Skip to main content

Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.

Op 5 september kondigen vakbonden een tweede golf stakingen aan, op 9, 13 en 15 september.

Op 11 september is er een onderhandelingsresultaat bereikt. De verder geplande stakingen komen te vervallen.

Lees er hier meer over.

Komen te vervallen

  • dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord)

  • donderdag 15 september (regio Midden)

Afgelopen

  • woensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland
  • vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Oost-Zuid Nederland
  • vrijdag 9 september (regio’s Noordwest & West) - Stakingsregeling actief voor reizigers in Nederland

Algemeen advies

Er gaat overlast komen voor reizigers en wij weten voor komende stakingsdagen nog niet welke overlast dat zal zijn, dus ook niet welke reizen/trajecten in welke mate last ondervinden. Als je je reis kunt voorkomen of uitstellen om niet te hoeven reizen op een stakingsdag, is dat dus het handigst om te doen. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Vergoedingen

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en de treinen rijden onregelmatig, dan kun je gebruik maken van de Geld terug bij vertragings-regeling als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt tov de dienstregeling in de Reisplanner. Vul daarvoor dit webformulier in.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en daarvoor kosten maakt met andere vervoersmiddelen, controleer dan de informatie op onze website of de Stakingsregeling voor die dag van toepassing is. Als de Stakingsregeling van toepassing is, dan heb je onder voorwaarden namelijk recht op een vergoeding van maximaal 25 euro voor kosten voor vervangend vervoer. Als de Stakingsregeling niet van toepassing is, dan zijn de kosten van vervangend vervoer voor jouw rekening. De aankondiging of deze regeling van toepassing is, staat uiterlijk op een stakingsdag op onze website vermeld en wordt in dit topic bijgewerkt. Het aanvragen van deze vergoeding gaat via Jens, de chatbot van NS (optie ‘Chat met NS’).

Meer gedetailleerde informatie over vergoedingen is te vinden op deze pagina.

Stakingsregeling NS

Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op:

  • De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV), of
  • Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon

Kies je voor GTBV dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.

In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we voor aanvang van de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een claim voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.

Nuttige informatie vanuit gebruikers

Overzicht van standplaatsen behorend bij de aangekondigde regio’s: PDF Document FNV Website - Credits marco.boom
Informatie en adviezen geschreven door machinist: Reddit Topic r/thenetherlands - Credits Jeroen


Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.
Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.
Update donderdag 25.08 - Extra informatie staking regio West toegevoegd.
Update zondag 28.08 - Extra informatie staking regio Noord-West toegevoegd.
Update maandag 29.08 - Extra informatie staking regio Midden-Nederland toegevoegd.
Update dinsdag 30.08 - Extra informatie staking regio Oost-Zuid Nederland toegevoegd.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.
Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.
Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.

Onderschat de risico's van het oplopen van een muisarm niet. 😁

Haha, (off-topic) kan al een tijdje mijn rechter pink niet meer volledig strekken. Doet geen pijn of zo maar het past eigenlijk precies bij de manier waarop ik mijn muis vast heb. Keertje navragen bij een arts, bestaat ‘muis-reuma’?


Controleer minder ofzo, of ga je pauzes gewoon houden zodat NS ziet welke vertragingen dat oplevert en daar meteen oplossingen voor kunnen worden gezocht in bijvoorbeeld de, toch al uitgedunde, dienstregeling.

Wees eens wat creatiever dan gewoon een paar dagen te gaan niksen.

Nog minder controleren? Is dat überhaupt mogelijk?

Verder met je eens, ga de dialoog aan met de reiziger die je bewust dupeert, geef hem of haar koffie en iets lekkers, maar duik niet weg als je meent zo'n sterk verhaal te hebben. Zelfs de pers hoefde niet te rekenen op een reactie van de werkweigeraars. 


@Olav93  Welk statement maak je dan als personeel met de jouw voorgestelde acties, niet controleren daar maakt niemand bij de NS directie zich druk om en verder zijn het speldenprikjes die niet in de verhouding staan tot het grote geschil wat er speelt. 

Het is echt veel meer wat er speelt dan alleen de loonsverhoging, het wringt op veel meer dingen.  Om er dan nog 1 te noemen, kantoorpersoneel mag 5 jaar eerder gebruik maken van ouderen regelingen dan rijdend personeel. Ik denk dat de belasting met dubbel onregelnatig en het gewiebel van de treinen een grotere aanslag is dan het zitten op kantoor achter een PC.

 

Helaas voor de reizigers heeft de erste bond, FNV, het aanbod van de NS al verworpen en gaat vrijdag door met staken.

Aannemend dat controles in de ogen van de directie nog worden uitgevoerd en zin hebben, waar ze immers een heel leger conducteurs voor betalen, zou ze het toch vervelend moeten vinden als dit niet meer gebeurt.

Tja, dat eerdere pensioen voor kantoorpersoneel zal NS niet hebben verzonnen. Dat is vast een product van eerdere 'onderhandelingen' met vakbonden. M.i. moeten we allemaal gewoon doorwerken tot de leeftijd die recht geeft op AOW zodat de overheid voor iedereen gelijk vast kan stellen tot hoe oud we nou eenmaal moeten werken om met onze levensstijl en mate van automatisering een voldoende grote beroepsbevolking te hebben t.o.v. het totale aantal inwoners. Met vergrijzing die de automatisering niet bijhoudt, betekent dat helaas steeds iets langer. Gelukkig leven we ook steeds iets langer en kunnen we gemiddeld nog steeds een jaar of vijftien van een pensioen genieten.

Ik kan me toch niet voorstellen dat FNV leden in zo korte tijd over het voorstel gestemd hebben. Triest om te lezen dat een groepje activisten dat claimt al het personeel te vertegenwoordigen haar besluit alweer klaar had liggen. Het is nooit genoeg...


Streekvervoer is voor een groot deel te vervangen met de fiets. Die acties hadden ze beter in de herfst kunnen houden...

Staken ze bij de NS, dan hebben veel meer mensen geen enkel alternatief, dus de impact is veel groter.

Wat een onzin. Grote afstanden zijn niet zo makkelijk per fiets te doen en er zijn ook mensen die door handicap of ziekte niet kunnen of mogen fietsen. Of alleen de bus hebben om ergens te kunnen komen. U bekijkt de situatie vanuit uzelf, dat doet overigens 99% van Nederland, inclusief de vakbonden. En de rest kan stikken….

 


Streekvervoer is voor een groot deel te vervangen met de fiets. Die acties hadden ze beter in de herfst kunnen houden...

Staken ze bij de NS, dan hebben veel meer mensen geen enkel alternatief, dus de impact is veel groter.

Wat een onzin. Grote afstanden zijn niet zo makkelijk per fiets te doen en er zijn ook mensen die door handicap of ziekte niet kunnen of mogen fietsen. Of alleen de bus hebben om ergens te kunnen komen. U bekijkt de situatie vanuit uzelf, dat doet overigens 99% van Nederland, inclusief de vakbonden. En de rest kan stikken….

 

Er staat ook ‘voor een groot deel’. Niet voor iedereen en voor altijd dus.


NS gaat zo te zien helemaal niet rijden in het hele land op 9 september.


NS meldt zojuist dat aankomende vrijdag het treinverkeer landelijk stilgelegd zal worden: https://nieuws.ns.nl/landelijk-geen-ns-treinen-tijdens-staking/​​​​​​​​​​​​​​


NS meldt zojuist dat aankomende vrijdag het treinverkeer landelijk stilgelegd zal worden: https://nieuws.ns.nl/landelijk-geen-ns-treinen-tijdens-staking/​​​​​​​

Heeft de NS daar een etmaal voor nodig? (Het is nu woensdag.)


NS meldt zojuist dat aankomende vrijdag het treinverkeer landelijk stilgelegd zal worden: https://nieuws.ns.nl/landelijk-geen-ns-treinen-tijdens-staking/

Heeft de NS daar een etmaal voor nodig? (Het is nu woensdag.)

Zo geven ze de vakbonden nog een dag de tijd om tot bezinning te komen? 


Streekvervoer is voor een groot deel te vervangen met de fiets. Die acties hadden ze beter in de herfst kunnen houden...

Staken ze bij de NS, dan hebben veel meer mensen geen enkel alternatief, dus de impact is veel groter.

Wat een onzin. Grote afstanden zijn niet zo makkelijk per fiets te doen en er zijn ook mensen die door handicap of ziekte niet kunnen of mogen fietsen. Of alleen de bus hebben om ergens te kunnen komen. U bekijkt de situatie vanuit uzelf, dat doet overigens 99% van Nederland, inclusief de vakbonden. En de rest kan stikken….

 

Lezen is moeilijk… natuurlijk kan niet iedereen dat. En ik bekijk de situatie zeker niet vanuit mezelf.

Het gaat me puur om de aandacht van de media (inclusief het twittervolk) waarom bijna niemand er aandacht aan heeft besteed.

Overigens reden er toch heel wat bussen. Een collega is het gelukt om gisteren met de bus het werk te bereiken.


NS meldt zojuist dat aankomende vrijdag het treinverkeer landelijk stilgelegd zal worden: https://nieuws.ns.nl/landelijk-geen-ns-treinen-tijdens-staking/​​​​​​​

Verstandig, de bonden proberen weer op een koopje het treinverkeer in heel Nederland te verstoren. 


Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.


NS meldt zojuist dat aankomende vrijdag het treinverkeer landelijk stilgelegd zal worden: https://nieuws.ns.nl/landelijk-geen-ns-treinen-tijdens-staking/​​​​​​​

Verstandig, de bonden proberen weer op een koopje het treinverkeer in heel Nederland te verstoren. 

Leidt het stilleggen van het treinverkeer er dan toe dat niet-stakende medewerkers niet betaald hoeven te worden?


Volgens mij worden alleen de stakende werknemers niet betaald. Degenen die niet staken die dag worden dan wel betaald en niet stakende machinisten kunnen misschien nog eventueel ingezet worden voor het rijden van lege treinen (overbrengen van materieel) of roestrijden. 


Op Twitter geeft NS webcare nu aan dat er vrijdag ook geen treinen van en naar Schiphol rijden. 

 


Volgens mij worden alleen de stakende werknemers niet betaald. Degenen die niet staken die dag worden dan wel betaald en niet stakende machinisten kunnen misschien nog eventueel ingezet worden voor het rijden van lege treinen (overbrengen van materieel) of roestrijden. 

 

Klopt, alleen stakers ontvangen geen loon en dit wordt ten dele gecompenseerd door de vakbond. Niet-stakers krijgen voor de vrijdag een lege dienst wat zoiets is als een aanwezigheidsplicht maar verder niets. Kan ook nog zijn dat ze worden geacht thuis te blijven maar dan extra taken online moeten doen, zoals een cursus of herinstructie.


Op Twitter geeft NS webcare nu aan dat er vrijdag ook geen treinen van en naar Schiphol rijden. 

 

Ben benieuwd of dit weer voor de rechter gaat komen, overigens mag de rechter dan ook uitspraak doen over het buiten de stakingsregio's stilleggen van het treinverkeer.

De NS kiest er voor de reizigers net zo te behandelen als dat ze met het personeel afgelopen jaren zijn gaan doen.


Misschien is het tijd dat de aandeelhouder ingrijpt en de directie van NS wegstuurt. Helemaal geen treinen laten rijden is een onwaarschijnlijk brevet van onvermogen.


Dus er ligt een bod vanuit de NS waar de vakbonden positief over zijn, de bonden zien mogelijkheden om eruit te komen en de onderhandelingen lopen weer. Als je dan desalniettemin de stakingen toch doorzet dan is toch allang geen sprake meer van een laatste redmiddel voor betere arbeidsomstandigheden, maar dan is het gewoon een dikke middelvinger naar de reiziger (degene die jouw baan überhaupt mogelijk maakt!) om het onderste uit de kan te halen.


Wat is dit idioot! Een machtsblok vormen van mensen die hier niets mee te maken hebben. Ik las in de krant een goede tip: maak alle poortjes open en rijd gratis. Kost de NS net zoveel en dupeert heel wat minder reizigers.


Misschien is het tijd dat de aandeelhouder ingrijpt en de directie van NS wegstuurt. Helemaal geen treinen laten rijden is een onwaarschijnlijk brevet van onvermogen.

NS roept geen staking uit en de vakbonden en personeel willen geen regionale inzet van rijdend personeel. Je moet wel de schuld leggen daar waar hij hoort en dat is bij de vakbonden. 

Verder geeft de wet een werkgever expliciet het recht om het bedrijf bij stakingen stil te leggen. Daarbij mag de werkgever eventueel zowel stakend als niet-stakend personeel onbetaald naar huis sturen. 

Overigens kunnen de reizigers naar de rechter stappen en eisen dat de staking verboden wordt als ze vinden dat de schade voor derden onacceptabel groot is. Aangezien er onderhandeld wordt is dat een kansrijke optie. 


Ik las in de krant een goede tip: maak alle poortjes open en rijd gratis. Kost de NS net zoveel en dupeert heel wat minder reizigers.

Dat is wettelijk verboden want dat komt juridisch neer op diefstal van de werkgever. Staken mag, maar wie wil staken moet dat wel zelf betalen. Daarnaast is het duperen van zoveel mogelijk reizigers juist het doel van de staking!


Misschien is het tijd dat de aandeelhouder ingrijpt en de directie van NS wegstuurt. Helemaal geen treinen laten rijden is een onwaarschijnlijk brevet van onvermogen.

NS staakt niet. Daarnaast zal ook de aandeelhouder de eis van 20% van de vakbonden absurd vinden en die dus zeker niet gaan ondersteunen. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen maar met gigantische eisen kan komen en de werkgever dan maar even betalen moet. 


Op Twitter geeft NS webcare nu aan dat er vrijdag ook geen treinen van en naar Schiphol rijden. 

 

Ben benieuwd of dit weer voor de rechter gaat komen, overigens mag de rechter dan ook uitspraak doen over het buiten de stakingsregio's stilleggen van het treinverkeer.

Aangezien de vakbonden regionale inzet van personeel verbieden en vrijwel alles besmet werk noemen heeft NS goede argumenten. Daarnaast geeft de wet een werkgever expliciet het recht om het bedrijf bij stakingen stil te leggen.  

Je kunt waarschijnlijk hooguit de staking via de rechter proberen te verbieden met als argument dat er nog onderhandeld wordt en de schade voor derden onevenredig groot is.  


Volgens mij worden alleen de stakende werknemers niet betaald. Degenen die niet staken die dag worden dan wel betaald en niet stakende machinisten kunnen misschien nog eventueel ingezet worden voor het rijden van lege treinen (overbrengen van materieel) of roestrijden. 

In principe mag de werkgever volgens de wet besluiten zowel stakers als niet-stakers onbetaald naar huis te sturen. Dat middel wordt zelden ingezet, zij het dat het juist de laatste jaren wel vaker gebruikt wordt. 


Reageer