Skip to main content

Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.

Op 5 september kondigen vakbonden een tweede golf stakingen aan, op 9, 13 en 15 september.

Op 11 september is er een onderhandelingsresultaat bereikt. De verder geplande stakingen komen te vervallen.

Lees er hier meer over.

Komen te vervallen

  • dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord)

  • donderdag 15 september (regio Midden)

Afgelopen

  • woensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland
  • vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Oost-Zuid Nederland
  • vrijdag 9 september (regio’s Noordwest & West) - Stakingsregeling actief voor reizigers in Nederland

Algemeen advies

Er gaat overlast komen voor reizigers en wij weten voor komende stakingsdagen nog niet welke overlast dat zal zijn, dus ook niet welke reizen/trajecten in welke mate last ondervinden. Als je je reis kunt voorkomen of uitstellen om niet te hoeven reizen op een stakingsdag, is dat dus het handigst om te doen. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Vergoedingen

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en de treinen rijden onregelmatig, dan kun je gebruik maken van de Geld terug bij vertragings-regeling als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt tov de dienstregeling in de Reisplanner. Vul daarvoor dit webformulier in.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en daarvoor kosten maakt met andere vervoersmiddelen, controleer dan de informatie op onze website of de Stakingsregeling voor die dag van toepassing is. Als de Stakingsregeling van toepassing is, dan heb je onder voorwaarden namelijk recht op een vergoeding van maximaal 25 euro voor kosten voor vervangend vervoer. Als de Stakingsregeling niet van toepassing is, dan zijn de kosten van vervangend vervoer voor jouw rekening. De aankondiging of deze regeling van toepassing is, staat uiterlijk op een stakingsdag op onze website vermeld en wordt in dit topic bijgewerkt. Het aanvragen van deze vergoeding gaat via Jens, de chatbot van NS (optie ‘Chat met NS’).

Meer gedetailleerde informatie over vergoedingen is te vinden op deze pagina.

Stakingsregeling NS

Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op:

  • De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV), of
  • Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon

Kies je voor GTBV dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.

In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we voor aanvang van de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een claim voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.

Nuttige informatie vanuit gebruikers

Overzicht van standplaatsen behorend bij de aangekondigde regio’s: PDF Document FNV Website - Credits marco.boom
Informatie en adviezen geschreven door machinist: Reddit Topic r/thenetherlands - Credits Jeroen


Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.
Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.
Update donderdag 25.08 - Extra informatie staking regio West toegevoegd.
Update zondag 28.08 - Extra informatie staking regio Noord-West toegevoegd.
Update maandag 29.08 - Extra informatie staking regio Midden-Nederland toegevoegd.
Update dinsdag 30.08 - Extra informatie staking regio Oost-Zuid Nederland toegevoegd.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.
Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.
Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.

@Olav93  het is natuurlijk een spel tussen personeel/vakbonden enerzijds en de NS aan de andere zijde.

En de reiziger is al verliezer voor hun spel begint.


@Olav93  het is natuurlijk een spel tussen personeel/vakbonden enerzijds en de NS aan de andere zijde.

En de reiziger is al verliezer voor hun spel begint.

De reiziger is uiteindelijk de dupe als het tot staken komt zoals nu, maar als je buiten de loonsverhoging die dan veel genoemd wordt door de NS ook de secundaire arbeidsvoorwaarden bekijkt waar de NS in wil schrappen ten nadelen van het personeel dan heb je misschien meer begrip voor de hele situatie dat het personeel er klaar mee is. Het management van de NS heeft het hele bedrijf al uitgehold en wil nu nog een stapje verder gaan en vooral rijdend personeel gaat er flink op achteruit qua voorwaarden.


Even een stukje van een oud collega waarin meer staat uitgelegd waarom er gestaakt wordt:

Waarom de staking
Zo lekker naar bed. Vier nachtdiensten gedraaid en dus twee keer een halve dienst in een staking gezeten. Best wel raar. Ben doorgaans helemaal geen staker, sterker nog, ik heb er een gruwelijke hekel aan, maar deze keer ging ik wel even mee.
Intussen loopt de tijdlijn van facebook weer vol met nieuwe berichten over de vervolgstaking in regio west.
Veel berichten over loon.
Toch is dat maar een klein onderdeel van waar voor wordt gestaakt.
Een kleine opsomming.
Werkdruk wordt vreselijk hoog.
NS is van mening dat als we langer doorwerken de ouderenregeling ook wel opgeschoven kan worden, waarbij dan ook nog geldt dat kantoorpersoneel 5 jaar eerder van deze regeling gebruik kan maken dan in de productie (Best wel bizar).
Diensten van 4 uurtjes is ook wel een goed idee. Vooral omdat je dan in twee diensten van de laatste dienst (2:30 thuiskomen) in één dag door kan schuiven naar de vroege dienst (3:00 wekker zetten).
Tegelijk zet dat de deur open naar gebroken diensten. Kun je 2x op een dag op het werk komen, met een paar uurtjes rust ertussen.
 
Te weinig personeel.
 
Zelfs een jaar van tevoren verlof aanvragen resulteert zelden in verstrekking daarvan, en eerder hoef je het al helemaal niet te proberen, ook niet later, want dan weet je vrijwel zeker dat er een nee op volgt. En dan heb je aan het eind van het jaar een gesprek waarin men klaagt dat je nog zoveel uren verlof hebt staan.
 
Dubbele onregelmatigheid die slopend werkt op het lichaam wordt niet als zwaar bestempeld.
We moeten ondanks onze vaak zeer bijzondere diensttijden hier nog flexibeler in worden.
NS vindt het ook leuk als we weer 40 uur gaan werken i.p.v. de 36 die we nu hebben.
Daarnaast wil de NS ook heel graag dat we die 40 uur dan gemiddeld halen op 13 weken. Dat betekent dus dat je heel fijn een aantal weken van 50+uren achter elkaar kan draaien en dan nog een weekje met kortere diensten. Rust? heb je dat nodig dan?
Nu staat deze teller op gemiddelde van 2 weken. Dus na een lange week volgt een korte (Op het rooster dan.... nu nog de praktijk)
 
Maar dat willen we toch niet? Wij willen gezond de eindstreep halen. Wij willen reizigers veilig vervoeren en uitgerust in de cabine stappen zodat we geen rare fratsen uit gaan halen vanwege de vermoeidheid.
Gezond de eindstreep halen is al lang niet meer vanzelfsprekend.
Het aantal zieken is hoog en stijgt.
 
Is de NS dan zo slecht? Heb ik een vervelende baan?
 
Nou iedereen die FB van mij leest weet dat ik er zo niet over denk.
Maar dat willen we dan ook graag zo houden.
 
Daar hebben we voor gestaakt en staken we nog steeds.
De grens tussen leuk en vervelend is nu ongeveer wel bereikt en NS wil daar maar wat graag overheen. Goed voor de winst en het bedrijf.
Geld is maar een klein onderdeel. Niet iets waarmee ik mijn gezondheid kan kopen.
En als zelfs de CNV gaat staken, de stakingsbereidheid op ruim 95% staat binnen vrijwel alle gelederen van het bedrijf... Dan gaat er echt wel iets meer fout dan een beetje weinig loon.
En voor de mensen die vinden dat we dan maar een andere baan moeten zoeken die ons wel bevalt: Dat kunnen we doen. Dan is de NS dus 95% van haar personeel kwijt. en rijden er de eerstkomende 2 jaar geen treinen. Want nieuw (en vast veel goedkoper) personeel moet dan nog wel even opgeleid worden.
We luisteren graag naar GOEDE adviezen. En dit is geen goed advies. Niet voor ons, maar zeker niet voor u.

Praktisch vraagje; zijn er insiders of is door slimme mensen te beredeneren of en zo ja op welke stations de sprinter (al dan niet onregelmatig) tussen Utrecht en Den Bosch zal rijden dinsdag (staking midden) en woensdag (staking zuid)?


@Olav93  het is natuurlijk een spel tussen personeel/vakbonden enerzijds en de NS aan de andere zijde.

En de reiziger is al verliezer voor hun spel begint.

De reiziger is uiteindelijk de dupe als het tot staken komt zoals nu, maar als je buiten de loonsverhoging die dan veel genoemd wordt door de NS ook de secundaire arbeidsvoorwaarden bekijkt waar de NS in wil schrappen ten nadelen van het personeel dan heb je misschien meer begrip voor de hele situatie dat het personeel er klaar mee is. Het management van de NS heeft het hele bedrijf al uitgehold en wil nu nog een stapje verder gaan en vooral rijdend personeel gaat er flink op achteruit qua voorwaarden.

Nee, sorry, ik heb nul begrip voor mensen die hun klanten gaan pesten voor hun eigen belang.

De reiziger op 1, 2 en 3 was het toch?


Misschien kan NS het rondje om de kerk weer eens overwegen om te zorgen dat bij dit soort reizigerspestacties het effect beperkt blijft tot 1 regio.


Misschien kan NS het rondje om de kerk weer eens overwegen om te zorgen dat bij dit soort reizigerspestacties het effect beperkt blijft tot 1 regio.

Dat zou ik vooral voorstellen dan wordt het treinverkeer meteen in het hele land neergelegd door het rijdend personeel.  Dat is absoluut geen optie die geaccepteerd wordt en zeer gevaarlijk voor de reizigers ook vanwege traject blindheid bij machinisten. Een machinist is het scherpst op trajecten waar het minst op gereden wordt door de machinist.

En gezien jouw eerdere reactie, verwacht dan ook niet dat NS medewerkers waarde hechten aan jouw belang, het werkt wel twee kanten op.


Misschien kan NS het rondje om de kerk weer eens overwegen om te zorgen dat bij dit soort reizigerspestacties het effect beperkt blijft tot 1 regio.

Dat zou ik vooral voorstellen dan wordt het treinverkeer meteen in het hele land neergelegd door het rijdend personeel.  Dat is absoluut geen optie die geaccepteerd wordt en zeer gevaarlijk voor de reizigers ook vanwege traject blindheid bij machinisten. Een machinist is het scherpst op trajecten waar het minst op gereden wordt door de machinist.

Als een machinist niet in staat is zijn werk goed te doen wanneer hij op hetzelfde traject rijdt, dan is hij per definitie ongeschikt voor zijn baan.

Maar het gaat vooral mis in het eerste gedeelte van je reactie.

Om de een of andere reden zijn bepaalde beroepsgroepen zoals boeren en NS-personeel gaan geloven in het idee dat ze dermate essentieel zijn dat ze zich deze middelvinger richting de maatschappij kunnen permitteren. Een houding die de daadwerkelijk essentiële beroepen zoals artsen en onderwijzers zich niet in hun hoofd zouden halen, want zij geven WEL om hun patiënten/leerlingen.

 

 


Misschien kan NS het rondje om de kerk weer eens overwegen om te zorgen dat bij dit soort reizigerspestacties het effect beperkt blijft tot 1 regio.

Dat zou ik vooral voorstellen dan wordt het treinverkeer meteen in het hele land neergelegd door het rijdend personeel.  Dat is absoluut geen optie die geaccepteerd wordt en zeer gevaarlijk voor de reizigers ook vanwege traject blindheid bij machinisten. Een machinist is het scherpst op trajecten waar het minst op gereden wordt door de machinist.

Als een machinist niet in staat is zijn werk goed te doen wanneer hij op hetzelfde traject rijdt, dan is hij per definitie ongeschikt voor zijn baan.

Maar het gaat vooral mis in het eerste gedeelte van je reactie.

Om de een of andere reden zijn bepaalde beroepsgroepen zoals boeren en NS-personeel gaan geloven in het idee dat ze dermate essentieel zijn dat ze zich deze middelvinger richting de maatschappij kunnen permitteren. Een houding die de daadwerkelijk essentiële beroepen zoals artsen en onderwijzers zich niet in hun hoofd zouden halen, want zij geven WEL om hun patiënten/leerlingen.

 

 

Weet je waar het vooral mis is gegaan in de maatschappij, bij mensen zoals u die alleen aan zichzelf denken en geen oog hebben voor belangen van een ander.

Boeren komen op voor hun bestaanrecht, ook dat heb je dus gewoon helemaal niet door. Misschien moet het kabinet maar af gaan kondigen dat de bedrijfstak waar jij in werkt geheel afgeschaft moet gaan worden, kijken of je dat dan gewoon accepteert en thuis gaat zitten neits doen.

Overigens hebben we ook artsen die staken, recent nog de huisartsen en ook docenten hebben geregeld gestaakt en zodanig dat de kinderen thuis moesten blijven en de ouders voor opvang moesten zorgen. Als je dan iets roept verdiep je er dan eerst in maar ik zie liever dat je helemaal niet meer reageert aangezien het alleen eigen belang is bij je.

Loop vooral van de week even binnen op een standplaats waar gestaakt wordt en verkondig je mening daar even in plaats van het hier op afstand te typen.


Misschien kan NS het rondje om de kerk weer eens overwegen om te zorgen dat bij dit soort reizigerspestacties het effect beperkt blijft tot 1 regio.

Dat zou ik vooral voorstellen dan wordt het treinverkeer meteen in het hele land neergelegd door het rijdend personeel.  Dat is absoluut geen optie die geaccepteerd wordt en zeer gevaarlijk voor de reizigers ook vanwege traject blindheid bij machinisten. Een machinist is het scherpst op trajecten waar het minst op gereden wordt door de machinist.

Als een machinist niet in staat is zijn werk goed te doen wanneer hij op hetzelfde traject rijdt, dan is hij per definitie ongeschikt voor zijn baan.

Maar het gaat vooral mis in het eerste gedeelte van je reactie.

Om de een of andere reden zijn bepaalde beroepsgroepen zoals boeren en NS-personeel gaan geloven in het idee dat ze dermate essentieel zijn dat ze zich deze middelvinger richting de maatschappij kunnen permitteren. Een houding die de daadwerkelijk essentiële beroepen zoals artsen en onderwijzers zich niet in hun hoofd zouden halen, want zij geven WEL om hun patiënten/leerlingen.

 

 

Weet je waar het vooral mis is gegaan in de maatschappij, bij mensen zoals u die alleen aan zichzelf denken en geen oog hebben voor belangen van een ander.

 

Wat een bijzondere manier van denken. Omdat ik geen begrip heb voor NS-personeel dat enkel aan zichzelf denkt en geen oog heeft voor de belangen van een ander, nota bene de ander die hun salaris mogelijk maakt, zou ik degene zijn die enkel aan zichzelf denkt en geen oog heeft voor de belangen van een ander.


Werkdruk wordt vreselijk hoog.

Werkdruk is vooral een gevoel dat je jezelf oplegt, toch? Jij doet gewoon binnen je werktijd een haalbare hoeveelheid werk en als je werkgever meer gedaan wil krijgen zal hij dat, vooral als het systematisch is, aan een ander moeten vragen of werk moeten zien te schrappen.

NS is van mening dat als we langer doorwerken de ouderenregeling ook wel opgeschoven kan worden

Tja, we worden met zijn allen ouder en krijgen te maken met een grote generatie die nu ouder wordt. Als we met zijn allen ons leven met de luxe die we gewend zijn willen blijven leven, zullen we wat langer door moeten, in vrijwel elke branche.

Diensten van 4 uurtjes is ook wel een goed idee. Vooral omdat je dan in twee diensten van de laatste dienst (2:30 thuiskomen) in één dag door kan schuiven naar de vroege dienst (3:00 wekker zetten).

Tegelijk zet dat de deur open naar gebroken diensten. Kun je 2x op een dag op het werk komen, met een paar uurtjes rust ertussen.

Volgens mij stelt de arbeidstijdenwet dat afwijkingen van de daarin vastgelegde standaarden bij CAO mogen als dat noodzakelijk is voor de werkzaamheden. Dat het eerder ook anders kon lijkt me een prima argument waarom daar hier geen sprake van is en bovendien wordt op enig moment jouw belang groter. Er kan van alles in een CAO staan, maar je kunt de rechter die gewoon aan de wet laten toetsen en onwettige en onredelijke bepalingen zijn dan gewoon nietig. Hoef je niet ten koste van reizigers voor te gaan staken, toch?

Te weinig personeel.

Tja, ook daar heeft iedereen last van. Maar NS recruit best fanatiek, toch? Meer inzet kun je m.i. moeilijk vragen op dat vlak. En een staking om iets wat de werkgever niet kan bereiken is onrechtmatig. Daarnaast maak je je beroep met een staking natuurlijk niet populairder en verergert dit deze situatie hooguit.

Zelfs een jaar van tevoren verlof aanvragen resulteert zelden in verstrekking daarvan, en eerder hoef je het al helemaal niet te proberen, ook niet later, want dan weet je vrijwel zeker dat er een nee op volgt. En dan heb je aan het eind van het jaar een gesprek waarin men klaagt dat je nog zoveel uren verlof hebt staan.

Hier geldt hetzelfde als met de arbeidstijden, toch? Een werkgever mag een verlofaanvraag alleen om zwaarwegende redenen weigeren en daarbij jouw belang niet onevenredig schaden. De rechter kan beoordelen of dat het geval is.

Dubbele onregelmatigheid die slopend werkt op het lichaam wordt niet als zwaar bestempeld.

Dat is overheidsbeleid en kan NS niets aan doen, toch? Dus dat is weer een onrechtmatige reden voor een staking.

NS vindt het ook leuk als we weer 40 uur gaan werken i.p.v. de 36 die we nu hebben.

Daarnaast wil de NS ook heel graag dat we die 40 uur dan gemiddeld halen op 13 weken. Dat betekent dus dat je heel fijn een aantal weken van 50+uren achter elkaar kan draaien en dan nog een weekje met kortere diensten. Rust? heb je dat nodig dan?
Nu staat deze teller op gemiddelde van 2 weken. Dus na een lange week volgt een korte (Op het rooster dan.... nu nog de praktijk)

Dat is toch helemaal niet raar of veel? In zat branches werken we op papier al jaren 40 uur per week en zeker in hogere functies in de praktijk zeer regelmatig (veel) meer, ook gemiddeld. Dit voelt voor mij toch wat als de Fransen die gingen staken toen de pensioenleeftijd daar naar 65(?) zou gaan. Jullie zijn op dit vlak blijkbaar al jaren luxe gewend en met een stijgend tekort aan personeel als gevolg van onder andere vergrijzing, moet daar in ieders belang toch echt eens een einde aan komen. We moeten allemaal ons steentje bijdragen.


Gelukkig maar dat staken, vechten voor meer loon en/of betere arbeidsvoorwaarden, is voorbehouden aan degenen die daadwerkelijk werkzaam zijn in de betreffende branche. Het is gewoon een RECHT als werknemer, dus of je het daar als buitenstaander nou mee eens bent of niet, het is simpelweg niet aan jou om het in de weg te staan. Maar ja het is natuurlijk veel makkelijker om de werknemer die al jarenlang zijn best voor je doet gelijk weer af te zeiken vanachter het toetsenbord, omdat ze een keer een paar dagen met alternatief vervoer moeten reizen. Haal anders nog een keer het argument aan van de conducteur die te weinig doet, waardoor de rest van het bedrijf met DUIZENDEN overige werknemers ook verder niks mag vragen.

Ik vraag me altijd af wat voor werk de hardste klagers zelf doen. Volgens mij verdienen ze gouden bergen en kijken ze neer op personeel werkzaam in een branche waar men minder verdiend. Dat jij het goed hebt, wil niet zeggen dat ik het dan maar slecht moet hebben. Al is dat natuurlijk wel een beetje het VVD-gedachtegoed wat doorschemert. Een tweede optie is dat ze juist geen knoop verdienen maar tegelijkertijd ook totaal geen organisatie met een vakbond hebben waardoor het ook altijd zo zal blijven. Want een vakbond is natuurlijk 'niet van deze tijd’, of 'in mijn branche duperen we de gebruiker/consument/client niet’. Wat zullen de werkgevers uit jouw branche blij zijn met zulke werknemers, ze lachen zich kapot als ze jouw stuivers overmaken. Prima natuurlijk als dat voor jou acceptabel is op die manier, maar waarom moet dat ook voor anderen zo zijn? 

De stakingen verlopen tot nog toe volgens mij niet al te beroerd voor de reiziger, de stations zijn redelijk rustig gebleven en voor degenen die toch op kwamen dagen zijn er tot nog toe op beide dagen veegtreinen geweest, met ongeveer elk uur nog wel een treintje in deze of gene richting. De NS heeft daarnaast volgens mij best een redelijke compensatieregeling op touw gezet. Ik heb zelf tot nog toe live ook geen enkele klacht gehoord. Enkel op social media roert zich weer een aantal klagers.

En voor wat betreft het eisenpakket vanuit de vakbond/het personeel. Sommige eisen lijken misschien wat onredelijk hoog, maar het is vaak ook de opzet om uiteindelijk een beetje in het midden uit te komen. De vakbond wil 20% loonsverhoging, de werkgever wil 0% loonsverhoging. Kom je uiteindelijk op een prima 10% uit, om maar even een simpel voorbeeld uit te tekenen. Overigens denk ik dat de hoofdmoot van deze acties niet zozeer gaat om het verbeteren van arbeidsvoorwaarden of het daadwerkelijke verhogen van loon, maar om verdere versobering, een trend die al enkele jaren aan de gang is, tegen te werken. 'We moeten het met z'n allen dragen’, heb ik al diverse keren in de media gehoord, maar het zijn natuurlijk weer voornamelijk degenen waar het grote geld toch al niet zat die de shit op mogen vreten. Ter illustratie: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/voor-de-topinkomens-is-het-weer-kassa-door-het-herstel-na-de-coronacrisis-groei-van-32-procent~b451ab81e/

 


@Olav93   Het komt echt niet bij je binnen zie ik aan je reacties, ik hoop dat er vakbonden voor jou en je collega's zijn om jullie te verenigen als jouw werkgever de streken van de NS gaat hanteren.

Laten we dan maar hopen dat veel van de NS medewerkers binnenkort welkom geheten worden bij een werkgever waar ze wel gewaardeerd worden en niet uitgeknepen worden zoals bij de NS steeds meer het geval is.  Dan maar geen OV meer in Nederland.

Ik ben blij dat ik een jaar geleden al de keuze heb gemaakt om dit bedrijf de rug toe te keren.


Praktisch vraagje; zijn er insiders of is door slimme mensen te beredeneren of en zo ja op welke stations de sprinter (al dan niet onregelmatig) tussen Utrecht en Den Bosch zal rijden dinsdag (staking midden) en woensdag (staking zuid)?

Weet iemand hier misschien een antwoord op?

Fijne zaterdag!


 

Ik vraag me altijd af wat voor werk de hardste klagers zelf doen. Volgens mij verdienen ze gouden bergen en kijken ze neer op personeel werkzaam in een branche waar men minder verdiend. Dat jij het goed hebt, wil niet zeggen dat ik het dan maar slecht moet hebben. Al is dat natuurlijk wel een beetje het VVD-gedachtegoed wat doorschemert. 

 

Ik ben nu gepensioneerd, heb altijd pensioenpremie betaald voor een welvaartsvast pensioen, maar heb nog nooit een verhoging gehad, terwijl ook voor ouderen de inflatie de pan uitrijst en zorgkosten onrustbarend stijgen. Heb 48 jaar gewerkt, waarvan 36 in de zorg. Ik denk dat het voor iedereen nu wel duidelijk is dat je daar geen topsalaris binnenhaalt, maar ik heb nog nooit gestaakt, nog geen dag, want daarvan zouden de mensen die van mij afhankelijk zijn de dupe worden. En om je gerust te stellen, ik heb nog nooit op de VVD gestemd en ik heb zo gruwelijk de pest aan die partij dat ik dat ook nooit zie gebeuren.


Praktisch vraagje; zijn er insiders of is door slimme mensen te beredeneren of en zo ja op welke stations de sprinter (al dan niet onregelmatig) tussen Utrecht en Den Bosch zal rijden dinsdag (staking midden) en woensdag (staking zuid)?

Weet iemand hier misschien een antwoord op?

Fijne zaterdag!

 

Hier kunnen we enkel over gokken, maar als het gaat over de mogelijkheden op tussenstations waar het meest praktische keermoment ligt dan denk ik dat de treinen zullen rijden tot Houten bij een staking van regio midden en tot Geldermalsen bij een staking vanuit regio zuid. Dit zijn bij werkzaamheden op dit traject namelijk ook de meest logische keerpunten. Maar gezien de grootte en het belang van deze twee regio's zou het ook zomaar kunnen dat er helemaal geen sprinter zal rijden... 


Ik lees hierboven een stukje over de werktijden, dienstjes van 4 uur, gebroken diensten etc. Hoeft NS zich niet te houden aan de Arbeidstijdenwet? Op mijn werk is bovenstaande ook aan de orde, maar gaat het toch vrijwel altijd in overleg met de werknemer. Ik krijg uit verhalen die ik zo lees en hoor van NS'ers de indruk dat je eigenlijk gepusht wordt. 

Gisteren sprak ik twee conducteurs onderweg. Het ging over geen of heel korte pauzes kunnen nemen, werkdruk etc. Beiden hadden andere ervaringen hiermee. De een werkte voornamelijk in het oosten en noorden, de ander standplaats in de Randstad. Volgens hem lagen de echte, zwaarste problemen natuurlijk ook daar. Continu, ook op vrije dagen, worden gevraagd om diensten op te lossen, ultraflexibel te zijn. De een vond staken een veel te zwaar middel en de ander vond het echt nodig. Ze respecteerden elkaar wel. Beiden waren open over hun visie en vonden het blijkbaar wel prettig dit ook even te uiten. "Je kan beter bij de Belastingdienst gaan werken: met dat salaris krijg je nog een hypotheek voor een fatsoenlijk huis". 

 


@Rene74  Het is inderdaad zo dat de NS dingen doordrukt ten koste van het personeel en uiteindelijk ook ten koste van de veiligheid.

Een paar voorbeelden die elke dag wel voorkomen:

Een machinist heeft een overstap tijd tussen 2 treinen van minimaal 20 minuten als hij/zij beide treinen zelf rijdt.  Dat wordt gerekend van de geplande tijden waarbij er geen rekening wordt gehouden met de looptijden naar het verblijf, geen rekening wordt gehouden met de tijd om een trein weg te zetten (alles op de juiste manier uit te schakelen en de trein achter te laten), de tijd om de trein op te bouwen (inschakelen trein en doen van de beproevingen) en dan moet je ook je spullen weer in je tas doen en voor vertrek weer op je stuurtafel hebben liggen ne de tablet in de houder hebben gezet en aan het laadsnoer.

Als je dan even de grotere stations neemt dan kun je echt nog net naar het toilet gaan als je alleen maar hoeft te plassen, snel langs het koffie apparaat en meteen weer terug.  Je bent je dus aan het haasten in de pauze en hoopt dan maar dat de trein geen problemen heeft bij het opstarten.

Van passagieren naar rijden is deze tijd 10 minuten, feitelijk dus helemaal geen tijd om naar het toilet in het verblijf te gaan of even koffie te halen. 

Van een Hc weet ik de tijden niet maar normaal wil je als Hc al voor vertrek naast de trein staan zodat je reizigers welkom kan heten en eventueel nog kan informeren als ze vragen hebben.  Deze tijd is er eigenlijk niet meer omdat de NS enige jaren geleden opeens straks op de normtijden ging plannen, eerder was er altijd wat meer tijd waardoor het relaxter was en je je niet gehaast voelde.

Dan heeft de NS ook nog eens flink gebruik gemaakt van de korte normtijd voor het keren op hetzelfde materieel, opeens gingen we niet van de trein af na 1,5-2 uur op het eindpunt maar moesten we in 5 minuten tijd zorgen dat we van de ene cabine naar de andere cabine kwamen en daar de trein alweer klaar hadden voor vertrek. Geen plaspauze helemaal niets en eigenlijk een niet haalbare tijd plannen als een trein zoals de sprinters nog aan de andere zijde niet gebruikt was die dag waardoor deze volledig zijn testcyclus door moest.

Voorheen werd de machinist hier afgewisseld door een collega die al klaar stond en die dus 5 minuten had om zijn cabine gereed te maken voor vertrek zonder de andere cabine af te moeten sluiten, spullen in te pakken en buiten langs de trein te lopen en ondertussen nog de trein optisch te controlen op zichtbare gebreken (dat is nml. ook onderdeel van het proces).

En om het dan nog even scherper te maken, als er in de dienst een normtijd niet klopte (te kort was) dan kon je daar melding van maken en dan kreeg je als terugkoppeling de melding dat ze dat nu niet konden aanpassen maar dat dat met de volgden dienstregeling (jaar later) veranderd zou worden.  Er werd dus bewust met kortere gepland omdat ze anders niet rond kwamen met een planning.

Een ander voorbeeld van het handelen van de NS richting personeel, van A naar B duurt de rit 13 minuten. Als het de NS dan niet goed uitkwam qua dienstlengte dan duurde die rit in ons dienstkaartje opeens 12 minuten want dan was er geen overtreding van de maximale dienstlengte of dan viel je dienst niet in de 9+ uur diensten, etc. En ook hier kwam dan na klagen de reactie op dat het volgend jaar verholpen zou worden.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te geven waarbij de NS de eigen tijdnormen aanpast om een medewerker uit te sparen of een planning rond te krijgen. En dan mogen er zelfs bij de bijsturing negatieve overstaptijden gehanteerd worden waardoor de mogelijkheid om naar het toilet te gaan er gewoon bewust niet was.

Sta je dan stevig in je schoenen dan ga je toch echt naar het toilet als je moet en moet de trein wat langer wachten maar er zijn er genoeg die dat niet staan en zich dus onder een zware werkdruk laten zetten.

En zeker bij de groep mensen die enorm afhankelijk zijn van hun inkomen, geen reserves hebben en niet zomaar elders aan het werk denken te komen worden zo onder flinke werkdruk gezet. En helaas lopen er ook managers rond die flink naast hun schoenen lopen en graag hun “gezag” willen laten gelden.

Ik heb dit voor mijn vertrek geprobeerd aan te kaarten in het hoofdkantoor betreffende dingen die er op mijn standplaats gebeurde en kreeg doodleuk als reactie van Eelco van Asch terug dat hij het management zou vragen een goede zelfreflectie te doen. En ik was niet de enige die de nodige meldingen gedaan had maar die worden gewoon genegeerd.

En zelf ben ik helemaal niet van het staken maar ik had hier absoluut vooraan gestaan om mee te staken, ik begrijp de oud collega's volkomen en steun ze ook 100% in hun staking.

 


@Jeroen mijn eerdere reactie was specifiek m.b.t. tot de werktijden en vakantie misschien wat erg kort door de bocht, maar waarom slikken mensen dit of gaan ze er uiteindelijk om staken? Als dit onrechtmatig of onevenredig belastend is voor werknemers, kun je je gelijk toch gewoon bij de rechter halen? Lijkt me efficiënter, effectiever en zeker vriendelijker voor de reizigers. Een verlofaanvraag een jaar van tevoren afgewezen zien worden of een pauze die zelfs voor het absoluut noodzakelijke te kort is, zou ik ook niet slikken. Maar moet dat nou altijd worden opgelost via stakingen onder aansporing van die ellendige vakbonden?


@Jeroen mijn eerdere reactie was specifiek m.b.t. tot de werktijden en vakantie misschien wat erg kort door de bocht, maar waarom slikken mensen dit of gaan ze er uiteindelijk om staken? Als dit onrechtmatig of onevenredig belastend is voor werknemers, kun je je gelijk toch gewoon bij de rechter halen? Lijkt me efficiënter, effectiever en zeker vriendelijker voor de reizigers. Een verlofaanvraag een jaar van tevoren afgewezen zien worden of een pauze die zelfs voor het absoluut noodzakelijke te kort is, zou ik ook niet slikken. Maar moet dat nou altijd worden opgelost via stakingen onder aansporing van die ellendige vakbonden?

Even heel simpel, ik heb een geschil over sabbatical verlof dus juridisch aangevochten en deze ook gewonnen van de NS (wist ik vooraf al dat dat ging gebeuren) echter heb je dan meteen een kruisje achter je naam staan en merk je dat in veel dingen terug vanaf het management door kinderachtig gedrag en een andere behandeling. Verlofaanvraag was meer dan een jaar vooraf.

Nu gaat het dus om het verlof van alle medewerkers, vanwege tekorten kun je dus gewoon geen verlof opnemen en wordt het zelfs ingetrokken. En wees nu eerlijk het moet toch wel heel ernstig gesteld zijn als je verlof gaat intrekken van medewerkers.

Pauzes worden gewoon ingekort op basis van de bijsturingsregels en dat is in bijzondere situaties echt geen probleem, ook meerdere keren meegemaakt maar met de uitleg erbij waarom ik het verzoek kreeg en altijd gedaan.  Wel stelde ik een voorwaarde op een fatsoenlijk pauze moment later in mijn dienst om toch even mijn rust te kunnen pakken. De bijsturingsregels halen eigenlijk alle normen van tafel af en gaan zover dat het zelf zo kan zijn dat je geen pauze hebt in het extreemste geval.

Maar dat moet alleen gehanteerd worden in hele bijzondere gevallen en niet een standaard worden.

Dus ja, bij de NS moet dit nu collectief omdat het een collectief probleem is en de NS gewoon op meerdere fronten dingen die je als “normale” secundaire arbeidsvoorwaarden mag zien wil aanpassen flink ten nadele van de medewerkers.

En als de medewerkers echt op alle fronten de regels exact zouden volgen dan zouden er nog veel minder treinen rijden dan nu het geval is. Het treinpersoneel zoals ik dat heb ervaren zal zich toch altijd blijven inzetten voor de reizigers.

 

 


Gelukkig maar dat staken, vechten voor meer loon en/of betere arbeidsvoorwaarden, is voorbehouden aan degenen die daadwerkelijk werkzaam zijn in de betreffende branche. Het is gewoon een RECHT als werknemer, dus of je het daar als buitenstaander nou mee eens bent of niet, het is simpelweg niet aan jou om het in de weg te staan.

Oh, zeker, ik kan, wil en zal hier uiteraard niets tegen doen. Ik uit slechts mijn mening. Overigens is die ook breder wel dat we in Nederland inmiddels veel te vaak en veel te snel staken. Ooit werd er gestaakt om te protesteren tegen werkweken van meer dan  zestig uur (op zes dagen) onder erbarmelijke, ongezonde omstandigheden waar mensen ziek van werden. Het stakingsrecht heeft toen zeker zijn nut bewezen. Maar om nou hetzelfde te gaan doen voor wat meer loon, minder werkdruk en het laten naleven van al bestaande wettelijke bepalingen... dat acht ik vrij snel enorm overdreven en in 'essentiële' branches onnodig schadelijk voor een aanzienlijk deel van onze samenleving.

Maar ja het is natuurlijk veel makkelijker om de werknemer die al jarenlang zijn best voor je doet gelijk weer af te zeiken vanachter het toetsenbord, omdat ze een keer een paar dagen met alternatief vervoer moeten reizen.

Ik kan je vertellen dat ik dat de eerste keer een paar dagen ook niet heb gedaan. Maar dit is de zoveelste staking in het OV in een paar jaar tijd zelfs alleen in Nederland al en een internationale treinreis in de zomer betrouwbaar plannen kun je überhaupt wel vergeten. Als NS een jaartje niet staakt doet DB ofzo het wel weer.

Haal anders nog een keer het argument aan van de conducteur die te weinig doet, waardoor de rest van het bedrijf met DUIZENDEN overige werknemers ook verder niks mag vragen.

Die conducteurs zouden een groot deel van het personeel moeten zijn, toch? De core business van NS is treinen laten rijden. Daar is naast een machinist - volgens NS haar eigen beleid - vaak meer dan één conducteur per trein voor nodig en met zo'n personeelsgebrek en financiële problemen, neem ik aan dat ondersteunende afdelingen niet overdreven groot zijn.

Ik vraag me altijd af wat voor werk de hardste klagers zelf doen. Volgens mij verdienen ze gouden bergen en kijken ze neer op personeel werkzaam in een branche waar men minder verdiend. Dat jij het goed hebt, wil niet zeggen dat ik het dan maar slecht moet hebben. Al is dat natuurlijk wel een beetje het VVD-gedachtegoed wat doorschemert. Een tweede optie is dat ze juist geen knoop verdienen maar tegelijkertijd ook totaal geen organisatie met een vakbond hebben waardoor het ook altijd zo zal blijven. Want een vakbond is natuurlijk 'niet van deze tijd’, of 'in mijn branche duperen we de gebruiker/consument/client niet’. Wat zullen de werkgevers uit jouw branche blij zijn met zulke werknemers, ze lachen zich kapot als ze jouw stuivers overmaken. Prima natuurlijk als dat voor jou acceptabel is op die manier, maar waarom moet dat ook voor anderen zo zijn? 

Hier had je in mijn geval toch niet veel verder van de waarheid kunnen zitten. Ik wil je best vertellen dat ik werkzaam ben in de ICT en daar - hoewel ik uit ideële overweging heb gekozen voor een subsector die de ICT voor een niet al te rijke sectoren levert en ik elders meer zou kunnen verdienen - niets te klagen heb qua salaris, hoewel dat ook bepaald weer geen ministersloon o.i.d. is. Dat ondanks dat ik niet lid ben van een vakbond, nog nooit heb gestaakt en ook niet van collega's weet waarvoor dat anders zit.

Daarbij ben ik zeker geen VVD'er. Integendeel, als de geschiedenis niet zou hebben bewezen dat mensen niet altruïstisch genoeg zijn om dit te laten werken zonder dat het fascisme wordt, zou ik het liefst communistisch stemmen. Daarvoor moet echter wel iedereen zich volledig inzetten en zo nodig een beetje extra doen, om bijvoorbeeld een samenleving die te kampen heeft met vergrijzing draaiend te houden door bijvoorbeeld wat langer door te werken.

En nee, dat betekent niet dat anderen dit ook zo moeten zien. Het betekent wel dat het mij irriteert als mensen mij het gevoel geven niet hun best te willen doen omdat de wereld - helaas - zo oneerlijk is en ze zichzelf zielig vinden.

De stakingen verlopen tot nog toe volgens mij niet al te beroerd voor de reiziger, de stations zijn redelijk rustig gebleven en voor degenen die toch op kwamen dagen zijn er tot nog toe op beide dagen veegtreinen geweest, met ongeveer elk uur nog wel een treintje in deze of gene richting.

De stations zijn volgens mij leeg gebleven omdat één vakbond nog net wel het fatsoen heeft gehad de staking vooraf aan te kondigen ondanks dat ander vakbonden zelfs dat al niet vonden kunnen en reizigers te veel ervaring hebben met het functioneren van NS tijdens een grote verstoring om nog hoop te hebben dat het dan zin heeft om naar het station te gaan. Dat is heel wat anders dan dat er niemand zou zijn die had willen reizen en gedupeerd wordt.


Even reagerend op de diverse opmerkingen over pauze: de arbeidstijdenwet stelt weliswaar dat bij CAO van de meeste pauzeregels mag worden afgeweken, maar stelt: "Daarbij wordt in acht genomen dat de werkgever de arbeid zodanig organiseert, dat indien de werknemer meer dan 5,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 15 minuten. Elk beding, waarbij op een andere wijze dan in dit lid is bepaald, wordt afgeweken van het tweede lid, is nietig."

Pauze is daarbij overigens gedefinieerd als "een periode van ten minste 15 achtereenvolgende minuten, waarmee de arbeid tijdens de dienst wordt onderbroken en de werknemer geen enkele verplichting heeft ten aanzien van de bedongen arbeid". Dat is dus geen tijd om je trein nog af te sluiten of degene waarmee je weer weg moet te openen.

Ik begrijp heel goed dat mensen naleving van minstens deze bepaling willen afdwingen, maar met dat verhaal over zijn sabbatical laat @Jeroen zien dat onze rechterlijke macht in dit geval uitstekend kan helpen. Dus daar is, wat mij betreft, geen staking voor nodig. En als je aannemelijk kunt maken dat je werkgever je na een uitspraak van een rechter in jouw voordeel anders behandelt, dan heb ik wel eens gehoord van zaken waarin de rechter daar ook korte metten mee maakte. Schadevergoedingen moeten ook helpen om NS veranderingen collectief door te laten voeren, toch? En dat allemaal zonder dat dure vakbondsmensen daar elk jaar maanden voor moeten onderhandelen (op kosten van de werknemers terwijl je je de kosten van een rechtszaak in veel gevallen op de verliezer kunt verhalen) en je er voor moet weigeren lekker je werk te blijven doen en reizigers blij te maken.


En als aanvulling over werkweken, ook daarom wordt gestaakt, ik had op een gegeven moment een rooster met een week van 53 uur als compensatie voor een week waar maar 19 uur in was geroosterd vanwege nachtdiensten en de verplichte rustdagen.  En ja, ook dat was keurig volgens de regels maar als je 36 uur per week wil werken dan is 53 uur een lelijke uitschieter.

En ja, ook dat kun je aankaarten maar ik denk dat ik inmiddels niet meer hoef uit te leggen hoe daar mee omgegaan wordt bij de NS …

 

En nee, het is niet allemaal slecht bij de NS want er zijn nu nog voldoende goede secundaire arbeidsvoorwaarden en de enorme collegialiteit maakt het werken ook leuk. Maar de andere randzaken en het afbreken van alles wat verworven is in het verleden maakt het er alleen steeds slechter op.


Maar even naar het praktische deel, het aanvragen van een vergoeding voor alternatief vervoer daarbij wordt verwezen naar de automatische chat echter wordt er geruime tijd niet gereageerd op de chat.

Waarom is er geen formulier welke ingevuld kan worden en daarna door de NS wordt bekeken en beoordeeld, dit werkt toch gewoon totaal niet?  Klantenservice is zo en zo al overbelast en dan bedenkt een manager die thuis achter zijn/haar bureau zit ook nog om dit bij de klantenservice neer te leggen.


@Jeroen  de chat is aangepast, is nu Jens, de virtuele assistent van NS (ook nieuw voor mij). Als je als vraag “Staking” in typt kom je via een aantal vragen uit bij een formulier wat je kunt invullen.

 

 

 

 

 


Reageer