beantwoord

Toeslag bij IC Direct

  • 14 July 2022
  • 7 reacties
  • 547 Bekeken

Ik moet morgen van Helmond naar Amsterdam Centraal en er staat dat bovenop net ticket een toeslag komt van €2,70. Hoe zit dat? En hoe moet je die betalen?

icon

Beste antwoord door Tochjo 14 July 2022, 19:17

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

Als het traject tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport via de hogesnelheidslijn deel uitmaakt van de reis, dan is een toeslag verschuldigd. Deze kunt u kopen bij de kaartautomaat, of als e-ticket, of, als u reist met een OV-chipkaart, door uw OV-chipkaart voor de rode toeslagzuil te houden op Rotterdam Centraal. In dat laatste geval krijgt u 40 procent korting in de daluren.

Merk op dat u ook van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal kunt reizen zonder via de hogesnelheidslijn te gaan. U bent dan langer onderweg, maar hoeft de toeslag dan niet te betalen. Door losse reizen te plannen van Helmond naar Rotterdam Centraal en aansluitend van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal krijgt u ook reismogelijkheden van Rotterdam naar Amsterdam te zien met reguliere intercity's, waarvoor dus geen toeslag nodig is.

Super bedankt!!

Badge +3

Als je via Rotterdam reist met de toeslagvrije trein (via Leiden) dan kan je beter het busvervoer-alternatief (via Geldermalsen) volgen. De bussen schijnen rustig te zijn.

Een andere optie is om via Nijmegen te reizen, via Den Bosch of Blerick. Duurt wel langer (ca. 3 uur).

Ik vraag mij echt af we betaald heeft gekregen om in het vakantie seizoen, de route naar de vluchthaven op onderhoud te zetten.
Iedereen roept altijd kom met de trein naar Schiphol.
Nu forceren ze dus of om met de auto te gaan, of langere reistijden met de trein via omwegen waar je ook niet vrolijk van wordt met extra overstappen met al je koffers.
En dan mag je als kers op de slagroom ook nog even extra toeslagen aftikken.

in een woord: Chapeau….

Reputatie 7
Badge +2

Buiten het vakantieseizoen tref je natuurlijk nog veel meer reizigers op een verbinding als Utrecht - Den Bosch.

Wat in Nederland gewoon lastig is is dat we nu eenmaal in een rivierdelta zitten. Dat vereist kostbare bruggen en mede daardoor zijn er maar drie plekken waar je per trein de grote rivieren kunt oversteken. Als één van die routes dan gestremd is worden de omwegen dus ook automatisch lang.

Ik vraag mij echt af we betaald heeft gekregen om in het vakantie seizoen, de route naar de vluchthaven op onderhoud te zetten.
Iedereen roept altijd kom met de trein naar Schiphol.
Nu forceren ze dus of om met de auto te gaan, of langere reistijden met de trein via omwegen waar je ook niet vrolijk van wordt met extra overstappen met al je koffers.
En dan mag je als kers op de slagroom ook nog even extra toeslagen aftikken.

in een woord: Chapeau….

De invloed van Schiphol op de drukte op het spoorwegennet is maar heel beperkt. Bij het studenten- en forensenvervoer gaar het om vele malen grotere aantallen reizigers en in zijn totaliteit is de vakantieperiode dan nog de minst slechte keuze.

Wel geef ook ik toe dat het aantal buitendienstellingen en de lengte daarvan langzamerhand alle spuigaten uitloopt. Er is iets flink mis met hoe ProRail het organiseert.

Reputatie 7

Wel geef ook ik toe dat het aantal buitendienstellingen en de lengte daarvan langzamerhand alle spuigaten uitloopt. 

Het zal nog meer worden waarschijnlijk. Een van redenen waarom de trein voor vakantieverkeer een marginale rol zal blijven spelen.

Was net op station Den Bosch en zag vanuit mijn trein op het naastliggende perron de intercity naar Geldermalsen binnenkomen. Deze stroomde zo goed als leeg en vertrok met een handvol mensen naar Geldermalsen. Goede indicatie hoe druk vandaag weer de bussen naar Utrecht zijn. Ik neem aan dat vrijwel iedereen via Rotterdam naar Utrecht en Amsterdam reist.

Reageer