beantwoord

Technisch Onderzoek


Reputatie 6

Er is sinds kort elke week wel ergens een technische onderzoek en dan vooral bij Rotterdam/Den Haag - Utrecht Centraal, is hier een reden voor? Normaal viel het echt niet zo vaak voor namelijk...

icon

Beste antwoord door Edwin 13 June 2024, 11:16

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge

Anders dan dat het spoor er nu niet bepaald super bij ligt de laatste tijd is daar geen speciale reden voor. Als een treindienstleider een melding van een machinist krijgt dat die een knik/verzakking in het spoor heeft bemerkt, moet men daar iets mee. Er wordt dan een monteur naartoe gestuurd om te kijken hoe ernstig de verzakking is (valt meestal ‘binnen de norm’) en dat heet dan in de reisinformatie Technisch Onderzoek.

Totdat die monteur aanwezig is, worden er aanwijzingen (European Instructions heten die tegenwoordig) aan machinisten gegeven om te rijden op zicht op die plek.

Reputatie 6

Anders dan dat het spoor er nu niet bepaald super bij ligt de laatste tijd is daar geen speciale reden voor. Als een treindienstleider een melding van een machinist krijgt dat die een knik/verzakking in het spoor heeft bemerkt, moet men daar iets mee. Er wordt dan een monteur naartoe gestuurd om te kijken hoe ernstig de verzakking is (valt meestal ‘binnen de norm’) en dat heet dan in de reisinformatie Technisch Onderzoek.

Totdat die monteur aanwezig is, worden er aanwijzingen (European Instructions heten die tegenwoordig) aan machinisten gegeven om te rijden op zicht op die plek.

Dus het spoor ligt er niet goed bij, dus zijn er meer technische onderzoeken, top... 

Reputatie 6

Tot enige tijd geleden waren er vaak logistieke problemen, echter de roep om meer duidelijkheid was er, dus nu zijn daar de de "Technische onderzoeken" bij gekomen....…

Vroeger waren er veel aanrijdingen met persoon, nu zijn er alleen nog aanrijdingen. En zo wordt communicatie telkens aangepast aan de tijdsgeest.

Reputatie 7

Anders dan dat het spoor er nu niet bepaald super bij ligt de laatste tijd is daar geen speciale reden voor. 

Het lag er dus vroeger beter bij begrijp ik. Waar zit dat verschil dan in? Geld dat de overheid erin investeert?

 

Het lag er dus vroeger beter bij begrijp ik. Waar zit dat verschil dan in? Geld dat de overheid erin investeert?

Veel onderhoudswerkzaamheden zijn alsmaar uitgesteld. De reden daarvan is dat veel bouwprojecten van ProRail de laatste jaren qua kosten ver over budget zijn gegaan (bijv. Zwolle, Tilburg en Groningen). De Haagse politiek wilde niet voor de extra kosten opdraaien en heeft toen geëist dat ProRail die extra kosten maar binnen zijn eigen begroting moest compenseren. ProRail heeft dat gedaan door onderhoud massaal uit te stellen. In feite is het geld voor onderhoud jarenlang gebruikt om allerlei financiële gaten bij grote bouwprojecten te dichten. Als je dat jaar in jaar uit doet krijg je vroeg of laat problemen.

Het project bij Vught is een nieuwe potentiële tijdbom. Geen enkele annnemer wilde dat uitvoeren tenzij ProRail zelf alle financiële risico's zou dragen van onvoorziene tegenvallers of tijdsoverschrijdingen.

Reputatie 6

 

Het lag er dus vroeger beter bij begrijp ik. Waar zit dat verschil dan in? Geld dat de overheid erin investeert?

Veel onderhoudswerkzaamheden zijn alsmaar uitgesteld. De reden daarvan is dat veel bouwprojecten van ProRail de laatste jaren qua kosten ver over budget zijn gegaan (bijv. Zwolle, Tilburg en Groningen). De Haagse politiek wilde niet voor de extra kosten opdraaien en heeft toen geëist dat ProRail die extra kosten maar binnen zijn eigen begroting moest compenseren. ProRail heeft dat gedaan door onderhoud massaal uit te stellen. In feite is het geld voor onderhoud jarenlang gebruikt om allerlei financiële gaten bij grote bouwprojecten te dichten. Als je dat jaar in jaar uit doet krijg je vroeg of laat problemen.

Maar met uitstel maak je de uiteindelijke problemen toch nog groter dan dat ze initeel waren? Door deze keuze van de politiek zijn reizigers de dupe en zal ProRail steeds meer moeten compenseren en uitstellen wat tot enorme gevaarlijke situaties kan leiden? Ik bedoel ze gaan toch ook niet bij een vliegtuigmaatschappij zeggen "Ja draai zelf maar op voor de kosten"?

 

2e technische onderzoek Vlissigen-Roosendaal vandaag :)

 

 

Maar met uitstel maak je de uiteindelijke problemen toch nog groter dan dat ze initeel waren? 

Je kunt er op gokken dat bovenleiding, wissels, rails, etc. die vervangen moeten worden nog wel een paar jaar extra meegaan zonder dat ze het begeven. Vaak zal dat goed gaan, maar in een aantal gevallen niet.

Reputatie 6

 

 

Maar met uitstel maak je de uiteindelijke problemen toch nog groter dan dat ze initeel waren? 

Je kunt er op gokken dat bovenleiding, wissels, rails, etc. die vervangen moeten worden nog wel een paar jaar extra meegaan zonder dat ze het begeven. Vaak zal dat goed gaan, maar in een aantal gevallen niet.

Er zitten een vervangingsdatum aan voor een reden, je gaat ook niet een open pak melk met een THT van een maand geleden drinken, toch? Je kan het wel doen, maar of het goed afloopt is de vraag. En wie is de boosdoener zodra het fout gaat? ProRail.

 

 

Er zitten een vervangingsdatum aan voor een reden, je gaat ook niet een open pak melk met een THT van een maand geleden drinken, toch? 

Nee, maar een of twee dagen over de THT gaat bij een pak melk meestal nog wel goed.

Het is natuurlijk niet zo dat een wissel met een levensduur van 25 jaar geheid een maand later kapot gaat. Alleen hoe meer risico's je neemt met uitstel hoe groter de kans dat het wel fout gaat.  

De kapotte bovenleiding bij Apeldoorn twee weken geleden kwam doordat die versleten was. ProRail wist dat maar had er op gegokt dat het nog wel een jaartje goed zou gaan. Helaas dus.

 

 

Ik bedoel ze gaan toch ook niet bij een vliegtuigmaatschappij zeggen "Ja draai zelf maar op voor de kosten"?

De belastingbetaler is natuurlijk geen gratis pinautomaat voor slecht geplande projecten van ProRail. Als een projectontwikkelaar woningen of kantoren bouwt en de kosten lopen uit de hand dan moet hij de strop ook maar zelf zien op te vangen.

ProRail was ook niet verplicht de financiële gaten te dichten met uitstel van onderhoud. Ze hadden ook kunnen bezuinigen op de eigen organisatie of nieuwe projecten kunnen uitstellen maar dat wilde ProRail niet. Dan zit de ambitie in de weg.

Reageer