindigd.

Je kunt wel blijven eisen maar het houdt wel een keer op. 

Inderdaad, als er geen personeel meer is om een trein te rijden houdt het vanzelf op en daar stevend de NS momenteel hard op af.

Zoals ik aangegeven heb iis inkrimpen ook een prima alternatief.

Was jij het niet die zelf aangaf dat als je inkrimpt dat je nog verder achteruit gaat qua aantal reizigers en dan dus weer meot inkrimpen om je aan te passen aan dat aantal reizigers wat dan weer verder terugloopt en ……

Juist het failliet van het spoor OV is straks een feit dankzij mensen aan de top zoals Tamzin, dat soort managers helpen nu hele bedrijven naar de KLOTE.

Gelukkgi zijn er ook bedrijven met managers die snappen dat er zonder medewerkers er ook niets is om te managen. Je zult het in bedrijven toch echt MET elkaar moeten doen en bij problemen SAMEN tot een oplossing moeten komen.

Met rust en tevredenheid op de werkvloer is een bedrijf meer gediend dan met de onrust die er nu is bij de NS. En als je even nadenkt dan weet je zelf ook dat je bij CAO onderhandelingen hoog inzet om er wat minder uit te kunnen halen, dat is simpelweg het spelletje. Misschien moeten de bonden in heel Nederland bij de bedrijven maar gaan inzetten op het Belgische model waarbij er een automatische inflatiecorrectie is waardoor werknemers er niet zoveel op achteruit gaan zoals in Nederland momenteel.

 

Overigens vergeet de NS directie ook gewoon dat ze er zijn om reizigers te vervoeren, ze laten ook hun klanten nog eens enorm in de steek.

 

En qua sollicitaties, het tij keert een keer.  En van het huidige personeel zijn er steeds meer op weg naar de uitgang door elders te solliciteren,. En als de NS inderdaad failliet gaat is er een groter probleem dan jij denkt, dan mag er geen machinist van de NS meer rijden op het HRN omdat volgens de huidige regelgeving alle wegkennis dan per direct vervallen is.  Wegkennis mag je nml. niet meenemen naar een andere werkgever.

Je kunt wel blijven eisen maar het houdt wel een keer op. 

Inderdaad, als er geen personeel meer is om een trein te rijden houdt het vanzelf op en daar stevend de NS momenteel hard op af.

Zoals ik aangegeven heb iis inkrimpen ook een prima alternatief.

Was jij het niet die zelf aangaf dat als je inkrimpt dat je nog verder achteruit gaat qua aantal reizigers en dan dus weer meot inkrimpen om je aan te passen aan dat aantal reizigers wat dan weer verder terugloopt en ……

Als treinvervoer tegen acceptabele (loon)kosten niet meer mogelijk is is een dergelijke gecontroleerde inkrimping van de sector wellicht de beste oplossing.

Er zijn in het verleden veel meer arbeidsintensieve sectoren ingekrompen of vrijwel verdwenen toen de loonkosten te hoog werden om nog rendabel te kunnen draaien, denk aan de textiel, de scheepsbouw, allerlei productiearbeid, etc. En op dit moment zie je veel horeca en winkels hun openingsuren verminderen omdat het op slechte uren (zoals maandag en dinsdag) bij de gestegen loonkosten niet meer lonend is.

Bij een gecontroleerde krimp geef je daarnaast de reiziger tijd om op andere vervoermiddelen over te schakelen. Zo zullen touringcarbedrijven ongetwijfeld wel met alternatieven komen of kunnen mensen een auto aanschaffen. 

Overigens ontken ik niet dat ook ik van mening ben dat de huidige NS-directie niet geschikt is om de problemen aan te pakken. Te veel commerciële theoretici, te weinig mensen met operationele ervaring, te veel politici. Daarnaast is er de invloed van de vakbonden die zich bemoeien met de dagelijkse bedrijfsvoering. Het is natuurlijk absurd dat eisen over roosters in een CAO staan, dat soort zaken hoort daar helemaal niet thuis 

@Olav93

En Tamzin zou niet misstaan in het management van de NS, die ziet ook neit in dat je zonder medewerkers geen manager kan zijn van iets. Die helpt de NS liever failliet doordat er niemand meer wil werken.

Nee, dan manager Jeroen, die zou zijn personeel gouden bergen beloven, vervolgens de rekeningen niet kunnen betalen en dan boos naar Den Haag vertrekken om daar te roepen dat de belastingbetaler mag betalen voor zijn wanbeleid. 

@Olav93

En Tamzin zou niet misstaan in het management van de NS, die ziet ook neit in dat je zonder medewerkers geen manager kan zijn van iets. Die helpt de NS liever failliet doordat er niemand meer wil werken.

Nee, dan manager Jeroen, die zou zijn personeel gouden bergen beloven, vervolgens de tekeningen niet kunnen betalen en dan boos naar Den Haag vertrekken om daar te roepen dat de belastingbetaler mag betalen voor zijn wanbeleid. 

In de tijd dat ik manager was (en wilde zijn) heb ik goede relaties gehad met de medewerkers die onder mij vielen en de firma's hebben geen faillissement gehad maar ook geen stakingen van personeel terwijl er branchebreed wel genoeg gestaakt is in die periodes.

 

Maar NL is zijn eigen graf aan het graven, net als dat eerder gebeurt is met de industrie takken waar Tamzin het over heeft.  NL is straks volledig afhankelijk van derde landen en we zien met het gas en olie waar dat toe leidt. Ook tijdens corona hebben we gezien hoe het is om afhankelijk van derde landen te zijn voor noodzakelijke spullen.

Gelukkig staat mijn keuze al vast om het zinkende schip der Nederlanden te verlaten.

Klagen over de positie van werknemers en vervolgens verhuizen naar de VS is dan wel weer een goede grap. 

@Olav93

En Tamzin zou niet misstaan in het management van de NS, die ziet ook neit in dat je zonder medewerkers geen manager kan zijn van iets. Die helpt de NS liever failliet doordat er niemand meer wil werken.

Nee, dan manager Jeroen, die zou zijn personeel gouden bergen beloven, vervolgens de tekeningen niet kunnen betalen en dan boos naar Den Haag vertrekken om daar te roepen dat de belastingbetaler mag betalen voor zijn wanbeleid. 

In de tijd dat ik manager was (en wilde zijn) heb ik goede relaties gehad met de medewerkers die onder mij vielen en de firma's hebben geen faillissement gehad maar ook geen stakingen van personeel terwijl er branchebreed wel genoeg gestaakt is in die periodes.

Dat zegt op zich niet alles. De problematiek bij een hoogst arbeidsintensief georganiseerd bedrijf als NS is een hele andere dan bijv. in hoog geautomatiseerde industriële bedrijven. Dat kun je niet een op een vergelijken. Daarnaast zit je bij het OV traditioneel met een echte stakingscultuur die veel bedrijven niet kennen.

Reputatie 6

Staken zou altijd publieksvriendelijk moeten kunnen. Om met 1000 man een paar honderdduizend mensen te duperen levert niet veel meer op dan boze klanten. Zou er een "slecht weer” dienstregeling draaien en het personeel zou koffie en gevulde koeken uitdelen dan zouden de reizigers het ongemak voor lief nemen. Mensen die hun vrije dagen moeten opofferen omdat ze niet op hun werk kunnen komen en zij die echt aanwezig moeten zijn en die in verband met de kosten voor alternatief vervoer 2 dagen voor niks werken zullen minstens niet blij zijn. Staken op de manier waarop dit nu gebeurt vind ik een zwakte bod. Als de werkomstandigheden en het salaris niet aan staat kan je in plaats van staken ook naar een andere baan uitkijken…. Of is een baan bij de gemeente reiniging toch niet zo leuk ondanks dat je daar ook op een knopje mag drukken om aan te geven dat er geen “zakken” zijn achtergebleven en de chauffeur verder mag rijden….

Reputatie 7
Badge +3

Daarnaast is er de invloed van de vakbonden die zich bemoeien met de dagelijkse bedrijfsvoering. Het is natuurlijk absurd dat eisen over roosters in een CAO staan, dat soort zaken hoort daar helemaal niet thuis 

Je kan ook aanvoeren dat het absurd is dat het nodig is dat eisen over roosters in een CAO staan. Bij een bedrijf wat goed is voor zijn werknemers is dat niet nodig. 

 

Staken zou altijd publieksvriendelijk moeten kunnen. Om met 1000 man een paar honderdduizend mensen te duperen levert niet veel meer op dan boze klanten. Zou er een "slecht weer” dienstregeling draaien en het personeel zou koffie en gevulde koeken uitdelen dan zouden de reizigers het ongemak voor lief nemen. 

Dat is een nogal romantisch idee. Het gaat hier om een keiharde politieke staking van de vakbonden die met een eis van 20% NS als breekijzer willen gebruiken om overal een loongolf op gang te brengen. Het duperen van zoveel mogelijk mensen is dan juist een doel op zich (waarom denk je dat er nooit gestaakt wordt in het weekend?).

Daarnaast is er de invloed van de vakbonden die zich bemoeien met de dagelijkse bedrijfsvoering. Het is natuurlijk absurd dat eisen over roosters in een CAO staan, dat soort zaken hoort daar helemaal niet thuis 

Je kan ook aanvoeren dat het absurd is dat het nodig is dat eisen over roosters in een CAO staan. Bij een bedrijf wat goed is voor zijn werknemers is dat niet nodig. 

Al te goed is buurmans gek. Denk je dat er een andere sector is waar men zou accepteren dat vakbonden zich met de dagelijkse operationele leiding gaan bemoeien?

Daarnaast is er de invloed van de vakbonden die zich bemoeien met de dagelijkse bedrijfsvoering. Het is natuurlijk absurd dat eisen over roosters in een CAO staan, dat soort zaken hoort daar helemaal niet thuis 

Je kan ook aanvoeren dat het absurd is dat het nodig is dat eisen over roosters in een CAO staan. Bij een bedrijf wat goed is voor zijn werknemers is dat niet nodig. 

Al te goed is buurmans gek.

Als de regels omtrent de roosters niet in de CAO staan bij de NS dan bestaan die regels niet, interne protocollen worden gewoon opzij geschoven door de NS als het hen uitkomt en dat over de rug van de medewerkers.  Tamzin denkt nog steeds dat het een voorbeeldig bedrijf is t.o.v. de werknemers maar dan moet ik Tamzin toch erg teleurstellen.

Klagen over de positie van werknemers en vervolgens verhuizen naar de VS is dan wel weer een goede grap. 

Ik kom op voor mijn oud collega's die ik 100% gelijk geef in hun stakingen op dit moment, ze komen gewoon voor zichzelf op.

En de USA heeft gewoon een hele andere arbeidsmarkt waar ook echt wel pluspunten in zitten ten opzichte van NL.

En mijn keuze om in de USA te gaan wonen is niet gebaseerd op de arbeidsomstandigheden daar, al denk ik dat je je flink kan vergissen als je denkt dat het daar zoveel slechter is dan hier.

 

Maar inmiddels lijkt het ministerie ingegrepen te hebben want de NS zoekt toenadering tot de bonden en komt zowaar met een deel excuus richting medewerkers over de focus van de laatste jaren.

Reputatie 7
Badge

Als de regels omtrent de roosters niet in de CAO staan bij de NS dan bestaan die regels niet, interne protocollen worden gewoon opzij geschoven door de NS als het hen uitkomt en dat over de rug van de medewerkers.

Als er geen regels omtrent roosters in een CAO staan zijn gewoon de standaardbepalingen uit de arbeidstijdenwet van toepassing.

Als de regels omtrent de roosters niet in de CAO staan bij de NS dan bestaan die regels niet, interne protocollen worden gewoon opzij geschoven door de NS als het hen uitkomt en dat over de rug van de medewerkers.

Als er geen regels omtrent roosters in een CAO staan zijn gewoon de standaardbepalingen uit de arbeidstijdenwet van toepassing.

DAt klopt maar als er aanvullende regels nodig zijn moeten die afgesproken worden in de CAO en daar is het OV echt geen uitzondering op. Anders hadden we helemaal geen CAO's nodig dan hadden we gewoon voldoende gehad aan de wettelijke bepalingen maar ik denk niet dat heel veel arbeiders daar blij van zouden worden.

Reputatie 7
Badge +3

5% vanaf 1 juli 2022 +2,5% vanaf 1 januari 2023. Cao voor 1,5 jaar.

Reageer