start Zomerfeesten en Vierdaagse

  • 5 July 2023
  • 22 reacties
  • 452 Bekeken

Hulde voor de NS, ze gaan bij de start van de zomerfeesten en het ophalen van de startbewijzen voor de Vierdaagse in Nijmegen weer eens werken aan het traject, s-Hertogenbosch Nijmegen. De werkzaamheden zijn van zaterdag 15 jul tot maandag 17 juli en er rijden dan geen treinen! Goed gedaan NS!!


22 reacties

Reputatie 7
Badge

NS heeft hier alleen niets over te zeggen, daar werkzaamheden door onze nationale spoorbeheerder worden gepland. 

Prorail is dan weer goed bezig! Denken die niet na?

Waar haal je dit vandaan? Volgens de reisplanner rijden de intercity's gewoon, alleen de sprinters tussen 's-Hertogenbosch en Oss rijden niet maar de meeste bezoekers zullen gewoon met de intercity komen en hebben daar dus geen last van.

Prorail is dan weer goed bezig! Denken die niet na?

De Vierdaagse begint pas op dinsdag en de maandag ervoor rijden de treinen normaal en kun je je startbewijs ophalen. De intercity's rijden overigens ook op zondag.

Met allerlei feesten kan ProRail geen rekening gaan houden want dan kan er van Pasen tot Sinterklaas nergens meer gewerkt worden.

Waar haal je dit vandaan? Volgens de reisplanner rijden de intercity's gewoon, alleen de sprinters tussen 's-Hertogenbosch en Oss rijden niet maar de meeste bezoekers zullen gewoon met de intercity komen en hebben daar dus geen last van.

De deelnemers aan de wandeltocht komen van heinde en ver en daardoor inderdaad meestal met intercity's. Maar die wandelaars zijn slechts een minderheid van de bezoekers, het leeuwendeel zijn feestgangers en die komen uit de regio tot zo'n 30 kilometer rond Nijmegen en dus juist veelal met sprinters.

Reputatie 7
Badge

Niks aan de hand dus.

Reputatie 7
Badge

Prorail is dan weer goed bezig! Denken die niet na?

Dat doen ze wel, maar ze kunnen niet om alle evenementen heen plannen. Men zit vast aan beschikbaarheid van de aannemers om maar eens iets te noemen. Daarbij zijn die werkzaamheden niet van zodanige aard dat alles eruit ligt én voorbij voor de echte Vierdaagse start.

Overlast van werkzaamheden bij evenementen zul je altijd wel houden, vooral als je ziet hoeveel werkzaamheden er gebeuren moeten.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals Bemined en Vareo al zeggen is er helemaal niks aan de hand. Er rijden alleen bussen i.p.v. sprinters tussen Den Bosch en Oss. Vanaf Oss rijden de sprinters gewoon naar Nijmegen. De intercity's rijden wel gewoon vanaf Den Bosch. En op maandag rijdt alles weer normaal.

Badge +3

Wel ‘grappig’… 🤣

Speciaal voor de vierdaagse kwam de 3de klasse. Inclusief ligstoelen en sauna. Bedankt NS, gisteravond was gezellig met 20 duizend mensen in 2 treinen! Proef de vrijheid.

 

Reputatie 3

NS heeft hier alleen niets over te zeggen, daar werkzaamheden door onze nationale spoorbeheerder worden gepland. 

Het was een compleet drama gisteren rond de Vierdaagse. Hier had natuurlijk makkelijk omheen gepland kunnen worden, want zoveel evenementen zijn er niet rond Nijmegen. Langere treinen waren ook een goede oplossing geweest, maar ICM-3/4,  DDZ-4 en de kortst mogelijke sprinters in de ultraspits werden door NS voldoende geacht. Maar aan jouw reactie merk ik al dat er niet alleen bij ProRail, maar ook bij NS geen enkele prikkel is om mee te denken met de reiziger. Treinlengtes worden wel degelijk gepland door NS en minimale treinlengtes rondom evenementen als de Vierdaagse leiden natuurlijk ontontkomelijk tot problemen.

Vervoerders en spoorbeheerders verantwoordelijk houden voor de geleverde prestaties rondom dit soort evenementen kan aantoonbaar de prestaties rond dit soort evenementen aanzienlijk verbeteren, maar het zal in Nederland gezien de reactie van @Edwin nog wel even duren voor we zover zijn.

Het vervelende is vooral ook dat er weer vermogens aan vergoedingen op kunnen worden gehoest. Niet door NS, niet door @Edwin maar door de belastingbetaler en door de reiziger uit de rest van het land. 

 

Vervoerders en spoorbeheerders verantwoordelijk houden voor de geleverde prestaties rondom dit soort evenementen kan aantoonbaar de prestaties rond dit soort evenementen aanzienlijk verbeteren, maar het zal in Nederland gezien de reactie van @Edwin nog wel even duren voor we zover zijn.

Ik denk dat als je die discussie wil aangaan de conclusie ook wel eens zou kunnen zijn dat de zomerfeesten onbeheersbaar zijn geworden en dat je daar in zijn huidige vorm geen toestemming meer voor moet geven. 

Overigens zijn met name de huidige sprinters ingericht op grotere hoeveelheden staande passagiers.

Reputatie 3

Waarom moet je daar geen toestemming meer voor geven? Ik ben zelf naar Armin van Buuren geweest, waar bij elke zo kort mogelijke trein het grootste deel van de reizigers op Bijlmer Arena achter moest blijven. Maar onderweg heb ik tientallen tot honderden treinstellen gezien die ongebruikt langs de route stonden. 

Dat heeft alles te maken met het NS niet verantwoordelijk houden voor het aantal (niet) vervoerde reizigers. Ik kom zelf al sinds 2010 regelmatig bij de Street Parade in Zürich en elke trein waar ik ooit in gezeten heb of die ik überhaupt ooit aan heb zien komen heeft de maximale lengte gehad. In het geval van Stadelhofen zijn dat elke paar minuten 12-baks dubbeldekkers. Met NS-treinlengtes zou het daar vroeg in de morgen al compleet uit de hand lopen en dat heeft niets te maken met ProRail of de inrichting van sprinters.

Maar ja, in Nederland worden meteen begrippen als 'onbeheersbaar' gebruikt zonder dat naar de meest eenvoudige oplossing is gekeken (langer materieel). Het is ook echt heel simpel, maar de interesse is er gewoonweg niet omdat de financiële prikkels ontbreken.

Waarom moet je daar geen toestemming meer voor geven? 

Als evenementen door hun omvang logistiek niet meer beheersbaar zijn is het niet verantwoord ze in hun huidige vorm nog door te laten gaan. Het gaat daarbij niet alleen om het aantal barkeepers.

De organisatoren in Nijmegen moeten zich misschien afvragen of bijv. het gratis houden van hun evenementen nog wel zo'n goed idee is omdat het aantal bezoekers daardoor noch te voorspellen noch te sturen is.

 

Ik ben zelf naar Armin van Buuren geweest, waar bij elke zo kort mogelijke trein het grootste deel van de reizigers op Bijlmer Arena achter moest blijven.

Maar onderweg heb ik tientallen tot honderden treinstellen gezien die ongebruikt langs de route stonden. 

Dubbeldekkers mogen onder druk van de vakbonden niet gekoppeld rijden zonder tweede conducteur (de beruchte conducteursnorm). Er kan dus wel extra materieel zijn maar als er geen extra conducteurs zijn mag NS het materieel niet inzetten. Daarnaast is een groot deel van het personeel op dit moment met vakantie.

Wat betreft Zwitserland, daar is eenmansbediening met alleen een machinist ook toegestaan (mits de machinist de deuren centraal kan bedienen) en heb je dus het probleem niet.

Verder noemde Wouter Koolmees recentelijk het probleem van het tekort aan technisch personeel. De vraag hoeveel materieel er daardoor momenteel niet inzetbaar is vanwege onderhoudsachterstanden. Ik heb zelf de indruk dat dat een niet verwaarloosbaar percentage is.

Reputatie 3

 

 

 

Dubbeldekkers mogen onder druk van de vakbonden niet gekoppeld rijden zonder tweede conducteur (de beruchte conducteursnorm). Er kan dus wel extra materieel zijn maar als er geen extra conducteurs zijn mag NS ze niet inzetten. Daarnaast is een groot deel van het personeel op dit moment met vakantie.

Dat is dus precies wat ik bedoel. Ik heb werkelijk alle excuses gelezen, maar nog nooit een verklaring waarom het in andere landen wel kan. Ik heb in Europa in meer dan letterlijk duizend treinen zonder conducteur gezeten. Dus tja, vakantie of te lange treinen voor het personeel het kan makkelijk als de financiële prikkel er maar is.

Ik denk zelf trouwens ook dat een gebrek aan technisch (onderhouds)personeel en misschien ook planners een serieus probleem (kunnen) zijn of vormen. Maar ja, we leven ook niet in een vacuüm in Nederland en het probleem van (te) korte treinen in Nederland rondom evenementen bestaat al langer.

 

 

Dubbeldekkers mogen onder druk van de vakbonden niet gekoppeld rijden zonder tweede conducteur (de beruchte conducteursnorm). Er kan dus wel extra materieel zijn maar als er geen extra conducteurs zijn mag NS ze niet inzetten. 

Dat is dus precies wat ik bedoel. Ik heb werkelijk alle excuses gelezen, maar nog nooit een verklaring waarom het in andere landen wel kan. Ik heb in Europa in meer dan letterlijk duizend treinen zonder conducteur gezeten, dus tja vakantie of te lange treinen voor het personeel het kan makkelijk als de financiële prikkel er maar is

Dat heeft alles te maken met de macht van de vakbonden die bij NS al jaren het beleid grotendeels bepalen. Daar komt bij dat Wouter Koolmees gegeven zijn wat linkse achtergrond van nature meer op heeft met personeel en vakbonden dan met de reizigers. 

Ter info: in België hanteert de NMBS (ook door druk van de vakbonden) een minimale norm van 1 conducteur per trein. In Duitsland rijdt inmiddels ongeveer de helft van de treinen met eenmansbediening. In Engeland rijden vooral de stoptreinen veelal met eenmansbediening.

Er speelt daarnaast ook nog een financiële factor. NS lijdt op extra inzet voor evenementen veelal fors verlies. Dat komt omdat erg veel bezoekers reizen op tickets die bijna niks opleveren zoals studentenkaarten en jongerentickets. Ook is het percentage niet betalende reizigers bij drukke evenementen erg hoog omdat een zeer groot deel van de stations nog steeds geen poortjes heeft.

Reputatie 3

 

 

 

Ik vraag me af hoeveel mensen er in Nijmegen bij de zomerfeesten zwart reizen.

Dat vraag ik me ook af. Maar met te korte treinen maak je dit probleem eerder erger dan beter. Een zwartrijder gaat makkelijker op in een volle dan een lege trein, maar de meeste mensen hebben ook gewoon een geldig vervoerbewijs omdat ze al een abonnement hebben en/of zich moreel verplicht voelen een geldig vervoerbewijs te hebben. Net als dat veel mensen gaan stemmen met de gedachte dat als iedereen zo zou denken er niemand zou stemmen (wat natuurlijk niet klopt).

NMBS heeft trouwens volledig andere treinsamenstellingen. Ik reis regelmatig van Essen naar Brussel en daar heeft de dubbeldekker 1 locomotief en die treinen zijn veel langer dan treinen van NS met max. 1 conducteur. Met de NS conducteursnorm zou deze lijn niet in stand te houden zijn, want NS zou twee tot drie conducteurs op deze lijn willen hebben

Reputatie 7
Badge +2

Ik kom zelf al sinds 2010 regelmatig bij de Street Parade in Zürich en elke trein waar ik ooit in gezeten heb of die ik überhaupt ooit aan heb zien komen heeft de maximale lengte gehad. In het geval van Stadelhofen zijn dat elke paar minuten 12-baks dubbeldekkers. 

De Zwitsers zijn inderdaad gewoon duidelijk veel praktischer met degelijke dingen. In Nederland heb je al geluk als er op de omleidingsroute bij werkzaamheden een bakje extra rijdt. Begin deze avond had ik zelf echter te maken met beperkingen door werkzaamheden op Zürich - Basel en daar reed dus gewoon keurig een omgeleide IC3 met 14 bakken ICN. En de IR werd ook met een koppelstel S-bahn dubbeldekkers gereden (normaal is die enkeldeks).

Eigenlijk was dat zelfs wat teveel capaciteit, maar er was tenminste met de beperkte frequentie rekening gehouden.

NMBS heeft trouwens volledig andere treinsamenstellingen. Ik reis regelmatig van Essen naar Brussel en daar heeft de dubbeldekker 1 locomotief en die treinen zijn veel langer dan treinen van NS met max. 1 conducteur. Met de NS conducteursnorm zou deze lijn niet in stand te houden zijn, want NS zou twee tot drie conducteurs op deze lijn willen hebben

Los van het aantal conducteurs kijkt men bij de NMBS blijkbaar ook anders tegen rijtuigen vs treinstellen aan dan de NS. De NS zweert bij treinstellen, maar NMBS maakt nog volop gebruik van locomotieven en rijtuigen en heeft een paar jaar terug nog een paar honderd nieuwe rijtuigen besteld. Waarbij men ook enkeldeks- en dubbeldeksrijtuigen combineert in dezelfde trein. Iets wat de NS tig jaar geleden ook deed maar wat bij de huidige NS ondenkbaar is geworden.

 

Los van het aantal conducteurs kijkt men bij de NMBS blijkbaar ook anders tegen rijtuigen vs treinstellen aan dan de NS. De NS zweert bij treinstellen, maar NMBS maakt nog volop gebruik van locomotieven en rijtuigen en heeft een paar jaar terug nog een paar honderd nieuwe rijtuigen besteld. Waarbij men ook enkeldeks- en dubbeldeksrijtuigen combineert in dezelfde trein. Iets wat de NS tig jaar geleden ook deed maar wat bij de huidige NS ondenkbaar is geworden.

De reden waarom de NMBS nog wel van locomotieven en rijtuigen gebruik maakt (of liever: moet maken) is dat de al jaren noodlijdende fabriek van Alstom/Bombardier in Brugge om politieke redenen niet failliet mag gaan. Die fabriek heeft al decennia lang geen andere klanten meer dan de NMBS en maakt nu eenmaal alleen maar rijtuigen en geen treinstellen.

Reputatie 7

Er speelt daarnaast ook nog een financiële factor. NS lijdt op extra inzet voor evenementen veelal fors verlies. Dat komt omdat erg veel bezoekers reizen op tickets die bijna niks opleveren zoals studentenkaarten en jongerentickets. Ook is het percentage niet betalende reizigers bij drukke evenementen erg hoog omdat een zeer groot deel van de stations nog steeds geen poortjes heeft.

Ik dacht dat de organisatie van evenementen die extra treinen willen laten rijden, deze zelf moeten betalen. Betaalt de organisatie van de Vierdaagse(feesten) deze extra inzet? Dan zou NS hierop ook geen verlies lijden of zie ik dat verkeerd?

Overigens ben ik blij dat ik Nijmegen en omgeving de afgelopen week heb gemeden. Wat een gigantische drukte voor zo'n relatief kleine binnenstad. Heb enige filmpjes van bezoekers gezien. Die feesten zijn volledig buiten hun grenzen gegroeid. Maar ja, commercie. 

Er zal zeker veelvuldig zwart gereisd zijn. Zeker op de terugreis vanaf de feesten met de nodige alcohol op.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 wat ik begrepen heb is dat organisatoren van evenementen aan NS om.extra treininzet kan vragen. Daar zit echter een prijskaartje aan. Kan mij voorstellen dat de organisatie van de gratis te bezoeken 4-daagse feesten daar geen geld voor heeft. Zoals @Tamzin Al aangeeft, zou je moeten afvragen of dit soort grootschalige gratis feesten nog wel zouden moeten, omdat het logistiek niet meer te behappen is. Iedereen wilt zolang mogelijk genieten en met de laatste trein naar huis. Zo zal Amsterdam eens moeten nadenken of het wel slim om vergunningen te geven voor gelijktijdige evenementen in Ziggo dome en de Arena. Daar loopt het ook heel vaak spaak met vervoer.

.

Ik dacht dat de organisatie van evenementen die extra treinen willen laten rijden, deze zelf moeten betalen. Betaalt de organisatie van de Vierdaagse(feesten) deze extra inzet? Dan zou NS hierop ook geen verlies lijden of zie ik dat verkeerd?

Bij mijn weten wordt er bij de Vierdaagse niet betaald, hoewel ik dat niet helemaal zeker weet. 

Een groot deel van het extra vervoer vindt sowieso binnen de normale exploitatie uren plaats en dan is NS verplicht om op eigen kosten voldoende capaciteit te bieden. Waarbij voldoende wel betekent dat ook alle staanplaatsen mogen worden ingepland. Maar dat kan dus wel flink verliesgevend zijn.

Alleen voor de extra vroege treinen en de extra treinen na de normale dienst zou je de organisatoren kunnen aanspreken. Dat aantal extra treinen buiten de normale exploitatie is de laatste jaren flink teruggeschroefd, een van de redenen dat de treinen nu zo vol zitten. 

 

Overigens ben ik blij dat ik Nijmegen en omgeving de afgelopen week heb gemeden. Wat een gigantische drukte voor zo'n relatief kleine binnenstad. Heb enige filmpjes van bezoekers gezien. Die feesten zijn volledig buiten hun grenzen gegroeid. Maar ja, commercie. 

Het is ongeveer even erg als carnaval in Breda/Den Bosch of zoals deze week de Tilburgse kermis.

Reageer