Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Hier nog het teletekstbericht (gevonden op twitter),

 

 

Badge +3

Kreeg dit net doorgestuurd, maar nog geen bron.. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Bron is https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/komende-vrijdag-landelijk-geen-ns-treinen-tijdens-staking.html  

Reputatie 7
Badge +1

Het is in ieder geval geschreven in het NS-Lettertype. 😅

De tekst komt uit het waarschuwingsbericht op de website van NS.

Edit: Wat Momo zegt dus 😉

De enige manier is om pendeldiensten op te zetten maar dat is besmet werk. 

Hoezo besmet werk. Wie geen lid is van een vakbond mag toch zelf kiezen wel of niet te werken. Wat hebben die vakbondsnarcisten te maken met mensen die niets met hen te maken willen hebben. 

 

 

Reputatie 7
Badge

De enige manier is om pendeldiensten op te zetten maar dat is besmet werk. 

Hoezo besmet werk. Wie geen lid is van een vakbond mag toch zelf kiezen wel of niet te werken. Wat hebben die vakbondsnarcisten te maken met mensen die niets met hen te maken willen hebben. 

 

 

Die mensen mogen hun eigen werk doen maar niet het werk overnemen dat normaal gesproken uitgevoerd had moeten worden door  een collega die nu staakt.

Reputatie 2

Praktisch vraagje; klopt het dat je geen bevestiging per e-mail ontvangt van een ingediend verzoek om vergoeding bij Jens o.g.v. de Stakingsregeling? En vraag 2, is er een indicatie te geven van de termijn waarop de vergoeding wordt betaald? Daarover heb ik helemaal niets kunnen vinden.

Reputatie 7
Badge +3

Uit eerdere reacties van andere reizigers en antwoorden van NS bijkt dat je geen bevestiging ontvangt van een aanvraag voor vergoeding en NS kan nu nog geen indicatie geven van de termijn waarop je deze vergoeding zult ontvangen of goedkeuring ervan. Het enige wat je dus kunt doen is wachten. 

Reputatie 7
Badge +1

Praktisch vraagje; klopt het dat je geen bevestiging per e-mail ontvangt van een ingediend verzoek om vergoeding bij Jens o.g.v. de Stakingsregeling? En vraag 2, is er een indicatie te geven van de termijn waarop de vergoeding wordt betaald? Daarover heb ik helemaal niets kunnen vinden.

 

Ja klopt je krijgt geen bevestiging. Over de tijdsduur geen idee, maar NS wordt natuurlijk momenteel overstelpt door claims als daar ook nog enige controle op plaatsvindt kan dat wel enige maanden gaan duren. Er is ook een grote achterstand bijvoorbeeld in de GTBV-claims. 

Reputatie 7
Badge +3

Weet iemand of er een minimumbedrag wordt gehanteerd bij vergoeding?

Bij GTbV is dat €2,30. Is dat ook bij alternatief vervoer?

 

Praktisch vraagje; klopt het dat je geen bevestiging per e-mail ontvangt van een ingediend verzoek om vergoeding bij Jens o.g.v. de Stakingsregeling? En vraag 2, is er een indicatie te geven van de termijn waarop de vergoeding wordt betaald? Daarover heb ik helemaal niets kunnen vinden.

Wat Momo en Henkpeetersen schrijven klopt.

Weet iemand of er een minimumbedrag wordt gehanteerd bij vergoeding?

Bij GTbV is dat €2,30. Is dat ook bij alternatief vervoer?

Nee, er is geen minimum.

Reputatie 7
Badge +3

Weet iemand of er een minimumbedrag wordt gehanteerd bij vergoeding?

Bij GTbV is dat €2,30. Is dat ook bij alternatief vervoer?

Nee, er is geen minimum.

Bij GTbV wel het normale minimum?

Nee, er is geen minimum.

Bij GTbV wel het normale minimum?

Daar is niks aan veranderd, dus inderdaad het reguliere minimum.

Reputatie 7
Badge +3

In de meeste gevallen dat je onder het minimumbedrag zit is dat omdat je tussen de 30 en 60 minuten vertraging hebt en dan de helft vanje ritprijs terug krijgt

Met deze staking kun je in de meeste gevallen niet eens reizen of als je wel kunt reizen is de vertraging vaak meer dan 60 minuten. 

Op een dag dat je geen gebruik kunt maken van je vrij-abonnement kun je een claim voor meer dan 60 minuten vertraging indienen en zul je dus (misschien enkele uitzonderingen daargelaten) boven het minimumbedrag zitten. 

Reputatie 6


@Jeroen heeft al meerdere keren uitgelegd dat het onwil/onmacht/onkunde van de leiding van NS is om regionaal niet te rijden. Het is te bezopen voor woorden dat er vrijdag geen regionale pendeldiensten gereden worden tussen bijvoorbeeld Roosendaal en Vlissingen, Eindhoven en Heerlen/Maastricht, Zwolle en Groningen/Leeuwarden en Amersfoort en Enschede. Om maar een paar dwarsstraten te noemen.

Een deel van diensten in die gebieden wordt gereden door machinisten en conducteurs uit stakende gebieden en de vakbonden noemen overnemen van die diensten door andere niet-stakende werknemers besmet werk. Het treinverkeer als pendeldiensten rijden kan daardoor niet. Je blijft dus door het hele land zitten met massale uitval van treinen en dat is nu de vakanties voorbij zijn niet verantwoord omdat dan overal een flink deel van de treincapaciteit wegvalt en je onverantwoord volle treinen krijgt.  

Dat idee van onverantwoord snap ik niet. In de logica “dan worden de treinen die wel rijden te druk” zou je telkens als er ergens een storing is het hele land plat moeten leggen. Er is natuurlijk nogal wat veiligheidsradicalisme op het spoor, maar met de werkelijkheid heeft het lang niet altijd iets te maken.

Overigens blijkt door het blunderwerk bij Geldermalsen deze zomer ook wel dat een negatief reisadvies “prima” kan helpen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft de termijn waarin NS het geld terug betaalt zegt NS tegen NOS dat het sowieso langer dan een maand duurt voordat het geld op de rekening staat van de reiziger. “Vanwege de stakingen is het erg druk en de verwerking van de aanvragen kost tijd.”

https://nos.nl/artikel/2443954-reizigers-vragen-massaal-geld-terug-van-ns

Reputatie 7
Badge +3

In de meeste gevallen dat je onder het minimumbedrag zit is dat omdat je tussen de 30 en 60 minuten vertraging hebt en dan de helft vanje ritprijs terug krijgt

Met deze staking kun je in de meeste gevallen niet eens reizen of als je wel kunt reizen is de vertraging vaak meer dan 60 minuten. 

Op een dag dat je geen gebruik kunt maken van je vrij-abonnement kun je een claim voor meer dan 60 minuten vertraging indienen en zul je dus (misschien enkele uitzonderingen daargelaten) boven het minimumbedrag zitten. 

Een enkeltje trein met korting was voor de reis die ik had willen maken €1,50 enkele reis met de trein. Met de bus €1,99 (vertrek van station). Ik heb uiteindelijk mijn regenkleding aangetrokken en ben gaan fietsen. Na 12 weken nog niets op een GTbVclaim gehoord, dus een claim voor de bus zal dan volgend jaar pas aan de beurt zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Een enkeltje trein met korting was voor de reis die ik had willen maken €1,50 enkele reis met de trein. Met de bus €1,99 (vertrek van station). Ik heb uiteindelijk mijn regenkleding aangetrokken en ben gaan fietsen. Na 12 weken nog niets op een GTbVclaim gehoord, dus een claim voor de bus zal dan volgend jaar pas aan de beurt zijn.

Maar dan ging het in jouw geval om een reis met een Dal Voordeel abonnement. Daarmee kun je met deze staking alleen GtbV aanvragen als je de reis wel kon maken met de trein, maar daarbij minstens 30 minuten vertraging had. Alleen als er zoals vandaag landelijk geen treinen rijden (met uitzondering van Schiphol - Utrecht) kon je niet met de trein en had je dus ook geen vertraging op je treinreis met NS. Ergo, ook geen GtbV.

Zou je echter een Dal Vrij of Traject Vrij abonnement hebben en je kan de reis met de trein niet maken, dan kun je wel GtbV aanvragen, dan is het voor meer dan 60 minuten en is het boven het minimumbedrag. Maar jij had nu ipv GtbV de tegemoetkoming van alternatief vervoer kunnen aanvragen voor die €1,99 voor de bus. En over hoe snel je het bedrag van die claim terug zou krijg durf ik geen uitspraak te doen, duurt misschien net zolang als het herstel van de infra tussen Lelystad en Dronten. 

Als Schiphol bereikbaar is vanuit Amsterdam en Utrecht heb je daar niets aan als je niet in  Amsterdam of Utrecht woont. Hoe kom je dan op Schiphol? Waarom deze uitzonderingspositie voor een groep die toevallig de juiste woonplaats heeft? Waarom een dergelijke regeling niet voor de andere vliegvelden? 

Reputatie 7
Badge +3

Als Schiphol bereikbaar is vanuit Amsterdam en Utrecht heb je daar niets aan als je niet in  Amsterdam of Utrecht woont. Hoe kom je dan op Schiphol? Waarom deze uitzonderingspositie voor een groep die toevallig de juiste woonplaats heeft? Waarom een dergelijke regeling niet voor de andere vliegvelden? 

Je kunt ander vervoer regelen, veel mensen moeten dat zonder staking ook als ze naar Schiphol willen, omdat er geen goede verbinding is.

Voostel: bij de vakbonden weten ze het allemaal zo goed. Laat hen de NS overnemen. Kunnen ze zoveel betalen als ze willen, kan iedereen de hele dag door pauzes hebben en verlofdagen opnemen wanneer ze maar willen. Kijken wat die jongetjes en meisjes van de vakbond dan doen. 

Als Schiphol bereikbaar is vanuit Amsterdam en Utrecht heb je daar niets aan als je niet in  Amsterdam of Utrecht woont. Hoe kom je dan op Schiphol? Waarom deze uitzonderingspositie voor een groep die toevallig de juiste woonplaats heeft? Waarom een dergelijke regeling niet voor de andere vliegvelden? 

Omdat de rechter dat heeft bevolen, dit heeft te maken met dat het anders volloopt op Schiphol en om die reden moesten er bij de pensioen staking treinen blijven rijden tussen Amsterdam CS en Schiphol en nu heeft de NS ervoor gekozen vanwege dat de staking imede n de regio van Amsterdam is om dus personeel uit Utrecht de trein te laten rijden vanaf Utrecht naar Schiphol.

Heeft dus alleen te maken met een uitspraak van de rechter een aantal jaar geleden.

 

En betreft je laatste post, die is wel erg triest.  Het gaat er helemaal niet om dat mensen de hele dag pauze kunnen hebben, het gaat om fatsoenlijke pauzes zodat toilet bezoek en eten mogelijk is.  Als een machinist flauw wordt omdat deze niet heeft kunnen eten dat is dat ook jouw veiligheid welke in het geding is.

Het gaat voornamelijk om hele andere dingen, misschien moet je je eens verdiepen in de problemen waarom er gestaakt wordt in plaats van zomaar wat te roepen.

 

 

En betreft je laatste post, die is wel erg triest.  Het gaat er helemaal niet om dat mensen de hele dag pauze kunnen hebben, het gaat om fatsoenlijke pauzes zodat toilet bezoek en eten mogelijk is.  Als een machinist flauw wordt omdat deze niet heeft kunnen eten dat is dat ook jouw veiligheid welke in het geding is.

Het gaat voornamelijk om hele andere dingen, misschien moet je je eens verdiepen in de problemen waarom er gestaakt wordt in plaats van zomaar wat te roepen.

 

Ik ga me helemaal nergens in verdiepen, want ik heb er meer dan genoeg van steeds maar weer “iets te moeten regelen”. Deze stakers misbruiken hun macht, pesten mensen die helemaal geen enkele invloed hebben op hun conflicten en ze hebben lak aan alle anderen die wel naar hun werk willen, maar daar niet kunnen komen. Of die ziekenhuisafspraken meermalen moeten afzeggen omdat ze er niet kunnen komen. Ik gun de stakers de ellende die ze anderen bezorgen.

@Daantje   Nu zo afgeven op de medewerkers die er normaal voor zorgen dat je op je afspraken en je werk komt en dan als de stakingen voorbij zijn weer met de trein gaan reizen zeker. Zij hebben tenminste de ballen om op te komen voor hun eigen belangen en tegenwoordig is dat zeldzaam in Nederland. En als ze er wel een goede looneis uitslepen dan is dat weer een voorbeeld voor andere CAO's en profiteer je daar straks misschien ook nog zelf van of zeg je dan nee tegen de loonsverhoging ?

Zorg dan ook gewoon dat je voortaan niet meer met de trein hoeft dan kom je al die ‘stakers’ van nu ook niet meer tegen, scheelt je ergernis,

 

 

Reageer