beantwoord

Storing Roermond-Sittard tot 5 september?


Reputatie 5

Ik zag op de NS-site bij de storingsmeldingen dat er tussen Roermond en Sittard tot maar liefst 5 september (ten minste) minder treinen rijden. Klopt dat wel? Ik vind het namelijk wel een hele lange periode. Bovendien staat erbij dat de vertraging 30 minuten is, maar volgens de reisplanner rijden de IC's naar Heerlen niet, maar die naar Maastricht wel gewoon, zonder vertraging. Dus die informatie klopt ook niet echt.

icon

Beste antwoord door Tochjo 19 July 2022, 19:51

Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3

Er is een spoorbrug zwaar beschadigd geraakt door een aanrijding en die is nu slechts enkelsporig te berijden. Het gaat even duren voordat de brug gemaakt is, dus de prognose is echt begin september.

Reputatie 5

Er schijnt een volledig nieuw brugdeel te moeten komen en dat heeft helaas een levertijd van 7 weken.

De Intercity’s van/naar Maastricht rijden zonder vertraging, de Intercity’s van/naar Heerlen rijden alleen nog tussen Sittard en Heerlen. De stoptreinen van Arriva rijden nog maar 1x/uur in plaats van 2x/uur tussen Roermond en Sittard en doen dat richting Sittard met 10 minuten vertraging en richting Roermond met 12-15 minuten vertraging. Ook op de rest van het traject zijn deze stoptreinen vertraagd.

Met name voor de stoptreinreizigers kan de vertraging zomaar 40 minuten of meer zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Er is nu een 2e brug beschadigd geraakt in Sittard.

Reputatie 7
Badge +3

Maar daar kan het treinverkeer blijven rijden volgens een ProRail tweet https://twitter.com/ProRail/status/1549405391888556034

 

Deze brug ziet er nauwelijks beschadigd uit.

Reputatie 7
Badge +3

Deze brug ziet er nauwelijks beschadigd uit.

De foto in de tweet lijkt mij geen foto van het incident. Paar weken geleden stonden er in ieder geval geen straatnamen op het wegdek in Sittard.

Reputatie 7

Deze foto komt van Google maps street view en zegt niets over de situatie.

Reputatie 7
Badge +3

De foto in de tweet is gebruikt om aan te geven dat er een bord staat met de maximale hoogte. Zo staat in de tekst van de tweet “Hoogtewaarschuwing staat duidelijk aangegeven (foto).” 

Reputatie 6

is een provisorische oplossing in de tussentijd echt zo onmogelijk, of is dit gewoon Prorail die niks meer kan? ik vertrouw het allemaal echt voor geen meter meer, sorry.

naast dit gif voor prorail: vier treinen per uur is niet meer te doen op enkel spoor? sjongejonge…

 

edit: dat is natuurlijk vier per richting, dus 8. oké, 2 goederenpaden per uur per richting is twaalf. dat is elke vijf minuten een trein...niks onmogelijks als er de reguliere dienstregeling intervallen heeft van minimaal 3 minuten. 

Reputatie 5

Vergeet niet dat er enkelspoor moet worden gereden tot Susteren: dat kost 5 of 6 minuten. Twaalf treinen per uur gaat dus gewoon niet passen.

Op dit moment ben je per uur twee keer bijna een kwartier kwijt aan de twee Intercity’s (aankomst in Sittard om .15 en .45, vertrek om .17 en .47). De stoptrein uit Sittard kan niet vertrekken om .38 (want dan zou hij de Intercity de andere kant op in de weg zitten) en rijdt dus achter de Intercity aan met ca. +12, om .50. Het vertrek van de stoptrein richting Sittard is ook met +10, om ca. .26 uit Susteren, vanwege de korte kering in Roermond plus het feit dat ook deze trein anders een Intercity in de weg zou zitten.

Het stuk spoor is dus al bezet met passagierstreinen van ca. .10 tot ca. .32 (achtereenvolgens: IC Sittard, IC Roermond, Stoptrein Sittard) en van ca. .40 tot ca. .56 (achtereenvolgens: IC Sittard, IC Roermond, Stoptrein Roermond). In de twee overgebleven gaten van 8 en 14 minuten past dan nog één goederentrein per richting op een betrouwbare manier.

Reputatie 6

vertrek uit Sittard om 0.47, 0.50 en 0.53. vertrek vanuit susteren om .02, .06 en .10...voila, 6 treinen per half uur. 

Reputatie 5

Dat klinkt op zich wel interessant, al vraag ik me af of de opvolging in beide richtingen zo kort kan, of dat qua goederenpad uitkomt en wat de rijtijd is voor een zware goederentrein. Maar er zit dan nog steeds maar twee keer 3 à 4 minuten buffer in per uur. Dat is wel erg weinig. Een Intercity die met 10 minuten vertraging uit Roermond vertrekt schopt dan al alles in de war voor de komende anderhalf uur (waarin per half uur 3 minuten kunnen worden goed gemaakt).

 

En er moet dan zeker iets gedaan worden aan de planning van de stoptrein. Deze zou dan lang moeten keren in Roermond, wat een extra trein en personeel kost, en er vallen juist al treinen uit vanwege personeelstekort dus dat gaat niet. En in Sittard zou de trein in beide richtingen 15 à 20 minuten stilstaan. Het zou theoretisch passen met een pendel Maastricht Randwyck-Sittard (mits deze kort keert, waar hij eigenlijk maar -1 minuut voor heeft) en een pendel Sittard-Roermond. Maar dan moet Arriva daar nieuwe diensten voor creëren en die negatieve kering is ook niet ideaal.

Kortom, ik zie nog wel wat beren op de weg.

Reputatie 6

Het idee van robuustheid bestaat niet meer, vanwege de enkelsporigheid. Het is contraproductief om dat toch te proberen vast te houden denk ik. Het lijkt me waarschijnlijk dat de meeste goederenpaden niet gebruikt worden, dus regelmatig is er wel ruimte om een vertraging op te vangen. Zo niet, dan valt er soms even een trein uit. Soms een uitvallende trein lijkt me een betere situatie dan ieder uur een uitvallende trein. Althans vanuit de reiziger bezien. Een uurdienst is echt niet meer van deze tijd...

Inmiddels gaat dit al weer tot minstens 26 september duren. De bekende salami taktiek van ProRail?

Reputatie 6

Nou, dat valt nog mee. De Calandbrug bij Rozenburg is al vanaf 10 mei in storing en volgens Prutsrail duurt dat nog tot einde van dit jaar.

Nou, dat valt nog mee. De Calandbrug bij Rozenburg is al vanaf 10 mei in storing en volgens Prutsrail duurt dat nog tot einde van dit jaar.

Ja, maar je weer hoe het gaat bij ProRail. Deadlines worden eindeloos verschoven, ga er dus maar niet van uit dat het bij eind september blijft.

Reageer