Skip to main content

Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.

Op 5 september kondigen vakbonden een tweede golf stakingen aan, op 9, 13 en 15 september.

Op 11 september is er een onderhandelingsresultaat bereikt. De verder geplande stakingen komen te vervallen.

Lees er hier meer over.

Komen te vervallen

  • dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord)

  • donderdag 15 september (regio Midden)

Afgelopen

  • woensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland
  • vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Oost-Zuid Nederland
  • vrijdag 9 september (regio’s Noordwest & West) - Stakingsregeling actief voor reizigers in Nederland

Algemeen advies

Er gaat overlast komen voor reizigers en wij weten voor komende stakingsdagen nog niet welke overlast dat zal zijn, dus ook niet welke reizen/trajecten in welke mate last ondervinden. Als je je reis kunt voorkomen of uitstellen om niet te hoeven reizen op een stakingsdag, is dat dus het handigst om te doen. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Vergoedingen

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en de treinen rijden onregelmatig, dan kun je gebruik maken van de Geld terug bij vertragings-regeling als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt tov de dienstregeling in de Reisplanner. Vul daarvoor dit webformulier in.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en daarvoor kosten maakt met andere vervoersmiddelen, controleer dan de informatie op onze website of de Stakingsregeling voor die dag van toepassing is. Als de Stakingsregeling van toepassing is, dan heb je onder voorwaarden namelijk recht op een vergoeding van maximaal 25 euro voor kosten voor vervangend vervoer. Als de Stakingsregeling niet van toepassing is, dan zijn de kosten van vervangend vervoer voor jouw rekening. De aankondiging of deze regeling van toepassing is, staat uiterlijk op een stakingsdag op onze website vermeld en wordt in dit topic bijgewerkt. Het aanvragen van deze vergoeding gaat via Jens, de chatbot van NS (optie ‘Chat met NS’).

Meer gedetailleerde informatie over vergoedingen is te vinden op deze pagina.

Stakingsregeling NS

Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op:

  • De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV), of
  • Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon

Kies je voor GTBV dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.

In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we voor aanvang van de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een claim voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.

Nuttige informatie vanuit gebruikers

Overzicht van standplaatsen behorend bij de aangekondigde regio’s: PDF Document FNV Website - Credits marco.boom
Informatie en adviezen geschreven door machinist: Reddit Topic r/thenetherlands - Credits Jeroen


Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.
Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.
Update donderdag 25.08 - Extra informatie staking regio West toegevoegd.
Update zondag 28.08 - Extra informatie staking regio Noord-West toegevoegd.
Update maandag 29.08 - Extra informatie staking regio Midden-Nederland toegevoegd.
Update dinsdag 30.08 - Extra informatie staking regio Oost-Zuid Nederland toegevoegd.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.
Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.
Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.

@Tamzin Af en toe lijkt het alsof je hele discussies waarbij je nota bene zelf betrokken was niet gevolgd hebt.
@Jeroen heeft al meerdere keren uitgelegd dat het onwil/onmacht/onkunde van de leiding van NS is om regionaal niet te rijden. Het is te bezopen voor woorden dat er vrijdag geen regionale pendeldiensten gereden worden tussen bijvoorbeeld Roosendaal en Vlissingen, Eindhoven en Heerlen/Maastricht, Zwolle en Groningen/Leeuwarden en Amersfoort en Enschede. Om maar een paar dwarsstraten te noemen.

NS maakt er een landelijk probleem van. Bovendien speelt dit de bonden enorm in de kaart. In het vervolg hoeven de bonden slechts te staken in één of twee regio’s om heel NS plat te leggen. Alleen al uit tactisch en strategisch oogpunt is dit heel dom van NS.


Ik laat me dan maar brengen naar een station met een ov fietsenstalling en huur daar een fiets. Maar???zijn de stallingen wel open?


Hier lees ik alleen nog over 9 september dat er helemaal geen treinen rijden, maar NOS meldt over alledrie de aangekondigde stakingsdagen (https://nos.nl/l/2443656). Is dit waar en is inderdaad ook al besloten 13 en 15 september ook niets te laten rijden?

Sowieso - ongeacht dit antwoord voor 9 september - en de eventuele 'goede argumenten' hier natuurlijk een belachelijk besluit. Waarom als bedrijf meer klanten benadelen dan nodig? Onze over het algemeen toch vrij betrouwbare bron @Jeroen wist te melden dat personeel regionaal laten werken bij calamiteiten helemaal niet verboden is.



@Jeroen heeft al meerdere keren uitgelegd dat het onwil/onmacht/onkunde van de leiding van NS is om regionaal niet te rijden. Het is te bezopen voor woorden dat er vrijdag geen regionale pendeldiensten gereden worden tussen bijvoorbeeld Roosendaal en Vlissingen, Eindhoven en Heerlen/Maastricht, Zwolle en Groningen/Leeuwarden en Amersfoort en Enschede. Om maar een paar dwarsstraten te noemen.

Een deel van diensten in die gebieden wordt gereden door machinisten en conducteurs uit stakende gebieden en de vakbonden noemen overnemen van die diensten door andere niet-stakende werknemers besmet werk. Het treinverkeer als pendeldiensten rijden kan daardoor niet. Je blijft dus door het hele land zitten met massale uitval van treinen en dat is nu de vakanties voorbij zijn niet verantwoord omdat dan overal een flink deel van de treincapaciteit wegvalt en je onverantwoord volle treinen krijgt.  

Daarnaast ga je voorbij aan het feit dat NS het recht heeft het bedrijf bij een staking stil te leggen. Het stakingsrecht is er niet alleen voor werknemers maar ook voor werkgevers.  


Sowieso - ongeacht dit antwoord voor 9 september - en de eventuele 'goede argumenten' hier natuurlijk een belachelijk besluit. Waarom als bedrijf meer klanten benadelen dan modig. Onze over het algemeen toch vrij betrouwbare bron @Jeroen wist te melden dat personeel regionaal laten werken bij calamiteiten helemaal niet verboden is.

Het personeel werkt niet regionaal maar door heel Nederland en dus vallen er bij een regionale stakingen grote aantallen treinen in het hele land uit. Die mogen niet door anderen gereden worden want dat vinden de vakbonden besmet werk. Je kunt dus geen pendelvervoer opzetten. 

Dat je bij calamiteiten personeel regionaal kunt inzetten klopt maar bij stakingen gelden niet de calamiteitenregels maar de stakingsregels. Het begrip besmet werk is het grote probleem. 


Dan heb je dus niet eens een regio waar niets kan rijden zoals NS eerder vanuit is gegaan. Immers komen er ook treinen met ander personeel het gebied waar gestaakt wordt ín. Dan kun je dus door het hele land gewoon treinen laten rijden, alleen minder dan anders.


Dan heb je dus niet eens een regio waar niets kan rijden zoals NS eerder vanuit is gegaan. Immers komen er ook treinen met ander personeel het gebied waar gestaakt wordt ín. Dan kun je dus door het hele land gewoon treinen laten rijden, alleen minder dan anders.

Het probleem is dat de capaciteit dan overal halveert en dat is.nu de vakanties voorbij zijn onverantwoord. Het zou zeker als er bijv. twee of drie treinen achter elkaar niet rijden tot chaotische situaties gaan leiden. Dat is ook de reden dat NS er niet aan begint. 

Overigens noemen de bonden ook het rijden van treinen door "stakingsgebied" door personeel uit niet-stakende gebieden besmet werk (uiterst inconsequent). Dat kan dus ook niet waardoor personeel op allerlei lokaties strandt en er dus ook weer allerlei andere treinen uitvallen. 

De enige manier is om pendeldiensten op te zetten maar dat is besmet werk. 


Sowieso - ongeacht dit antwoord voor 9 september - en de eventuele 'goede argumenten' hier natuurlijk een belachelijk besluit. Waarom als bedrijf meer klanten benadelen dan modig. Onze over het algemeen toch vrij betrouwbare bron @Jeroen wist te melden dat personeel regionaal laten werken bij calamiteiten helemaal niet verboden is.

Het personeel werkt niet regionaal maar door heel Nederland en dus vallen er bij een regionale stakingen grote aantallen treinen in het hele land uit. Die mogen niet door anderen gereden worden want dat vinden de vakbonden besmet werk. Je kunt dus geen pendelvervoer opzetten. 

Dat je bij calamiteiten personeel regionaal kunt inzetten klopt maar bij stakingen gelden niet de calamiteitenregels maar de stakingsregels. 

Huh? Waarom kon het bij de eerdere stakingsdagen dan wel regionaal?


Sowieso - ongeacht dit antwoord voor 9 september - en de eventuele 'goede argumenten' hier natuurlijk een belachelijk besluit. Waarom als bedrijf meer klanten benadelen dan modig. Onze over het algemeen toch vrij betrouwbare bron @Jeroen wist te melden dat personeel regionaal laten werken bij calamiteiten helemaal niet verboden is.

Het personeel werkt niet regionaal maar door heel Nederland en dus vallen er bij een regionale stakingen grote aantallen treinen in het hele land uit. Die mogen niet door anderen gereden worden want dat vinden de vakbonden besmet werk. Je kunt dus geen pendelvervoer opzetten. 

Dat je bij calamiteiten personeel regionaal kunt inzetten klopt maar bij stakingen gelden niet de calamiteitenregels maar de stakingsregels. 

Huh? Waarom kon het bij de eerdere stakingsdagen dan wel regionaal?

Daarbij vielen ook grote aantallen treinen uit in andere gebieden omdat ze gereden zouden moeten worden door stakers. Omdat het toen nog vakantietijd was en het onderwijs nog stil lag was dat qua overblijvende capaciteit nog te behappen. Maar wat denk je dat er nu gebeurt als in universiteitssteden de helft van treinen op vrijdagmiddag uitvalt? Dat gaat dus niet. 


Op Twitter geeft NS webcare nu aan dat er vrijdag ook geen treinen van en naar Schiphol rijden. 

Op de website geeft NS onder het eerder gepubliceerde nieuwsbericht inmiddels aan dat Schiphol, tot in hoeverre dat lukt, vanaf Utrecht Centraal bereikbaar zal blijven:


Op Twitter geeft NS webcare nu aan dat er vrijdag ook geen treinen van en naar Schiphol rijden. 

Op de website geeft NS onder het eerder gepubliceerde nieuwsbericht inmiddels aan dat Schiphol, tot in hoeverre dat lukt, vanaf Utrecht Centraal bereikbaar zal blijven:

Een paar principiële niet-stakers die zich ook niets aantrekken van "besmet werk" zijn er waarschijnlijk nog wel te vinden. 


De staking van 9 september à.s. En de ev volgende stakingen is voor NS pure winst: geld binnen van abonnementen, geen personeelskosten, geen energiekosten. 
alleen de reiziger is weer alweer de pineut. Wat een vervoersbedrijf en leden van FBV vervoer!!


@Tamzin  Denk nu niet dat er iemand bij de NS “besmet” werk gaat doen ook al zou dit individu niet staken.  Het mogelijk rijden van deze trein zal geheel in overleg met de bonden gebeuren want er is niemand die zijn vingers zal branden van het personeel.

 

Personeel van de niet stakende regio's mogen de treinen rijden welke standaard in hun pakket zitten, dus bv als trein 1812 gereden wordt door Lelystad en Lelystad staakt niet dan mag personeel deze trein gewoon rijden ook als deze door stakende regio's rijdt.  Zo is dat vorige staking ook gebeurt.

Dat de NS er voor kiest om niet de legpuzzel te leggen om een treindienst mogelijk te maken dat is de keuze van het management van de NS waarmee ze in mijn ogen de reizigers net zo behandelen als hun eigen medewerkers.

Waarom heel Nederland nu plat, blijkbaar hadden ze verwacht dat de bonden de staking zouden intrekken zoals ik ook had verwacht. Echter zoals ik van oud collega's vandaag begreep zijn de voorstellen in de media mooier gebracht dan dat ze op papier schijnen te staan. En er worden daadwerkelijk maatregelen verwacht die zwart op wit gezet worden zoals hoe om te gaan met de verlofverzoeken omdat dat gewoon een heel heet hangijzer is geworden. En dit is al vele jaren een probleem bij de NS maar het is nu dus heel extreem geworden.

Regionaal aansturen kan bij de stakingen in het geval de bijsturing in Utrecht staakt, als ze regionaal de lijsten krijgen met welke treinnummers niet besmet zijn dan kan lokaal personeel geregeld worden op deze treinen en ja dan wordt er uiteraard voornamelijk gependeld omdat er zo overzicht blijft waar het personeel is en personeel weer terug op de standplaats komt

 

Het denken in oplossingen is niet iets natuurlijks denk ik bij de NS.

 

@jlim  Denk je niet dat alle claims verwerken en uitbetalen de NS veel meer kost ?


Sowieso - ongeacht dit antwoord voor 9 september - en de eventuele 'goede argumenten' hier natuurlijk een belachelijk besluit. Waarom als bedrijf meer klanten benadelen dan modig. Onze over het algemeen toch vrij betrouwbare bron @Jeroen wist te melden dat personeel regionaal laten werken bij calamiteiten helemaal niet verboden is.

Het personeel werkt niet regionaal maar door heel Nederland en dus vallen er bij een regionale stakingen grote aantallen treinen in het hele land uit. Die mogen niet door anderen gereden worden want dat vinden de vakbonden besmet werk. Je kunt dus geen pendelvervoer opzetten. 

Dat je bij calamiteiten personeel regionaal kunt inzetten klopt maar bij stakingen gelden niet de calamiteitenregels maar de stakingsregels. 

Huh? Waarom kon het bij de eerdere stakingsdagen dan wel regionaal?

Daarbij vielen ook grote aantallen treinen uit in andere gebieden omdat ze gereden zouden moeten worden door stakers. Omdat het toen nog vakantietijd was en het onderwijs nog stil lag was dat qua overblijvende capaciteit nog te behappen. Maar wat denk je dat er nu gebeurt als in universiteitssteden de helft van treinen op vrijdagmiddag uitvalt? Dat gaat dus niet. 

Dan reizen mensen wat minder comfortabel en misschien wat vertraagd omdat ze een treintje moeten wachten, maar komen ze tenminste wel waar ze moeten zijn.


Hier lees ik alleen nog over 9 september dat er helemaal geen treinen rijden, maar NOS meldt over alledrie de aangekondigde stakingsdagen (https://nos.nl/l/2443656). Is dit waar en is inderdaad ook al besloten 13 en 15 september ook niets te laten rijden?

Inmiddels lees ik in een mail die ik van NS ontving dat voor 13 en 15 september ook "grote impact" wordt verwacht. Daar lijkt impliciet maar toch vrij duidelijk te staan dat voor die dagen nog niet is besloten helemaal niet te rijden als de dan geplande stakingen doorgaan. De NOS lijkt het hier dus niet bij het rechte eind te hebben.

Ik denk dat het goed zou zijn als iemand vanuit NS de NOS zou benaderen om dit te laten rectificeren.


@Tamzin  Denk nu niet dat er iemand bij de NS “besmet” werk gaat doen ook al zou dit individu niet staken.  Het mogelijk rijden van deze trein zal geheel in overleg met de bonden gebeuren want er is niemand die zijn vingers zal branden van het personeel.

 

Personeel van de niet stakende regio's mogen de treinen rijden welke standaard in hun pakket zitten, dus bv als trein 1812 gereden wordt door Lelystad en Lelystad staakt niet dan mag personeel deze trein gewoon rijden ook als deze door stakende regio's rijdt.  Zo is dat vorige staking ook gebeurt.

Dat de NS er voor kiest om niet de legpuzzel te leggen om een treindienst mogelijk te maken dat is de keuze van het management van de NS waarmee ze in mijn ogen de reizigers net zo behandelen als hun eigen medewerkers.

Waarom heel Nederland nu plat, blijkbaar hadden ze verwacht dat de bonden de staking zouden intrekken zoals ik ook had verwacht. Echter zoals ik van oud collega's vandaag begreep zijn de voorstellen in de media mooier gebracht dan dat ze op papier schijnen te staan. En er worden daadwerkelijk maatregelen verwacht die zwart op wit gezet worden zoals hoe om te gaan met de verlofverzoeken omdat dat gewoon een heel heet hangijzer is geworden. En dit is al vele jaren een probleem bij de NS maar het is nu dus heel extreem geworden.

Regionaal aansturen kan bij de stakingen in het geval de bijsturing in Utrecht staakt, als ze regionaal de lijsten krijgen met welke treinnummers niet besmet zijn dan kan lokaal personeel geregeld worden op deze treinen en ja dan wordt er uiteraard voornamelijk gependeld omdat er zo overzicht blijft waar het personeel is en personeel weer terug op de standplaats komt

 

Het denken in oplossingen is niet iets natuurlijks denk ik bij de NS.

 

@jlim  Denk je niet dat alle claims verwerken en uitbetalen de NS veel meer kost ?

 

Ik denk eigenlijk dat je het bij het rechte eind hebt. Het gaat denk ik niet meer zo zeer om het geld (al dient er wel een redelijk forse loonsverhoging te komen) maar vooral het verlof en de roosters is denk ik het probleem. In de krant staat vrijwel alleen het geldverhaal en dat is natuurlijk vrij negatief voor het personeel. Het denken in oplossingen is inderdaad niet natuurlijk voor NS. Dat hebben we ook gezien bij de grote verstoringen op 3 april en 31 juli jl.  


Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.

Op 5 september wordt gemeld dat er nieuwe stakingsdagen zullen volgen. Ditmaal gaat het om drie dagen, waarbij er per dag in meerdere regio's zal worden gestaakt.

Overzicht stakingsdagen

Aangekondigd

  • vrijdag 9 september (regio’s Noordwest & West) - Stakingsregeling actief voor reizigers in Nederland

  • dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord)

  • donderdag 15 september (regio Midden)

Afgelopen

  • woensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland
  • vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Oost-Zuid Nederland

Gevolgen stakingen vrijdag 9 september

Op vrijdag 9 september is de gehele dag geen vervoer per trein door NS mogelijk. De stakingsregeling van NS is van toepassing op reizigers van NS die op deze dag worden geraakt door de staking omdat ze niet kunnen reizen. Als je op vrijdag 9 september bijvoorbeeld van station Utrecht naar station Amersfoort had willen reizen met NS, maar dit niet mogelijk is, dan kun je onder voorwaarden een beroep doen op de stakingsregeling.

De reisplanner wordt donderdag in de loop van de dag bijgewerkt.

Algemeen advies

Er gaat overlast komen voor reizigers en wij weten voor komende stakingsdagen nog niet welke overlast dat zal zijn, dus ook niet welke reizen/trajecten in welke mate last ondervinden. Als je je reis kunt voorkomen of uitstellen om niet te hoeven reizen op een stakingsdag, is dat dus het handigst om te doen. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Vergoedingen

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en de treinen rijden onregelmatig, dan kun je gebruik maken van de Geld terug bij vertragings-regeling als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt tov de dienstregeling in de Reisplanner. Vul daarvoor dit webformulier in.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en daarvoor kosten maakt met andere vervoersmiddelen, controleer dan de informatie op onze website of de Stakingsregeling voor die dag van toepassing is. Als de Stakingsregeling van toepassing is, dan heb je onder voorwaarden namelijk recht op een vergoeding van maximaal 25 euro voor kosten voor vervangend vervoer. Als de Stakingsregeling niet van toepassing is, dan zijn de kosten van vervangend vervoer voor jouw rekening. De aankondiging of deze regeling van toepassing is, staat uiterlijk op een stakingsdag op onze website vermeld en wordt in dit topic bijgewerkt. Het aanvragen van deze vergoeding gaat via Jens, de chatbot van NS (optie ‘Chat met NS’).

Meer gedetailleerde informatie over vergoedingen is te vinden op deze pagina.

Stakingsregeling NS

Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op:

  • De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV), of
  • Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon

Kies je voor GTBV dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.

In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we voor aanvang van de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een claim voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.

Nuttige informatie vanuit gebruikers

Overzicht van standplaatsen behorend bij de aangekondigde regio’s: PDF Document FNV Website - Credits marco.boom
Informatie en adviezen geschreven door machinist: Reddit Topic r/thenetherlands - Credits Jeroen

Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.
Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.
Update donderdag 25.08 - Extra informatie staking regio West toegevoegd.
Update zondag 28.08 - Extra informatie staking regio Noord-West toegevoegd.
Update maandag 29.08 - Extra informatie staking regio Midden-Nederland toegevoegd.
Update dinsdag 30.08 - Extra informatie staking regio Oost-Zuid Nederland toegevoegd.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.
Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.

 

Ik probeer mijn afspraken rond de stakingen heen te plannen, maar begrijp ik het nu goed dat niet alleen vrijdag 9 maar ook komende week 13 en 15 september het hele Nederlandse treinverkeer plat ligt?


@Steven_op_reis : Ja dat begrijp je goed. Ik zag het gisteren ook op teletekst (ja dat bestaat nog).

Het is nu voor NS blijkbaar een drukmiddel richting de bonden.


@Steven_op_reisga er maar vanuit dat er naast 9 september ook op 13 en 15 september gestaakt wordt.


Ik laat me dan maar brengen naar een station met een ov fietsenstalling en huur daar een fiets. Maar???zijn de stallingen wel open?

@Reizt Ik zie dat jij nog geen antwoord had gekregen. Ja, de OV-fiets verhuurlocaties zijn open, deze worden niet beïnvloed door de stakingen.

Ik probeer mijn afspraken rond de stakingen heen te plannen, maar begrijp ik het nu goed dat niet alleen vrijdag 9 maar ook komende week 13 en 15 september het hele Nederlandse treinverkeer plat ligt?

@Steven_op_reis De exacte gevolgen voor 13 en 15 september zijn op dit moment nog niet bekend, maar persoonlijk acht ik de kans vrij aanwezig dat het wederom landelijke uitval zal zijn. Het is in ieder geval verstandig om je reizen naar andere dagen te verplaatsten als je die mogelijkheid hebt.


Ik laat me dan maar brengen naar een station met een ov fietsenstalling en huur daar een fiets. Maar???zijn de stallingen wel open?

@ReiztIk zie dat jij nog geen antwoord had gekregen. Ja, de OV-fiets verhuurlocaties zijn open, deze worden niet beïnvloed door de stakingen.

Ik probeer mijn afspraken rond de stakingen heen te plannen, maar begrijp ik het nu goed dat niet alleen vrijdag 9 maar ook komende week 13 en 15 september het hele Nederlandse treinverkeer plat ligt?

@Steven_op_reis De exacte gevolgen voor 13 en 15 september zijn op dit moment nog niet bekend, maar persoonlijk acht ik de kans vrij aanwezig dat het wederom landelijke uitval zal zijn. Het is in ieder geval verstandig om je reizen naar andere dagen te verplaatsten als je die mogelijkheid hebt.

 

Er stond gisteren op teletekst al te lezen dat er ook op 13-9 en 15-9 sprake is van landelijke uitval. Hoe is dat dan gecommuniceerd vraag ik mij af? Ik vind de communicatie ook op twitter van matig niveau eerlijk gezegd.


Deze tweet is dus ook niet waar

 

 


Er stond gisteren op teletekst al te lezen dat er ook op 13-9 en 15-9 sprake is van landelijke uitval. Hoe is dat dan gecommuniceerd vraag ik mij af? Ik vind de communicatie ook op twitter van matig niveau eerlijk gezegd.

Daar kan ik je ook geen antwoord op geen. Het enige wat ik je kan aangeven is dat er bij ons nog niets bekend is over de gevolgen voor 13 en 15 september, enkel dat de vakbonden hebben aangekondigd dan te willen gaan staken.

 


@Stijn NS daar wees ik al op in 

Dit lijkt gewoon misinterpretatie door de NOS. Het zou mooi zijn als NS de NOS benadert om dit te laten corrigeren.


Overleg NS en bonden eindigt zonder resultaat, treinstaking morgen gaat definitief door


Reageer